• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Etape 3

Sugr_81

Detailing addict
12 apr 2016
339
70
43
Oost Vlaanderen
Hey,

Beste Carcleaner

Ben dankzij jullie informatie weer wat rijker geworden en heb een schema kunnen maken voor Polishen.
Etape 3 de moeilijkste in mijn ogen.

Als het morgen met het weer meevalt, ga ik er eindelijk aan beginnen.

Ik heb een polijstmachine gekocht van Rupes LHR 75 E Mini Deluxe kit.
De reden dat ik deze gekocht heb was omdat ik een budget had voor 1 polijstmachine en een Mini polijstmachine gekocht heb om ook voor (kleine delen) bv koplampen bumper en de velgen mee te polishen.

Efkes ter zake; Ik weet dat 90% van polishen aan de basis ligt van de Techniek. (Dat is dus puur op feeling).

Voor ik begin met te polijsten ga ik diagonaal streepjes zetten op mn pad. Om niet teveel druk uit te oefenen op mijn polijstmachine, zodat de streepjes op de de pad gemakkelijk ronddraaien.
want teveel polijsten op het zelfste plek kan voor lakbeschadiging verzorgen.

En om controle te hebben over te behandelen delen ( bv 50 op 50 cm ) niet afplakken. Als reden om verstoffing van het product te voorkomen. ( Procukt + Plakband = Stof ) enkel rubbers afplakken om geen plekken te krijgen.

Ben dan ook van plan om een pad te gebruiken van Scholl Concepts Spider Pad Navy Bleu 90mm.
Omdat deze speciaal zijn aangeboden voor S20 Black 1 step Coumpound.

Ik heb ook nog een Compound van Meguiars staan ( Ultimate Compound )
welke zal het beste zijn voor mijn lak?

Heb ook nog andere pads van Rupes zoals Blauwe, Groene, Gele en witte Pads
is het een goed idee om direct met een blauwe pad van Scholl te beginnen? Ik praat hier dan over een hoogglanslak zwart van een Duitse Merk ( Mercedes ).

Voor ik beging met polijsten breng ik 5 dotjes op mijn Pad. Want te veel product is voor niets goed en je moet rekening houden dat de product ook weggewerkt moet worden vervolgens spray ik 2x met Spray & Wipe van PB om te voorkomen dat de product niet in mijn pad indringt en zou ook goed zijn voor de lak dan zou het niet te warm worden (Bij het starten van polijstmachine).

Dan zou ik ook rekening moeten houden dat de pad zeker gelijk blijft met de behandelende oppervlakte; schouders op de rechte lijn houden, lol dat heb ik gezien op een YouTube filmpje van Chemical Guys
(een ingedrukte pad kan voor lakbeschadiging zorgen)

De contouren (lijnen) apart aanpakken Bv de lijnen van de motorkap omdat deze niet gelijk staat met de rest van de oppervlakte.

Dan de product dat ik op de pad heb gebracht verdelen over een oppervlakte van ongeveer 50 op 50 cm zodat de product bij het starten van de polijstmachine niet rondspat.

De kabel van de polijstmachine achterover je schouders leggen om swirls of krassen te vermijden.

Dan de polijstmachine op stand 1 zetten en aanzetten voor dat de polijstmachine in contact komt met de oppervlakte (de reden is om gene afdruk van je pad te krijgen bv zoals een verfborstel deze moet je ook eerst goed voorzorgen dat de grote gedeelte aan overtollige verf verwijderd word.

En de product goed in laten werken door Dampoorten te maken en op stand 1 zetten en zo stelselmatig de snelheid op te voeren Bv 1,3,5.
Voor een goed resultaat is het aangeraden om 3 dampoorten te maken eigenlijk tot je zeker van zijt dat de swirls verdwenen zijn.

Als er toch nog lichte krassen zichtbaar zijn ga ik die met Scratchx 2.0 proberen weg te poetsen.
Als dat nog niets het geval is kan ik gaan wetstanden.

wordt er ook schuurpapier van Rupes of een andere merk verkocht met velcro of is het allemaal met de hand te doen?

Dan de pad best per paneel gebruiken bv motorkap, reinigen dan kofferdeksel polishen en terug reinigen enz.

En als polishen dan der op zit kan ik het gaan ontvetten met Gyeon Prep. Om voor te kunnen zorgen dat bv Glaze van Blackhole van PB goed kan hechten aan je lak.

Glaze aanbrengen van Blackhole van PB met een Even coat Microfibere Applicator Pads. Voor nog een warmere kleur te kunnen krijgen en plus je lak te beschermen en Glaze breng je in draaiende bewegingen op je lak (masseren) en afnemen met een Senza Bordi Polishdoek.

Heb hierover nog een vraag mag ik Glaze Blackhole van PB ook in grote oppervlakten aanbrengen en eventueel met een witte pad van Rupes polishen? zodat de product zeker goed ingewerkt is of is het niet nodig?

Reinigen van mijn pads doe ik met een beetje Dreft op te doen en te masseren met lauw water en als je meerdere pads hebt kunt ge de gewassen pad met de velcro naar boven laten drogen.

En als je der maar een paar hebt die je nodig hebt, kunt ge de gewassen pad droogzwieren in een lege emmer om spatten te voorkomen en op stand 1 laten zwieren.

En eventueel om je werk terug voort te kunnen zetten met de gewassen pad. Dan hoef je niet te sprayen met Spray & Wipe. Omdat het al vochtig genoeg is.

En wat vinden de Carcleaners hiervan graag jullie mening hierover. Is de volgorde goed? is er eventueel iets dat bij kan of juist een stapje overslaag?

Passion is energy. Feel the power that comes from focusing on what excites You. Oprah Winfrey

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 0 verstand van Rupes en Scholl maar volgens mij ga jij goed voorbereid aan de slag.
Ik zou zeggen proberen. Je hebt denk ik wel harde lak op een Mercedes maar ik zou eerst kijken wat die S20 doet. Is dit niet genoeg kun je altijd nog de Meguair's erbij pakken.
 
Ben al tevreden dat er toch iemand antwoord God zij Dank voelde me echt helemaal alleen en dacht dat ik in een overdrive was gegaan wegens mn te grote tekst, sta momenteel voor mn ouders hun auto. Je weet wel wat ze zeggen he. Je moet eerst op een oude velo leren fietsen en dan pas kunt ge een nieuwe velo kopen. Nogmaals Thanks voor je antwoord @Istnogferarie en natuurlijk komen er foto's van

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Ziet er goed uit, uit je bericht te lezen heb je het goed door. Om wat dingen te beantwoorden uit je tekst:

- Ga gewoon lekker aan de slag, maak altijd eerst een testspot! Niet te hoog willen beginnen. Beter iets te laag dan gelijk te zware spullen pakken.
- Na elke testspot bekijken wat je resultaten zijn en indien nodig opschalen.
- Elke autolak reageerd anders op bepaalde polijstmiddelen, dus weer: maak altijd eerst een testspot.
- Het is niet belangrijk dat je na een goede hit al 100% correctie hebt, ga lekker aan de slag en maak het niet te gehaast af. Ik ga dit jaar ook voor het 2de jaar lekker aan de slag op mijn auto om zo de lak nog mooier te krijgen.
- Als de krassen nog niet eruit zijn zou ik zeker niet gelijk voor wetsanden kiezen. Dat is nog hele stap verder, waar je echt moet weten wat je doet. Heb dus geduld en doe dan liever een x aantal hits extra dan gelijk het grove geschut.
- Voor de pads: Na elke hit kijk ik gewoon naar de pad. Gewoon je verstand gebruiken, beter sneller schoonmaken dan te lang doorgaan.

Succes en we verwachten natuurlijk binnenkort de foto's:p
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Tussen de hits door maak ik de pads gewoon schoon onder de kraan met alleen water. Beetje uitdrukken met je handen en klaar.

Inderdaad gewoon standje 1 ef droog draaien.
Pas als ik klaar ben dan gebruik ik dreft enz om alles echt schoon te krijgen.

BLackhole van PB kan je indd ook machinaal aanbrengen. Geen probleem.
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Allereerst; Goede voorbereiding is alles, maar ik vind dat je er te moeilijk over denkt :p (Ondanks dat ik zelf al wat verder ben met het detailen, kan ik mij nog goed inleven in de beginners-denkwijze)

De basis is aanwezig, maak het niet té moeilijk voor jezelf.


En de product goed in laten werken door Dampoorten te maken en op stand 1 zetten en zo stelselmatig de snelheid op te voeren Bv 1,3,5.
Voor een goed resultaat is het aangeraden om 3 dampoorten te maken eigenlijk tot je zeker van zijt dat de swirls verdwenen zijn.
Dan de product dat ik op de pad heb gebracht verdelen over een oppervlakte van ongeveer 50 op 50 cm zodat de product bij het starten van de polijstmachine niet rondspat.
Dan de polijstmachine op stand 1 zetten en aanzetten voor dat de polijstmachine in contact komt met de oppervlakte (de reden is om gene afdruk van je pad te krijgen bv zoals een verfborstel deze moet je ook eerst goed voorzorgen dat de grote gedeelte aan overtollige verf verwijderd word.

Voor bovenstaande quotes;

Ik weet zo even niet meer welke polijstmiddelen je gaat gebruiken, maar hoogstwaarschijnlijk bevat deze een afbrekende korrel. Anyways, je brengt een aantal druppels polijstmiddel aan op je pad, stempelt met de pad het polijstmiddel over je paneel, zet de machine op een lage stand en verdeelt het polijstmiddel over je paneel en hiermee pime je de pad ook, vervolgens ga je polijsten op een hoge machine stand en maakt een dambord-patroon.

Ik zet de machine op de lak en zet dan de machine aan. Ik zet niet de machine al draaiende op de lak, want dan heeft de machine totaal geen weerstand en draaid hij behoorlijk snel. Eventueel polijstmiddel en/of detailerspray/vocht slingert dan van je pad af.

Ikzelf beweeg mijn machines redeljk langzaam over de lak en hierdoor geef je de korrel onder de pad de tijd om daadwerkelijk wat te kunnen doen. Doordat het polijstmiddel een afbrekende korrel bevat, zal ik ná het eerste dambord patroon/hit een tweede hit doen op een lage snelheid om de korrel verder door te werken en al behoorlijk aan de finish te werken. (In mijn geval Scholl S3)

Even kort door de bocht;

Met hoge snelheden polijsten = slijpen, dus corrigeren.
Met een wat lagere snelheid = korrel doorwerken en aan je glans werken.

Als je een harde lak constateert en je wel doorhebt dat je met 1 hit niet meteen klaar zal zijn, dan hoef je naar mijn mening niet na te werken op een lage stand, maar je product afnemen en opnieuw een hit doen om te corrigeren.


Als er toch nog lichte krassen zichtbaar zijn ga ik die met Scratchx 2.0 proberen weg te poetsen.
Als dat nog niets het geval is kan ik gaan wetstanden.
Als je bovenstaande techniek volgt, dan zou je alles weg kunnen halen wat er mogelijk is met de middelen/techniek die er is. Meerdere hits is uiteraard een optie om defecten aan te pakken, maar wat niet gaat, dat gaat niet.
Wetsanden is dan een behoorlijk grotere stap en hiermee zal je behoorlijk wat blanke lak verwijderen. Dit is een optie die is weggelegd voor de wat gevorderde detailers en/of voor mensen met een grote impulsiviteit. :p

wordt er ook schuurpapier van Rupes of een andere merk verkocht met velcro of is het allemaal met de hand te doen?
Schuurpaper is op vele manieren te verkrijgen. Zelfs de lokale bouwmarkt zal waterproof-schuurpapier in huis hebben. Ikzelf heb wetsanden nog niet écht geprobeerd, maar ik meen te weten dat het belangrijk is dat de korrels op het schuurpapier allemaal hetzelfde formaat hebben om een mooi schuurbeeld te krijgen.

Dan de pad best per paneel gebruiken bv motorkap, reinigen dan kofferdeksel polishen en terug reinigen enz.
In de basis vervang ik een pad wanneer ik 1 hit heb gedaan op een groot paneel. Voor mij is dit de helft van een grote motorkap. Misschien is dit té snel, maar ik heb meerdere pads en kan dus een andere pakken of de huidige pad gewoon schoonmaken. Een pad die verzadigder raakt van vervuiling/polijstmiddel/etc. zal steeds meer zijn werking verliezen, dus minder corrigeren, en daarbij sneller slijten.

En als polishen dan der op zit kan ik het gaan ontvetten met Gyeon Prep. Om voor te kunnen zorgen dat bv Glaze van Blackhole van PB goed kan hechten aan je lak.
Gyeon - Prep kan je inderdaad gebruiken als hulpmiddel bij het afnemen van polijstmiddel. Ook gebruik je het als laatste stap; Ontvetten. Dit zal inderdaad een brandschoon paneel opleveren en dat zal inderdaad de hechting van de volgende stappen verbeteren.

Echter, in het geval van de Black Hole, is héél erg goed ontvetten niet nodig. Deze glaze bevat namelijk cleaners.

Glaze aanbrengen van Blackhole van PB met een Even coat Microfibere Applicator Pads. Voor nog een warmere kleur te kunnen krijgen en plus je lak te beschermen en Glaze breng je in draaiende bewegingen op je lak (masseren) en afnemen met een Senza Bordi Polishdoek.
Een glaze zal in theorie de verloren oliën van de lak aanvullen en hierdoor transparanter maken. Wanneer je goed polijst, zal je de verweerde/beschadigde lak verwijderen en is de onderliggende laag al mooi. Een glaze zal dan weinig tot geen effect hebben.

Een glaze zal NIET je lak beschermen. Sterker nog, als je ná een glaze geen wax o.i.d. aanbrengt, regent/wast de glaze er zó weer af. :p


Heb hierover nog een vraag mag ik Glaze Blackhole van PB ook in grote oppervlakten aanbrengen en eventueel met een witte pad van Rupes polishen? zodat de product zeker goed ingewerkt is of is het niet nodig?
Glaze kan je ook machinaal aanbrengen met een finishing pad. (géen cuttingfactor). Breng een glaze zo dun mogelijk aan, anders wrijf je jezelf een ongeluk.
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Allereerst; Goede voorbereiding is alles, maar ik vind dat je er te moeilijk over denkt (Ondanks dat ik zelf al wat verder ben met het detailen, kan ik mij nog goed inleven in de beginners-denkwijze)

De basis is aanwezig, maak het niet té moeilijk voor jezelf.






Voor bovenstaande quotes;

Ik weet zo even niet meer welke polijstmiddelen je gaat gebruiken, maar hoogstwaarschijnlijk bevat deze een afbrekende korrel. Anyways, je brengt een aantal druppels polijstmiddel aan op je pad, stempelt met de pad het polijstmiddel over je paneel, zet de machine op een lage stand en verdeelt het polijstmiddel over je paneel en hiermee pime je de pad ook, vervolgens ga je polijsten op een hoge machine stand en maakt een dambord-patroon.

Ik zet de machine op de lak en zet dan de machine aan. Ik zet niet de machine al draaiende op de lak, want dan heeft de machine totaal geen weerstand en draaid hij behoorlijk snel. Eventueel polijstmiddel en/of detailerspray/vocht slingert dan van je pad af.

Ikzelf beweeg mijn machines redeljk langzaam over de lak en hierdoor geef je de korrel onder de pad de tijd om daadwerkelijk wat te kunnen doen. Doordat het polijstmiddel een afbrekende korrel bevat, zal ik ná het eerste dambord patroon/hit een tweede hit doen op een lage snelheid om de korrel verder door te werken en al behoorlijk aan de finish te werken. (In mijn geval Scholl S3)

Even kort door de bocht;

Met hoge snelheden polijsten = slijpen, dus corrigeren.
Met een wat lagere snelheid = korrel doorwerken en aan je glans werken.

Als je een harde lak constateert en je wel doorhebt dat je met 1 hit niet meteen klaar zal zijn, dan hoef je naar mijn mening niet na te werken op een lage stand, maar je product afnemen en opnieuw een hit doen om te corrigeren.



Als je bovenstaande techniek volgt, dan zou je alles weg kunnen halen wat er mogelijk is met de middelen/techniek die er is. Meerdere hits is uiteraard een optie om defecten aan te pakken, maar wat niet gaat, dat gaat niet.
Wetsanden is dan een behoorlijk grotere stap en hiermee zal je behoorlijk wat blanke lak verwijderen. Dit is een optie die is weggelegd voor de wat gevorderde detailers en/of voor mensen met een grote impulsiviteit.

Schuurpaper is op vele manieren te verkrijgen. Zelfs de lokale bouwmarkt zal waterproof-schuurpapier in huis hebben. Ikzelf heb wetsanden nog niet écht geprobeerd, maar ik meen te weten dat het belangrijk is dat de korrels op het schuurpapier allemaal hetzelfde formaat hebben om een mooi schuurbeeld te krijgen.

In de basis vervang ik een pad wanneer ik 1 hit heb gedaan op een groot paneel. Voor mij is dit de helft van een grote motorkap. Misschien is dit té snel, maar ik heb meerdere pads en kan dus een andere pakken of de huidige pad gewoon schoonmaken. Een pad die verzadigder raakt van vervuiling/polijstmiddel/etc. zal steeds meer zijn werking verliezen, dus minder corrigeren, en daarbij sneller slijten.

Gyeon - Prep kan je inderdaad gebruiken als hulpmiddel bij het afnemen van polijstmiddel. Ook gebruik je het als laatste stap; Ontvetten. Dit zal inderdaad een brandschoon paneel opleveren en dat zal inderdaad de hechting van de volgende stappen verbeteren.

Echter, in het geval van de Black Hole, is héél erg goed ontvetten niet nodig. Deze glaze bevat namelijk cleaners.

Een glaze zal in theorie de verloren oliën van de lak aanvullen en hierdoor transparanter maken. Wanneer je goed polijst, zal je de verweerde/beschadigde lak verwijderen en is de onderliggende laag al mooi. Een glaze zal dan weinig tot geen effect hebben.

Een glaze zal NIET je lak beschermen. Sterker nog, als je ná een glaze geen wax o.i.d. aanbrengt, regent/wast de glaze er zó weer af.



Glaze kan je ook machinaal aanbrengen met een finishing pad. (géen cuttingfactor). Breng een glaze zo dun mogelijk aan, anders wrijf je jezelf een ongeluk.
@Quantoxx nogmaals bedankt voor je uitleg en je mening. Heb er terug een paar details van je werkwijze vastgezet op mn scherm. (Screenshot)

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
@Quantoxx nogmaals bedankt voor je uitleg en je mening. Heb er terug een paar details van je werkwijze vastgezet op mn scherm. (Screenshot)

No problemo! Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ook als ik niet direct een antwoord voor je heb, kan ik ook met je meedenken of het voor je uitzoeken. Weten we het voor de volgende keer allebei. :p



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie