• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keuze huidige producten of aankopen

Hurm

Detailing trainee
3 apr 2019
23
25
Beste forum-leden,

Ik was mijn auto (Volvo V40 zwart metallic uit 2014) altijd met de shampoo 'Meguiars Ultimate Wash & Wax' en eens in de zoveel tijd de 'Meguiars Ultimate Quik Wax'.
Beide producten zijn eenvoudig en snel in gebruik en de resultaten zijn goed.

Nu ben ik echter een tijdje dit forum aan het doorspitten en zie dat er nog mooiere resultaten behaald kunnen worden met andere producten/een andere werkwijze.
Zo zag ik laatst dat mijn auto swirls heeft (ben de tweede eigenaar).
Ik moet zeggen dat ik geen zogenaamde 'show auto' resultaat verwacht, maar ik hou er wel van als de auto voor langere tijd mooi en netjes blijft.

Nu wil ik eigenlijk eens een aantal producten aanschaffen voor een nog beter poets resultaat. Ik ben, in tegenstelling tot de meeste hier, geen ervaren detailer etc.
Voor mij is het dus van belang dat de producten voor een leek eenvoudig te gebruiken zijn, zonder teveel 'poespas'. En niet tijdrovend zodat ik de gehele dag kwijt ben, helaas heb ik hier geen tijd voor (nu snap ik ook wel dat een auto niet binnen 2 minuten gepoetst is haha).

Ik zag de volgende producten vaak naar voren komen op dit forum:
- Shampoo: Born To Be Mild - Dodo Juice
- Glaze: Black Hole - Poorboy's World
- Wax: Natty's Paste Wax Black - Poorboy's World

Dit roept direct vragen bij mij op:
> Volgens sommige is een shampoo met wax erin (die wat ik gebruik van Meguiars) geen goede voorbereiding op het aanbrengen van de glaze en de nieuwe wax.
Vandaar mijn keuze voor de 'Born To Be Wild' shampoo.
Klopt dit? Of kan ik gerust de 'Meguiars Ultimate Wash en Wax' blijven gebruiken?

> Is de glaze in combinatie met het aanbrengen van de wax erna, voldoende om de swirls te verbergen?
Ik zag dat de glaze de swirls niet laat verdwijnen, maar alleen verbergt.
Is er wellicht een eenvoudig alternatief (handmatig) waarbij de swirls wel verdwijnen?

> De 'Natty's Paste Wax Black' wordt aangeraden om te gebruiken in combinatie met de 'Black Hole' glaze.
Daarnaast zag ik dat de 'Collinite Liquid Insulator Wax No. 845' ook zeer hoog scoort bij de gebruikers.
Welke raden jullie aan in combinatie met bovenstaande glaze?

> Ik zie dat heel veel gebruikers de auto allereerst kleien na het wassen, voordat ze aan het slag gaan met detailen.
Is dit voor een leek, zoals ik, ook te doen? Ik zie namelijk overal staan dat er kleine krasjes ontstaan en het ontzettend tijdrovend is.
Of kan je deze stap ook skippen als je niet voor het 'show auto' resultaat wilt gaan?

> Kan ik de 'Meguiars Ultimate Wash en Wax' wel gebruiken na het aanbrengen van één van de twee bovenstaande waxen? Of werkt dit averechts?

> Kan ik de 'Meguiars Ultimate Quik Wax' als tussendoor wax gebruiken (als één van de twee bovenstaande waxen op de auto zit)?


Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hurm
 
Shampoo: Je kunt beter een 'neutrale' shampoo gebruiken zoals DJ Born to be Mild. Anders leg j eerst een mini-miniscuul wax laagje neer waar je de glaze en wa op gaat smeren. Je kunt beter op een "schone" auto glaze smeren.

Glaze: Een glaze verbergt tot op een zekere hoogte swirls. De swirls weg halen betekend polijsten. En voordat de vraag komt welk product precies ;) Even zoeken op polijsten op dit forum wijst uit dat dit alleen maar antwoord geeft door te proberen met verschillende groftes polijstmiddel. Tevens gaan hier de nodige uren in zitten, afhankelijk van je snelheid en kritische blik.

Wax: Bij Black Hole zou ik wel Natty's gebruiken. Omdat dit een bedoelde combinatie is vanuit de fabrikant.

Wash&Wax: Gewoon gebruiken bij wasbeurtjes, gebeurd niks raars.

Quik Wax: Lekker gebruiken als je dit wilt. Wederom gebeurd niks raars.
 
  • Leuk
Reactions: Etterual
Welkom op het forum! :D

SHAMPOO - Een shampoo met toevoegingen gebruik je veelal als onderhoud. Wil je echter andere stappen gaan ondernemen, dan neem je een pure shampoo zoals inderdaad BtbM.
Bij voorkeur gebruik je wax en dergelijke op een schone lak (dus ook zonder andere poespas zoals wax). Dit zorgt ervoor dat deze producten beter kunnen werken en/of hechten wat de werking ten goede komt.

GLAZE - Dit spul kan inderdaad een hoop (tijdelijk) verdoezelen. Je ontneemt het wat uit het zicht, maar verwijderd het niet.
Een glaze volg je op met een beschermlaag zoals wax zodat de glaze-laag zelf beschermd is en er niet snel afwast of afregent.

WAX - Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om de Collinite - 845 te gebruiken. Dit is gewoon een goede wax zonder poespas, hufterproof en breed inzetbaar.
De glaze zal al een lading olien aanbrengen op de lak, dus daar ook nog eens een olierijke wax overheen is in mijn ogen niet nodig.

KLEIEN - Dit is een zéér simpele stap en zeker niet tijdrovend. Wanneer je een milde klei (zacht) gebruikt en lekker veel glijmiddel dan moet je aardig lomp doen wil je rare dingen zien gebeuren. ;) De ''krasjes'' die jij bedoeld noem je ''marring'' en dit zijn een heleboel fijne/kleine krasjes bij elkaar en zo lijkt het op een doffe plek. Dit is mij nog nooit overkomen en ik heb ook in koude periodes (waarbij een klei harder zal zijn) regelmatig gekleid zonder problemen.

QuickWax - Dit soort producten kan je gewoon over je bestaande laag gebruiken. Je geeft de boel dan weer een opfrisbeurt, zeg maar.
 
Welkom op het forum Hurm.

+1 voor de eerdere reacties.

Voor wat betreft de wash & wax: de meeste mensen hier zijn niet zo van de all-in-one producten. Met het idee dat een product wat 2 of 3 dingen ineens doet, ze allemaal wel niet zo goed zal doen als een "dedicated" product. Dus liever een shampoo om te wassen en een wax om te waxen, als het ware. Verder moet je je natuurlijk realiseren dat een waxlaagje wat je aanbrengt tijdens het wassen, natuurlijk niet echt de kans krijgt om zich te hechten of uit te harden. Verwacht er dus qua waterafstotend effect of standtijd niet te veel van. Ook in mijn beleving is het dus beter om af en toe eens een "echte" wax te smeren en tussendoor "gewoon" te wassen. Eventueel af en toe een keer een spraywaxje om de levensduur van de wax wat op te rekken als je dat wil. En dit zou dus ook in de vorm van een wash & wax kunnen gebeuren. Niks mis mee. Genoeg leuke waxen om mee te beginnen. Vloeibaar, hard of zacht is een kwestie van persoonlijke voorkeur en dus van proberen.

Kleien is inderdaad geen hogere wiskunde. Voldoende klei-glijmiddel gebruiken en niet hard drukken, dan kan er weinig mis gaan. Met gevoel te werk gaan en je voelt overal de lak gladder worden. Lastig te zeggen hoe veel werk het is, dit hangt erg af van wat de auto zoal meemaakt qua vervuiling en onderhoud. Maar het is zeker de moeite waard!

Verder zou ik ook nog het belang van de juiste methode van wassen willen benadrukken. Ik zie er niks over terug, maar als je dit nog niet doet: ga vooral met 2 emmers wassen en een goede microfiber washandschoen of "spons". Liefst een die veel water opneemt (en afgeeft). Geregeld goed uitspoelen in de tweede emmer en goed uitwringen zodat alle vervuilde water daarin achterblijft. Bij voorkeur nog vuilroosters in de emmers. Tot slot nog een goede kwaliteit droogdoek. Dat is wel de basis.

Veel plezier met het iets beter wassen van de auto en we zijn heel benieuwd hoe het je bevalt.
 
Hartelijk dank voor de uitgebreide en hulpvolle antwoorden.

Als ik het dus goed begrijp, moet ik voor een 'fijne' klei gaan. Welke is dan aan te raden?
Ik zag de volgende twee kleien vaker naar voren komen:
1) Monello Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay (pakket met alles erin)
2) Dodo Juice Supernatural Fine Detailing Clay - 3x80=240g (alleen de klei, zonder glijmiddel). Welk glijmiddel zal ik hier dan bij moeten nemen?

Welke raden jullie aan?

Dus dan zou het stappenplan als volgt uit zien:
1) wassen & drogen
2) kleien
3) eventueel opnieuw wassen (of met microvezel doekje het residu wegwrijven)
4) glaze aanbrengen
5) wax laag aanbrengen

Mis ik hier nog een essentieel onderdeel in?

De polish producten laat ik liever achterwege. Ik ga namelijk handmatig de producten verwerken op de auto, zonder machine. Wat ik las is dat polish veel beter en secuurder is aan te brengen met een machine, dit valt dus af.
Mochten jullie van mening zijn dat de (gehele auto) eenvoudig handmatig met een eenvoudige/hufterproof polish te bewerken is, dan hoor ik dit graag (en welk product).

Alvast weer hartelijk dank! :)
 
Beide keuzes in klei zijn prima. Ik heb zelf de Dodo Juice al in bezit maar nog niet gebruikt. Voorheen de Monello gebruikt maar nu de Supernatural eens proberen omdat verschillende forumleden deze fijner vinden. Als je de Dodo Juice klei kiest, dan zou ik ook voor het Dodo Juice Born Slippy glijmiddel gaan. Ook deze heb ik aangeschaft maar nog niet kunnen testen. Deze schijnt fijn te werken maar wel iets meer zepig residu achter te laten wat minder goed droog weg te vegen is, dus liever erna even snel wassen. Born Slippy is zowel kant en klaar als als concentraat verkrijgbaar. Dat laatste is 'n stuk goedkoper.

Ik zou dan je stappenplan iets omgooien:
1) wassen
2) kleien
3) opnieuw wassen
4) drogen
5) glaze
6) wax

Nog even iets ter verduidelijking. Veel beginners praten over het aanbrengen van een polish, maar een polish verwerk je. Dat wil zeggen dat je feitelijk aan het schuren bent (op een heel fijn niveau). Daarvoor moet je dus een polish echt inwerken door herhaaldelijk een schurende beweging te maken (meestal met ronddraaiende bewegingen). Het is dus niet een kwestie van opsmeren (aanbrengen) en weer afnemen. Je moet wel polijsten.

Dit is in principe goed handmatig te doen maar het zal langer duren en meer spierkracht kosten dan machinaal. Echt flinke defecten verwijderen kan handmatig wel lastig (tijdrovend of vermoeiend) worden, maar een lichte polijstronde om swirls te verminderen en de glans op te halen is handmatig zeker te doen. Elk licht of middel polijstmiddel zou moeten werken.

Dat een machine dit secuurder doet is ook een misvatting. Een machine maakt gewoon de schuurbeweging voor je, je hoeft de machine zelf alleen over de panelen te begeleiden. Hoe secuur dat machinaal of handmatig gebeurt, dat heb je zelf in de hand.
 
Even om verwarring to voorkomen: Het woord " polish" word regelmatig voor verschillende producten gebruikt. De ene keer word een "paint cleaner" bedoeld (reinigt chemisch de lak, géén korrel) en de andere keer een "polijstmiddel". (Soms zelfs glaze en All-in-One's)

Zo is er bijv. van Poorboys World de "Professional Polish". Dit is geen polijstmiddel, maar een paint cleaner. ;)
 
Wederom hartstikke bedankt voor de antwoorden.

Nu zag ik na enig speurwerk het middel: Dodo Juice Lime Prime Plus.
Hier schijnen de swirls wel van te verdwijnen en is ook nog eens een glaze. En zoals vele schrijven, zeer eenvoudig handmatig aan te brengen.
Is dit product dan niet beter dan Black Hole in mijn geval?
 
Lime Prime (Lite / Plus / etc) is net als Black Hole een Glaze + Cleaner, maar alleen de Lite-versie heeft geen korrel. De andere versies hebben dus wel een fijne korrel waarmee je wat meer bite hebt bij de reinigende werking, maar je zal dus ook ietsjes ''slijpen''.

Het is niet een product waarmee swirls verdwijnen en dan ook nog eens een glaze. De glaze (oliën) is wat de boel verdoezeld en laat glimmen. ;)

Persoonlijk zie/gebruik ik de Black Hole/Lime Prime Lite gewoon als een glaze. Dat deze ook de lak wat reinigen is moeilijk te beoordelen omdat je deze ook al volsmeert met oliën.
 
Beste forumleden,

Daar ben ik weer :).
Na een lange periode aandachtig verschillende topics te hebben doorgelezen ben ik (denkelijk) eruit welke producten ik ga kiezen.

Ik ben toch van plan om niet te gaan kleien. Aangezien ik geen zin heb om de zogenoemde 'marring' weg te polijsten. Het is de eerste keer dat ik 'uitgebreid' de auto ga poetsen dus ik begin maar eens met de 'basis'.
De auto staat (voor mijn gevoel) nog goed in de lak. Natuurlijk zijn de zogenaamde waskrassen en swirls aanwezig, maar niet overdreven.

Nu denk ik aan het volgende (producten worden handmatig aangebracht):
- Shampoo: Born to be Mild
- Polish (zonder korrel)/Paintcleaner: Poorboy's World proffesional polish
- Glaze: Poorboy's world Black Hole
- Wax: Collinite 845 (of toch de Natty's ?)

Ik heb lang getwijfeld om de polish/paintcleaner en glaze in één stap uit te voeren middels Dodo Juice Lime Prime Lite. Hiervoor heb ik niet gekozen omdat Poorboy's proffesional polish en Black Hole zéér goed op een zwarte auto naar voren komt.
Is dit een juiste keuze? Met andere woorden, is de combinatie Poorboy's World proffesional polish en Black Hole beduidend beter op een zwarte auto dan Dodo Juice Lime Prime Lite?
"Edit": Ik lees nu in een topic dat Prime Lite een beter resultaat geeft en eenvoudiger is aan te brengen dan proffesional polish en black hole? Nu weet ik het ook niet meer..

Daarnaast heb ik producten uitgezocht die 'hufter proof' zijn, dus waar zo min mogelijk mis kan gaan en relatief eenvoudig aangebracht kunnen worden.

Hopelijk kunnen jullie mij nog ietjes wijzer maken, of zien jullie alternatieven :).
 
Laatst bewerkt:
@Hurm - Waar lees jij deze dingen? Klinkt namelijk nogal apart.

Kleien kan prima zónder marring. Een milde klei + voldoende glijmiddel + gezond verstand is voloende.

Pro Polish is een paint cleaner en heeft niks met de kleur van de lak te maken. (Chemische reiniger) Er is geen combi van Pro Polish + Black Hole, aangezien deze elkaar niet complimenteren o.i.d.

Zowel Lime Prime Lite als Black Hole zijn cleaner-glazes. Ze bevatten dus paint cleaner en een lading oliën.


Ooh, ik zie nu dat er eerder in het topic dezelfde dingen zijn uitgelegd.
 
Een chemische cleaner die marring weghaalt lijkt me sterk hoor @Timm heb je toch echt een lichte korrel voor nodig.
 
Ik heb ook wel eens met prof polish hele lichte krasjes verwijderd. Misschien dat het de lak chemisch schuurt waardoor er eene miniscuul laagje lak wordt verwijderd?
 
Vorige week heb ik met Pro Polish zelfs wat doffe vlekken veroorzaakt door ingedroogde bird sh#t voor een groot deel met de hand kunnen wegpoetsen.

Binnenkort de DAP pakken om het goed te doen maar ik was al aangenaam verrast met dit resultaat.