• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

@Cordoba ik weet dat niet.. Dat werd er niet bij gezegd. Mijn zorg is nu ook dat ze er mogelijk al nieuwe banden onder gezet hebben en wat voor banden dan... Straks zijn het er 2 van een ander merk.
En een bandenboer.. Ik heb er echt geen verstand van. Hoe vind ik een goede?

Oh ik zie nu de 2e alinea van je bericht. Grote kans dus dat ze er Continental banden onder zetten /al hebben gezet. Dan is in ieder geval het merk hetzelfde.

Als ik ze morgen bel, zal ik vragen van dat loopvlak of enkel de randen die versleten waren.
 
Een goed adres voor banden is zeer lokaal, in de ene regio is keten X goed, in de andere regio is keten Y beter, maar over het algemeen zijn ze goedkoper en beter dan autodealers. Kwik-fit heeft bijvoorbeeld in veel gebieden een niet al te beste naam, maar er zijn ook plaatsen waar ze juist wel goed zijn, dat is vaak afhankelijk van het personeel in een vestiging, vertrekt dat goede personeel dan is het met de kennis en kunde vaak niet al te best meer.

Verschil in bandenmerk zou ik me dus niet al te druk over maken, zo lang er maar geen goedkope budgetbandjes onder gaan. Andere zaken zijn veel belangrijker voor de veiligheid, zoals banden met behoorlijke rijeigenschappen en de banden met het meeste profiel onder de achteras. (Heel lang is beweerd dat de banden met het meeste profiel juist onder de vooras moesten, maar ondertussen is al een paar decennia bekend dat dit niet verstandig is. (door beste banden op de voorwielen bij je Mii, kom je bij gladheid wel makkelijk weg, maar bij remmen of een iets te snel genomen bocht breekt de achterkant uit, waardoor de kans dat een auto zijdelings tegen bijvoorbeeld een boom crasht erg groot, en zijdelingse botsingen is een auto veel minder op gebouwd.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter en Ester
@Cordoba dankjewel! Grappig dat je het voorbeeld van Kwikfit aanhaalt, want mijn vader noemt altijd precies dit voorbeeld. Hij heeft een vestiging bij hem vlakbij, waar hij nooit naartoe gaat omdat hij ze waardeloos vindt. Hij gaat speciaal naar een vestiging verder weg, want daar vindt hij de service heel goed. En toch is het beiden Kwikfit (is het franchise? Dat veroorzaakt vaak ook grote verschillen) .
Klinkt mij dus bekend in de oren, wat je schrijft.

Natuurlijk is de veiligheid het belangrijkste. Maar wil inderdaad wel even zeker weten dat er geen goedkope budget banden onder gaan. Al denk ik dat dus niet (meer)nu ik vermoed dat het Continental zal zijn.
Kan ik toch enigszins gerust gaan slapen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Oh balen dat ie niet gelijk doorkomt!
Dat van de banden is bij mij ook een dingetje. Ik ben heel precies als het gaat om welke banden ik wil. Dit komt waarschijnlijk omdat ik bandenreviews kijk (ja zo gek kan het wel :joy:)
Voor mijn moeder's 107 staat ook Continental bovenaan. 1 omdat het volgens tests goede banden zijn en 2 omdat er weinig keuze is in de maat van de 107. Dat zal wellicht net zo zijn bij de Up.
Ik zoek banden eerst zo veel mogelijk zelf uit via sites zoals bandenconcurrent of topbanden. Daar hou ik nu alvast winterbanden in de gaten voor als de e39 weer toe is aan nieuwe banden. Even als voorbeeld, ik heb de Continental WinterContact TS870P in 225/55R16 op het oog. Bij bandenconcurrent 143,99 zonder montage. Bij KwikFit voor de TS870 (zonder P) 180 per band zonder montage. Op 1 band is dit niet het einde van de wereld maar op 4 of meer tikt het wel aan.

En dan is het een kwestie van een bandenboer vinden die dat netjes monteert zonder de velgen te beschadigen. Daar hoor je ook horrorverhalen over. Ik vermoed dat de dealer daar netjes mee omgaat (was bij Peugeot Leeuwarden ook altijd zo).
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Pff nou ik raak steeds gestresster... Ik had hier natuurlijk ook 0 ervaring in. Had mijn banden vooraf niet gecheckt.
En ik hoop ook dat mijn velgen nog mooi zijn straks.
Ik kon ze vanmorgen telefonisch niet bereiken, en zat vanaf 9 uur tot nu half 1 in afspraken.
Dus ik vrees dat de banden nu al gemonteerd zijn. En ik weet dus niet welke.
 
Dat was niet mijn bedoeling Ester :confused:.
Waar ik het over heb zijn de uitzonderlijke gevallen waarin iemand met nieuwe velgen naar een beun bandenboer gaat en vervolgens velgen met schade van de machine terugkrijgt. Bij een dealer is dit in mijn ervaring niet het geval. En in geval van schade wordt daar niet zo moeilijk over gedaan en wordt het gewoon hersteld.
Qua bandenkeuze blijft het idd een vraagteken al vermoed ik dat ze een "vast" merk hebben waar ze veel mee werken. Bij Peugeot is dat vaak Michelin, Opel Vredestein en bij BMW Pirelli. Als hij voorheen ook altijd bij hun in onderhoud is geweest vermoed ik dat zij de Continentals eronder hebben gezet.

He en als het toch niet naar wens is kun je altijd bij het ophalen hun bandenkeuze weigeren als die niet overeenkomt met wat je zelf wilde/verwachtte.
Hopelijk kun je ze nog bereiken om het erover te hebben. Zo niet komt het vast goed :)!
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Nee hoor ik snap dat het niet je bedoeling was. Ik vind het juist goed om dit soort dingen te lezen want daar leer ik van! Dus no worries.
Ik baal gewoon, ook omdat ik nu niet weet wat voor banden ze gemonteerd hebben. Ik hoop Continental. Ik probeer ze zo nog te bellen.
Z'n onderhoud kreeg hij voorheen bij de dealer in Utrecht (1e eigenaresse woonde in Vleuten). En zoals @Cordoba gisteren aangaf, gebruiken ze waarschijnlijk Continental bij de VAG dealer. In ieder geval zaten er 4 Continental banden onder.

Fijn juist hoor dat iedereen meedenkt!
 
Laatst bewerkt:
Update: Nou niemand neemt op bij de dealer.
Ik kreeg uiteindelijk een telefoniste van het algemene klantcontact centrum. Maar die wist het natuurlijk niet.
Ik heb nu een email gestuurd naar de vestiging, met de vraag wat voor banden. Want ik zit de hele middag weer vol afspraken op werk.
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Ik heb mijn zonnetje weer terug!
En ze hebben er Continental banden onder gemonteerd. Hij zei dat ze in principe altijd dezelfde banden monteren als die er al onder zaten, tenzij de klant over dat merk juist klachten had. Het waren de 2 achterbanden die versleten waren.
Op de ene velg zitten wat kleine krasjes. Ik weet niet of die er al zaten. Leerpunt, want dan had ik van tevoren maar foto's moeten maken.
Ben allang blij dat ik 'm weer heb!
En hij rijdt stiller.

P_20231019_172404.jpg

P_20231019_172306.jpg

P_20231019_172313_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Reactions: Zrobb en AndyVR
Nieuwe banden zijn altijd stiller, dat komt doordat er meer profiel op zit, waardoor de lucht in het profiel naar verhouding minder samengedrukt wordt, dus minder geluid.

Persoonlijk kijk ik ook altijd naar de verschillende eigenschappen van een band, niet alleen grip (zowel in dwarsrichting als in de lengterichting van de auto), maar ook hoe snel een band last heeft van aquaplaning, maar ook brandstofverbruik en geluid. Als een bepaalde band (bij 4 identieke banden onder de auto) 5% minder brandstofverbruik oplevert, lijkt dat heel weinig, als je dat omrekent over de levensduur van de banden (bijv. 50.000 km) hoeveel brandstof je bespaart, weet je ook wat zo'n zuinige band extra mag kosten (per volledige set).

Tegenwoordig ga ik zelf voor de 4-seizoensbanden, geen bandenwissel nodig en nooit de verkeerde banden onder de auto. (Hoe vaak hebben veel mensen net hun winterbanden voor zomerbanden verwisseld, en krijg je dan pas de eerste sneeuw/winterperiode)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Kijk prima bandjes Ester!
Conti's 4 the win!

Kan je van de week weer lekker met dressing smeren :p
Ik gok dat dat beschadigingetje er al opzat. Die is wellicht nog wel te polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Ester
@Cordoba nou heb ik nooit echt omgekeken naar wat voor banden onder mijn bmw zaten dat waren Michelin‘s en die vond ik prima. Maar wat voor banden rij jij dan ?
Nu rijd mijn Toyota wel echt anders en die staat op Falken banden (met velgbeschermer en dat vind ik een voordeel) welke ik zeker op ga rijden maar ik ben er nog niet over uit…
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Cordoba dankjewel voor je uitleg!
Zo leer ik dus weer veel bij.
Het zonnetje heeft ook een grote beurt gehad (voor het eerst). Dus misschien stiller door zowel de nieuwe banden als de verversing van de filters, de motorolie, enzovoort?
Ik had trouwens ook gevraagd of ze die gescheurde deurrubber konden vervangen. Maar volgens mij (ik was het bij het ophalen straal vergeten) hebben ze dat dus niet gedaan. Hij noemde het niet op bij de uitgevoerde werkzaamheden.
Zelf bij Opdam kopen en monteren is natuurlijk veel voordeliger. Maar wil wel goed gemonteerd hebben. En nu dacht ik: dan kunnen ze dat gelijk mee pakken.
 
Kijk prima bandjes Ester!
Conti's 4 the win!

Kan je van de week weer lekker met dressing smeren :p
Ik gok dat dat beschadigingetje er al opzat. Die is wellicht nog wel te polijsten.
Haha jaaa volgende week wil ik (eindelijk) de Wetcoat gaan gebruiken. En uiteraard de Gummi. Al bedacht ik me dat ik eigenlijk ook eens de banden moet reinigen. Voor dan, want achter zijn ze volgende week vast nog wel schoon :p
Velgen polijsten wordt dan een project voor het voorjaar!
 
@Ric325i Ik rij nu op Continental AllSeason, ik twijfelde tussen Michelin en Conti en op advies van de bandenboer opnieuw voor Conti gekozen. Toen ik mijn auto kreeg lagen er 4-seizoensbanden van Minerva(Belgisch merk) onder, en dat was een absoluut drama in grip. Alle vorige auto's heb ik alleen op zomerbanden gereden, maar wel altijd van goede merken (Continental, Michelin, Goodyear, een keer een auto gekocht die op Bridgestone stond, en ik heb volgens mij nog een ander merk gehad. De Bridgestones en de Minerva's zijn er heel snel onderuit gegaan, voor iets beters.

Overigens is 'de beste band' voor iemand ook afhankelijk van de bandenmaat, soort gebruik van de auto enz. Voor mij is er dus niet één band die heilig is, maar er zijn wel banden die ik absoluut niet hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Ester