• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaringen met droogdoeken

BE.Alkema

Detailing trainee
18 okt 2014
34
30
Hallo mede-fanatiekelingen, Ik ben afgelopen zomer begonnen met het uitgebreid detailen van auto's en dit gaat aardig goed. Af en toe was het enigszins behelpen omdat ik met een studentenbonden niet altijd geld over had om wat dure producten aan te schaffen. Inmiddels heb ik voor nagenoeg alle stappen de gewenste producten verzameld, maar er ontbrak nog altijd één (toch wel zeer belangrijk) onderdeel: een droogdoek. (Tot nu toe heb ik gedroogd met een vrij dikke natuurzeem. Ik weet het, kras kras en veel wringen en strepen) Ik heb inmiddels dit gedeelte van het forum teruggelezen tot oktober 2013 en ben niet echt een goed onderwerp tegengekomen over droogdoeken waar ik echt een conclusie uit kon trekken. Mijn vraag hier is: wat zijn jullie ervaringen met de bekendste droogdoeken? Ik ben eigenlijk op zoek naar een doek waarmee ik nagenoeg mijn hele auto in 1á2 keer kan drogen. (Uiteraard met de welbekende afspoel methode) Ik hoor het graag, alvast bedankt!
 
Heb onlangs ook deze droogdoek aangeschaft. Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm. Erg fijne droogdoek, ook de auto in 1 keer droog (MB C-klasse). Je kan ook voor een Waffle doek kiezen maar dat is persoonlijk. Vind zelf Microvezel fijner werken.
 
Voor mij is dit nog steed nummer 1 https://www.Carclean.com/product/CSF/Delirium_Orange_Drying_Towel_60x90cm_DC_1_101684.

Op de 2de plaats komt de Monello (https://www.Carclean.com/product/Monello/Senza_Acqua_Drying_Towel_70x80cm_MSA0101_102091) en de Dodo (https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Soft_Touch_Premium_Drying_Towel_60x60cm_DJST1PC_101329). De Dodo vind ik goed drogen, maar ik heb toch liever een rechthoekige doek. Persoonlijk vind ik dat prettiger vouwen.

En dan heb ik deze enige tijd terug als cadeau gehad: https://www.Carclean.com/product/Gyeon/Q²M_Soft_Dryer_60x80cm_Soft_Dryer_103050 Is een zalige doek zonder rand. Leuk op het eerste zicht een dunne doek en ik dacht dus ook dat ik mijn wagen niet in 1 keer droog ging krijgen, maar dat ging zonder problemen. Al zou ik deze niet als eerste doek nemen, beter dan één van de vorige.

Succes met het kiezen.
 
Ik spray een detailspray over een deel van de auto, leg de doek helemaal uitgevouwen op bv het dak en dan dep ik inderdaad op het doek en trek de doek recht omhoog weer van de lak. Detailspray helpt je tijdens het drogen om bv kalk in het water af te breken. Als er eventueel water opdroogt krijg je geen kalk vlekken.
 
100% CSF Delirium!

wat ik ook gemerkt heb is dat het belangrijk is om hem af en toe te wassen met een MF (restorer) wasmiddel. Dat maakt hem qua drogen weer als nieuw (net als je andere MF doeken).

detail spray kan helpen. Ik ben erg tevreden met de monello perfetto.
 
Ik gebruik ook de grote versie van monello, na het afspoelen een paar pufjes detailspray zoals perfetto oid op de auto spuiten, en daarna leg ik de doek uitgevouwen op de grote panelen en trek hem aan 2 punten zo over de auto en de doek neemt al het vocht zo op.
zonder detailspray vind ik een mf droogdoek wat "stroef" over de lak glijden, vandaar die paar spraytjes detailspray.

laatst heb ik nog een trio kleine monello droogdoekken er bij besteld, deze vind ik ideaal om na dat ik de hele auto gedroogd heb de kleinere hoekjes etc te drogen, zoals spiegels, dorpels, deurranden enz.
 
Ik heb meerdere droogdoeken , maar mijn favorieten blijven toch de CSF Delerium en de Monello Senza Aqua.
Een beetje detailspray zorgt ervoor dat de doek net wat makkelijker over de lak glijd.

Tip: schaf ook de kleine senza aqua doek(en) aan, die zijn ideaal voor deursponningen , spiegels e.d. en de onderzijde van de auto ( de grote doek hangt al snel op de grond )
 
Bedankt voor alle reacties! Water in mijn omgeving is niet zeer hard, dus probeer het voorlopig nog zonder detailspray. Heb inmiddels de Delirium doek en de kleine monello doek besteld. Ben benieuwd!
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Ik heb de meguiars water magnet droogdoek, waarschijnlijk grootste miskoop ooit (en toch er zijn er mensen die tevreden zijn ermee). Dat ding droogt eigenlijk alleen iets als hij zelf goed nat is. Bizar...

Gelukkig heb ik ook de monello senza acque, en die werkt wel goed. Grootste nadeel vind ik echter de witte kleur.

Ik gebruik meestal meguiars last touch als drooghulp.
 
Ik als meguiars fan ben ook niet te spreken over de watermagnet.. De deliruim vind ik daar en tegen geweldig!!
 
Na verscheidenen gebruikt te hebben van Chemical Guys - Microfiber Madness - Monello gaat mijn voorkeur uit naar deze 2


* Microfiber Madness - Dry Me Crazy Drying Towel - 65x40cm https://www.Carclean.com/product/Microfiber_Madness/Dry_Me_Crazy_Drying_Towel_65x40cm_103104
[h=1]De Madness is een heel zware compacte doek waarbij ik bij het openen m'n twijfels had maar die twijfels verdwenen even snel als het water [MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Eerste indruk was dat die te zwaar en klein was in vergelijking met andere.
Maar uiteindelijk was het eerste doek waar ik heel m'n BMW E61 mee kon drogen zonder andere te nemen.
Kan enorm veel water opnemen.
[/h] [h=1]* Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm https://www.Carclean.com/product/Monello/Senza_Acqua_Drying_Towel_70x80cm_MSA0101_102091[/h] De Monello Acqua drying was de 2 de die me overtuigde.Dacht dat het weer een doek zoals 1000 andere ging zijn maar het werd 1 van de beste 1000.
Groter van formaat dan de Madness maar is een waardige tegenstander die ook goed weg weet met het overtollige water.

Nu aan het wachten wanneer ze hier de nieuwe doek van Auto finesse aanbieden om die te testen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ook de doek van Auto Finesse Delux. Erg zware doek als die vol gezogen is, maar wel super super dik en heeel zacht voor je lak wel den genot om mee te werken.
 
Ook hier zowel de CSF Delirium als de Monello Senza Aqua. (Beide rechthoekig): super-doeken!
Ze worden sinds kort gewassen met de Nanolex Microfiber wash: prima spul, de doeken voelen weer als nieuw.

Sluit me aan bij bovenstaande dat de witte kleur van Monello iets nadeliger is t.o.v. de CSF, en wat betreft de grootte van de doeken: met 1 hand de onderste zijde van de wagen afdrogen en met de andere hand het "restant" van de doek vasthouden. Zo komt de doek nooit op de grond te hangen!

Vanmiddag nog toevallig met de Monello beide Peugeot's afgedroogd: 508SW en 206CC. Super obserberend dus....
 
Ik heb geen probleem met witte doeken.Zie je meteen of je de wagen goed gewassen hebt.
Blijft hij wit dan heb je goed gewassen :party:
Als hij vuil wordt betekent dat je niet goed gewassen hebt en opnieuw mag beginnen :O:s