• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

@Drifter ja, ik was weer lekker bezig, goed begin van de dag! :grinning:

Jazeker heb ik na de APC de auto afgespoten en gewassen. Ik was expres begonnen met de APC. Daarna het losgekomen vuil eraf gespoten met de HD, en daarna pas begonnen aan de wasbeurt.

Ik heb PP+ witte pad. Dat was ook mijn plan om dat te gaan proberen. Misschien doe ik dat zo even.
Dat kan ik erna gewoon afnemen met een doek en de Prep, toch? Dan is wel de wax er op die plek vanaf (door de Prep). Of dan beter alleen de PP even afnemen met een doek na het verwerken ervan?

Ik heb dergelijk strepen ook wel eens gezien na een kunstig dressing op de rubbers die niet goed (genoeg) is afgenomen met een regenbui erna. Wellicht is het dat?
Oh, dat zou het kunnen zijn. Want ik heb de Gummi aangebracht op de rubbers tijdens de vorige detailing beurt. Ik dacht dat ik ze wel erna had afgenomen met een doek, omdat ik inderdaad dacht dat het anders kon gaan uitlopen.
In dat geval, hoe zou ik het weg kunnen krijgen? Met de proffesional polish?

• Leuk
Reacties: Jahe
@Drifter ja, ik was weer lekker bezig, goed begin van de dag! :grinning:

Jazeker heb ik na de APC de auto afgespoten en gewassen. Ik was expres begonnen met de APC. Daarna het losgekomen vuil eraf gespoten met de HD, en daarna pas begonnen aan de wasbeurt.

Ik heb PP+ witte pad. Dat was ook mijn plan om dat te gaan proberen. Misschien doe ik dat zo even.
Dat kan ik erna gewoon afnemen met een doek en de Prep, toch? Dan is wel de wax er op die plek vanaf (door de Prep). Of dan beter alleen de PP even afnemen met een doek na het verwerken ervan?
Prep heb je in theorie niet nodig. Professional polish is een cleaner. Je kunt deze met een doek afnemen en zou daarna meteen een wax kunnen aanbrengen. Hij stript ook je wax.

• Leuk
Reacties: Cordoba en Ester
Ik heb de strepen met PP + witte pad behandeld en daarna afgenomen met MF doek. Dit proces 4x herhaald. De strepen zijn een stuk minder. Moet nu echt zoeken waar ze zaten, maar ze zijn nog wel licht zichtbaar.
Voor nu even geaccepteerd en laagje wax er op gedaan.
Later zal ik het even met de Finale proberen.

Hier het resultaat voor nu (nog zonder de wax) :
P_20240113_143718.webp

Echt hardnekking spulletje geweest dan als dat met 4x PP nog niet helemaal weg is.. uiteindelijk zal het met iets grover polijstmiddel wel weg te halen zijn.

Ik had op onze oude VW Golf ook van dat soort strepen van het zwarte kunststof na behandeling maar vaak was dat gewoon weer weg te wassen.
Later, met Solution Finish, hebben we nooit meer last gehad van dat soort strepen.

• Leuk
Reacties: Ester
Dat scheelt al wat. Vergeet niet dat pp een chemische cleaner is. Als het echt in je lak zit zal finale veel meer kunnen corrigeren en zul je daar meer resultaat uit kunnen halen. Kun je meteen dat krasje meepakken.

Voor het afnemen van producten geldt eigenlijk altijd dat alles dat je afneemt (na een eventuele inwerktijd) overtollig was. Alles wat niet aan het oppervlak hecht of in materialen trekt mag er vanaf.

• Leuk
@Ester Als ik goed kijk, zie ik iets dat op een hele lichte kras lijkt (tussen de groene lijnen), de lak van Seat is te hard dat je daar echt iets mee doet met PP, met Finale moet je verbetering krijgen. Mijn inschatting is dat er een jas met een knoop of iets dergelijks langs/tegen de lak is gekomen (kan ook terwijl ie ergens geparkeerd staat gebeurd zijn). De kras is niet echt diep, en oorzaak lijkt geen scherp voorwerp te zijn geweest.
streep in lak.webp

• Leuk
Reacties: AndyVR en Ester
Dank allen voor de reacties!
@Cordoba er zijn inderdaad een aantal zaken aan de hand op het gebied van de foto. Ik plaatste de foto vanwege de schuine, parallel aan elkaar lopende strepen.
Maar doordat ik die aan het bestuderen was, had ik natuurlijk ook die kras ontdekt. Ik had ook al de indruk dat het (gelukkig) geen diepe kras is.

En aangezien de schuine strepen toch niet geheel zijn weggegaan met de PP, was ik toch al van plan om de Finale erop los te laten. Ik doe dat wel wanneer de temperatuur wat hoger is.

Ik neem aan dat ik de auto dan eerst moet wassen? Hij is nu natuurlijk nog aardig schoon na vanmorgen. Maar wel alweer mee gereden zojuist. En als er dan vuil op de lak zou zitten, dan ga ik dat verwerken tijdens het verwerken van de Finale, dat lijkt me niet wijs?

Komende week wordt het toch te koud, dus ik doe het wel na de volgende wasbeurt.
Al ben ik dus wel benieuwd of het "nodig" zou zijn om de hele auto te wassen alvorens dat stukje te gaan polijsten met de Finale, of dat er andere opties zijn? Hoe doen jullie dat?

Wat de schuine strepen betreft: behoorlijk hardnekkig dus. Is dat dus de Gummi? Is dat zo hardnekkig op de lak?
Dan durf ik nu haast de Cure niet meer aan te brengen op de raamrubbers (dat was wel mijn plan). Geeft Cure ook zulke vlekken op de lak wanneer je het per ongeluk niet goed nawrijft?

Laatst bewerkt:
Echt hardnekking spulletje geweest dan als dat met 4x PP nog niet helemaal weg is.. uiteindelijk zal het met iets grover polijstmiddel wel weg te halen zijn.

Ik had op onze oude VW Golf ook van dat soort strepen van het zwarte kunststof na behandeling maar vaak was dat gewoon weer weg te wassen.
Later, met Solution Finish, hebben we nooit meer last gehad van dat soort strepen.
Aha, en denk je dat de strepen dan met de Gummi te maken hebben, wat ik erop had gedaan, of kan het ook aan het type raamrubber liggen of hoe oud dat is? Omdat je schrijft dat je het bij jouw oude VW Golf had. Benieuwd.

Als je het niet wegkrijgt met PP dan was het waarschijnlijk geen gummi. Het kan zijn dat er iets anders wellicht wat langer op de lak heeft gezeten ? Stukje met finale zal uitsluitsel geven.

• Leuk
Geen ervaring met Gummi, dus daar durf ik niets over te zeggen.

Wat de kras betreft: omdat je buiten moet werken, zou ik ervoor kiezen om voorlopig de kras zo goed mogelijk te maskeren (bijvoorbeeld met een glaze zoals Black Hole, of misschien dat dit met Red Mist ook werkt, ik ken Red Mist niet zo goed) en over 2-3 maanden als de temperatuur richting 15 graden gaat, het echt aanpakken.

• Leuk
Dank weer allen voor de reacties!

@mfmeijer oké top, goed om te weten.

@Jahe ik zou echt niet weten wat op de lak de strepen veroorzaakt kan hebben. Mogelijk dan toch de APC (van de vorige detailing beurt) die ergens van onder het rubber vandaan is gekropen? Misschien door de snelheid van het rijden, dat deze dan in 4 parallelle banen op de lak is gekomen?
Al heb ik dus NA de APC de hele auto uitgebreid gewassen, meerdere keren afgespoten, ook nog Wetcoat aangebracht en opnieuw afgespoten en dan zou de APC al die tijd zijn blijven zitten...? Lijkt mij erg sterk. Maar iets anders kan ik niet bedenken.
Het is mij een raadsel.

@Cordoba ik kan Het Zonnetje wel in de parkeergarage zetten, want het is de eerste 2 uur gratis tot aan maart. Dus dan zou ik wat eerder aan de slag kunnen met de kras. Of bedoel je dat het ook in zo'n parkeergarage alsnog nu te koud zal zijn om de Finale goed te kunnen verwerken? Niet voor mezelf, maar voor het product bedoel ik.

Dan zou ik eerder voor white diamond gaan ivm de lichte kleur van de lak. Black hole is echt gericht op rode en donkere auto's.

Polijsten kan met dit weer gaat ook prima, je zult misschien iets meer moeite hebben om residu te verwijderen. En koude handen. Mocht je willen polijsten kun je er ook voor kiezen met een emmertje sop alleen dat paneel te wassen. Zolang alles wat je raakt maar schoon is om te voorkomen dat je het vuil aan het polijsten bent.

• Leuk
Dank weer allen voor de reacties!

@mfmeijer oké top, goed om te weten.

@Jahe ik zou echt niet weten wat op de lak de strepen veroorzaakt kan hebben. Mogelijk dan toch de APC (van de vorige detailing beurt) die ergens van onder het rubber vandaan is gekropen? Misschien door de snelheid van het rijden, dat deze dan in 4 parallelle banen op de lak is gekomen?
Al heb ik dus NA de APC de hele auto uitgebreid gewassen, meerdere keren afgespoten, ook nog Wetcoat aangebracht en opnieuw afgespoten en dan zou de APC al die tijd zijn blijven zitten...? Lijkt mij erg sterk. Maar iets anders kan ik niet bedenken.
Het is mij een raadsel.

@Cordoba ik kan Het Zonnetje wel in de parkeergarage zetten, want het is de eerste 2 uur gratis tot aan maart. Dus dan zou ik wat eerder aan de slag kunnen met de kras. Of bedoel je dat het ook in zo'n parkeergarage alsnog nu te koud zal zijn om de Finale goed te kunnen verwerken? Niet voor mezelf, maar voor het product bedoel ik.
De apc kan met regen weer van onder het rubber zijn gekomen. Maar dat lijkt me na wassen en afspuiten niet heel logisch. Het kunnen ook misschien watervlekken zijn of al oudere bestaande vlekken die na het wassen wat meer aanwezig zijn geraakt.

• Leuk
Dan zou ik eerder voor white diamond gaan ivm de lichte kleur van de lak. Black hole is echt gericht op rode en donkere auto's.

Polijsten kan met dit weer gaat ook prima, je zult misschien iets meer moeite hebben om residu te verwijderen. En koude handen. Mocht je willen polijsten kun je er ook voor kiezen met een emmertje sop alleen dat paneel te wassen. Zolang alles wat je raakt maar schoon is om te voorkomen dat je het vuil aan het polijsten bent.
Oké dankjewel! Ik heb geen HD, dus ik kan wel enkel dat paneel wassen, maar dan kan ik de shampoo niet afspuiten? Of kun je dat ook met een natte MF doek goed verwijderen?

Wel een tuinslang? Dat is voor afspoelen al genoeg.
Anders schoon water in je emmers en met een schone washandschoen afnemen, als laatste een emmertje schoon water er tegenaan.