• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste polijstproject; Lada Samara

Dat kan gebeuren. Schoonmaken met een stickerverwijderaar, dat is wat ik meestal doe. (Maar, soms volstaat een APC al)
Ik heb (nog) geen APC, zal het met stickerverwijderaar gaan proberen!

Welke tape heb je gebruikt? Een goede afplaktape zoals van 3M of Colad laat zeker geen lijmresten achter.
Vergeten te vermelden, geloof dat het Colad was (de groene wat bij de DAP-set zat)

Colad en 3M hebben bij mij ook wel eens lijmresten achtergelaten. Echter zat het dan enkele dagen op de auto (kunststof/rubber, met name) en/of stond de auto in de zon of regen. :)
Heeft er bij mij ook een week op gezeten, auto wel binnen gestaan en niet in de directe zon.

Ik zou de lijmresten verwijderen met doek met iets op alcoholbasis (bijv. spiritus, ethanol of IPA), daarna wel naast het rubber zo nodig even opnieuw PB-Ex aanbrengen.

Ik vraag me af of je nog afwijkende zaken hebt gemerkt bij het polijsten van de Samara: een Lada uit die periode heeft mogelijk nog geen watergedragen lak, maar lak op basis van oplosmiddel, dus kan zich wat anders gedragen.
Ga het eerst met stickerverwijderaar proberen en anders een van de producten die jij benoemd.
Tja afwijkende zaken, zoals gezegd is het mn eerste keer polijsten dus ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal. Het is een "baltic" versie welke in Finland is gemaakt, met een betere afwerking als de in Rusland gemaakte modellen. Of daarmee de lak ook anders is weet ik alleen niet.
 
Lijmresten er af gekregen met HG stickerverwijderaar. De randen eromheen weer even opnieuw met PB EX-sealant gedaan. Morgen uit het werk even de ramen schoonmaken en dan wat foto's maken :)
 
Heeft er bij mij ook een week op gezeten, auto wel binnen gestaan en niet in de directe zon.

Volgende keer er hoogstens 2 dagen op laten zitten. Ik plak de delen af die ik die dag nog behandel zo niet de volgende dag. Langer dan 2 dagen is voor mij een no go vanwege de door jouw ervaren probleem ;)
 
Volgende keer er hoogstens 2 dagen op laten zitten. Ik plak de delen af die ik die dag nog behandel zo niet de volgende dag. Langer dan 2 dagen is voor mij een no go vanwege de door jouw ervaren probleem ;)
Kan ik dan beter bijvoorbeeld eerst het voorste deel (motorkap bumper zijschermen) helemaal doen (2 of 3 stappen polijsten), en dan door naar het volgende deel?
 
Zo doe ik het meestal wel. Als ik de hele auto helemaal zou doen verlies ik mijn focus en aandacht.... iets met automatische piloot.
Ik werk lekker eerst het dak af, dan de voorkant af, dan de zijkant, andere zijkant en dan de achterkant...
 
Het resultaat:
1.webp
2.webp
3.webp
4.webp
5.webp


Kan het beter? Ja zeker weten. Maar voor een eerste keer ben ik zeker tevreden! Veel van geleerd en weet nu beter wat het polijsten en alles eromheen inhoud, waardoor ik (denk ik) meer heb aan de tips die ik hier op het forum krijg/lees!
 
Dankjewel allemaal voor de leuke positieve reacties!
Waarschijnlijk de meest gepoetste Lada ooit ;)
Mijn oudje moet nog meer gepoetst worden hoor haha

Zullen weinig van dit soort auto's zijn die zo veel TLC krijgen.
Tijd om weer wat te leren, waar staat TLC voor?

Je eerste polijst-sessie zal niet perfect zijn. De tweede ook niet. Blijven doen, blijven oefenen en blijven leren.
Een van mijn eigen valkuilen is dat ik vaak vanaf het eerste moment iets perfect wil hebben. Heb nu bewust niet geprobeerd om het perfect te krijgen, want ik weet dat ik mezelf dan ga opvreten en er geen lol meer in heb. Dus inderdaad wat je zegt, blijven oefenen :)
 
Laatst bewerkt:
@Timmers522 Complimenten voor het behaalde resultaat. :heart: Als je nu nog met een wattenstaafje de dakgootjes schoonmaakt, en de rubbers netjes maakt, ziet ie er beter uit dan 20 jaar terug in de showroom.
 
Om de rubbers netjes te maken moet ik nog een product halen (nog niet in verdiept eerlijk gezegd)
Schoonmaken kan met een APC en kwast/doek, de rubbers daarna weer voeden zou ik doen met bijv. Autofinesse - Revive. :P

Mochten de rubbers, of ongelakt kunststof zich niet lekker laten voeden, dan kan je bij de met een melaminespons + APC de boel licht opwrijven. (Let op, melaminesponsjes c.q. ''wondersponsjes'' hebben een licht schurende werking, dus check je materiaal)
 
@Timmers522 Dat met die wattenstaafjes was niet serieus bedoeld, maar ik geloof niet dat iedereen dat heeft begrepen.:worried:
Dakgootjes als dat niet lukt met gewoon wassen, proberen of je met een kwast(je) de dakgoten wel goed schoon krijgt. Ongelakte kunststof en rubber kun je gewoon met een simpele microvezel doek en APC doen. Een mf-doek van de Action of vergelijkbaar is daar al voldoende voor.

De Autofinesse Revive is een geschikt middel om het daarna netjes te krijgen (ik heb 'm hier liggen, maar nog niet gebruikt, ik heb tot nu toe steeds Poorboys Trim Restorer gebruikt)
 
APC & een voedingsmiddel gaan op het wishlijstje:D
en de wattenstaafjes blijven dus in de badkamer :p

Wil van de week een lijst maken met wat ik nu heb en wat ik nodig heb:)