• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

@Cordoba is het zo dat nieuwe banden ALTIJD stiller zijn? Ik heb mij altijd laten vertellen dat bv. Run flats meer lawaai maken dan een "gewone band", waardoor ik dan ook vermoed dat het meer of minder geluid maken per band verschilt en niet enkel door nieuw of oud of zie ik dit verkeerd?

Wat die Belgische banden aangaan, die zijn waarschijnlijk ontwikkelt om de klappen van het catastrofale wegdek op te vangen waardoor grip geen prior was... :p
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Zrobb jaaaa ben ook erg blij! Dankjewel!
En ook erg fijn om dit avontuur op het forum te kunnen delen en ieders inbreng te lezen. De wereld van de banden... Ik had me er nog niet in verdiept. Nog steeds niet echt, maar ben wel wijzer dan voorheen.
Zijwangen... Ik heb me er dus ook nog niet in verdiept :joy:
Maar moet zeggen dat ik deze Continental banden best mooi vind.

Vanmorgen reed ik in de regen naar werk en ik dacht: hmm wat beslaat mijn voorruit... Hmm eigenlijk beslaan alle ruiten....
Hadden ze dat schuifje van de luchtcirculatie verschoven. Ik heb deze vaak op binnen-circulatie als het vochtig weer is, want anders beslaat alles een beetje.
Maar volgens mij is het gezonder om deze op buitenlucht te hebben staan (behalve wanneer je door een tunnel rijdt). Alleen dan heb ik dus last van beslagen ramen, vooral bij veel regen en korte afstand ritjes.
Op welke stand hebben jullie de luchtcirculatie staan, binnen of buiten?
 
Gewoon altijd verse luchtinvoer vanuit buiten, anders komt er geen verse lucht meer binnen. Alleen op binnencirculatie als je achter rokende auto rijdt en hoorde ook dat bij warm weer auto de airco met binnencirculatie sneller kan koelen omdat je koude lucht in auto houd / niet warme lucht vanuit buiten aanzuigt. Maar dat is dan alleen in begin. Als koel is dan gewoon weer aanvoer van verse buitenlucht :)
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Ester
@Redhouse dank! Ja wat je schrijft is bij mij bekend. Toch zette ik hem nog best veel op binnen circulatie omdat mijn ruiten dan niet beslaan. Maar ik denk dat ik de ontwademingsfunctie nooit correct gebruikte. Volgens mij is dat de verwarming op stand 'voorruit', en dan de knop AC (airco) ook ingedrukt.
 
@Cordoba is het zo dat nieuwe banden ALTIJD stiller zijn? Ik heb mij altijd laten vertellen dat bv. Run flats meer lawaai maken dan een "gewone band", waardoor ik dan ook vermoed dat het meer of minder geluid maken per band verschilt en niet enkel door nieuw of oud of zie ik dit verkeerd?

Wat die Belgische banden aangaan, die zijn waarschijnlijk ontwikkelt om de klappen van het catastrofale wegdek op te vangen waardoor grip geen prior was... :p
Andy, wat ik bedoelde was het verschil in geluidsniveau tussen dezelfde band in (bijna) nieuwe toestand en aan het eind van de levensduur. Wat Run flats betreft, dat neem ik direct van je aan, net zoals dat winterbanden vrijwel altijd meer lawaai maken dan zomerbanden (doordat een winterband meer 'lamellen', zeg maar het rubber tussen de groeven/groefjes heeft).
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Ester
hoorde ook dat bij warm weer auto de airco met binnencirculatie sneller kan koelen omdat je koude lucht in auto houd / niet warme lucht vanuit buiten aanzuigt. Maar dat is dan alleen in begin. Als koel is dan gewoon weer aanvoer van verse buitenlucht
Als ik dit zo lees; moet het dan niet andersom zijn? Als de lucht IN de auto koel is, dan wil je toch geen hete lucht van buiten aanzuigen, maar de koelere lucht in de auto verder afkoelen?

Ik heb airco, maar gebruik altijd ARKO. (''Alle Ramen Kunnen Open'') Er wordt gerookt in de auto én als ik de airco aanzet, is m'n Corsa niet meer vooruit te branden. :p
 
  • Grappig
Reactions: AndyVR en Ester
Toch nog even een vraagje over aanbrengen van Gyeon Wetcoat.
Als ik het goed begrepen heb, begin ik met het dak op een geheel natte auto.
Onmiddellijk na opsprayen Wetcoat, afspuiten met de HD.
Dan de overige delen per paneel.
Op CC website staat filmpje, waarin best veel spraytjes Wetcoat worden gebruikt en het enkele seconden op de lak blijft liggen voordat het wordt afgespoten.


Ik had begrepen dat slechts enkele (dus minder) spraytjes volstaan, en dat het echt direct onmiddellijk meteen moet worden afgespoten.
Nu ben ik in de war.
Wat is de bedoeling?
Dank alvast, ook namens het zonnetje!
 
Dat filmpje met de zilveren Audi is wat mij betreft niet een heel goed voorbeeld, inderdaad. Er wordt veel product met een straaltje gespoten en richting de vooruit afgespoten. (Je ziet bij het afspuiten ook dat er veel wit 'schuim' ontstaat)

Als ik dezelfde motorkap zou behandelen met Wetcoat:
- Product nevelen of als je alleen zo'n straaltje kan spuiten, dan met een waaiende beweging sprayen.
- Ik denk dat 3-4 spraytjes al voldoende zal zijn, misschien zelfs minder.
- Vanaf de vooruit naar de grill to spuiten om het product te verdelen.
- Alles goed raken met de harde straal, dus niet alleen afspoelen.

Ik heb meestal het HD-pistool in de ene hand en de Wetcoat-fles in de ander. Met een waaiende beweging spray ik een paneel in en spuit dan hard af. Vervolgens het volgende paneel.
In de koudere maanden of simpelweg wanneer het niet zo warm is, wil ik ook nog wel eens snel de hele flank insprayen en dan meteen afspuiten.
Staat de auto al nog redelijk in een bescherming, dan zullen panelen sneller droogsheeten en blijft er weinig water over. Dan is het gezond verstand gebruiken en dus niet teveel product sprayen en na het sprayen gewoon meteen afspuiten. ;)
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en Ester
Dankjewel @Quantoxx !
Wat je beschrijft waren precies mijn punten van verwarring.
En jouw aanpak had ik ook als voornemen.
Ik heb geen vernevelaar (heb 3 van die Monello sprayflessen maar die zijn alle 3 al in gebruik..) dus ik spray rechtsreeks uit de Gyeon fles. Goede tip om met waaiende beweging op te sprayen.
Erna wel drogen met droogdoek toch?
Ik ben benieuwd... De planning is nu woensdagochtend vroeg. De wetcoat, het zonnetje, en ik. We gaan ervoor!
 
Laatst bewerkt:
Ik had de dwangneurose om alles in dezelfde flessen te willen. In dit geval was dit eveneens in Monello-flessen. :p Op de flessen zelfontworpen labels, maar ik keek al snel gewoon naar de vloeistof en zag wat het was.

De waaiende beweging c.q. met de fles heen-en-weer en terwijl je sprayed, gebruik ik bijv. ook bij Non-Ferro, maar ook als ik dunne vloeistoffen niet kan nevelen omdat ik in de wind sta ofso.
Spray&Wipe/APC's bijv. nevelen heel goed, maar in de wind waait dan 90% ervan bij de buurman op z'n zonnepanelen. Dus dan liever een straal en deze ''verdelen'' door de wapperen.

Drogen is nog steeds een ding, inderdaad. Tenzij je na het afspuiten in de auto stapt en met 230 km/u de straat doorsjeest. Dan is 'ie ook wel droog, denk ik.
 
Tijdens de gyeon dag lieten ze zien dat je wetcoat ook in de straal van de HD kan spuiten, dat is nog zuiniger..

HD op auto richten en dan pufje wetcoat in de straal van de HD spuiten zodat die het mee neemt op de auto, ook wel intressant vond ik :)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Dank voor de reacties!
@Quantoxx ik rijd met regelmaat 230 km/u. Nu je het zegt, het zonnetje is inderdaad vrijwel altijd droog...! Ik begreep al nooit waarom iedereen zo moeilijk doet met droogdoeken, drooghulpen etc, terwijl je ook gewoon de auto droog kunt racen.
:laughing:
Nu weer serieus: ik heb die dwangneurose dus (nog) niet. Benieuwd hoe het morgen uitpakt.
@Nick Bakker dat klinkt ook als in interessante optie! Voor mij nog next level, maar wie weet in de toekomst.
 
Wetcoat in dit weer is in mijn ervaring nog meer vergevingsgezind. Ik heb gisten na het wassen van de auto de halve auto ingesprayd en dan pas afgespoten met hoge druk. Ik denk dat met de relatief lage temperaturen van nu dat je (sws met een kleinere auto) de hele auto kunt doen en dan afspuiten. Met warmer weer of een zonnestraal op de auto zou ik dit dan weer niet doen.
P.S. zoals hierboven genoemd, een paar pufjes per paneel is al voldoende. Ik spray meestal royaler in dan wat op de gebruiksaanwijzing staat. Ik doe meestal zo'n 3 sprays voor een bumper, 4 sprays voor een deur/kofferklep/dak en 6 voor motorkap. En dit dat op een middelgrote sedan. Voor jouw formaat auto kun je met de helft waarschijnlijk al goede dekking krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Zrobb dankjewel!
Goed ook weer om bevestigd te krijgen dat enkele sprays echt voldoende zijn.
Wat de vergevingsgezindheid betreft wil ik toch op safe gaan, dus sprayen en direct afspuiten. Maar wel goed om jouw ervaring te lezen bij zulk weer als nu.
Ik ben benieuwd morgen!