Het komt inderdaad bij veel meer modellen voor. Het grote probleem bij VAG-modellen die ergens rond de eeuwwisseling op de markt gekomen zijn, is dat links en rechts onder de voorruit een soort bak wordt gevormd, met aan de onderkant een gat met een rubber 'tuut' waardoor het water wegloopt richting de voorwielen. Dat ontwerp heeft een paar problemen:
- de uiteinden van de rubbers, vaak gevormd als een soort 4-puntige ster, raken makkelijk verstopt door bagger, zowel door wat er door de voorwielen opgegooid wordt, als wat er vanuit de paravan aan zand en dergelijk in de afvoerslang stroomt
- boven op de paravanbak zit een rooster, en vaak moet je de ruitenwisserarmen van de as af halen, om dat rooster te kunnen verwijderen, maar boomblad kan zich daar wel vrij makkelijk ophopen. (en voorkomen dat het water weg kan stromen)
- de aanzuiging voor de interieurfan zit bijna altijd bij het dashboardkastje onder de parafan, zodat een 'vloedgolf' onder de paravan, dit makkelijk via de interieurfan binnen komt.
Zo'n decennium eerder was het nog rampzaliger: toen waren er ook heel wat modellen/bouwjaren waarbij de ECU ook in de 'waterbak' was geplaatst, met als gevolg regelmatig ECU's die letterlijk verzopen, en vervangen moesten worden.
De auto's die ik heb gehad en die ook gevoelig waren voor dit probleem, heb ik het altijd op twee manieren bestreden:
- in het voorspatbord, met de hand zoeken naar de uitloop van de afwatering van de parafan, en dan de rubber tuut kneden: steeds een deel even plat knijpen en dan weer rond maken, zeker als het een poosje droog is krijg je zo de bagger uit die afvoertuten.
- van boven af met een fijne stofzuigerslang de (droge) stukjes boomblad wegzuigen, en steeds de grotere delen weer fijn 'prakken'. Zo'n fijne stofzuigerslang wordt voor een paar euro ook verkocht als radiatorslang, en plaats je op de gewone stofzuiger slang.
Voorbeeld: het rode deel plaats je op de stofzuigerslang, de borstel verwijder je van het uiteinde en je houdt een flexibele slang over met typisch een doorsnede van 1 x 2 cm (ovaal) als zuigmond.