• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Plantengietertje meenemen, dat is prima om een paneel af te spoelen.

Wat Black Hole/White Diamond betreft, allereerst zijn die verschillen veel kleiner dan veel mensen denken, en daarnaast vallen er veel meer kleuren onder 'donker' dan sommige mensen denken, wat ik heb begrepen is White Diamond vooral bedoeld voor wit, creme, zilvergrijs, champagnekleur en nog een enkele kleur, maar dus echt overduidelijk lichte kleuren. Het geel van het zonnetje is redelijk donker, dus op zijn minst twijfel welke van de twee de beste keuze is.

Wat de temperatuur betreft: per parkeergarage verschilt de temperatuur enorm (is ie ondergronds of bovengronds, zijn er meerdere openingen of zelfs de buitenwanden alleen een soort raster waardoor de wind gewoon door de garage waait. Bijvoorbeeld de parkeergarage op één van mijn werk locaties is ondergronds, alleen het inrijhek is een open raster, en achter in de garage wordt vanaf het dak van het pand met een ventilator van ca. een halve meter verse lucht naar binnen gepompt (om bijv. uitlaatgassen via het ingangshek naar buiten te drijven), dat betekent dat bijvoorbeeld afgelopen week de temperatuur in de garage nog tegen de 10 graden was, dat is redelijk koud voor de producten, maar kan net.
 
  • Leuk
Reacties: Ester
@Cordoba dankjewel!
Ah interessant. Ik dacht inderdaad dat White Diamond voor "lichte kleuren" lak bedoeld is, en dat daaronder ook de kleur van Het Zonnetje valt. Maar zoals jij het beschrijft, zou de Black Hole mogelijk beter passen. Het is inderdaad echt een donkere kleur geel (ondanks dat sommige foto's anders doen vermoeden gezien de lichtval).

De parkeergarage bij ons is gebouwd onder de duinen (of: ondergronds in de duinen). Hij is langwerpig en heeft aan beide zijden een in-en uitgang. In de nacht afgesloten met hekken en overdag open (wel slagbomen). Maar doordat hij echt behoorlijk lang is, heb ik niet het gevoel dat het er echt doorwaait. Ik zet Het Zonnetje ook niet vlakbij de in/uitgang.
Ik vind het er lang niet zo koud aanvoelen als buiten (kon er vanmiddag prima werken). Maar ik heb de temperatuur niet gemeten, dus ik weet het niet.
 
Hij geeft een melding wanneer de temperatuur de 4 graden bereikt (piep). Dat staat dan ook op het dashboard (4 graden).
Ik twijfel of hij standaard de temperatuur aangeeft op het dashboard. Dat zal wel in te stellen zijn, maar nu je het vraagt weet ik het niet zeker.
De eerste keer wist ik niet waarom hij ineens piepte tijdens het rijden (ik dacht: huh heb ik mijn gordel al de hele tijd niet om ofzo?) , maar toen las ik in de handleiding dat dat met het bereiken van bepaalde temperatuur te maken heeft. Maar ik schrik nog steeds elke keer van die piep, vanmorgen nog!
 
Het kan zijn, dat je bij de Mii kunt kiezen welke meting je in het dashboard te zien krijgt, maar dat dit er maar 1 tegelijk is. Meestal is het dan op de rechterhendel (dus van de ruitenwisser), waar een knopje op het uiteinde zit. Door bij ingeschakeld contact dat knopje in te drukken krijg je dus een andere meting te zien (bijv. benzineverbruik/buitentemperatuur/olietemperatuur/gemiddelde snelheid/afgelegde trip-afstand)

Edit: foto van Mii dash gevonden (toevallig ook een gele), helemaal onderin net boven de claxon kun je volgens mij die gegevens aflezen:
https%3A%2F%2Fmedia.autoweek.nl%2Fm%2Fm1nyb49b98sz.jpg


En je ziet het kantelbare knopje op het uiteinde van de ruitenwisserhendel (je kunt kiezen 'volgende meting' of 'vorige meting' dus je kunt voorwaarts en terug scrollen door de gegevens.
22111111327548961600x1060.webp
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Ester
Aha, en denk je dat de strepen dan met de Gummi te maken hebben, wat ik erop had gedaan, of kan het ook aan het type raamrubber liggen of hoe oud dat is? Omdat je schrijft dat je het bij jouw oude VW Golf had. Benieuwd.
De Golf had veel zwart kunststof en zeker onder de zijlijsten zag je na een regenbui van dat soort strepen op de zilvergrijze lak..
Kwam bij mij van de kunststof dressing en niet van het rubber of plastic zelf.
 
  • Leuk
Reacties: Ester
Het kan zijn, dat je bij de Mii kunt kiezen welke meting je in het dashboard te zien krijgt, maar dat dit er maar 1 tegelijk is.
Volgens mij is dit inderdaad het geval. Bij mij staat er standaard het aantal afgelegde kilometers. Ik had in de handleiding wel iets gelezen over dat instellen, maar het nog niet geprobeerd. Ik ga eens kijken!
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba
@MTyn oké, dankjewel! Ik had ook weleens zwarte verticale strepen na een regenbui op de lak onder het raamrubber, maar dat was voordat ik überhaupt ooit iets op de rubbers had aangebracht. Dus ik heb me altijd afgevraagd wat dat dan was.
 
Vanmorgen weer lekker gebikkeld met Het Zonnetje bij gevoelstemperatuur 3 graden. Maar hee, je hebt een hobby.
Screenshot_20240124-113530754_1.jpg

De wasbox had een nieuwe methodiek ingevoerd: geef een muntje weg en ontvang er niks voor terug. Na 2 muntjes te hebben gedoneerd, maar verplaatst naar de box er naast. Daar eerst omhoog gekeken naar de (mogelijk roestige?) draaiarm, en geconcludeerd dat ik rustig kon blijven staan.

Gefoamed en gewassen. Toen de auto gedroogd en de Finale erbij gepakt om die strepen en de kras aan te pakken. Ik kon ze alleen niet meer vinden. Maar na het polijsten kon ik ze nog minder vinden (al is er stiekem nog wel iets te bespeuren aan lichte krasjes). Hieronder 2 foto's van het resultaat:
P_20240124_115620_1.jpg

P_20240124_115558_1.jpg

Toen de auto verder geïnspecteerd en wat plaatselijke zonsverduisteringen ontdekt: overal puntjes teer. Ik bedacht me dat ik de laatste tijd onderweg naar werk over een nieuw stuk wegdek heb gereden. Gelukkig had ik de Tar Remover bij me, maar dit wapen bleek niet geheel effectief.

Heb 3x een rondje om de auto gemaakt, en zo steeds de Tar Remover laten inwerken. Het waren zoveel puntjes dat ik echt wel even bezig was. Er kwam wel wat los, maar veel wilde ook graag op Het Zonnetje blijven zitten.

Ik ging helemaal op in de puntjes teer en had niet door dat ik het kouder en kouder kreeg. Tot het moment dat ik het wel in de gaten kreeg en dacht: 'oh ja, ik wilde ook nog de Red Mist gaan aanbrengen'. Toen het teer maar losgelaten.

De wasbox medewerker kwam mij vertellen dat hij het zo druk heeft, maar blijkbaar niet te druk om te kletsen. Hij vond dat ik er veel werk van maakte. Ik zei dat ik de auto ooit nog eens wil polijsten. Waarop hij zei: "ja, dan wordt hij nóg mooier. Nu kun je al je eigen d'r in zien, maar goed" (ik glunderen).
Natuurlijk ook netjes mijn 2 muntjes terug gekregen.

Red Mist vond ik wel leuk om aan te brengen, omdat het eenvoudig is en je toch contact hebt met de auto. Heel anders dan de Wetcoat, maar dat is natuurlijk ook niet te vergelijken omdat het verschillende productsoorten zijn.
Ik heb twee MF doeken gebruikt: één voor aanbrengen en één voor afnemen. Er verscheen een soort glimmende bom:
P_20240124_110605.jpg

P_20240124_105616_1.jpg

Volgende keer verder met de To Do!
P_20240124_115721_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hij staat er weer goed glimmend bij!
Ik moet wel zeggen dat ik weinig verschil zie tussen de voor & na met finale. daarbij zal het zonnetje ook wel een fijne harde Duitse lak hebben.
 
  • Leuk
Reacties: Ester
@Nick Bakker dankjewel!
Ik had het niet duidelijk omschreven (nu aangepast), maar beide foto's zijn van het resultaat, dus na de Finale. Omdat ik in mijn eerdere post al de foto's van de strepen en de kras had geplaatst.
Dit is voor:
P_20240113_094439_1.jpg

En dit is dus na:
P_20240124_115606_1.jpg
 
  • Leuk
Reacties: Smotske
@Drifter je vergist je zeker niet.
Ik dacht dat de strepen op een wat andere plek hadden gezeten, namelijk redelijk dichtbij de buitenspiegel. Maar ik kon ze niet meer vinden, dus ik heb gewoon het hele gedeelte (die rand zegmaar) gepolijst met de hand.

En de foto van het resultaat dacht ik dus van het juiste gedeelte gemaakt te hebben.
Maar dat blijkt niet helemaal zo te zijn. En dat zag ik pas toen ik die "voor-foto" opnieuw bekeek. Toen had ik de post al gemaakt.

Ik zal binnenkort een nieuwe foto maken en plaatsen!
 
  • Leuk
Reacties: Drifter
@Drifter je vergist je zeker niet.
Ik dacht dat de strepen op een wat andere plek hadden gezeten, namelijk redelijk dichtbij de buitenspiegel. Maar ik kon ze niet meer vinden, dus ik heb gewoon het hele gedeelte (die rand zegmaar) gepolijst met de hand.

En de foto van het resultaat dacht ik dus van het juiste gedeelte gemaakt te hebben.
Maar dat blijkt niet helemaal zo te zijn. En dat zag ik pas toen ik die "voor-foto" opnieuw bekeek. Toen had ik de post al gemaakt.

Ik zal binnenkort een nieuwe foto maken en plaatsen!
Ben benieuwd of de kras er een beetje uit is met de hand. Zoals Nick al zei is het vaak een knoepharde lak.
 
  • Leuk
Reacties: Ester
Ja, ik heb al eerder ondervonden dat de lak keihard is. Ik probeerde een handafdruk te verwijderen met Mezzo en ik had het gevoel dat ik zowat het hele Zonnetje omver roteerde, maar de afdruk zat er nog.
 
Lekker bezig!
Dat van die keiharde lak herken ik wel van de Ibiza.. minimaal Menzerna 400 op een woolpad machinaal om de krassen te verwijderen.

Mochten ze niet weg zijn ben je welkom om het een keer machinaal te komen proberen (regio utrecht).
 
  • Geweldig
Reacties: Ester