• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien mislukt?

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.160
158
29
Groningen
Hallo allen!

Vandaag onze Fiat 500 z'n eerste kleibeurt gegeven. Eerst grondig gewassen en schoongemaakt en daarna met de standaard klei van Meguiar's de auto gekleid. Alle overgebleven teerplekjes en verontreinigingen zijn verwijderd, alleen bijna de hele auto zit nog vol met allemaal roestkleurige plekjes... Deze zijn wel te verwijderen met de klei, alleen ben met een kleine plek ongelofelijk lang bezig om dit te doen. Nu heb ik op het forum verschillende dingen gelezen over vliegroest, maar op onze andere auto's kon ik dezelfde plekjes veel makkelijker verwijderen dan op de Fiat 500.

Vraag is: Hoe krijg ik deze plekjes makkelijker weg de volgende keer? Ligt dit aan de klei van Meguiar's, die over het algemeen vrij mild is of moet ik de auto beter voor behandelen met ijzer verwijderaars of fallout removers (bv Gyeon Iron of DJ Ferrous Dueller)? Mijn streven is om toch zo min mogelijk 'chemische producten' te gebruiken bij het behandelen van de auto, maar toch het beste resultaat te behalen. Iemand tips? Bedankt!

(De auto na het kleien grondig nagespoeld en gedroogd en daarna mooi in de Meguiar's Ultimate Liquid Wax gezet! Glimt er weer over!

Gr. Lawrence
 
@marco01 Ik zal morgen eens foto's maken! Werd net te donker voor een goede foto... Het voelt verder wel helemaal glad aan als ik er voorzichtig met m'n hand overheen wrijf, dus het zal wel echt in de lak zitten... :confused:
 
Laatst bewerkt:
@Ric325i Ik denk geen harsplekjes. Ik heb vantevoren de auto eerst ingespoten met Gyeon Bug & Grime remover, laten zitten en afgespoten. Daarna ValetPro Tar & Glue remover, laten zitten en toen afgespoten. Daarna de auto gefoamed en daarna gewassen. Pas daarna begonnen met kleien.
 
@LAWRENCIO_XD probeer eens met deppen/zachtjes wrijven met Valet pro (goed spul trouwens) Tar&glue of die plekjes langzaam “wegsmelten” . Alleen inspuiten is niet altijd afdoende.
Kijk ik heb die plekjes niet gezien dus kan het nie zeker weten natuurlijk.
Gyeon Iron of Monello non ferro zijn beide goede iron verwijderaars.
 
@Ric325i wat zijn de ervaringen met de Varna Harsverwijderaar? Is het benodigd om daarna de lak te polijsten? Of is een harsverwijderaar niet nodig als je überhaupt gaat polijsten?
Als ik een auto ga polijsten gebruik ik oa:
Non ferro
Gyeon Tar
Autoglym Trf of Nanolex pre wash
Echt hardnekkige harsplekjes behandel ik locaal met Valma harsverwijderaar.
Na dit soort middelen was ik ALTIJD nog een keer de auto
 
@RedCat We hebben de auto net 2 maanden en dit is blijkbaar de eerste keer dat ie redelijk behandeld is :p Waarschijnlijk heeft niemand de moeite genomen om regelmatig het vliegroest te verwijderen. Auto is van 2010 met 29000km.
 
Op mijn 206 van 2004 zat de vliegroest toen ik deze in 2012 kocht zo ingebakken dat ik deze nooit helemaal weg heb gekregen... de vorige eigenaar parkeerde naast of onder een spoorbrug en waste de auto zo goed als nooit.

In de 5 jaar dat ik de auto had heb ik meerdere keren non-ferro gebruikt, gekleid, gepolijst enz. Hierdoor werd het wel steeds beter. Sommige grotere puntjes zaten echter zo diep dat de grondverf tevoorschijn kwam wanneer deze verwijderd werden. Toen heb ik het daarbij gelaten en niet verder gewerkt.

Maar goed, dat is mijn ervaring. Mijn advies: als je met non ferro en kleien verbetering ziet, maar het kost veel tijd en moeite, dan zal dat zijn wat er nodig is om het weg te krijgen.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Net even foto's gemaakt, het is niet heel duidelijk te zien door het licht, alleen al die zwarte en oranje plekjes zitten dus echt in de lak... Zoals meerdere van jullie aangegeven hebben zal ik een fallout remover of de-ironizer moeten gebruiken om het beter te krijgen. Voor nu moeten we het ermee doen en in de lente maar eens verder kijken! Bedankt in ieder geval voor jullie advies!
 

Bijlagen

  • DSC_0115.JPG
    DSC_0115.JPG
    42 KB · Weergaven: 289
  • DSC_0117.JPG
    DSC_0117.JPG
    38,5 KB · Weergaven: 305
  • DSC_0116.JPG
    DSC_0116.JPG
    27,5 KB · Weergaven: 287
De laatste foto geeft mij de indruk dat het een oppervlakte vervuiling is.
Wanneer je de auto reeds met klei behandeld hebt en het blijft zitten, dan zou ik zeker nog een tweede keer kleien en daarna gaan polijsten met een paintcleaner of mild polijstmiddel.