• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Ik heb een poosje geleden een een zwarte Citigo gedaan, die was echt dof en onder de krasje, echt hard is die lak niet.
Corrigeert prima.

Uit mijn hoofd heb ik die behandeld met Menzerna 400 en gefinisht met 3000 (denk ik)
 
  • Leuk
Reacties: Ester
Echt hard is die niet.... *corrigeert vervolgens met 400* :innocent:

Gevalletje ervaringskloof :) Voor een beginner is het inzetten van Monello finale met een handpad al heel spannend. Dus ja, de lak zou vrij hard kunnen zijn en vergt meer effort.

Tussen "meer effort dan Finale met de hand" en "drie hits met roterend wol en vloeibaar schuurpapier" zit een hele brede schaal. Laat je in ieder geval niet afschrikken: de lak kan kennelijk wat hebben!
 
@RoCo ik snap je punt :laughing:

Ik herken zeker dat het voor een beginner (en dat ben ik nog steeds, zeker op het gebied van polijsten) spannend is om handmatig iets van polijsten te doen.

Nu is het grappige ook wel weer dat mijn eerste detailing ervaring het polijsten van die handafdruk was. Ik heb toen CC een mailtje gestuurd, wist nog niet dat dit hele forum bestond, en gevraagd wat ik ermee aan moest. Ik kreeg meteen een duidelijke email terug met instructies wat te doen: handmatig polijsten met Mezzo + oranje pad.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik natuurlijk voorzichtig in het begin, maar had al gauw door: volgens mij is deze lak vrij hard of ik heb 0 armspieren, maar dat laatste kon ik wegstrepen. De afdruk is nu minder, maar ik vermoed dat ik m nog wel zou kunnen vinden als ik wil.

.... En zo begon mijn vrije val richting het konijnenhol!
 
Moet zeggen dat ik toen met de eerste keer polijsten gewoon de sprong naar machinaal heb gemaakt, eerst op onopvallende plekken beginnen. Een harde lak met de hand polijsten kwam ik heel gauw achter dat ik daar geen zin in had :joy:
 
  • Grappig
Reacties: Ester
Tot nu toe eind goed al goed, maar nu komt de foto van de behoorlijke beschadiging die ik op de velg van het linkervoorwiel aantrof:
Ik heb nog eens even de foto's van Het Zonnetje bestudeerd op de dag van ophalen bij de garage in Vleuten + thuisbrengen, en ik krijg de indruk dat deze beschadiging er gewoon al zat.

Voor iemand met veel oog voor detail is het mij pas behoorlijk laat opgevallen (ik heb de auto al een jaar).

Al heb ik natuurlijk veel moeten leren wat het detailen betreft, en daarin waren de velgen wat ondergeschikt aan de lak. Dus dat kan verklaren dat ik het niet eerder zag.

Ik weet niet of het te zien is bij inzoomen:
IMG-20221105-WA0001_1.webp

IMG_4498_1_1.webp
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba en Mark96
.....
Zo gezegd, zo gedaan. Ik natuurlijk voorzichtig in het begin, maar had al gauw door: volgens mij is deze lak vrij hard of ik heb 0 armspieren, maar dat laatste kon ik wegstrepen....
De handafdruk was weg, en daar had je nu ten gevolge van de gebruikte armspieren een deuk voor in de plaats? :p

Zelf ergens rond 2010 begonnen, met een lak die op veel plekken problemen had, dus handmatig begonnen met een complete Fabia combi handmatig te polijsten met oranje pad en Mezzo (wel 3 dagen voor uitgetrokken met ca. 6 uur per dag, maar daardoor ook geen spierpijn of iets dergelijks). Die lak zal ongeveer even hard zijn geweest als van jouw Skoda met Seat badge (de complete drieling Up, Citigo en Mii is bij Skoda fabrieken ontworpen en geproduceerd). Overigens kan een andere lakkleur ook een andere hardheid betekenen.
 
  • Leuk
Reacties: Ester
@Cordoba kijk, het kan dus gewoon, de hele auto handmatig polijsten :)

Nee geen deuk, maar inmiddels weet ik inderdaad dat de tijd nemen en herhalen, beter is dan de spieren teveel trainen.

Dat van de lakkleur wist ik niet, dat de hardheid daarvan afhankelijk kan zijn?
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba
Komt vooral door andere kleurbepalende ingredienten én doordat bijvoorbeeld voor een metallic lak soms een net iets ander proces wordt gebruikt.
 
  • Leuk
Reacties: Ester
De kleurlak maakt bij mijn weten geen invloed op de hardheid van de blanke lak gezien het de blanke lak is welke de hardheid bepaald en ook de laag waarop wij schuren en/of polijsten, als we op de kleurlak zitten, zijn we helaas al te ver.

Metallic of geen metallic is ook geen verschil.
Als je een kleur aanmaakt, gaan hier gemiddeld een 5-10 verschillende kleuren in om tot die specifieke kleur te bekomen.
Voor bij metallic lak heb je gewoon kleuren mét metallic in en voor non metallic kleuren zonder metallic in.

Blanke lak kan een kleur donkerder, lichter, geler,.... Maken en de ene blanke lak hard sneller uit dan een andere net zoals de ene blanke lak harder zal zijn dan de andere (bv. Doorgaans is Sikkens hard en Glasurit zacht).

Voor het spuiten van metallic lakken heb je wel een iets andere spuitwijze maar dit is met als doel om de kleur correct te krijgen door de beïnvloeding van de metallic deeltjes.

Hoe dit bij ieder merk in de fabriek werkt, weet ik niet maar ik kan mij niet voorstellen dat dit heel anders is zodanig dat daarbij wel de kleur de hardheid zou bepalen.
Het principe gaat gewoon hetzelfde zijn lijkt mij.
 
@AndyVR Nu je het zegt, al eens gezien dat het verschil vooral in (oudere) unilakken en metallic lakken zat, waarbij de unilak waarschijnlijk nog geen blanke laklaag had. Aan de andere kant heb ik wel de ervaring dat bij dunne films de hardheid/elasticiteit van de onderliggende laag veel invloed heeft op de gemeten hardheid (en dat is wat anders dan wat je bij polijsten ervaart). In elk geval bij mensen die veel polijsten in het verleden (10 jaar terug?) meerdere keren gelezen dat er tussen 2 auto's met verschillende kleuren van hetzelfde model en zelfde bouwjaar flink verschil was in hardheid van de lak. Mijn interpretatie was dat dit kwam door verschil in bestanddelen, maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen zitten in verschil in lakstraat (populaire modellen worden vaak in meerdere fabrieken geproduceerd, en hebben dan soms verschillende lakstraten met verschil in procesparameters).
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR en Ester
@Cordoba Wat die unilakken zonder aparte blanke laklaag aangaat kan dit zeker wel kloppen lijkt mij, met hedendaagse lakken alweer minder.

Het kan volgens mij ook wel dat de hardheid per auto verschilt terwijl het gaat over dezelfde kleur, hetzelfde merk/model, misschien zelfs binnen eenzelfde fabriek.
Als je lakdiktemetingen doet zie je ook dat er per wagen variatie is in de lakdiktes wat volgens mij ook deels invloed maakt op de hardheid van de blanke lak (uitdampen van solventen, droogproces en uitharding,...). In grote lijnen zal dit niet erg veel verschil maken maar er zal wel iets van verschil waarneembaar zijn.
 
  • Leuk
Reacties: Drifter en Ester
@Cordoba zo zie je maar....
Ik had weer iets in m'n hoofd en dat moest en zou gebeuren... Ik vond de lucht zo mooi, dus hup: in Het Zonnetje gesprongen en plan was om hier een foto te maken.
Dit zijn parkeerplaatsen voor maximaal 1 uur, alleen voor bezoekers van de snackbar (aan de watering).
Ik reed erheen en: natuurlijk alle plekken vol, na zo'n drukke "stranddag".

Oké, prima, ik stukje gaan rijden. Op terugweg weer gaan kijken en: er waren nu 2 plekken vrij. Ik gauw geparkeerd en als sneeuw voor Het Zonnetje verdwenen alle andere geparkeerde auto's.

Toen hadden we het rijk alleen voor zijn fotomoment!

(overigens voldeed ik vandaag niet aan het criterium 'bezoeker van de snackbar')
 
  • Leuk
Reacties: Drifter en Cordoba
@Cordoba Wat die unilakken zonder aparte blanke laklaag aangaat kan dit zeker wel kloppen lijkt mij, met hedendaagse lakken alweer minder.

Het kan volgens mij ook wel dat de hardheid per auto verschilt terwijl het gaat over dezelfde kleur, hetzelfde merk/model, misschien zelfs binnen eenzelfde fabriek.
Als je lakdiktemetingen doet zie je ook dat er per wagen variatie is in de lakdiktes wat volgens mij ook deels invloed maakt op de hardheid van de blanke lak (uitdampen van solventen, droogproces en uitharding,...). In grote lijnen zal dit niet erg veel verschil maken maar er zal wel iets van verschil waarneembaar zijn.
Ik weet van de fabriekstour bij Porsche In Stuttgart dat ze verschillende blanke lakken gebruiken. Die passen ze aan aan de kleur en finish die op de auto gaat. Of andere merken dat ook doen weet ik niet.

Die fabriekstour is overigens echt de moeite waard!
 
  • Leuk
Reacties: Ester en AndyVR
Voor 25-50 euro kun je waarschijnlijk bij een automaterialenzaak luxe kentekenplaten laten maken (en bij aflevering nieuwe platen oude platen inleveren).
Ik ga deze laten maken. Dan ga ik er met de auto naartoe en laat ik de platen maken. De oude kentekenplaten moet ik logischerwijs inleveren bij ontvangst van de nieuwe. Praktisch gezien betekent dat dus dat ik op de parkeerplaats bij de automaterialenzaak, de platen moet verwisselen?
 
Klopt, in Nederland zijn dat platen met die opgelegde letters in plaats van de geponste letters. Ziet er direct heel anders uit en voor een autoliefhebber zeker het geld waard!
 
  • Leuk
Reacties: Ester
Of je haalt ze er thuis af. Fietst naar de automaterialenzaak. Gaat thuis de houder eraf halen. Maak je achter de houder schoon. Je monteert een houder zonder tekst als je die nog niet hebt. En drukt uiteraard als laatste de kentekenplaat erin :D
 
  • Leuk
Reacties: Drifter en Ester