Ik heb even de titel aangepast en je bericht wat aangepast. De titel dekt de lading niet en ik raad je aan even de forumregels door te nemen:
https://forum.carclean.com/threads/forumregels-lees-dit-topic-eerst-even-aandachtig-door.1/ Commerciële links zijn niet toegestaan.
Ik denk dat je verwachtingspatroon niet in lijn is met hoe het in de praktijk aan toe gaat. Alleen dit al geeft het aan:
Ik verwacht van een polijst dat diepe krasjes & lichte krasjes weg gaan, de lak hersteld zal worden, en een nieuwe glans look aan mijn auto zal toevoegen.
Niet alleen is dat te kort door de bocht maar de keuze voor een polijstmiddel is slechts één ding wat het totaal bepaalt.
Je kunt niet zomaar verwachten dat je met een polijstmiddel altijd een gegarandeerd resultaat haalt. Zo werkt dat nu eenmaal niet. Het resultaat wordt bepaalt door een aantal factoren die ik hieronder zal toelichten: polijstmachine, polijstpad, polijstmiddel, hardheid van het lakwerk, dikte van het lakwerk, techniek en er zullen vast nog meer omstandigheden zijn die het bepalen maar dit zijn wel de belangrijkste.
Polijstmachine
De keuze van je polijstmachine bepaalt voor een groot deel hoe snel je kunt polijsten, de finish en polijstgemak. Een roterende polijstmachine zal vrijwel altijd sneller zijn dan een vrij draaiende polijstmachine (o.a. DAP900 V3 en Rupes LHR15) en geforceerd excentrische machines (Flex 3401 VRG en Rupes Mille).
Een roterende machine is lastiger te bedienen, maakt sowieso hologrammen en je kunt het lakwerk verbranden met permanente schade.
Een DAP900 V3 is een veel veiligere machine maar je werkt nu eenmaal niet zo snel als met een roterende polijstmachine die ze waarschijnlijk in de BMW garage gebruiken die je noemt in je OP.
Polijstpad
Onderschatte factor, men legt snel de "schuld" neer bij het polijstmiddel als het resultaat niet wordt gehaald. Hoe vaak we de vraag niet krijgen: heb je niet iets sterkers dan *product x* terwijl er niet gedacht wordt aan een andere pad. Foam heb je al in veel gradaties maar je hebt ook microvezel en wol en met name deze laatste is een aanzienlijke boost in correctie met hetzelfde polijstmiddel als waarmee er wordt gewerkt met foam. Zomaar een grover polijstmiddel nemen is lang niet altijd de oplossing of de beste weg om in te slaan. Het zou kunnen maar echt veel beter Monello Veloce op een dunne wolpad gaat het niet worden op een DAP900 is mijn ervaring.
Polijstmiddel
Nog zo'n factor die enorm meespeelt. Het ene polijstmiddel is het andere niet. Niet qua korrel en niet qua verwerking. Geen enkel polijstmiddel is zaligmakend. Monello niet, Scholl niet en ook 3M niet. Iemand die vaak polijst met meerdere polijstmiddelen kan dit beamen. Monello werkt op heel veel lakken bijzonder goed maar er zal best wat tussen zitten waar met name het grovere middel wat minder lekker verwerkt. De correctie is prima, dat is het niet maar de verwerking is dan een stuk lastiger. Probeer maar eens een wat oudere Porsche dan weet je wat ik bedoel. Je zoekt dan een product die meer smering heeft zoals bijvoorbeeld Gyeon Q²M Compound.
Je linkte naar 3M Fast Cut+ maar laat dit nou net een polijstmiddel zijn op oliebasis. Garages gebruiken ze erg vaak, het lijkt alsof je heel snel resultaat hebt omdat de oliën flink de boel kunnen verbergen. Polijstmiddelen op oliebasis laten zich ook niet zo makkelijk ontvetten dus je merkt het resultaat pas later. Je kunt er prima resultaten mee halen maar zoals met elk middel moet je er wel goed mee werken en goed nabewerken en ook daar gaat het vaak mis omdat men denkt dat het al goed genoeg is terwijl dat alleen de oliën zijn.
Hardheid van lakwerk
Elke lak is anders, een Audi is vaak hard, Franse lak medium en Japanse lakken zacht. Maar dat is geen gegeven maar wat meestal wordt ervaren. Is een lak overgespoten dan kan het alweer heel anders zijn. Ook binnen een merk merk je dat het flink kan schelen. De Seat Leon eerste type is zeer gemakkelijk te polijsten, de versie erna is een zeer stuk harder.
Stel je doet je eigen auto en het is een Subaru, dan gaat dat geweldig en je buurman vraagt of je zijn Audi ook kunt doen en je denkt: geen probleem, mijn auto ging ook zo goed dus waarom niet. Dan kom je wel van een koude kermis thuis want de Audi is totaal niet onder de indruk van de combinatie pad+polish die op je Subaru zo lekker ging. Als je een auto niet kent doe dan altijd een testspot: test op een klein representatief stukje welke combinatie je nodig hebt om het gewenste resultaat te halen.
Dikte van lakwerk
Ook dit is natuurlijk van belang. Besef dat je lak gemiddeld 100-110 micron is. 1000 micron is 1mm dus je hele lak inclusief primer, kleur én blank is iets meer dan 1/10e mm. Daarvan is ongeveer 1/3e blanke lak. Dus 0,03mm. Dan zul je ook beseffen dat als je een krasje kunt voelen met je nagel dat je al flink in de 0,03mm van je blanke lak zit of zelfs dat het er al doorheen is. Ook al kun je een krasje niet voelen dan wil dat echt nog niet zeggen dat je deze er "even" uit kunt halen. Soms wel, soms niet. Er zijn geen garanties.
Techniek
Nog zo'n onderschatte factor. Aantal weken geleden iemand langs geweest met een Porsche Panamera. Die had al uren staan werken op de motorkap maar de lichte krasjes gingen er niet uit. Gebruikte combinatie was een Scholl Sandwich pad met S3 en Monello Veloce. Niet de meest lichte combinatie en er gebeurde helemaal niets. Werkte langzaam, genoeg filmpjes gekeken net zoals jij dat hebt gedaan. Zijn werkwijze was goed voor zijn gevoel.
Gelukkig kon hij de volgende dag langskomen bij ons. Auto naar binnen gereden en een stukje gedaan met de Sandwich pad en Veloce en toen lukte het ineens wel. Het was puur een stukje techniek wat nog ontbrak. Helemaal niet erg want niemand begint als expert. Je moet gewoon dingen leren en dat gaat met vallen en opstaan. Langzaam bewegen kreeg ineens een andere betekenis voor hem en ook letten dat je de machine juist vast houdt zodat de pad optimaal draait en de lak kan corrigeren. Dat is lastig te laten zien in een filmpje dat kan ik weten.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is voor jou en ook voor anderen die hetzelfde ervaren en dankzij deze post een duwtje krijgen in de juiste richting. Je bent van harte welkom om ook bij ons in Berkel en Rodenrijs langs te komen. Maak hiervoor wel even een afspraak dan plannen we daar tijd voor in. Misschien zijn je krasjes te diep, de lak te hard of wil je misschien meer dan mogelijk is. Of misschien werkt 3M Fast Cut+ echt wonderen op jouw lak en is de rest echt rommel al denk ik eerder dat het een stukje onervarenheid en techniek is maar dat slechts mijn bescheiden mening. Wij weten ook niet alles en soms is het gewoon een stukje geluk.