• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaring met een Self-Carwash

DC 1991

Detailing chief
16 sep 2013
148
103
32
Ik ben overlaatst naar een selfcarwash gegaan voor de eerste maal in mijn leven. Gewoon vanwege het weer en geen garage te bezitten.
Dus met volle moed eraan begonnen

Eerst grondig afspoelen
Dan foamen (en goed laten inwerken)
Terug afspoelen
Hotwax
Glansspoel

Dus ik overloop al die stappen en verplaats de wagen om hem af te drogen met m'n nieuwe senza aqua's.
Ik was gechoqueerd! Had nog maar 2 deuren gedaan en de senza zag al zwart van het vuil!

Gelukkig had ik nog quick detailler zitten en heb die dan gecombineerd met de senza.

Tegen dat ik klaar was zag hij echt zwart.

Zo zie je maar dat die schuim echt niets voorsteld en je auto amper schoon krijgt.

Echt gewoon geldklopperij naar mijn mening
 
Ik dacht juist dat die shampoo erg agressief was en dat je auto erg "schoon" uit dat soort boxen komt. ( incl. Gestripte waxlaag)

Maareh ik mis de stap wassen. Ik zie alleen afspoelen en foamen.
 
DC 1991;347421 zei:
grondig afspoelen
Dan foamen (en goed laten inwerken)
Terug afspoelen
Hotwax
Glansspoel

Moest het idd zo eenvoudig zijn , dan moesten ze in al die wasstraten geen borstels/flappen hangen om de auto's "proper" te maken.....

IK ga ook soms naar een wasbox en doe dan het volgende :

1) velgenreiniger ruim op en in de velgen nevelen en inborstelen met EZ + Mothers velgenborstel
2)muntje in de automaat werpen en de velgen afspoelen + wielkasten + ........de auto in z'n geheel .
Ik gebruik daar alleen het spoelwater voor en NOOIT het schuim.
3)nu tover ik m'n emmers met dolly's tevoorschijn en vul deze al dan niet met water uit de wasbox dat je per emmer kan "kopen" OF ik neem gewoon 3 kannetjes warm water van thuis mee en giet deze leeg in m'n emmer(s) en was m'n auto van boven naar beneden met diverse washandschoenen.
( er wordt enkel over de auto gewreven van voor naar achter in horizontale banen , ik begin dus bij de motorkap en het dak en doe dan de lagere delen pas , eindigend met de dorpels....)
Als m'n auto niet erg vuil is , durf ik gewoon met 1 emmer ( en GG) de wagen wassen......:schaam
4)terug een muntje in de automaat en ruim afspoelen maar

Is er weinig volk en geen anderen naast mij in hun box ( anders spuiten ze mijn auto terug nat en ik wil deze gaan afdrogen ) , dan droog ik m'n auto daar ook af , ga met een doekje over de velgen (en banden) en klaar is Kees.

Bij veel volk verzet ik mij naar het stofzuiggedeelte of naar de parking .

Zonder enige vorm van wrijving ( van een wasborstel :-& of wat-dan-ook) zal je auto er enkel proper uitzien als ie nat is en zal er nog een groot deel vuil nog aan je wagen hangen.

Er bestaan wel carwashes ( Amerika dacht ik ) waar ze ook met niks aan je auto komen buiten water( + product) , maar dan neem ik aan dat het geen heel vuile auto's kunnen zijn die er echt proper uitkomen . ( bezie het als de vaat die ook proper is als de vaatwasser klaar is , maar bij echt heel vuil servies zijn er toch delen die niet proper blijken...)
 
@GSM ben ik in een borstelloze wasstraat gegaan, het heeft mij een hoop geld gekost en de auto zag er niet uit! Dag erna maar zelf gedaan! Het had gestormt en er hadden bladeren op m'n auto gelegen toen ik uit de wasstraat kwam zag je alle afdrukken van de bladeren nog!
De Shell heeft deze borstelloze wasstraten. Maar ik kan het niemand aanraden kan je het nog beter met dreft en een spons doen!
 
Ik had ook een velgenreiniger mee samen met een borstel en insectenverwijdereraar

Maar gezien ik eerst grondig de wagen had afgespoeld en dan die foam goed had laten inweken had ik toch op zen minst verwacht dat de auto toch een beetje proper ging zijn.
Maar het was eerder teleurstellend

Wat ik overigens heb vergeten te vermelden heb is dat de senza aqua echt wel een super doek is :) . Enige nadeel kan zijn het formaat, maar dat is persoonlijke mening
 
@ oetger stap wassen is er niet

stappen zijn

foam
afspoelen
hotwax
glansspoelen

Weet wel niet ofdat dat in alle self carwashen hetzelfde is
 
Het feit wil dat de shampoo uit de lansen aldaar het vuil losweekt, net als foamen thuis. Daarna spoel je dit weg met water uit de hogedruklans. Dan heb je natuurlijk, net als thuis, dat er nog vuil achterblijft. De volgende stap zou dus logischerwijs wassen moeten zijn. Doe je dit niet blijft er toch nog veel vuil achter dat vaster aan de lak zit. Dit heb je gemerkt. Je zou je emmers thuis kunnen vullen met water en deze meenemen mits je gritguard emmers hebt met een deksel.
 
Met alleen spoelen en foamen wordt de auto inderdaad niet helemaal schoon, er blijft altijd nog wel een dun laagje viezigheid achter. Zowel thuis als in de wasbox.
 
Heb exact dezelfde ervaring met die wasboxen. Het vuil gaat zelfs met de foamlaag erop amper af. Sindsdien gewoon zoals de meeste hier bescrhijven:

- auto afspoelen met het 'glansspoelen' programma want dat water is gedemineraliseerd;
- auto wassen met washmitts, washandschoen en rastmitts (onderkant), incl twee emmers (lauw water is altijd fijner in de winter);
- terug afspoelen met demi water;
- velgen met velgenborstel (meestal snel snel want staan in de wax) proper maken en opnieuw afspuiten;
- afdrogen icm quick detailer om de sealant-en wax laag nog eens een push-up te geven. Ik heb wel altijd twee droogdoeken bij in de winter, het koude weer maakt opname van water moeilijker en doek is sneller vochtig.

in totaal 3€ kwijt en sneller klaar met opruimen :) en dat 1 keer per week/twee weken (afhankelijk van de hoeveelheid viezigheid).
 
Ik kan de auto foamen voor 50 eurocent en afspoelen voor 1 €. Daar gebruik ik het voor, meer niet.
Helaas geen mogelijkheid om emmers te vullen/plaats om te wassen. Dus telkens het gedoe om naar huis te rijden en hier wassen met de tuinslang.

En ik zou de auto nooit droogwrijven na enkel afspoelen/foamen door kans op swirls.
 
Mijn wasstappen zijn hetzelfde zoals bij grandscenicman en UnusualKid. En ik gebruik alleen HD gedemineraliseerd water daar.
P.S. Beste wash is het hand wash! :)
 
Ik was mijn auto uitgebreid thuis, maar gebruik ook iedere week een self wash box.
Na het tanken even snel het zand van ons zandpad afspuiten.
Schoon krijg je je auto daar niet, foam durf ik niet te gebruiken omdat die nogal aggressief is, maar om het ergste zand weg te spoelen voldoet de box prima.
 
Zand wegspoelen/ spuiten zijn de meningen over verdeeld. De theorie zegt dat als je een harde straal zoals van de HD van de wasbox om zand zet je het zand hard wegspuit. Dit gaat dan over de lak waardoor je weer microkrasjes kunt krijgen. Nu denk ik dat het wel een beetje mee valt allemaal, maar veiliger zou zijn om met een goede en juiste dosering foam het loszittend vuil weg te halen.
 
Dan mogen die heren mij eens uitleggen hoe de schuim een zandkorrel kan optillen van de lak en kan afvoeren?
Zowiezo zal een zandkorrel die bovenop je dak ligt echt niet afgevoerd worden:roll

Ik ben het eens dat een pre-wasch met foam helpt, maar maak me niet wijs dat je microkrassen maakt door de zandkorrels met hogedruk eraf te spuiten; krassen komen er dan ook in door gewoon te rijden en je auto niet aan te raken aangezien er altijd stof en zand in de lucht hangt op een weg:rules

En als iemand zicht geroepen voelt om mij het bewijs te leveren dat foamen een enorme reductie zal brengen in het maken van microkrassen of swirls tijdens het wassen hou ik me voor aanbevolen.w^^w
Ik zal dan ook direct een foam kit aanschaffen:cool:
 
Het idee is dat de foam het vuil los weekt en afvoert doordat het van de auto afglijdt. Laatst had ik hier nog een Yaris die ik had gefoamed met Avalanche. Om de auto lag de foam op de grond met flink vervuiling er in. Niet alles zal verwijdert worden, maar toch een groot deel.
 
Tja, toch is het aantal swirls minimaal op mijn auto, tuurlijk swirl vrij is hij niet maar het is zeker geen swirlhalla.
Denk dat het er ook aan ligt dat ik een flinke afstand hou in het begin en het meeste zand zit toch in de wielkassen en aan de spatborden.

Foamen zou kunnen maar met de foam van de washbox die ik gebruik, strip je ook meteen je wax laag weg.
Lang geleden, pre carclean forum, heb ik namelijk de veel te dure wax oil laag in 2-3 keer op die manier verwijderd.
Op zich niet erg want het bracht mij hier, maar die foam is zo aggressief daar waag ik mij dus niet aan.
 
Wittereus;347653 zei:
Dan mogen die heren mij eens uitleggen hoe de schuim een zandkorrel kan optillen van de lak en kan afvoeren?
Zowiezo zal een zandkorrel die bovenop je dak ligt echt niet afgevoerd worden:roll

Ik ben het eens dat een pre-wasch met foam helpt, maar maak me niet wijs dat je microkrassen maakt door de zandkorrels met hogedruk eraf te spuiten; krassen komen er dan ook in door gewoon te rijden en je auto niet aan te raken aangezien er altijd stof en zand in de lucht hangt op een weg:rules

En als iemand zicht geroepen voelt om mij het bewijs te leveren dat foamen een enorme reductie zal brengen in het maken van microkrassen of swirls tijdens het wassen hou ik me voor aanbevolen.w^^w
Ik zal dan ook direct een foam kit aanschaffen:cool:

Heb je wel eens gezien wat een goede foamlaag aan vuil afvoert?
Al het vuil wat na het foamen op de grond ligt, kun jij niet meer met je washmitt over de lak trekken.
Oftewel, een GROTE reductie in het maken van microkrassen of swirls....
lees deze even: https://forum.Carclean.com/cc_postst8494/Autobrite-Magifoam.aspx
 
Heel mooi Ivo. En ik weet dat er vuil meegenomen wordt door de foam. Dus ik geef toe dat een toegevoegde waarde is, maar ik heb nog nergens (zoals hierboven reeds door mij aangegeven) een bewijs gevonden of gezien dat foamen voorkomt of verminderdt dat je microkrassen maakt door de zandkorrels met hogedruk eraf te spuiten.
 
Ivo, ook ik ben benieuwd hiernaar.

Momenteel spuit ik de auto's voor het wassen af met de HD met water van 60graden en matige druk, nadat ik hem van eerst heb natgespoten met gewoon water om het vuil al een beetje te weken.
 
In de meeste self car washes doen ze toch moeilijk als je je eigen producten meebrengt, niet?
Zelf zou ik ook nooit foamen. wat ik wel eens wil doen als ik niet alles wil uithalen is hem gewoon goed gaan afspuiten en dan een rinsless wash doen thuis.