• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Exterieur]Seat Leon 1.8T MY04 Winterprep & Orange Peel aanpak [Video]

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.511
198
44
Intro
Sinds de Orange Peel Pad Review was ik zo enthousiast dat ik de motorkap van mijn Seat Leon ook had gedaan. Dit beviel zo goed dat de rest van de bolide er ook aan moest geloven.
Een paar weken geleden de hele auto nog behandeld dus swirls zaten er niet in.

De Leon was dus al strak op het gebied van krassen en swirls maar hoe maak je hem nou nóg strakker?
Met de Orange Peeling pads dus! Samen met Johan besloten om de auto samen aan te pakken.
Uitgangspunt was een vermindering van de sinaasappelhuid niet het complete verwijderen ervan omdat de Leon nog langer mee moet dan vandaag.
De kans dat tante Truus met een tas langs de zijkant loopt is groot vandaag de dag dus er moet nog wat "speelruimte"over blijven.

Wat hebben we gedaan:
-De auto gewassen met Dodo Juice Supernatural shampoo
-Kleien was niet nodig (paar weken geleden nog gedaan)
-Orange Peel aanpak met de Denim 2000grit C.Pro pad, roterend rond 1200 toeren en M205 Ultra Finishing Polish als "lube".
Wat ons betreft de beste keus met deze pad aangezien deze het beste smeert. We hebben 6 pads gebruikt op de hele auto.
-Nabewerken met Monello Mezzo, polishing pad en roterend i.v.m. tijdsbesparing. Roterend is nu eenmaal sneller.
-Gefinished met Finale, finishing pad en DAP500/900.
-Gekozen glaze was White Diamond om nog meer reflectie te krijgen
-Monello Ibrido als bescherming, deze heeft zich bij mij meerdere malen bewezen als topper in glans en duurzaamheid.
-De rest ook even gedressed natuurlijk met diverse middelen

Hoeveel lak is er nu verwijderd?
Lastig te zeggen maar er ongeveer 1-3 micron per hit weggenomen. Meeste panelen hebben 3-4 hits gehad.
Wil niet zeggen dat er op bepaalde punten 12 micron weg is maar meer 1 flinke hit (3 micron) en 2 lichte dus totaal 5-6 micron maar het blijft een schatting.

Echt alles gedaan met de Denim pad?
Nee, voorbumper en achterbumper niet gedaan. Er komt erg veel warmte vrij en dat is met kunststof een groot risico.
Heel voorzichtig de tankklep en achterspoiler meegenomen op de laagste stand om het een beetje gelijk te trekken anders stak het zo af.

50-50's
Er zijn geen foto's met puntbron, er zitten echt geen swirls/hologrammen in. Dat zullen jullie maar van me moeten aannemen ;)
voorna1.jpg


voorna4.jpg


voorna3.jpg


Het eindrsultaat
Genieten!
IMG_6103.jpg


IMG_6112.jpg


IMG_6121.jpg


IMG_6140.jpg


IMG_6144.jpg


IMG_6154.jpg


Bonusvideo:


Special thanks aan Johan voor de hulp, zonder hem was het in een dag nooit gelukt. En natuurlijk Tim & Bert voor de mogelijkheid om dit binnen uit te voeren.
 
Ziet er echt prachtig uit, bizar hoe een effect deze pads kunnen hebben. Ik moet nu echt snel aan het werk met die van mij.
 
Kijk, das nóg leuker dan foto's, goed bezig!
Scheelt echt veel in glans en reflectie als de orangepeel weg is he... :cool:

Heb zelf ook een paar besteld, ben benieuwd hoe het gaat tov. "cutting & buffing"
 
Ik ben toch wel diep onder de indruk van die pads, wat een verschil zeg!
De Leon staat er prachtig bij, die reflectieshots zijn om van te smullen!
 
Eelco;300120 zei:
Scheelt echt veel in glans en reflectie als de orangepeel weg is he... :cool:

Heb zelf ook een paar besteld, ben benieuwd hoe het gaat tov. "cutting & buffing"
Orange peel is zeker niet helemaal weg maar behoorlijk verminderd.
Vraag me af hoeveel hits je nodig hebt voor het compleet verwijderen ervan en hoeveel micron dat zou kosten.

Cutting & buffing voor orange peel verwijderen is geen aanrader omdat je dan ook de dalletjes goed mee neemt en dat wil je eigenlijk niet.
Aangezien er geen swirls en krasjes waren ging het mij puur om de toppen.
Je merkt ook dat de toppen voornamelijk geraakt worden omdat je hetzelfde ziet als je zou gaan sanden, beetje vlekken patroon.
De pad maakt de lak wat lichter (waasje) en de dalletjes blijven donkerder dan de rest, precies zoals ik zou willen zien dus.

Uiteraard zal je op een gegeven moment wel wat bereiken wat betreft krassen maar daar is het niet voor bedoeld.
Dit is echt een vervanger voor het schuren waarbij je rekening moet houden met nabewerking met zowel schuren als polijsten.
Met deze pad is dat eigenlijk niet nodig aangezien nabewerking minimaal is en je nog geen halve micron kwijt bent met nabewerken.
Als bonus hoef je ook geen zorgen te maken over lastig te verwijderen schuurkrasjes/piggytales.
Echt een win-win-win-win situatie dus! :)
 
Ik dacht dus inderdaad dat het altijd wel meeviel qua sinaasappel maar toen ik zag wat er op het testpaneel mogelijk was dan wordt je gewoon getriggerd om het te proberen.
Het verschil is echt niet normaal meer inderdaad.

Wil het wel eens op een BMW die enorme orange peel heeft vanaf de fabriek proberen.
Te treurig hoe die er soms uit zien gewoon :sob:
 
Erg mooi resultaat geboekt mannen. Complimenten. Het ziet er inderdaad absoluut schitterend uit. Je ziet het verschil ook duidelijk tussen de voor- en na foto's.
Gefeliciteerd met het resultaat, want ik kan mij voorstellen dat het in de ogen van Dennis een doorn in het oog was.
 
Tovernaarskunsten zijn het :ja

Materiaal is één maar dan ook nog het geduld en lef hebben om het te doen
Waanzinnig mooi geworden.
 
Erg strak resultaat zeg en wat staat hij er netjes bij. Ik heb ook wat sinaasappeleffecten op het plaatwerk, maar dit durf ik nog even niet aan :D
 
Super strak zeg :cool: ! Ben je nog wat wijzer geworden over de duurzaamheid. Zijn in jou geval 6 pads op 1 auto echt noodzakelijk of heb je op safe gespeeld?
 
Ik had dit eigenlijk niet willen zien... Kan ik straks dus weer helemaal opnieuw beginnen met een full-detail...:ja


Schitterend resultaat, en zeker voor je reflecties doet dit wonderen!
 
Bedankt voor de complimenten :)^

Wat betreft het lef, voor de mensen die mij beter kennen weten dat ik niet zomaar zulke dingen probeer op de Leon.
Alleen als ik echt overtuigd ben van het resultaat de moeite en het risico waard is dan doe ik het.

Het risico is eigenlijk vrij laag vind ik zelf. Je haalt heel erg weinig weg per hit en nauwelijks nabewerking (dus ook geen rekening houden met extra lak die verwijdert moet worden) en dus kan je vrij precies te werk gaan. Als je een beetje met een rotary overweg kan dan kan je dit zelf ook/

Wat betreft de duurzaamheid, we merkten wel vermindering in resultaat na 1.5-2 panelen dus 5-6 pads op een auto vinden we zeker de moeite waard.