• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik zal me even héél goed voorstellen.

Hurry

Detailing trainee
7 jul 2018
6
32
Hallo,

Waar zal ik eens beginnen? Aangezien ik heb gezien hoeveel moeite er voor elkaar wordt gedaan hier, zal ik ook mijn best doen.

25 jaar oud, woonachtig in Limburg. Sittard-Geleen om precies te zijn.

Aangezien ik een autoliefhebber ben, volg ik natuurlijk het (laatste) autonieuws nauwlettend. Zelf helaas niet in het bezit van een budget om hele dure auto's aan te schaffen, maar dat neemt niet weg, dat ik niet om mijn eigen auto geef.

Zelf al verschillende auto's in bezit gehad en deze heb ik altijd zo keurig mogelijk proberen te onderhouden.

Ik ben (mogen jullie oordelen, als ik het zo lees weet ik 5% over het reinigen, polijsten of detailen van een auto) best wel een beginner op het gebied van auto's reinigen.

Uiteraard heb ik me flink ingelezen op dit forum en echt genoten de show-offs van jullie

Ik heb door de tijd heen een (amateuristische) verzameling autopoetsspullen aangeschaft. zoals, zal de links erbij zetten, zodat jullie een duidelijk beeld hebben en mij evt een goed en passend advies kunnen geven.

Wat ik nu heb is:(sorry, evt voor de reclame links, als dit niet is toegestaan. (probeer alles via carclean zelf te doen)

Rotary: https://www.heuts.nl/polijstmachine-haaks-powerplus-powx0474

Polijstmiddel: System Lak verzorgen en System lak opschuren/waxen

Clay: https://www.carclean.com/nl/smooth-surface-individual-clay-bar.html

Shampoo: https://www.carclean.com/nl/gold-class-car-wash-473ml.html

Wax: https://www.carclean.com/nl/original-wax-500ml.html

En paar goedkope dingen van action en gamma.

Ik heb heel veel gelezen hier, maar ook (heel) veel niet gesnapt, zoals de verschillende kleuren van de pads.
wanneer je deze moet gebruiken en in combinatie met welke middelen.

Zag door de bomen het bos niet meer.

Ik zal jullie vertellen hoe ik mijn autos doe wassen en detailen in hoeverre ik dit zo mag noemen.

-Eerst auto natmaken, alle vuil proberen af te spuiten met de tuinslang, daarna met insectenreiniger(action) alle insecten proberen te verwijderen.

-Dan was ik de auto met de meguairs shampoo en een washmitt van de gamma goedkoop ding.

-Drogen met een zeem van de action, mijn vrouw of de gamma.

-Kleien met de meguairs klei i.c.m de autoshamppo verdund met water in een sprayer.

-Opnieuw wassen en drogen.

-Polijsten daarna met een doek de auto uitpoetsen.

Daarna in en uitwaxen.

WAAR ik moedeloos van wordt!! is dat ik voor mijn gevoel een niet goed resultaat bereik, ondanks dat ik er een hele dag soms 1.5 dag mee bezig ben.

Ook kom ik problemen tegen, zoals als ik aan het polijsten ben dat het poetsmiddel hard wordt in de lak, weet even niet hoe ik dit moet uitleggen, maar het middel wordt hard, droog en donker en gaat dan vastzitten in de lak. Wat ik weer met de hand moet uitpoetsen wat erg moeilijk, stug en soms maar gedeeltelijk gaat.

Soms, of nouja altijd heb ik het gevoel dat het polijsten niet echt veel uithaald en ik na het wassen eigenlijk meteen kan gaan waxen, omdat ik niet echt verschil zie.

Dit komt ook, omdat ik voor mij gevoel niet lang genoeg polijst, omdat ik bang ben om de lak te beschadigen.Stop heel vaak om te voelen of de lak niet warm is en als dat wel het geval is ga ik verder op een ander gedeelte, zonder ergens op terug te komen.

Ook spetter ik nogal overal, vandaar dat ik die delen afplak.

Na 1 tot 2 dagen poetsen is dit het resultaat, moet zeggen op de foto ziet het er veel mooier uit denk ik.

Tevens heb ik maar 1 kant gepolijst en de motorkap, omdat ik het best zat was

Dit is het resultaat
 

Bijlagen

  • IMG_5252.JPG
    IMG_5252.JPG
    246,5 KB · Weergaven: 325
  • IMG_5253.JPG
    IMG_5253.JPG
    406,9 KB · Weergaven: 219
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat jullie bruikbare tips, adviezen en meningen hebben.

Iklees heel veel over het dap900 beginnerspakket, maar hoop ook dat jullie snappen dat ik daar (nog) niet klaar voor ben en er soms zelfs eerder klaar mee ben, omdat zoveel moeite mij een minimaal resultaat opleverd.

Jullie expertise en passie, WORDT zeer hoog op prijs gestel.

Mochten jullie nog aanvullende vragen hebben m.b.t. mijn werkwijze o.i.d. dan hoor ik het graag.

Hoop dat dit verhaal het enigzins duidelijk kan maken, waar ik mee zit.
 

Bijlagen

  • IMG_5254.JPG
    IMG_5254.JPG
    418,7 KB · Weergaven: 198
  • IMG_5255.JPG
    IMG_5255.JPG
    250 KB · Weergaven: 207
  • IMG_5256.JPG
    IMG_5256.JPG
    245,8 KB · Weergaven: 180
Welkom, veel leesplezier en misschien is de zoekfunctie ook handig. Als je een vraag hebt kun je met de zoekfunctie al veel vinden.
En uiteraard is de aanvullende kennis van het forum beschikbaar.
 
Welkom. Lijkt mij vooral dat je wat structuur mist en knowhow welk polijstmiddel en welke pads. Even zoeken hier maakt je véél wijzer.
 
Welkom op het forum! :D

Je hebt jezelf inderdaad goed voorgesteld, haha! :p

Ondanks dat het een voorstel-topic is, wil ik toch even wat reactie geven op enkele vragen/opmerkingen. Zo kun je een idee hebben van hoe-of-wat en hierin gaan verdiepen op het forum middels de zoekfunctie;

Zelf helaas niet in het bezit van een budget om hele dure auto's aan te schaffen, maar dat neemt niet weg, dat ik niet om mijn eigen auto geef.
+1 :D Ik rij zelf in een ouwe BMW van 20 jaar oud en vind het juist leuker om deze netjes te maken/houden dan een nieuwere auto die minder jaartjes heeft gezien.


Zag door de bomen het bos niet meer.
Iets wat veel voorkomt op het forum. :D


-Drogen met een zeem van de action, mijn vrouw of de gamma.
Ik las deze zin even te snel, denk ik. Dacht even dat je met je vrouw de auto droogde. :p


WAAR ik moedeloos van wordt!! is dat ik voor mijn gevoel een niet goed resultaat bereik, ondanks dat ik er een hele dag soms 1.5 dag mee bezig ben.Ook kom ik problemen tegen, zoals als ik aan het polijsten ben dat het poetsmiddel hard wordt in de lak, weet even niet hoe ik dit moet uitleggen, maar het middel wordt hard, droog en donker en gaat dan vastzitten in de lak. Wat ik weer met de hand moet uitpoetsen wat erg moeilijk, stug en soms maar gedeeltelijk gaat. Lijkt of het polijsten niet echt veel uithaalt en ik na het wassen eigenlijk meteen kan gaan waxen, omdat ik niet echt verschil zie.
Oef, dat is zonde van je tijd en moeite. Het lijkt er inderdaad op dat je te niet helemaal weet hoe je het moet aanpakken. Daarbij is een rotary best krachtig en niet geschikt voor een beginner. In jouw geval ben je waarschijnlijk te voorzichtig, wat aan de ene kant juist goed is omdat je dan de lak/randen/kunststof/etc. niet beschadigt, maar aan de andere kant behaal je ook niet echt resultaat. :p
Polijstmiddel dat opdroogt, dat kan komen omdat hij simpelweg op een te warme lak en/of te warme omstandigheden wordt gebruikt en dan ook nog eens door de polijstmachine op zijn donder krijgt. ;) Warmte! Ook kan het komen tijdens koudere omstandigheden en je het middel teveel doorwerkt.

Weinig tot geen resultaat kan dus aan verschillende dingen liggen. Je basiskennis van het polijsten, skills met de machine, de combinatie van pad + polijstmiddel moet grof genoeg zijn en uiteraard of je vooraf wel een goed inleidend gesprek hebt gehad met de auto.

Ik lees heel veel over het dap900 beginnerspakket, maar hoop ook dat jullie snappen dat ik daar (nog) niet klaar voor ben en er soms zelfs eerder klaar mee ben, omdat zoveel moeite mij een minimaal resultaat opleverd.
Een excentrische machine is vele malen veiliger dan een rotary, maar ook makkelijker te hanteren. ;) Ik weet 99% zeker dat je binnen die 1,5 dag die je nu wel eens spendeert, je met een DAP de lak strak krijgt.
 
Welkom Hatim,

Ik sluit me aan bij de rest van de reacties.
Ik zou eerst en vooral al eens investeren in een goede washmitt en degene die je nu hebt voor de onderzijde van de wagen houden. Ook een goede droogdoek is vele malen beter dan een zeem! 2 emmer methode is een must als je de wagen krasvrij wil wassen.
Zoals reeds gezegd is een rotary niet echt fool proof. Ik denk dus dat je idd te voorzichtig bent ( en dat is een goede zaak!), maar dat je daardoor ook geen resultaat boekt.

Zoals aangehaald kan je je best even inlezen in de how - to’s en verscheidene stappenplannen.
Maak zelf een stappenplan op, met de producten die je nu al in huis hebt. Je hoeft echt niet meteen honderden euro’s te spenderen!

Succes!
 
Allemaal bedankt voor het welkom en de uitgebreide reacties.

Wat raden jullie mij aan om te doen qua die Rotary?

Want ik denk ook idd dat ik te voorzichtig ben, wil namelijk niet naar de spuiter door dom handelen.
 
De rotary die je al in huis hebt, die hoef je zeker niet weg te doen. Als je straks misschien een DAP hebt en de feeling hebt gekregen voor het polijsten, dan kan je met de rotary ook beter overweg. Echter gebruik je de rotary waarschijnlijk niet meer omdat je de DAP een stuk fijner zult vinden. Je kan hem er zeker wel bijhouden voor diepere defecten en als je ooit een hele harde lak tegenkomt. ;)

Vergeet daarbij ook niet dat deze rotary van €75,- een segmentje lager is dan de gemiddelde machine. Zo is hij een stukje zwaarder en ergonomisch misschien wat anders ingericht.

Polijsten met een DAP en vervolgens naar de spuiter moeten, dat zou ik waarschijnlijk nog niet voor elkaar krijgen als ik het zou willen. :p Hufterproof gaat in mijn geval dus zeker op. ;)

Hieronder een video + foto van dezelfde Volvo en kleur (denk ik). Met één hit met een BF21 kwam ik tot dit resultaat. Met een DAP zouden er dan waarschijnlijk 2 hits nodig zijn. (De BF21 heeft een grotere uitslag dan de DAP, maar is daardoor minder breed inzetbaar)


20170226_170713.jpg
 
Ja, dat is waar. Ik ben ook zeker gemotiveerd.

Ik weet niet of er toevallig mensen zijn bij wie ik een dagje evt kan langs komen om te kijken hoe het in zijn werk gaat en dat ik mijn spullen meeneem en evt onder een toeziendoog met tips en tricks kan werken?

Ben bereid verder weg te reizen.
 
Welkom op het forum.
Mooi om te zien dat je er al veel tijd en moeite in steekt om je auto netjes te houden. Veel mensen kopen eerst een heel arsenaal detailspullen om er vervolgens achter te komen dat ze het toch niet zo leuk vinden. :rolleyes:
Oudere auto's zijn veel dankbaarder poetsobjecten dan nieuwe. Ik moet zeggen dat het er op de foto best knap uit ziet hoor.

Ik denk toch dat veel van je teleurstellende resultaten te wijten zijn aan minder geschikte producten die je gebruikt. Een zeem bijvoorbeeld wil je niet gebruiken om je auto te drogen. Een zeem kan geen vuil in zich opnemen maar zal het tussen de zeem en de lak blijven rondwrijven. Daar ga je zeker krassen mee maken. Als je eens een goede microfiber droogdoek probeert, dan werkt dit vele malen fijner.

Ik weet niet hoe de Meguiar's klei het met een waterige shampoo-oplossing als glijmiddel doet, maar dit lijkt me mindere glijdende eigenschappen te hebben dan een specifiek klei-glijmiddel (of een detailer-spray)

Zoals al is aangegeven is een roterende polijstmachine niet geschikt voor beginnende detailers. Verder ben ik ook benieuwd wat voor pads je hierbij gebruikt. Dit zou ook weleens een oorzaak van je frustratie kunnen zijn.

Na het polijsten poets je auto uit met "een doek"... Wat voor doek hebben we het dan over?
 
Hatim, de instelling is goed maar zowel in producten als manier van werken moet je wat zaken aan gaan passen, wat dat betreft kan ik alleen maar aansluiten bij bovenstaande reacties, met wat toevoegingen:
- Meguiars zijn geen slechte producten, maar er zijn vergelijkbare of betere producten voor minder geld (dus als ze op zijn kijk bijvoorbeeld op de Carcleanwebshop eens naar merken als Monello, Poorboys World en Mothers.
- zorg eerst dan je je wasmethode op orde hebt: dan voorkom je het ontstaan van nieuwe krasjes, en heb je als je lak weer strak is, langer plezier van het resultaat.
- doe een oproep naar een detailer in je omgeving, of kijk naar het kaartje dat beschikbaar is en stuur een persoonlijk bericht, of kijk wanneer er een detailmeeting in Limburg is, (@The Joy Of Detailing is bijvoorbeeld ook wel eens met een aantal anderen op een locatie gezamenlijk bezig geweest met het detailen van hun auto's)

Helaas is er dit jaar geen Summer Detail Day (SDD) met veel gratis demo's, maar alleen een Super Summer Sale (op 1 sept), op zon SDD kun je ook veel zien en leren, en begrijp je daarna veel beter de discussies en argumenten van allerlei producten en werkwijzen hier op het forum.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum.
Mooi om te zien dat je er al veel tijd en moeite in steekt om je auto netjes te houden. Veel mensen kopen eerst een heel arsenaal detailspullen om er vervolgens achter te komen dat ze het toch niet zo leuk vinden. :rolleyes:
Oudere auto's zijn veel dankbaarder poetsobjecten dan nieuwe. Ik moet zeggen dat het er op de foto best knap uit ziet hoor.

Ik denk toch dat veel van je teleurstellende resultaten te wijten zijn aan minder geschikte producten die je gebruikt. Een zeem bijvoorbeeld wil je niet gebruiken om je auto te drogen. Een zeem kan geen vuil in zich opnemen maar zal het tussen de zeem en de lak blijven rondwrijven. Daar ga je zeker krassen mee maken. Als je eens een goede microfiber droogdoek probeert, dan werkt dit vele malen fijner.

Ik weet niet hoe de Meguiar's klei het met een waterige shampoo-oplossing als glijmiddel doet, maar dit lijkt me mindere glijdende eigenschappen te hebben dan een specifiek klei-glijmiddel (of een detailer-spray)

Zoals al is aangegeven is een roterende polijstmachine niet geschikt voor beginnende detailers. Verder ben ik ook benieuwd wat voor pads je hierbij gebruikt. Dit zou ook weleens een oorzaak van je frustratie kunnen zijn.

Na het polijsten poets je auto uit met "een doek"... Wat voor doek hebben we het dan over?

Ik gebruik de standaardpad die werd geleverd bij de machine.

Uhm het residu doe ik afvegen of uitwrijven met een microvezeldoek.
 
Ik zie op internet dat er een zo'n "vachtje" en een (zwarte) foam pad bij die machine zitten (en een schuurschijf). Wellicht heeft die foam pad maar heel weinig cutting factor. Dat zou een goede verklaring kunnen zijn dat je zo weinig resultaat haalt.

De polijstmiddelen van System zoals jij ze hier benoemt (Lak verzorgen en Lak opschuren / waxen) kan ik zo even niet vinden, maar wellicht hier hetzelfde euvel. Het ene polijstmiddel is het andere niet en voor pads geldt hetzelfde. Kijk bijvoorbeeld maar eens in het assortiment van Carclean rond en je zal zien dat polijstmiddelen en pads altijd in tenminste 3 of zelfs meer gradaties leverbaar zijn met meer of minder corrigerend vermogen. De allerlichtste combinaties kunnen helemaal geen cuttingfactor hebben en zijn alleen geschikt om bijvoorbeeld een wax aan te brengen. De lichtere combinaties zijn hoogstens geschikt om lichte swirls te verwijderen. Voor echte lakcorrectie zal je in de regel met de zwaardere combinaties aan de slag moeten gaan. Met een lichte combi pad en polijstmiddel kun je inderdaad een hele dag polijsten zonder veel resultaat... Lak verzorgen klinkt niet als een zwaar polijstmiddel, maar je weet maar nooit. En opschuren / waxen is dat 1 product? Opschuren klinkt namelijk wel als een grover polijstmiddel maar dat kan ik niet met waxen combineren...

Wij hebben inderdaad weleens een bijeenkomst gehad met detailers uit Limburg. Plannen voor een nieuwe meeting zijn geloof ik weer een beetje vewaterd...

Je mag hier best eens mee kijken maar ik kan zo niet vantevoren zeggen wanneer ik een dagje aan het detailen ben.

Als je geregeld in Zuid-Holland bent, dan zou ik zeker eens bij Carclean in Berkel en Rodenrijs gaan kijken ;)
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum.
Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet.
Probeer niet alles gelijk te willen snappen. Zelf heb ik 'mazzel' gehad dat toen ik begon er van ieder middeltje maar één of twee varianten waren; nu heb je tig merken/lijnen/soorten die vaak ook nog te combineren zijn.
Fijn als je wilt kiezen, maar als beginneling kan het even een te nemen horde zijn om daar overzicht in te krijgen.