• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

jim's detailing topic

jim

Detailing rookie
14 sep 2009
523
0
Wil hier ook graag een topic om mijn bescheiden detailing werkjes te tonen, mijn topictitel is wel wat anders dan al die automerknamen maarja...

Tot op heden heb ik nog geen grote polijstwerken moeten uitvoeren, gewoon omdat de wagens hier thuis nog niet genoeg swirls of krasjes vertonen:-"
Maar daar komt binnenkort wel verandering in.

Eerst wat werkjes aan mijn focus:
Het interieur dat ik maandelijks behandel met smartleather, en ik heb toch een 16m² leder in de wagen zitten dus telkens een hele klus.
Heb ook is een stukje gewoon onbewerkt leder ter vergelijking genomen, toch wel een heel verschil he:
17btb7.jpg

ziet er weer goed uit nu:
2w59eky.jpg

20utt79.jpg

Echt een aanrader die smartleather, blinkt niet, ruikt goed, en niet vettig.

Dan het onder handen nemen van de wielkassen:
Gebruikte tools:
- CG APC 1/4 met foaming sprayer
- Emmer water en plantenspuit
- Borstels/doeken/padjes
- CG Bare bones
- CG Blitz acrylic sealant
- CG pete's 53 wax

Eerst de vuile wielkassen na demontage van het wiel.
Zoals je ziet goed smerig:
2iw7rz9.jpg

10engnd.jpg

2aj2wi.jpg


Dan het boeltje met APC 1/4 ingespoten.
Heel handig met zo een foaming sprayer:
4imxas.jpg

Met de nodige borstels alles goed zitten schrobben, en afgespoten met de plantenspuit:
10h8vas.jpg

Je ziet aan mijn water dat het echt wel smerig was.

Na het opdrogen is alles wel vrij proper, maar je plastic en alle zwarte onderdelen blijven zo een grijze grauwe look behouden.
Kan je hier wel zien op de pics:
2cxats4.jpg

hwajgp.jpg


Dan heb ik een klein action microvezelpadje genomen, daar wat bare bones op gespoten en alles wat zwart is voorzien van een laagje bare bones.
Het zwart komt echt terug tot leven op deze manier, sommige delen lijken wel echt nieuw:
2uo1j7r.jpg

eiwcy.jpg

Delen met wat roest ofzo, ja dat is logisch dat je dat blijft zien...
nv1ixy.jpg

De veerpoot lijkt op wat roest onderaan wel nieuw:
71tw1l.jpg

De witte carrosseriekleur dat je ziet heb ik voorzien van een laagje BLITZ, ziet er ook terug netjes uit zo.

Nu het wiel er toch af was heb ik de binnenkanten van de zijlijsten en bumper is geclayed, gaat een stuk makkelijker zonder wiel.
280tp29.jpg

Helemaal zuiver krijg ik dat niet, zit ook redelijk wat steenslag op en spijtig genoeg voorzien de meeste spuiters die zijkanten van minder lak.

En omdat ik met APC heb zitten sprayen, heb ik de ganse rand rond van de wielkas nog is voorzien van een laagje Blitz en pete's 53 wax:
jqkos4.jpg



Natuurlijk heb ik andere wielkassen ook gedaan, maar daar heb ik geen pics van genomen.

Nog enkele verborgen plekjes terug mooi gemaakt:
Je ziet na 2.5j begint dat op verborgen plaatsen al goed vuil te worden...
avpp5k.jpg

Heb het gewoon ingespoten met APC, met tandenborstel de hoekjes en kanten wat gepoetst, afgespoten en er een laagje sealant op gezet.
Ziet er al terug iets beter uit nu.
2eaqj5c.jpg

1 kant vergeten te nemen, moest voortmaken want moest nog gaan werken :)
Je ziet hier goed hoe ford echt gierig is met zen lak...
Alles maar half gespoten, en zo ruw als iets.
Hier en daar vind je zelfs al roestplekjes aan verbindingen enz.

Kleine beurt aan de focus:
Ben vrij tevreden nu, staat een heel mooie wetlook op (en dat voor een witte wagen)
Wat heb ik gedaan in deze volgorde:
- gewassen met maxi suds en scheutje apc
- kleien met CG claybar en last touch
- rubbers, velgen en banden ontvet met APC
- pro polish machinaal aangebracht
- 2 lagen sealant, 1 machinaal en 1 met de hand (uurtje laten curen)
- 1 laagje pete's 53 wax (30min laten curen)
- velgen in rimwax gezet (30 min laten curen) en banden in dressing.
- alle rubbers en zwarte plastic voorzien van dressing
- final touch met pro detailer

pics:
34t2yqh.jpg

285pgx.jpg

300fk03.jpg

1ghxtl.jpg

2428psh.jpg

70z5o5.jpg

2lj1gxy.jpg

2iravsx.jpg

2aj75o0.jpg

15i7w5u.jpg

25qwuox.jpg

69qsn4.jpg

v79u9e.jpg

nq91xs.jpg


En wie zegt dat wit geen mooie wetlook en reflecties kan hebben, kijk dan hier maar eens:
2505n6b.jpg

2w68j8h.jpg

Op een dag dat er geen zon te bespeuren viel...
 
Zeer nette bolide en ditto velgen. Zo zie je ze niet vaak! Meestal all show but no shine maar dit is show & shine! Nice!
 
Dan heb ik mijn vriendin haar toyota yaris ook eens een beurt gegeven, de eerste detailing behandeling in 5j:-"

stappenplan:
- wassen met sopje van maxi suds en scheutje apc
- banden/velgen/rubbers ontvet met apc
- clayen
- motorruimte aangepakt
- pro polish machinaal aangebracht
- sealant machinaal aangebracht
- ook op alle binnenslagen pro polish en sealant gezet
- 2 dunne lagen pete's 53 wax handmatig aangebracht
- rubbers en zwarte plastic terug gevoed
- velgen in rimwax gezet en banden met tire dressing
- ramen voorzien van rain-x
- alles afgewerkt met speed en wipe

enkele pics:
wagen na het wassen en ontvetten:
347wkn6.jpg

2lari1v.jpg

mijne stukje clay na 1/4de van het dak:
wkmxkj.jpg

viel nog mee, had erger verwacht.
na het clayen de lak eens bekeken, geen enkele maar dan ook geen enkele swirl te bespeuren aangezien de wagen maar enkele keren met de hand was gewassen in 4.5j:
qo6fjs.jpg


en dan enkele pics van eindresultaat:
veel pics van buiten heb ik niet genomen, heb van de ganse dag geen zon gezien en het werd al donker.
34eb3oj.jpg

24512ec.jpg

n46yu.jpg

de velgen daar was ook heel wat claywerk aan, heel veel teerpuntjes en aangekoekt remstof.
maar nu zien ze er weer als nieuw uit 8)
15d4che.jpg

261z15f.jpg

24m9w5d.jpg

14ca151.jpg

30kv8cy.jpg

141prhg.jpg

motorruimte:
2bw2nm.jpg

5u1uro.jpg


weet ni of de pics duidelijk genoeg zijn, ben daar geen specialist in en heb zo geen deftig toestel.
maar er zit een mooie glans op de wagen, en is echt heel glad.
nog een heel stuk gladder dan mijn focus.
 
En dan heb ik hier thuis nog een Golf mk1 oldtimer project staan, en tot ik geld genoeg heb om deze wagen echt vanaf nul te strippen en terug op te bouwen gebruik ik die als testwagen:grinning:
De wagen staat hier momenteel gewoon zo onder een cover:
w1qw6d.jpg

2q3tdhg.jpg

iwlxr6.jpg

Te wachten tot ie er nog is onderuit mag.

Zoals hier om de BLITZ acrylic spray sealant te testen:
Eerst de wagen dus gewassen met maxi suds II shampoo, daarna de sealant.
Die sealant werk eigelijk wel leuk, en vooral geschikt om iets sneller te kunnen werken.
Gewoon een paar keer sprayen op een waxpad en dan opbrengen.
Je ziet op deze pics dat het gewoon een laag achterlaat zoals bij een gewone sealant:
14xc5kl.jpg

140zxvr.jpg

Op de fles staat dat je dit direct kan afnemen, wel ik heb dat getest maar dan buf je uzelf wel echt kapot hoor :?
Heb het gewoon laten curen tot de swipetest uitwees dat het goed was (+-15min):
2vdo17m.jpg

Daarna alles afgenomen met een MF doek, en dat ging echt vlotjes.
Beetje zoals een heel zachte wax afnemen, met 1 goede veeg was het weg.
Ben thans vrij gul geweest met het product.

Toen kreeg ik de bumper in de gaten, deze waren bijna wit ipv zwart.
Hebben in 27j nog nooit geen trim gel gezien, nu dus wel.
Wat een verschil met deze 50/50 pics:
2hx56s0.jpg

25qbtsj.jpg


En dan enkele after pics.
Voor alle duidelijkheid, meer dan wassen/sealant/trim gel is er niet gebeurt aan de wagen.
Op 1.5u was ik klaar met alles.
2z54v1c.jpg

9uloqw.jpg

5am2ad.jpg

fcrzpx.jpg

okrblh.jpg

28iq975.jpg

voor enkel een sealant vind ik het al een mooi resultaat, wetende dat hier geen clay of polishbeurt aan vooraf gegaan is...

Ook de motorruimte heb ik wat gepoetst, niet echt super grondig want binnenkort moet de motorruimte toch helemaal leeg voor het spuiten van de naakte kas.
Voor:
t71jyb.jpg

Na:
vdfvaf.jpg
 
Hoi Jim,
Ik zie op de laatste twee foto's van die Ford dat er een soort van lederen (net als je interieur) hoes over het uiteinde van de motorkap zit, die ik op andere foto's niet zie zitten.
Wat is dat voor een hoes en waar dient die voor?

Verder niets dan compimenten voor je projecten.

Met vriendelijke groet,
Aficior
 
Aficior zei:
Hoi Jim,
Ik zie op de laatste twee foto's van die Ford dat er een soort van lederen (net als je interieur) hoes over het uiteinde van de motorkap zit, die ik op andere foto's niet zie zitten.
Wat is dat voor een hoes en waar dient die voor?

Verder niets dan compimenten voor je projecten.

Met vriendelijke groet,
Aficior
Die lederen hoes noemen ze een bra, dient om je motorkap te beschermen tegen steenslag.
 
Die bra wordt over algemeen veel meer bij onze zuiderburen gebruikt dan in NL ( iets te maken met minder wegdek ).
Heb ook wel nadeel gelezen dat het stiekem de steenslag wel af en toe verplekt naar andere delen van den automobiel :(
 
Dat lijkt me straf, die steentjes gaan niet ineens beslissen maar voor je bumper te gaan omdat er een bra over de motorkap zit. En door het leer worden ze afgeremd en gaan ze ook niet echt verder ketsen dan dat ze dat op de motorkap zouden doen.
 
Een ander nadeel van een bra als je ermee gaat rijden, is dat als er zand onder komt dat dat gaat werken als een schuurmachine. Een bra sluit nooit 100% af en blijft nooit helemaal strak liggen onder het rijden (ik heb een paar vage kennissen met zo'n ding).
Reden waarvoor mensen in NL een bra nemen is om die er tijdens de show om te doen om de steenslag een beetje te maskeren.
Zo'n bra is leuk voor de motorkap, maar de voorbumper is meestal toch de eerste "steenvanger".
 
Op de golf mag dat, dit is een testwagen in afwachting tot ik die helemaal kan gaan verbouwen.
Er mogen zelfs krassen bij op komen, dan kan ik op die wagen mijn polijst skills oefenen.
Binnenkort ga ik op die wagen ook wat wetsanding testen doen, dan moet ik niet naar de sloop om testpanelen te zoeken.

Op mijn focus mag dit zeker niet, Ik word al zenuwachtig als iemand buiten mezelf zijn vettige vingers op de lak zet :-"
ik ben een freak op dat gebied, vraag dat maar aan de ford dealer waar mijn wagen op onderhoud gaat :D
Zonder zetel en stuurhoes komt ie er niet in, en aangezien mijn motoruimte uit wit gespoten onderdelen / croom onderdelen en zelfs lederen onderdelen bevat kan ie maar best zijn handen poetsen voor ie begint te sleutelen :ja
Ze vinden het overigens fijn om eens aan een motoruimte te sleutelen die steeds netjes is.
Ze kennen mij daar zo, en maken er ook geen probleem van.
Ze durven de wagen zelfs niet op de brug te rijden of een testrit te maken zonder dat ik er bij ben.

Verder ben ik wel een normale mens hoor:party:
 
Gisteren heeft een goede vriend van me zijn wagen gebracht, deze zal hier een 1 a 2dagen doorbrengen.
Hij heeft toch nog een daily wagen dus kan de saxo wel effe missen.
De wagen moet volgende week bij een standhouder op het tuningsalon gaan staan, dus alles moet wel een beetje netjes zijn.
De wagen staat door de week gewoon in de garage, maar toch is de wagen nog echt smerig naar mijn normen.
Hij heeft enkel wat basic meguiar's spullen om de wagen te onderhouden (last touch/ quick wheel detailer/ gold class shampoo/ glass cleaner/ nxt tech wax)
Dit is niet voldoende om een wagen mooi te onderhouden, dus zal ik hem wel wat producten laten bekijken zodat ie wat meer kan uitbreiden.

pics van de wagen VOOR de behandeling:
ei6wjs.jpg

bgek5t.jpg

zv7i1v.jpg

j8pa3m.jpg

Op het eerste zicht vrij proper tot je van dichtbij gaat kijken, dan kom je zulke dingen tegen:
122jmfp.jpg

152njpv.jpg


Welke stappen heb ik gedaan:
- Wassen (2 emmer methode en 3 verschillende washmitts + carrand velgenborstel)
- Kleien (CG claybar en last touch als “glijmiddel”)
- CG pro polish machinaal aangebracht op 3M polishing pad
- 2 lagen CG extreme top sealant op rode hex logic pad
- 2 heel dunne lagen Pete’s 53 wax
- velgen in de rimwax
- banden in wolfgang gel
- interieur poetsen
- leder voeden met smartleather
- plastic met smartdressing
- croom opblinken met CG metal shine

Aangezien het al donker begon te worden heb ik daarjuist enkel de wagen langs binnen wat aangepakt.
- Stofzuigen
- Met een oude washmitt en een sopje van water en APC alles gepoetst
- Leder gepoetst en gevoed met smartleather
Morgen breng ik smartdressing aan op alle plastic, de croom rolkooi opblinken en de ramen langs binnen met glass polish.

Zo zag mijn pad eruit na al het leder te hebben behandeld:bigeyes:
2uon9xz.jpg

En zo ziet de achterkant er normaal uit, was een nieuwe mothers MF pad.
r7vmvn.jpg

Dus het leder zag er echt wel smerig uit...




Eerst alle trims/rubbers ingespoten met APC 1/4 en ingewerkt met een borsteltje:
155gw9g.jpg

Iets wat nooit gebeurt is, want is veel vuil afgekomen:
23vx1qt.jpg

De banden idem dito, ook APC en ingewerkt met een borsteltje:
10nuyxv.jpg

Geen simpele klus, vooraan gaat het nog maar achteraan is de band-kas spatie echt miniem.

Dan de wagen gewassen met smartcarwash en een goede scheut APC:
2guwm4l.jpg


Ben dan begonnen met kleien, maar na het volledige dak ben ik moeten gaan lopen voor de regenbui.
Dit is het resultaat van de klei na het volledig dak:
2gtu58z.jpg

Heb echt moeten boenen om alles weg te krijgen, echt zeer veel vuil op de lak.
Na het kleien ziet de lak er al wat beter uit:
2hgu1r6.jpg

f53d5i.jpg



En de pics van het eindresultaat.
Spijtig genoeg niet het ideale weer om foto's te maken maar op sommige pics is het resultaat wel goed te zien.

Exterieur:
rlgjea.jpg

13zantu.jpg

34xoxn6.jpg

kal2d0.jpg

Uitlaat is ook terug bling-bling
260xsg8.jpg

Velgen in de rimwax en banden met wolfgang gel
5ea9ua.jpg

Het is volgens mij een inox boord met vernis over, spijtig want het houd veel glans tegen.
Mijn inox boorden op men velgen blinken 10 keer zo hard als deze.
amsi15.jpg


Enkele reflectie pics, en reflectie zit er toch wel op:
30lp0k6.jpg

10870jo.jpg

f52a85.jpg

2qbc1z6.jpg


Interieur:
Ik heb mijn best gedaan hier, maar het tapijt krijg ik langs geen kanten proper.
Met mijn karcher alleszuiger krijg ik alles niet weg, voor goed te zijn moet het met een extractor gebeuren.
28jw1du.jpg

Leder gevoed met smartleather
25ujktg.jpg

Alles zwarte plastic in smartdressing gezet, ziet er nu wel een stuk beter uit als voorheen
2rdf3iu.jpg

1z1yz4l.jpg

De ICE die ik een 4-tal jaar geleden nog in deze wagen geplaatst heb.
Hier ook gevoed met smartleather en de croom subs opgeblonken.
ftljti.jpg

De rolkooi die ook dringend is opgeblonken moest worden
22jqer.jpg


Zo de saxo kan er weer effe tegen, hopelijk besteld de eigenaar nu nog wat goede producten zodat de wagen netjes kan blijven want ik doe zijn wagen geen 2de keer.
 
Haaa de Robin zijne saxo se :)

Blinkt mooi.

Heb hem net nog zien staan bij u.. Maar had de dodo pads niet bij :(
 
Ja die kon wel eens een beurt gebruiken, want je zal ook wel weten dat robin zijn handen dezelfde vorm hebben als die van een mol.

Van swirls was amper sprake, aangezien de wagen in al die jaren niet veel gewassen is met de hand.
Meestal gewoon naar de wasbox om af te spuiten en op meetings er is met last touch over.
Kleien was 2j geleden, en dat heb ik wel gemerkt want mijn stuk klei is enkel nog geschikt voor de wielen enz nu.
 
Mooi werk! Ziet er echt top uit! :party:

Maar die saxo zeg, ik vind dat er echt niet uit zien. Smaken verschillen zeg maar. ,^^