• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe lang doen jullie over het polijsten?

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
900
125
Eigenlijk ben ik wel benieuwd, nu snap ik dat het erg afhankelijk is van de staat, hardheid etc van de lak.

Maar hoe lang doen jullie over een gemiddelde auto?

De aanleiding hiernaar is dat ik bijvoorbeeld alleen al voor 1 deur iets van een uur minimaal bezig ben met 1vd 2 stappen omdat ik telkens vanwege alle hoekjes en randjes op de arteon naar de pxe moet terugvallen. Soms zelfs naar de 1” rotary modus omdat het anders niet past.

Nog niet te beginnen over de lange motorkap, waarbij om wat krasjes (niet haze) eruit te halen ik in veel gevallen twee keer met 2 horizontaal en 2 verticale passes in een vlak van +/-6x padsize moest werken om fatsoenlijk resultaat te krijgen. Ook dat duurde lang.

Bijna elke pass ben ik ook aan het afnemen, en inspecteren of er nog een hit nodig is, gezien het op sommige plekken erger is dan andere.

En natuurlijk ook het gebrek aan een fatsoenlijke werkomgeving en afhankelijkheid van het weer.

Als ik klaar ben met deze denk ik “zeker”wel 20 ish uur aan polijstwerk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen het weekend de tijd om een auto te doen dus in zo'n 20 á 25 uur moet een auto klaar zijn.
Coatings begin ik niet eens meer aan omdat ik daar de tijd én de ruimte niet voor heb, tenzij het een lang weekend is zoals met Pasen of Pinksteren.

Ik ben van mening dat kennis van materie, producten, weten waar je mee bezig bent etc. ook zwaar mee telt in hoe snel je iets voor elkaar hebt. Ik kan me goed voorstellen dat als je nieuw in de rabbit hole bent, dat je vele malen 'voorzichtiger' bent en met de stappen veel bewuster bezig bent dan dat je al ervaring hebt.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik redelijk wat ervaring heb (kuch...:poop:) en veelal op de automatisch piloot aan de slag ga.
 
Een medium-kleine auto polijsten reken ik meestal tussen de 5 en 6 uur per ronde polijsten. (fiesta, golf, audi A1/A3 etc)
Wassen kleien etcetera is ook al snel 2/2,5 uur
wax en kunstoffen etc zit ook vaak een uurtje of 2 in

dus... 2 stappen polijsten ga ik al snel over de 16 uur heen (en dat is dan zonder pauze)
 
  • Leuk
Reacties: Ester
Als ik de tijd neem en dat doe ik om het leuk te houden ,
Dan gaan er meerdere dagen in het geheel.
Dus voor het polijsten zeker een uur of 8 tot 12.
Bij oudere lak en ditto ellende uurtje of 4 extra.
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba en Pk275
De staat en hardheid van de lak en het formaat van de auto zijn grote factoren die meespelen.

De E-tron was mijn grootste recente klus. Daar zijn we met 2 man aan bezig geweest en hebben hem 2x gepolijst dankzij cut force pro. Anders waren het 3 stappen geweest met 400, 2200 en 3800. We hebben die auto in ongeveer 20-22 uur gepolijst (10-11 uur per persoon dus). Echt alles aan het ding was hoogglans met heel veel kleine hoekjes en rondingen, de lak was knoephard en hij had veel swirl. In totaal met wassen, polijsten, coaten en afwerken zat daar 30 uur in.

De Zeekr die ik vlak voor mijn vakantie heb gedaan was ongeveer een net zo grote auto. De witte delen heb ik 1 staps gefinished met 3800 vanwege het volledig ontbreken van krasjes of swirl op het witte deel van de lak. Die auto had 6000km op de teller en een hele sterke lak. De zwarte hooglans kunstof delen die wel veel swirl hadden kon ik ook met 3800 in 1 stap corrigeren (spiegelkappen, b stijlen, ruitenwisserafdekplaat en diffusor). De zwarte metalen delen (dakstijl en achterste deel van het dak) kon ik in 2 stappen met 2200 en 3800 swirlvrij maken. In totaal heb ik 6 a 7 uur gepolijst op die auto. Die auto had ik van begin tot eind in ongeveer 14 uur klaar.

Ik werk de Menzerna polijstmiddelen vrij lang door en gebruik er vrij weinig van. Het afnemen is dan ook geen grote klus.
 
  • Leuk
Reacties: Ester
Het hangt een beetje af van de staat van de lak en of de lak heel hard is of niet. Mijn Toyota had ik vrij snel strak en in de coating met 2 man voorbereiding/polijsten/coaten.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ie 1 dag vantevoren wel al was schoongemaakt/clayen enz.
Deze tijd is excl
-ramen
-velgen
-interieur
-trim/plastic
En mijn dak is grotendeels glas.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk dat ik echt vooral struikel over “holle”/naar binnen gebogen panelen, daar gaat een DA met groter dan een 2” pad, vooral een hardere pad bijna niet op zonder dat de machine vastloopt. Doen jullie die met een kleine rotary of kleine da?
 
  • Leuk
Reacties: RoyR
Ik hou voor dat soort plekken de machine schuin. Ik weet dat het eigenlijk niet 'mag', maar dat werkt als een tiet. Als je een DA schuin houdt dan zal die eerst stoppen met draaien, maar er is een bepaalde hoek waarbij die weer begint. Is even aftasten, maar dat vind ik het makkelijkst, zonder (direct) terug te gaan naar hele kleine pads.
 
Got it, instinctief deed ik dat, maar 1. Het voelt “illegaal” omdat er overal staat recht op het paneel. En 2. Precies in het midden van de krappe bocht merk ik dat de polijstmachine toch niet echt goed het lakwerk af kan werken.

Enige wat ik dan als alternatief heb is 1” op rotary, wat opzich prima werkt alleen duurt het even. Wel voor de zekerheid gebruik ik daarvoor een polish ipv cutting pad en een tandje lagere snelheid.
 
Ik heb tot nu toe nog niet veel gepolijst twee auto’s een picanto en een Clio, waarbij correctie redelijk makkelijk ging voor mijn gevoel.
Volgende week breng ik mijn audi weg voor steenslag reparatie en daarna wil ik die auto gaan polijsten en in de fusso zetten.
Ben benieuwd hoe die lak gaat reageren aangezien ik veel op dit forum lees dat de audi lakken erg hard zijn.

Ik vind pure sec het polijsten lastig meetbaar omdat ik daarvoor de auto’s prepareer. Wassen kleien ontvetten afplakken enz.
Soms heb je nog grotere krasjes die je er extra uit wil werken. Of je pakt een paneel nog een keer. Ik denk dat je polijstsessie langer duurt hoe kritischer je bent. En wat je zelf wil of een ander wil voor zijn haar auto.
 
Got it, instinctief deed ik dat, maar 1. Het voelt “illegaal” omdat er overal staat recht op het paneel. En 2. Precies in het midden van de krappe bocht merk ik dat de polijstmachine toch niet echt goed het lakwerk af kan werken.

Enige wat ik dan als alternatief heb is 1” op rotary, wat opzich prima werkt alleen duurt het even. Wel voor de zekerheid gebruik ik daarvoor een polish ipv cutting pad en een tandje lagere snelheid.
Met een excentrische machine zou ik me er niet te druk om maken. Met een rotary heb je dat hij in je lak kan gaan bijten en al je vermogen in een heel klein oppervlak wordt overgebracht. Een dap heeft dan de neiging om te stoppen met draaien en dan is er bijna geen werking meer op je lak.

Maar ik heb ook regelmatig met een handpad delen moeten aanpakken omdat ik er gewoon niet bij kwam met de 3" dap mini. Een cone gebruik ik ook voor kleine hoekjes zoals achter handgrepen waar geen machine tussen past.
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba
Ik hou voor dat soort plekken de machine schuin. Ik weet dat het eigenlijk niet 'mag', maar dat werkt als een tiet. Als je een DA schuin houdt dan zal die eerst stoppen met draaien, maar er is een bepaalde hoek waarbij die weer begint. Is even aftasten, maar dat vind ik het makkelijkst, zonder (direct) terug te gaan naar hele kleine pads.
Zo doe ik het soms ook ,met mijn Rupes bf 21 kun je door de uitslag ook makkelijker onder de zijspiegels komen das ook zoiets.
 
Na een klein jaartje de voorbije week nog eens een wagen van begin tot einde onder handen genomen (afzonderlijke thread komt er dit weekend aan) dus zit nog vrij vers in mijn geheugen:
  • Interieur: +- 6 uur (alle voorwerpen netjes eruit halen, interieur zelf stofzuigen, alle vinyl reinigen, vloer/koffermatten met fabric cleaner, zetels reinigen)
  • Wielen + wielkasten: 2u (indien ze op de wagen blijven, als ik het voor het zeggen heb haal ik ze ervan en vul ik hier gemakkelijk een dagje mee)
  • Wassen + decon: 4 uur
  • Kleien: 1 uur
  • Polijsten: ongeveer 2,5 dagen dus neem iets van 20 uur (inclusief aftapen, vinden van de juiste combo, vechten met sierlijsten en B-stijlen in pianolak, bepaalde plekken die er erg aan toe zijn en dus meer werk nodig hebben, logo’s/grills/uitlaten “vingerpolijsten”)
  • Ontvetten met prep + aanbrengen wax: 3u (mag nog 1-2u bij ingeval van coating, want checken op high spots)
  • Ruiten + alles nog eens een paar keer nalopen met een tandenstoker: 1u
Als ik alles optel kom ik dus aan een kleine werkweek… :joy:
Ik doe dit natuurlijk wel enkel met mijn eigen wagen, of die van familie/kennissen die bvb op reis zijn en de wagen een tijdje kunnen missen.

Geen idee hoe mensen “full details” doen op een weekend, ofwel ben ik gewoon een gigantische slak, dat kan ook.
 
Laatst bewerkt:
Alles staat ook met de staat van de auto, lak, leeftijd, formaat.

Ben vandaag zo'n 6 uur bezig geweest op een VW Touareg, zou er zeker nog wel 6 of meer uur in kwijt kunnen, maar deze "moet" in 2 dagen klaar zijn incl. het interieur.
 
Behalve de al genoemde parameters, heb je ook nog de eisen aan het eindresultaat, als je die iets lager zet kan dat soms veel tijd schelen. Als ik met een paneel of een aantal panelen bezig ben, doe ik eerst alles met de ene machine voor ik de volgende machine pak. Als je genoeg ervaring met de gebruikte machines hebt, en ook geen hele onregelmatige vormen, start ik bij voorkeur met de kleinste machine die ik nodig heb, om dan op te schalen naar grotere machines/pads. Als de machine vreemd is voor je is het lastig om in te schatten wat je met de volgende grootte van pads/machine kunt bereiken, vandaar mijn eerder opmerking, maar bij van klein naar groot werken heb ik het idee dat je uiteindelijk gelijkmatiger werkt.
 
  • Leuk
Reacties: Zoranurai
@Cordoba dat is inderdaad een hele goede tip! Eerst alle kleine randjes, om deurgrepen etc, dan de vouwen/paneelranden en dan de rest dus? Scheelt idd een hoop wisselen.

Alles staat ook met de staat van de auto, lak, leeftijd, formaat.

Ben vandaag zo'n 6 uur bezig geweest op een VW Touareg, zou er zeker nog wel 6 of meer uur in kwijt kunnen, maar deze "moet" in 2 dagen klaar zijn incl. het interieur.
Damn 6 uur op een touareg, een recente of een oude met vooral veel vlakke panelen? Nonetheless echt heel snel.
 
Een oudere, bj 2013 dacht ik.
Ik durf wel te zeggen dat ik ervaren ben. En scheelt natuurlijk dat ik alles voor het grijpen heb. En het dak is bijna helemaal van glas...

Nogmaals, ik zou er echt wel veel meer tijd in kwijt kunnen, maar in dit geval heb ik met de eigenaar 2 dagen werk afgesproken incl. interieur.
Hij is echt voor 80% opgeknapt.

Deze foto zegt eigelijk niet zo veel zonder direct licht er op, maar toch voor het idee.
IMG_7562.webp
 
Ik spendeer steeds minder tijd aan mijn eigen auto's, daar waar ik tot vorig jaar makkelijk 7-8u alleen al kon besteden aan het exterieur wassen en het interieur doen, mijn vrouw mij riep omdat ik vergat te eten of drinken, ben ik tegenwoordig al tevreden als ik na 2-3 uurtjes alles terug wat netjes heb gekregen.

Polijsten idem, 3 stappen polijsten doe ik zelfs niet meer, duurt mij te lang en vaak is het zo ondankbaar gezien 3 dagen later de auto weer een puinhoop is met die kleine apen van mij. Als het kan en ik behaal 70-80% verbetering met een 1 stap, dan is het voor mij al goed en ben ik op een 4-6 uurtjes wel klaar.

De auto van een ander is natuurlijk een ander verhaal en dat zou dan wel grondig(er) gedaan worden, afhankelijk van de verwachting en wens.
 
  • Leuk
Reacties: Zoranurai
@AndyVR kan ik me inderdaad wel in vinden. Vooral met daily drivers.
Ik heb een beetje hetzelfde nu met coatings, gezien ik ze enkel buiten kan aanbrengen moeten alle vinkjes op groen staan, niet te zonnig, geen regen voor 2+ dagen, niet teveel wind etc. Haalt de lol er een beetje van af.
Met kinderen al helemaal. Hooguit een finishing polish om de glans erop te houden keertje per jaar.
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR