• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen - Kuip

Kuip

Detailing chief
7 okt 2019
114
88
58
Uithoorn
Hallo allemaal,

Na al jaren klant te zijn bij Carclean, en eveneens al jaren als gast meekijken op dit forum nu toch maar eens geregistreerd als lid.
Ik ben Feiko, bouwjaar 1966 en woonachtig in Uithoorn.

Na 8 jaar met volle tevredenheid rondgereden te hebben in een Volvo V40 van 2004 (kleur SilverGreen Metallic) hebben wij deze zo'n half jaar geleden bij een officiële Volvo dealer ingeruild op een Volvo V70 T4 Limited Edition MY 2012 in de kleur Caspian Blue Metallic, met inmiddels 120.000 km op de teller. Dat ik de V40 altijd goed heb onderhouden en altijd netjes schoon en gepoetst heb gehouden betaalde zich terug bij de dealer in de vorm van een zeer aardige inruilprijs. De V40 ging bij hem zo de showroom in en was 4 dagen later alweer verkocht.

Foto's van de V70 nadat ik deze voor onze vakantie naar Zweden gepoetst had, in de Blackhole (om tijdelijk de meeste swirls te maskeren) en in de Collinite 845.

V70_wallpaper1.JPG


V70_wallpaper2.JPG


V70_wallpaper3.JPG


Echt een heerlijk auto in een fraaie kleur (zeker in combinatie met de aluminium raamomlijsting en chroomdetails), maar de auto heeft van de vorige eigenaren waarschijnlijk weinig (poets)liefde gehad, want hoewel het interieur er onberispelijk uitziet zit de lak werkelijk onder de swirls en hologrammen. Zie onderstaande foto's.

20190609_104110small.jpg


20190609_104124small.jpg


20190609_104151small.jpg


Ik heb hierover al eens kort email-contact gehad met Dennis van Carclean, en die adviseerde de auto te polijsten m.b.v. een DAP 900.
Een DAP900 stond sindsdien wel hoog op mijn verlanglijstje, maar vanwege allerlei andere tijdrovende werkzaamheden is het er niet van gekomen om tot aanschaf over te gaan. Bovendien denk ik dat het wellicht verstandig is om eerst eens een workshop bij te wonen.

De directe aanleiding om mij nu aan te melden als lid is dat ik gisteren zag dat detailing guru @Marcel1973 onlangs vrijwel een kopie van onze V70 (inclusief swirls en hologrammen!) onder handen heeft genomen, en ik daar nog wel wat aanvullende vragen over zou willen stellen.
 
Thanks allen!

@Marcel1973: Haha, leuk dat je je hier al meldt.
Misschien ook beter om de vragen dan hier maar te stellen i.p.v. jouw topic te kapen.

Ten eerste chapeau voor wat je in zo'n korte tijd hebt weten te bereiken. Ik ben alleen met de (voorkant van) de velgen al meer dan 4 uur bezig geweest. En nog zijn ze niet helemaal perfect schoon; de zwarte ingebrande pitjes worden na iedere behandeling met Iron-X (al wel zo'n 10 keer herhaalt) wel minder/kleiner, maar voordat écht alles weg is.....

Je gaf al aan dat de lak niet betonhard is. Dat is goed te weten, want gezien de reputatie van Volvo-lakken was ik daar wel bang voor, en dat lijkt mij als beginner wel lastig(er). Maar je hebt met de DAP en de Flex gewerkt. Is de Flex ook een excenter, of is dat een rotary?

En dan de aluminium raamomlijsting. Je gaf al aan dat ook "jouw" V70 waarschijnlijk veel de wasstraat van binnen heeft gezien, net als vermoedelijk de mijne. Waren de aluminium raamomlijstingen bij jouw exemplaar dan ook zo uitgebeten door de wasstraat-shampoo? Ik heb de witte wolkerige vlekken al gedeeltelijk weg (of minder) weten te krijgen, maar daar kan je je energie wel op kwijt zeg... Eigenlijk dacht ik die ook t.z.t. met de DAP aan te pakken.
Heb jij daar al iets mee gedaan? En zo ja, hoe dan? Op de foto's zie ik dat je ze juist afgeplakt hebt.

Zoals ik het tot nu toe heb kunnen krijgen (en daarna behandeld met Gyeon Q2 Trim):

20190518_172024.jpg
 
Ha @Kuip, ik heb je punten maar even gequote, dat leest wat handiger denk ik.
Door het hier in dit forum te doen, kunnen anderen meelezen en krijg je ongetwijfeld nog meer tips en tricks.

Nou daar gaan we:

Ten eerste chapeau voor wat je in zo'n korte tijd hebt weten te bereiken. Ik ben alleen met de (voorkant van) de velgen al meer dan 4 uur bezig geweest. En nog zijn ze niet helemaal perfect schoon; de zwarte ingebrande pitjes worden na iedere behandeling met Iron-X (al wel zo'n 10 keer herhaalt) wel minder/kleiner, maar voordat écht alles weg is.....
Dank, was inderdaad een keertje gas er op en lunch etc. overslaan. Moet je dus niet te vaak zo doen, en mijn rug was het er niet mee eens, getuige de flinke pijn in de rug nu. In overleg met eigenaar was doelstelling om de hologrammen eruit te halen. Ik heb de verwachting dan ook gemanaged dat de auto na afloop niet 100% strak zou zijn, dat kon immers ook niet in de beschikbare tijd. Op de velgen zat bijv. nog aardig wat teervervuiling. Maar dat was niet de opdracht, dus was prima voor een ieder. Als ik een auto in opdracht doe, spreek ik dat duidelijk vooraf af. Voor mijzelf streef ik naar meer perfectie, maar daar heb ik de tijd ook voor, want ik trek er niet één weekend, maar heeeeeel lang voor uit om dat te bereiken. Mijn motorkap (die kneiterhard is) heeft al zo vaak een DAP gezien en nog is die niet naar mijn zin...

Je gaf al aan dat de lak niet betonhard is. Dat is goed te weten, want gezien de reputatie van Volvo-lakken was ik daar wel bang voor, en dat lijkt mij als beginner wel lastig(er).
Altijd een testspot doen. Mijn eigen XC60, ook uit 2012, heeft nl. wel een betonharde lak. Er is dus niets zinnigs over te zeggen. Nu kwam het wel goed uit, gelet op beschikbare tijd. Harde lak is overigens niet lastiger voor een beginner, betekent over het algemeen alleen vaker herhalen van de stappen.

Maar je hebt met de DAP en de Flex gewerkt. Is de Flex ook een excenter, of is dat een rotary?
Ik werk met de DAP900 voor de grote vlakken, en een Flex XFE 7-12 80 voor de kleinere vlakken. Allebeide excentrische machines.
Eerder wisselde ik van backinplate, maar dit werkt voor mij toch fijner en sneller.

En dan de aluminium raamomlijsting. Je gaf al aan dat ook "jouw" de klant z'n V70 waarschijnlijk veel de wasstraat van binnen heeft gezien, net als vermoedelijk de mijne. Waren de aluminium raamomlijstingen bij jouw exemplaar dan ook zo uitgebeten door de wasstraat-shampoo?
Ja, die waren er erg aan toe. Nog erger dan die van mijn eigen XC60 indertijd.

Ik heb de witte wolkerige vlekken al gedeeltelijk weg (of minder) weten te krijgen, maar daar kan je je energie wel op kwijt zeg...
Dat ben ik volledig met je eens en daar was de tijd niet voor. Misschien pak ik die volgend voorjaar langer mee, als die terug komt.

Eigenlijk dacht ik die ook t.z.t. met de DAP aan te pakken.
Heb jij daar al iets mee gedaan? En zo ja, hoe dan? Op de foto's zie ik dat je ze juist afgeplakt hebt.
Op zich kan dat met de DAP, maar normaal doe ik dit met de witte handpad. Ik had het nu afgeplakt (omdat we het niet zouden doen) en ik snel moest werken. Snel werken, betekend hogere kans op fouten (lees vervuilen van rubbers etc.), en fouten herstellen kost weer teveel tijd. Dat is de reden dat ik alles van rubber en ongespoten kunststof afgeplakt heb, omdat afplakken me minder tijd kost dan het nadien schoonmaken.
Op mijn XC heb ik dit met witte handpad en Poorboys professional polish gedaan en met Mothers Alu en Mag (is er niet voor bedoeld, maar werkt wel). Vaak herhalen, bijna een jaar lang een keer per maand gedaan. Ze zijn nu niet hoogglans, maar gewoon netjes mat.

Zoals ik het tot nu toe heb kunnen krijgen (en daarna behandeld met Gyeon Q2 Trim):
Dat ziet er dus best goed uit. Kwestie van blijven herhalen, daar worden ze nog iets mooier van en de rust hebben dat goed ook goed genoeg is. Vaak is het al dusdanig ver heen, dat je het niet meer super fraai krijgt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Bedankt @Marcel1973 ; daar kan ik alweer veel mee. Moraal van het verhaal: er is nog hoop.

Nu alleen nog een DAP en toebehoren aanschaffen en de tijd vinden. En aangezien ik alles buiten moet doen zal het voorlopig nog wel op een laag pitje moeten blijven staan, maar de wil is er zeker. Al helemaal na het zien van jouw resultaat op de look-a-like van je klant ;) .
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Inderdaad beginnen met een DAP scoren (eventueel tweedehands) en gewoon in stapjes gaan doen. Niet direct naar 100% willen, maar rustig aan. Zo ben ik ook begonnen en dat beviel goed. Anders is de lol er wel gauw vanaf.
De V70 waar aan je refereerde voelde wat dat betreft echt als werken, dan gaat de lol er snel af als je zo de zaterdagen vult. De XC60 en Mégane hier op de parkeerplaats worden netjes bijgehouden en dat gebeurt allemaal stap voor stap. Zijn ook stap voor stap op het niveau gekomen waar ze nu zijn. Rome is immers ook niet in een dag gebouwd.

Ik ga er overigens wel van uit dat je de overige basis (twee-emmer methode etc.) reeds in bezit/onder de knie hebt. Anders blijf je bezig..
 
Afgelopen week voor het eerst met de DAP EVO aan de slag gegaan op mijn auto. Als eerste de strook op de achterklep, boven de kentekenplaat. Ik had hier al geruime tijd een chroomstrip en nieuwe Volvo letters voor liggen.

Als eerste die letters eraf gehaald met een vislijntje (nadat de auto gewassen was uiteraard)
20200409_123448.jpg


Daarna de lijmresten verwijderd en een poging gedaan de afdrukken van de letters handmatig weg te polijsten met Scholl S3 op een oranje Monello hand pad, maar dat was een kansloze missie.

Vervolgens dus maar de kleine backing-plate op de DAP geschroefd en de kleine gele Monello pad erop, en met 3 erwtjes S3 de strook meerdere hits moet geven om de afdrukken écht helemaal weg te krijgen. Daarna nog een hit met Scholl S30 op de groene Monello pad om af te schalen en de lak was weer alsof hij gisteren uit de fabriek gekomen was.

20200409_190758.jpg


20200411_142004.jpg


Daarna konden de chroomstrip (zoals die normaal op het nieuwere model V70 zit) en de nieuwe letters (8 mm hoger gepositioneerd dan de oude letters) geplaatst worden. Ben zelf zeer tevreden met het resultaat, die extra chromen strip maakt het voor mij op deze kleur en met de chromen raamomlijsting aan de zijkanten helemaal af.

20200411_095250.jpg


Gisteren vervolgens verder gegaan met het polijsten van de motorkap. Vooral de motorkap (maar eigenlijk de hele auto) zitten onder de wasstraat krassen en swirls (van de vorige eigenaren), en ik erger me daar vreselijk aan....
De motorkap denkbeeldig opgedeeld in iets van 6 delen, en na 2 hits (dambordjes) met de Scholl S3 op gele Monello pad (dit keer de grote backing-plate er uiteraard weer op gezet) zowaar een prachtig resultaat!

Lastig goed op de foto te krijgen, maar deze kant al behandeld:
20200411_174706.jpg


Deze kant nog niet:
20200411_174700.jpg


Vandaag wil ik nog afschalen met Scholl S30.

Helaas is de grote gele pad enigzins geimplodeerd. Denk dat ik de pad toch tussendoor had moeten reinigen, maar ik dacht dat de motorkap (1 paneel) wel kon zonder tussendoor te reinigen....
Is die pad nu nog wel bruikbaar, of kan die direct afgevoerd worden?
 
Laatst bewerkt:
Als ie stuk is, kun je hem beter weggooien.
Oorzaak misschien teveel polijstmiddel, te hard geduwd op de DAP en inderdaad schoonmaken. Als je pad vol zit, heb je ook vrijwel geen correctie meer.
Heb je niet meerdere pads liggen om af te kunnen wisselen? Ik heb op de Megane gisteren bijv drie grote en een kleine witte pad gebruikt en tussendoor bij wisselen van pad continu in de padwasher schoonmaken.
Vaak wil je te veel in een keer en blijf je doorgaan. Dat bedoelde ik bijv gisteren met testen qua tijd.
 
  • Leuk
Reactions: JP030 en Kuip
Lekker bezig, hoor! Lijkt mij een geslaagde eerste poging. :)

De pad is te warm geworden. Voel na het polijsten een aan het midden van je backingplate; Warm/heet. Dit is verder niet erg, maar als je pad vol loopt met polijstmiddel/vuil/lak, dan kan die warmte niet weg en wordt de pad té heet. Het foam in de pad geeft vervolgens de geest en dat begint dus in het midden van de pad waar de meeste warmte zit.

Een vieze pad verliest zijn power en slijt harder. :)

Ik maak standaard na 2 hits de pad schoon of pak een schone. Bij grovere polijstmiddelen ALTIJD, bij fijnere polijstmiddelen wil ik soms nog wel eens valsspelen en doe nóg een hitje omdat deze minder grof zijn. (Minder vuil en lak oppikken)


Tip van Flip: Werk de S3 goed door om gebruik te maken van zijn afbrekende korrel. Dat maakt de stap van S3 naar S30 minder groot.
 
  • Leuk
Reactions: Kuip
Ik denk dat ik inderdaad te lang gewacht heb met schoonmaken van de pad. Beginnersfoutje zullen we maar zeggen.

Vanmorgen en begin van de middag nog een poosje verder gegaan. Toch nog een paar plekken van de motorkap een hit gegeven, dit keer met Scholl S3 op paarse Scholl spider pad, omdat er nog enkele iets diepere krasjes zaten. Die zijn er nog steeds niet helemaal uit, maar ik ben er nu al dik tevreden mee. Daarna de hele motorkap nog een keer gedaan met Scholl S30 op een oranje Scholl pad. Mijn zoon zag geen verschil, maar ikzelf vond dat de lak nog net iets dieper leek. Vervolgens de motorkap in de Collinite 845 gezet. Zal vast niet helemaal volgens de hoge standaard zijn van de (semi) prof detailers hier, maar ik ben er zelf uiterst tevreden over.

Paar plaatjes:

20200412_125937.jpg


20200412_141902.jpg


20200412_141910.jpg


Daarna nog even bezig geweest met het dak. Daarvoor heb ik de blauwe spiderpad van Scholl gebruikt met wederom de S3. Na één hit (dambordje, DAP erg traag voortbewegen) zijn alle swirls verdwenen. Diepere krasjes nog niet helemaal, maar ik had nu ook nog niet de intentie om 100% correctie te behalen.

Voor:
20200412_143807.jpg


Na:
20200412_143832.jpg


Het halve dak is nu gedaan, vanavond de andere helft. En dan nog een keer afschalen naar de S30 op oranje Scholl pad, maar dat zal wel morgen worden denk ik, net als de Collinite.
 
Tip: als je twijfelt of een pad te warm wordt, trek hem even van de machine en voel op het velcro, dan voel je direct of de pad warm is, en je dus beter de pad even schoon kan maken (dan is de pad weer effectief, én kan ie even afkoelen). Schoonmaken kan ook handmatig in een emmertje met wat afwassop, daarna pad met de hand droogknijpen en op de machine zetten om droog te draaien. Het droogdraaien op de machine doe je bij voorkeur in een klein emmertje (zodat de pad niet over de straat gaat als ie losschiet) en beginnen bij minimum toerental en dat langzaam opvoeren.

Als je behalve grote pads (5,5") ook van elke hardheid een kleine pad (4") hebt, voor de kleine backing plate, heb je in geval van een beschadigde pad in elk geval altijd nog een kleine pad achter de hand.