• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Emblemen verwijderen

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Een eenvoudig klusje om de achterkant van je auto mooi strak en rustig te houden is het verwijderen van de emblemen/merknamen/typeaanduidingen.

Achter deze plakemblemen is het erg lastig poetsen, en na een tijdje beginnen ze er verweerd uit te zien en wordt de lak erachter best wel dof/vies. Eraf dus die dingen!

En zo moet je het doen:
1: Leuk die emblemen, maar toch liever een strak kontje :grinning:
embleemstart.jpg


2: pak je fohn (of die van je vriendin/vriend...) en zet hem op de warmste en hardste stand en doe dit een paar minuutjes om de lijmlaag op de achterkant van de letters zachter te maken. Tip: in de zon zetten werkt ook al een beetje.
1embleem.jpg


3: pak een dun draadje, en ga al zigzaggend als een zaagje achter de letters langs. Pas op dat je niet met je horloge/ring/etc langs de lak schuurt. Dit draad kan van dit canvasdraad zijn, maar mag ook visdraad/tandflosdraad/etc zijn mits het niet schurend/ruw is.
Voorzichtig doorgaan, en de letters afnemen.
2embleem.jpg

3embleem.jpg


4: wat overblijft zijn lijmresten, en deze kan je met je nagels zoveel mogelijk wegpulken (rotklusje), en daarna met b.v. schoonmaakalcohol/stickerverwijderaar/etc de restjes weghalen. Even kleien is aan te raden.
4embleem.jpg

Daarna even met de hand of DAP/Rotary napolijsten, en weet afwerken met een wax/sealant.
5embleem.jpg


Tadaa!!

p.s.: let goed op of je bij jouw auto de emblemen wel kunt verwijderen. In sommige gevallen zitten deze letters/emblemen vast met pinnetjes, en dan hou je gaatjes over in je plaatwerk... In dit forumgedeelte van Autodetailing.nl is per merk er wat over te lezen of dit wel/niet kan KLIK ME
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
eraf halen, daarachter polijsten, en dan weer terugzetten?
Zou inderdaad kunnen, maar dan zit je elke keer met dat ding vastlijmen in combinatie met die pinnetjes.
 
Dat had ik zelf ook niet gedaan.
Kans dat het kapot gaat is iets te groot.

Ik las het en dacht gelijk, dit kan niet bij elk type, maar dat had je helemaal onderaan staan :)^
 
Kleine aanvulling: haal een rolletje 0,40 mm visdraad of decoratielijn. Dat snijdt nog sneller, strakker, en mooier.
 
Bij de Opels kan je ook het "Blitz" logo er niet afhalen ivm gaatjes.

Daarnaast is mijn ervaring dat bij de donkere kleuren (vooral zwart - Mitternacht Scharz / Z298) je altijd adrukken blijft houden van de logo's.

Tot op heden is het me ondanks het vele clayen, diverse passes met SSR2 & SSR1 ed. nog niet gelukt om deze afdrukken 100% te verwijderen. De afdrukken worden wel minder zichtbaar maar blijven vanuit een bepaalde hoek altijd zichtbaar.
Zelf denk ik dat dat komt doordat er een afdruk zichtbaar blijft in de blanke laklaag.

Gr. Arjan
 
Het resultaat hangt ook een beetje af van hoe lag de badges al op de auto zitten. De VW en de Peug zzijn (afgaande op het kenteken) vrij nieuw, wat het makkelijker maakt omdat de lijm nog niet echt hard geworden is. Bij oudere auto's, pak 'm beet vaanf een jaar of 8-10, wordt het soms al lastiger.

Heb zelf bij m'n Golf het Golf-embleem eraf getrokken, Commandant erover even wassen en weg (ja, dat was toen, toen er van Carclean totaal nog geen sprake was ;) ). Gelukkig was de mijne geplakt, er zijn ook Golfs III met pinnetjes! Bij m'n Astra (G) heb ik de motoraanduiding weggehaald, maar dat is nooit echt mooi geworden. Ik twijfel nog over de Corsa.
 
DKBM zei:
Het resultaat hangt ook een beetje af van hoe lag de badges al op de auto zitten. De VW en de Peug zzijn (afgaande op het kenteken) vrij nieuw

de 206 is al een paar jaartjes :grinning:
 
Harold-A1 zei:
duurt veel langer, gewoon met wat thinner oid is het in twee seconden gebeurt ;)

thinner is niet zo best voor je lak? :roll

Morgen ook maar is het 'polo' van de polo afhalen :ja
 
Zover ik weet moet dat geen probleem zijn, aangezien het bij Audi een optie is om de auto te leveren zonder type aanduidingen, alleen de ringen zitten volgens mij vast
 
Juffer1 zei:
Bij de Opels kan je ook het "Blitz" logo er niet afhalen ivm gaatjes.

Daarnaast is mijn ervaring dat bij de donkere kleuren (vooral zwart - Mitternacht Scharz / Z298) je altijd adrukken blijft houden van de logo's.

Tot op heden is het me ondanks het vele clayen, diverse passes met SSR2 & SSR1 ed. nog niet gelukt om deze afdrukken 100% te verwijderen. De afdrukken worden wel minder zichtbaar maar blijven vanuit een bepaalde hoek altijd zichtbaar.
Zelf denk ik dat dat komt doordat er een afdruk zichtbaar blijft in de blanke laklaag.

Gr. Arjan

ik heb een astra G uit 1998 met de kleurcode Z266 (midnight black) en heb er ook de logos astra en 2.0 16v eraf gehaald, de auto was op dat moment 2 jaar oud, een beetje commandant nr.4 (groene pot) gebruikt en er is van de afdruk niets meer te zien.....