• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kärcher HD-spuit i.c.m. Pistola Corta adviesvraag

Processorkoeler

Detailing trainee
7 mrt 2021
11
35
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik tijdens de Gyeon dag een Pistola Corta, Lancia 2.0 en een Quick Release Extension Bar gekocht.
Ik heb nog geen HD-spuit, maar mijn oog viel op een Kärcher K4 Premum. De Pistola Corta kan dan met Karcher-aansluiting en de Lancia met quick-release op de Pistola.
Tijdens het oriënteren/bijna-aankoopproces las ik dat de slang van de K4 (Premium, gekozen vanwege de oprolhaspel) soms stug is of in de knoop komt. De Kärcher HD-series heeft een beter slang, maar is dubbel zo duur (boven budget). Ik heb dus nog een HD-spuit en een tuinslang set nodig. Ik zag in deze video dat de standaard slang erg krult.

Voorlopig de K4 Premium en een Gardena oprolset op het oog, maar ik weet niet welke koppeling(en) daarop moeten en of dit een goede keuze is en wat jullie ervaringen zijn.

Vraag
Zijn er alternatieve slangen voor de K4 Premium waar de Pistola-Corta op past?
Hebben jullie tips voor een tuinslang? Past bijv. een Gardena set bij zo'n K4 Premium?

Ik ben erg benieuwd naar jullie tips en/of ervaringen! Ik heb op het forum gezocht naar K4 i.c.m. Pisola Corta en evt. andere slangen, maar vond niet snel een antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Zo, eerste paar keren wassen achter de rug. Wat is die Karcher slang toch verschrikkelijk. Is denk ik al 10x tegen de auto aangestoten (uit zichzelf tijdens het spuiten) en de anti-twist op de Pistola Corta werkt niet heel goed als de slang onder druk staat. Dat is jammer. Hoe vaak je die Karcher slang ook weer recht legt en uit de knoei haalt, gaat 'ie er gewoon weer in. Effectief is de lengte nog niet de helft van de volledige lengte omdat 'ie telkens opkrult.

Los van dat de slang te kort is, is het idioot dat een hogedrukspuit van €300 nog diverse aanpassingen nodig heeft, waar onder een slang van dik €80. Ik ga me oriënteren op de slangen die zijn aanbevolen, want met deze originele slang werken is écht geen doen. Foam cannon werkt wel fijn :) wel snel leeg met de aanbevolen verhouding van 1:10.
 

Bijlagen

  • 20231001_182411.jpg
    20231001_182411.jpg
    389,7 KB · Weergaven: 46
  • 20231001_191114.jpg
    20231001_191114.jpg
    230,6 KB · Weergaven: 40
  • Leuk
Reactions: GeBas
Ja, echt hè.
Ik gebruik gewoon de Monello foam 1:10, nog een beetje de spraysettings aan het tweaken, maar als 'ie niet voor 80% open staat dan komt er wat te waterig schuim uit. Ik gebruik overigens warm water (+- 40c) en meng eerst het water in de fles. Ik denk dat 't wel oké is, maar hij is dus vrij snel leeg vind ik. Kan ook een kwestie van gevoel zijn. Over 't algemeen wel tevreden mee.
 
Ik gebruik zelf meestal zo'n 500ml mengsel in mijn Lancia 1.0 op maximaal product aanzuigen. Dan kan ik een gemiddelde auto volledig infoamen, dus ook de wielkasten en velgen.
(Max product is bij de Lancia 1.0 helemaal naar de '' - '', maar ik dacht bij de 2.0 helemaal naar de '' + ''. De '' - '' is bij de 1.0 dus minimaal valse lucht opzuigen en dus max aan de fles zuigen)

Als je zegt; ''Snel leeg'', bedoel je dan dat je het met een volle Lancia 2.0 (1000ml) niet red om een hele auto in te foamen?

De Artico Magico op 1:10 gaf bij mij vrij waterig schuim, dus ik gutste de fles veelal vol richting de 1:4.
 
Ja het is bij de 2.0 de 'andere kant' op. Met snel leeg bedoel ik dat ik wel een middenklasse in kan spuiten, maar voor 't gevoel gaat het gewoon vrij rap. Maar heb er verder geen ervaring mee. Met een iets zwaardere mengverhouding (1:8 bijv) is het wat dikker. Maar dan verbaast het mij gewoon dat 't zo snel leeg is. 1:4 is al helemaal veel haha.
 
Ik meen te herinneren dat Monello zelf adviseert om 1:10 aan te houden voor lichte vervuiling en 1:4 voor zwaardere vervuiling.

Tja, wat is snel? :p Als je verwacht dat je met 1L mengsel zo'n 5x een volledige auto in kan foamen, dan kom je inderdaad bedrogen uit.
 
Ik denk dat 't vooral een kwestie is van nog even "oefenen", de schuimdikte en straalbreedte. Ben namelijk zeker onder de indruk ten opzichte van een foamlans bij een wasbox (die naar eigen zeggen ook al prima was, maarja dan dok je €2 voor een mwoah-schuimlaagje).

Een sedan is gemiddeld iets groter dan 'n compacte middenklasser, ik gok dat ik als ik 'zuinig' doe, de auto 2x kan infoamen.
 
Goed, update wat betreft de HD-slang.
Ik heb uiteindelijk de Directhose-slang van 15 meter gekocht en dat werkt dus echt niet goed.
Past niet op de Premium K4 oprolhaspel, knikt tussendoor en enorm stroef. Dik €80 betaald (incl verzenden en importkosten vanuit de UK) maar niet wat ik dacht dat het zou zijn.

Zijn er nog aanraders voor slangen op de K4 Premium? Die originele slang is dus waardeloos, maar dit is ook niet veel beter.
Foto's ter impressie.
 

Bijlagen

  • 20231104_214801.jpg
    20231104_214801.jpg
    76,8 KB · Weergaven: 35
  • 20231104_215320.jpg
    20231104_215320.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 33
  • 20231104_215327.jpg
    20231104_215327.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 36
  • 20231104_215636.jpg
    20231104_215636.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 39
  • 20231104_215748.jpg
    20231104_215748.jpg
    73,6 KB · Weergaven: 33
  • 20231104_220034.jpg
    20231104_220034.jpg
    158,6 KB · Weergaven: 31
  • Verdrietig
Reactions: RoCo
ik zie je foto’s.
Ik heb de slang de eerste paar keer ook als erg stug ervaren.
Ik heb verder een K4 zonder haspel, dat is wellicht een voordeel voor mij.
Ik gebruik de K4 wekelijks en ben zeer tevreden en hij inmiddels een stuk soepeler geworden.
Ik kan me wel herinneren dat ik heb in het begin helemaal uitgelegd heb. Want hij rolde zich terug in z’n transport stand zeg maar.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Volgens mij is het net als met een tuinslang;
als je er geen draai inbrengt bij het oprollen
dan zit er ook geen draai in bij het afrollen

Bij een haspel de slang na gebruik recht uitgerold uitleggen en recht op de haspel oprollen
Eventueel de hele slang vooraf aan het netjes oprollen een keer in een grote bak met warm water leggen
 
@GeBas Achteraf gezien had die haspel prima zonder gekund inderdaad. Ik vind wel echt gek hoor dat 't zo veel gedoe is, ook met de standaard slang van Kärcher.

@RedCat Ik heb 'm inderdaad wel eerst uitgerold en daarna past op de HD gezet. Maar bij het afrollen is 'ie gewoon stug, waardoor hij in de knel komt. Ik heb Directhose gemaild met het probleem, lees veel goede dingen erover dus misschien dat ik een slecht exemplaar of een heel ander item heb gekregen? Op de foto's is 'ie namelijk ook heel anders dan wat ik heb ontvangen.

Kan 'm altijd nog zonder de rol gebruiken, maar dan is het een puinhoop met opslaan. Op langere termijn misschien toch maar een HD-slangrol, net zoals een tuinslang proberen te zoeken, net zoals ze in wasboxen hebben.
 
Ik heb vroeger ook veel gesukkeld met een Karcherslang. Uiteindelijk dan maar een automatische muurhaspel gekocht. De muurhaspel hangt er nog, de Kärcher is een kranzle geworden.

Normaal gezien zou die stugheid toch uit de slang moeten gaan, in principe enkele keren gebruiken en het probleem is opgelost.
 

Bijlagen

  • ST14-10.jpg
    ST14-10.jpg
    41,5 KB · Weergaven: 23
Ik weet niet of ik hier kan doorgaan of een nieuw topic moet starten.


Ik lees veel positieve verhalen over de lancé 2.0 en de pistola corta.
Nu heb ik (nog) geen HD en ben aan het zoeken naar de juiste voor mij. Met deze twee tools erbij kost de HD al weer 160 euro meer.
Is het dan zonde van de hoge kwaliteit tools om een goedkopere hd (Nilfisk c120) te kopen.
of adviseren jullie om voor een complete set van Ava te gaan (via de Cc webshop)

Voor beiden kom je +/- op hetzelfde uit
Bij een Ava van 325 zoek ik het niet om nog 160 euro extra uit te geven voor de Monello tools.
 
Ik wil hem gebruiken voor de twee auto's bij ons thuis afhankelijk hoe vuil de auto's zijn. (beide dagelijkse rijders)
En er ligt een soort mini business plan om auto's te doen voor mijn vaders auto garage. Hij heeft zo nu en dan wat auto's voor de handel, maar voornamelijk apk en reparatie. Daardoor heb ik wel een fijne werkplek om met de auto's aan de slag te gaan. Zelf heeft hij geen HD, hij laat nu een auto poetser komen wanneer hij handel heeft.
Ik wil eerst het detailen leren op mijn eigen auto en evt wat bekenden voordat ik de handel ga doen voor mijn vader. zal overigens alleen in de avond uren (zomer) of weekend zijn. Aangezien ik het vrij druk heb door de weeks.

Ik denk nu wel eerder investeren in degelijk spul ipv alles budget zodat ik er langer plezier van kan hebben. het top segment is het ook niet waard omdat ik het niet zakelijk ga gebruiken.
 
Ik heb de ava go p55 large gekocht ivm de beperkte opbergruimte die ik thuis heb. Daar zit een kort spuitpistool bij dat zero force is. Als hij ingeknepen is kan ik hem met 1 vinger makkelijk ingedrukt houden.
De premium foam cannon die meegeleverd wordt is goed. De Lancia 2.0 geeft mooier schuim, maar het verschil rechtvaardigd voor mij niet de aanschaf van de Lancia.

De rest van de accesoires voelt stevig en doet wat het belooft. De HD heeft veel kracht en wateropbrengst. En 10 jaar garantie is ook prettig.