Zo, vandaag even wat onderhoud gepleegd aan het autootje!
Vanmiddag nadat ik klaar was met werken omstreeks 13.00 uur direkt begonnen met het sleutelwerk!
Plan de Campagne was:
- Brandstoffiler
- Luchtfilter
- Oliefilter
- Interieurfilters
- 5L verse olie (gaat 4,4L in)
- Xenonlampjes,....
De dag begon lekker. Autootje op de bokjes gereden, spulletjes klaar gelegd. Lekker begonnen met een irritante bodemplaat die dwars was, er was één moerding wat vast zat op het chassis om de plaat vast te houden een keer eerder al eens los geknapt van zijn las. Zat wel vast, maar los ging met moeite omdat die dus meedraaide in de rondte. Nou ja, toen dat eindelijk eens los was, begonnen aan het luchtfilter, moest ik de voorste chassisbalk aan de linker zijde losbouten om fatsoenlijk dat filter te kunnen vervangen... Nou goed, dat moet maar hé! Easy as it was doorgegaan met het brandstoffilter. Lekker knoeien met lekkende diesel als je alles losmaakt 8d. Toen was de olie wel redelijk afgekoeld, had toch een dikke 54km gereden voor ik begon en de motor was warm... Olieplug losgedraaid en zijn aderlijke bloed er uit laten stromen. Plug er opnieuw in. Met een nieuw ringetje ertussen. Daarna oliefilter losgehaald met zo'n mooie knijptang ding voor op de ratel. Ideaal trouwens! Is die maar zo los! Uit laten lekken. Terug er op met een beetje olie op het afsluitrubber. En daarna voorzien van vers bloed! Nadat zo'n beetje de fles leeg was. Begonnen aan de bumper te demonteren en de koplampen er uit gaan halen. Hier de xenon in ingebouwd. En de ballasten + Kabels een mooi plekje onderaan de eigen koplampen gemonteerd. Bij vervangen van de balasten/lampepitjes zal wederom de bumper er af moeten. Maar dat neem ik voor lief. Het is mooi weg gewerkt zo en dat vind ik wel prettig. Na wat gepuzzel eindelijk de koplampen en de bumper er terug op. En heeft paps daarna de moer opnieuw vastgelast voor het terug monteren van de bodemplaat. Kan die er bij een volgende keer weer normaal af. ,^^ Alles klaar en motortje gaan starten en je kon gewoon horen dat ze weer fris kon ademen en (luchtfilter was echt te smerig!) Motortje klonk ook weer prettig. En toen de garage weer uitgerold.
Daarna even gespeelt met FiatEcuScan. Om de 20.000km interval te resetten zodat ik dit niet zelf bij hoef te houden maar dat die computer het voor me zegt als ik er weer aan toe ben. Ook in de Computer van de auto, de laatste onderhoudsbeurt ingevoerd. De laatste beurt die er in stond was bij de 160K beurt. Sinds daarna is ze bij mij, en heb ik de onderhoud altijd zelf gedaan. Dus die ook gezet op de huidige km-stand. (220081Km) Dus is alles in de computer ook weer up to date
Paar foto's, doen het altijd goed!
Het verschil tussen Halogeen en 4300K. Koplamp zit hier nog niet vast,...
Al vind ik het zelf nog redelijk blauwig, misschien omdat ik de Halogeen gewend ben, maar misschien ook wel niet,...
Weet niet wat het is, een K-waarde lager zou mij misschien ook nog wel passen denk ik.
Paar foto's,