De vorige klus was de binnenkant van de focus, en nu was de buitenkant aan de beurt.
De auto is al 15 jaar oud en dat was te zien, veel 'gebruikerssporen' lees:krassen.
Dit was dan ook een perfecte kans om het wetsanden beter onder de knie te krijgen.
Het doel van de detail: het grootste deel van de krassen verwijderen, en 80% van de swirls.
Daarnaast heb ik alle trim grondig schoongemaakt en gecoat, want was is nou een gepolijste auto met doffe en verweerde trim?
machine: dap900v3
pads: monello: paarse MF, geel, wit en rood
duur: 20-25uur
camera: Sony a6000
Na het reinigen een lakmeting gedaan, waar al snel uitkwam dat het portier links achter overgespoten is.
Gehele auto is 2 staps gepolijst met monello wit icm mezo, en daarna met rood icm finale, enkel het dak en motorkap zijn in 3 stappen gedaan, beginnend met geel of de paarse MF pad.
Ja hij was behoorlijk smerig

auto schoongemaakt, apc en kwasten waar nodig,velgen goed in de ferro gezet
debadged
lakmeting
Na het kleien maar snel overgegaan naar het polijsten, resultaten spreken voor zich.
achterbumper
Krassen op de achterklep
Eindresultaat na wetsanden en compounden
En dan waar ik zelf stomverbaasd over was, hoe diep deze vogelpoep ingebrand was in de lak, behoorlijk wat lak moeten weghalen om de vlek voor 80% te verwijderen, dieper wou ik niet gaan.
gemiddelde lakdikte op het dak lag rond de 120 , plaatselijk verwijderd tot 97
vlek nog maar net waar te nemen rechts van de tape.
De motorkap was ook een apart verhaal, er zat een heel spoor wat leek alsof er een zure vloeistof had ingevreten op de lak en een heel spoor had achtergelaten over de lengte van de motorkap.
Wetsanden ( foto is een beetje overbelicht)
Resultaat, zeker voor 70% weten te verwijderen zonder al teveel lak weg te halen
Dan nog wat minder bijzondere schades aan het portier rechtsachter
Er zijn nog meer noemenswaardige krassen maar het max. aantal afbeeldingen van 25 was al snel bereikt
Na eindelijk klaar te zijn met wetsanden/compounden/polijsten, een ceramische coating aangebracht, zie hier de resultaten.
De coating die ik heb aangebracht is een 9H ceramic coating, dit was een probeersel uit (ja echt) China, Mede omdat de prijs zeer aantrekkelijk was. (35euro voor 50ml, genoeg voor 3 autos)
Ik vond de coating zeer gebruiksvriendelijk met een duidelijke engelse handleiding, beading was ook goed, hoelang deze gaat standhouden weet ik nog niet maar ik vermoed dat hij niet veel zal onderdoen aan de coatings die we hier op de markt hebben, voor de prijs kon ik het in ieder geval niet laten.
De auto is al 15 jaar oud en dat was te zien, veel 'gebruikerssporen' lees:krassen.
Dit was dan ook een perfecte kans om het wetsanden beter onder de knie te krijgen.
Het doel van de detail: het grootste deel van de krassen verwijderen, en 80% van de swirls.
Daarnaast heb ik alle trim grondig schoongemaakt en gecoat, want was is nou een gepolijste auto met doffe en verweerde trim?
machine: dap900v3
pads: monello: paarse MF, geel, wit en rood
duur: 20-25uur
camera: Sony a6000
Na het reinigen een lakmeting gedaan, waar al snel uitkwam dat het portier links achter overgespoten is.
Gehele auto is 2 staps gepolijst met monello wit icm mezo, en daarna met rood icm finale, enkel het dak en motorkap zijn in 3 stappen gedaan, beginnend met geel of de paarse MF pad.
Ja hij was behoorlijk smerig



auto schoongemaakt, apc en kwasten waar nodig,velgen goed in de ferro gezet
debadged
lakmeting
Na het kleien maar snel overgegaan naar het polijsten, resultaten spreken voor zich.
achterbumper
Krassen op de achterklep
Eindresultaat na wetsanden en compounden
En dan waar ik zelf stomverbaasd over was, hoe diep deze vogelpoep ingebrand was in de lak, behoorlijk wat lak moeten weghalen om de vlek voor 80% te verwijderen, dieper wou ik niet gaan.
De motorkap was ook een apart verhaal, er zat een heel spoor wat leek alsof er een zure vloeistof had ingevreten op de lak en een heel spoor had achtergelaten over de lengte van de motorkap.
Wetsanden ( foto is een beetje overbelicht)
Resultaat, zeker voor 70% weten te verwijderen zonder al teveel lak weg te halen
Dan nog wat minder bijzondere schades aan het portier rechtsachter
Er zijn nog meer noemenswaardige krassen maar het max. aantal afbeeldingen van 25 was al snel bereikt
Na eindelijk klaar te zijn met wetsanden/compounden/polijsten, een ceramische coating aangebracht, zie hier de resultaten.
De coating die ik heb aangebracht is een 9H ceramic coating, dit was een probeersel uit (ja echt) China, Mede omdat de prijs zeer aantrekkelijk was. (35euro voor 50ml, genoeg voor 3 autos)
Ik vond de coating zeer gebruiksvriendelijk met een duidelijke engelse handleiding, beading was ook goed, hoelang deze gaat standhouden weet ik nog niet maar ik vermoed dat hij niet veel zal onderdoen aan de coatings die we hier op de markt hebben, voor de prijs kon ik het in ieder geval niet laten.
Bijlagen
Laatst bewerkt: