• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Herstel lederen stuurwiel BWM E91

Jurjenz

Detailing guru
31 mei 2014
175
150
38
Hoi allemaal,

Hopelijk is dit stappenplan ook interessant voor iedereen die overweegt om zijn / haar lederen stuurwiel op te knappen. Dit werd bij mij hoog tijd, want na ruim 80k tegen een lelijk stuurwiel aangekeken te hebben, en al ruim een jaar een opknapset van Colourlock in huis te hebben, en al 40x tegen mezelf in de auto gezegd te hebben dat het hóóg tijd werd om het stuurwiel op te knappen - was het moment eindelijk daar :D

Zoals je ziet op onderstaande foto heeft het stuur behoorlijke slijtageplekken, en is het leer aan de bovenzijde aan het 'verbrokkelen'. Hoog tijd voor een opknapbeurt!

Eerste stap is het afdekken van het dashboard, stoel en afplakken van de plastic cover:
Stuurwiel BMW E91 (2).jpg


Close up van de bovenzijde, de bovenste leerlaag is weggesleten en er zitten barsten.
Stuurwiel BMW E91 (1).jpg


Tijd om aan de slag te gaan! Eerst het leder reinigen met een dedicated lederreiniger. Paar pufjes op het stuurwiel en inmasseren met een borstel. Nadien het stuurwiel afnemen met een vochtige microvezeldoek en nadrogen met een mf-doek.
Stuurwiel BMW E91 (3).jpg

Stuurwiel BMW E91 (4).jpg


Tussenresultaat:
Stuurwiel BMW E91 (5).jpg


Om de loszittende resten en de oneffenheden te verwijderen kun je het schuren met korrel 800 op een zachte foampad. Dit had bij mij niet voldoende resultaat, dus ik heb het opgeschaald naar korrel 600.
Stuurwiel BMW E91 (6).jpg


Ik kreeg de 'losse vezels' niet weggeschuurd, dus mijn oplossing was om deze te fixeren met speciale leerplamuur. De beschadigde delen heb ik ingesmeerd met mijn vinger. Vervolgens een uurtje laten drogen. Vervolgens heb ik met een spateltje de oneffenheden dicht geplamuurd. Ook dit heb ik ca. 2 uur laten drogen.
Stuurwiel BMW E91 (7).jpg

Stuurwiel BMW E91 (8).jpg


Na het drogen van het plamuur heb ik voorzichtig de oneffenheden van het plamuur geschuurd met korrel 800. Neem rustig de tijd hiervoor.
Stuurwiel BMW E91 (9).jpg


Rest van het stuurwiel ook geschuurd met korrel 800 en alles afgenomen met een vochtige mf-doek voor het afnemen van residu.
Stuurwiel BMW E91 (10).jpg


Dan begint het leuke deel! Leerverf aangebracht met een sponsje. Deppend aanbrengen en de lagen kun je drogen met een föhn of heteluchtpistool (lage stand). Bovenste deel heb ik vier laagjes aangebracht.
Stuurwiel BMW E91 (11).jpg


Hieronder het eindresultaat. (Ik heb nadien het stuurwiel nog in de leder verzegeling gezet (ook deppend aangebracht))
Stuurwiel BMW E91 (14).jpg

Stuurwiel BMW E91 (13).jpg

Stuurwiel BMW E91 (15).jpg


Al met al een behoorlijke verbetering. Het is misschien geen 100% restauratie, maar het ziet er weer een stuk frisser uit, en doet geen afbreuk meer aan de verschijning van je interieur.

Voor een eerste keer een leuke, en prima klus om zelf te doen! Kost je hooguit 1,5 uur (excl. droogtijd)
 

Bijlagen

  • Stuurwiel BMW E91 (12).jpg
    Stuurwiel BMW E91 (12).jpg
    330 KB · Weergaven: 4
Dat ziet er goed uit @Jurjenz ! En geeft weer inspiratie voor het stuur van mijn E89. Die is niet zo ver heen als die van jou was, maar de toplaag is weg en dus snel plakkerig. Biedt colourlock ook nog een blanke toplaag, of is dat die lederverzegeling?
 
Thanks! Zat ff te neuzen op hun website, maar ik kom geen product tegen dat dient als blanke toplaag. Denk dat de lederverzegeling dan voldoende is. :grinning:
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso