• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen bijwerken op de coupé

Rob C

Detailing rookie
10 aug 2010
21
2
Hoi,
Nu heb ik een mooie auto die ook goed in zijn lak zit.
Maar toch zitten er beschadigingen op waar ik mij mateloos aan irriteer.
Dit moet dus een keer verholpen worden maar hoe?
Ik ben zelf al een keer bezig geweest met een lakstift maar toch zie je ook kleurverschil.
Misschien dat iemand hier een goede oplossing heeft om dit probleem aan te pakken.
Zelf zit ik te denken aan goed polijsten op deze plekken maar waarmee en hoe dit aan te pakken.

Ik ben benieuwd of dit aangepakt kan worden.
M.vr.groeten,
Rob.
 
Hoi Rob,

Je kunt idd zien dat je met een lakstift bezig bent geweest.
Als het er heel dik op zit kun je het best eerst egaliseren met 3M wetsand 2000 en daarna slijpen met bijvoorbeeld PB SSR2,5.
Vervolgens polijst je hem na met SSR1 om hem daarna af te werken met PB Black Hole en PB carnouna wax.


Sucses!

Groet
Ediwn
 
Hoi Edwin,
Bedankt voor je reactie.

In het verleden zei iemand ook al om het eerst op te schuren.
Nou ja, ik vind dat een beetje riskant.
Maar eerst dus grof polijsten neem ik aan met wat jij voorsteld en dan zo verder.
Ik ga dat tzt. proberen.
Rob.
 
Opzich is het niet riskant, mits je niet als een dolle gat schuren.
Voorzichtig beginnen, veel schoonmaken tussendoor en veel blijven voelen of het glad genoeg is.
Probeer ook om echt alleen de aangebrachte lak (door stift) te schuren, en niet de omringende lak.

Als je rustig aan dot gebeurt er niks.

Sucses

Edwin
 
Nu ben ik al die artikelen aan het opzoeken bij Carclean, heel gedoe want ik ben echt een newbie wat dit betreft met al die afkorting :)
Nu zie ik dat de "PB Black Hole" voor donkere auto's is, ik heb een zilveren dus nogal lichte auto.
Kan dat geen kwaad?

Dat schuurpapier van 3M kan alleen besteld worden in vellen van 50?
Is daar geen andere optie voor?
 
Nog niet met de krassen bezig geweest maar wel de auto eens goed onderhanden genomen.
Om niet weer een heel verhaal te schrijven plaats ik hier de link waar je het terug kan lezen.
Met grote dank aan de detailers hierzo en natuurlijk Carclean die mij heeft voorzien van de juiste produkten.


Groeten,
Rob.
 
Goed dat het gelukt is, alleen jammer dat je je moet registeren op je link, derhalve kan ik/we je verhaal niet lezen.
 
Ow, das niet leuk.
Heb het bericht gekopiëerd, gelukkig werkt het.

Nou, hier dan het verslag van een dag poetsen.
Denk dat ik morgen spierpijn heb, voel het nu al.
Met de krasjes ben ik nog niet in de weer geweest, had besloten om eerst heel de auto onder handen te nemen.
Oké, daar gaan we.
Eerst de auto wassen.
Dat doen we met de shampoo van Mequiars.

dmz3r.jpg

Ik gebruik hier de de microvezel handschoen van Mequiars.
Daarbij hanteer ik ook het 2 emmer systeem dwz. dat na het wassen ik de handschoen uit wring in de emmer met alleen water en dan weer dopen in de shampoo.
Na het wassen, afspuiten en dan droogwrijven met de Delerium doek van Mother's

dm_v0.jpg

Deze towel werkt prima, veel en veel beter dan die van Mequiars, wat een rot ding is dat en ook nog eens behoorlijk prijzig.
Na het drogen:
dn4ui.jpg

Al zeg ik het zelf, hij ziet er al goed uit.
Maar goed, volgende stap, dat wordt de hele auto kleien :twisted:
Ik gebruik hier de klei van 'Mother's"

dngY0.jpg

Wat een werk is dat zeg maar ja, moet een keer gebeuren.
Na de motorkap / dak en kofferbak gedaan te hebben ziet de klei er zo uit:

dnFUr.jpg

Ik vind de klei erg schoon, kortom, er kwam niet veel vuil vanaf.
Natuurlijk was ik vaak mijn auto en regelmatig poetsen, misschien zal dat daar mee te maken hebben.
Na de auto geheel gekleid te hebben zag de klei er nu zo uit:
dnZRA.jpg

Nog redelijk schoon en dit stuk kan ik nog wel een keer gebruiken.
De gekleide auto:
doqi9.jpg
doHL9.jpg


Nu de volgende stap, het polishen.
Eerst de auto in de schaduw zetten.

dp8bJ.jpg

Ik gebruik hier de polish van Monello, een lichte compount die wel schurend werkt.
Ook daar heb ik speciale pads voor die op de machine gaan.
Voor elke behandeling een andere pad.
Hier de gepolishte kofferbak:
dpC7r.jpg

En hier de pad op de machine waar ik eerst 4 spots op aanbreng en deze eerst uitwrijf over het te behandelen gedeelte terwijl de machine niet draait:

dpOB9.jpg
dpYzJ.jpg

Na de eerste polish beurt:
dqBu0.jpg
dqIYr.jpg

Ziet er netjes uit maar verschil zie je nog niet.
Tijd om te gaan finishen met de finale van Monello.

dr1VA.jpg

Na dit gedaan te hebben en weer uitgepoetst gaan we toch wel een beter resultaat zien:
dr4pJ.jpg
dr9p0.jpg


Tijd voor de volgende stap, de paint cleaner.
Hier gebruik ik de White Diamond van Poorboys World voor en ook weer een ander pad, een zachtere:

drgTr.jpg

Deze cleaner voed de lak na het polijsten en voegt weer oliën toe aan de lak.
Na het uitwrijven met natuurlijk een microvezel doek (heb er nu zo'n stuk of 15, je hebt daar nooit genoeg van) krijgen we een steeds beter resultaat:
sewcA.jpg
seyHJ.jpg


Nu de laatste stap, de wax.
Ook hier gebruik ik een wax van Poorboys, dit is een sealant, een wax op synthetische basis.
Deze wax blijft langer zitten maar geeft een iets mindere glans dan de natuurlijke wax.
Je kan hem alsnog hierna behandelen met een natuurlijke wax maar dat laat ik maar even achterwege :)

seNFA.jpg

Deze wax moet tenminste 30 minuten drogen dus je kan in één keer de auto doen en dan even wachten met oppoetsen.
Maar als het eenmaal zover is, het resultaat mag er zijn:
sgdsJ.jpg

Daarna nog de rubbers en stootranden behandeld met een Trim Restore en ook de banden nog behandeld om het project mooi te finishen.
Toen heb ik hem in de zon gezet om te kijken of ik nog swirls kon ontdekken maar ik zag niets.
Zie het resultaat:

sgsqA.jpg


sgHor.jpg


sgOSS.jpg

Let niet op de onderkant van de bumper :evil: :evil: :evil:

sgTS9.jpg


sgWmi.jpg


sh5kS.jpg


Al met al een prachtig eind resultaat, ben er erg blij mee.
Ben hier zo'n 7 uur mee bezig geweest aan één stuk door.
Met dank aan Carclean!

Groeten, Rob.
 
Om nog even toe te lichten,

De teksten die hier boven staan komen natuurlijk niet van mijzelf af.
Heb dit geleerd op dit forum want dit is de eerste keer dat ik hem zo onderhanden neem.
Dus........alle eer komt jullie toe en natuurlijk ook Carclean.

Als er nog opmerken cq aanvulling zijn, verneem ik dat graag.
Alvast bedankt,
Rob.
 
Netjes! die kan er weer even tegen.

PS: White diamond is een "glaze", geen paintcleaner.;)
 
Nog een kleine tip :idee

Zet nooit flessen op de lak, de randen aan de onderkant maken gigantische krassen 8o

Op eerdere foto's staan de flessen op de grond....
 
@Rolf: Goed dat je dat zegt.
Maar wat is nu precies het verschil dan?
Ik ging er vanuit dat White Diamond een cleaner was die de lak ook weer voed.
Maar tis dus een glaze.......oké, wat doe die dan precies en welke paintcleaner kan ik dan nog gebruiken?

@Nicknameless: goed opgemerkt, moest er zelf meteen aan denken toen ik deze erop zette.
Maar ik heb ze eerst goed afgeveegd, eigenlijk moet ik dat ook niet doen maar wilde het even voor de foto doen, zal het niet meer doen :cool:

@Dibbuz: nee, nog niet aan toe gekomen.
Mijn plan was om eerst eens heel de auto te doen.
Ook om eens wat meer feeling te krijgen met de (voor mij) nieuwe producten en natuurlijk ook met de DAP900, een goed apparaatje hoor, ben er zeer tevreden mee.
Zal binnenkort toch nog wel eens een clinic bijwonen want ik ben ervan overtuigd dat er nog veel handige tips zijn voor dit apparaat.

Als laatste wil ik hem dan toch nog met een wax behandelen als laatste, dus over de sealant heen voor nog meer bescherming en een nog mooiere (als dat nog kan) glans :)

Het heeft nu goed geregend maar je kan echt merken dat hij nu goed beschermd is, de druppels vliegen er gewoon af en hij blijft mooi.
Ben er echt zeer tevreden mee.
Volgende keer weer oppoetsen, eerst met de white diamont, dan de sealant en dan de wax ook van PB, de Natty's ofzoiets :)
Die moet ik nog halen.

Bedankt voor de leuke reacties.
En.......................zeker niet onbelangrijk, als ik iets verkeerd doe.....schroom het niet te zeggen!!
Groeten,
Rob.
 
Nog een vraagje,
Heb net nog een artikel over de waxen van Doido Juice gelezen.
Deze kan ik dus als laatste gebruiken, bedoel dan over de sealant heen.

Maar, ik heb nog de wax van Mequiars staan, de gold glass.
Daar heb ik nog anderhalve fles van, kan ik deze ook gebruiken over de sealant heen?
Vind het eigenlijk zonde om deze niet meer te gebruiken.
De DodoJuice komt er vanzelf wel bij :)
Alvast bedankt.
Rob.
 
Vandaag begonnen met het wetsanden.
Moest een keer gebeuren en het werd droog dus moest het vandaag maar eens gebeuren.
Eerst de auto wassen.
Toen begonnen aan de eerste kras, eerst schuurpapier 2000 gebruikt en daarna 3000, heel fijn schuurpapier dus.
Ik heb wel foto's gemaakt maar het is zo moeilijk om foto's te nemen van zo'n zilver monster, je ziet het haast niet.
Dus ik hem maar een foto genomen van voor en na.

Voor:

MLx5A.jpg

Lelijk hè?

Na:

MLOyA.jpg


Je ziet het nog ietsje maar stukken minder dan het was.
Heb meteen ook aan de andere kant die krassen aangepakt en dat ging nog beter, 3 krassen zijn totaal verdwenen alleen bij de tankdop zit nog iets, dat moet ik eerst gaan opvullen weer hetzelfde aanpakken als ik nu gedaan heb.
Ben toen nog even naar Carclean gereden, had nog wat nodig en die jongen ook nog even gekeken.
Hij vond het heel goed gedaan, zeker voor iemand die het voor het eerst doet :)
Hij heeft meteen de lakdikte opgemeten en bij één zo'n krasje was de lak wel dunner maar dik genoeg, ben dus optijd gestopt met schuren.
In ieder geval weer een ervaring rijker en de coupé is weer een stukje mooier geworden.

Nog even een foto na het schuren.
Eerlijk gezegd schrok ik wel een beetje, hoopte dat dit wel weg zou gaan.

MMGqJ.jpg

Dit was dus na het schuren.
Heb dit weg gekregen door met twee verschillende polijstmiddelen te behandelen van Monella.

Daarna weer heel de auto gedaan.
Eerst cleanen, daarna poetsen met White Diamond van PB en toen de sealant erover.
Morgen gaat er nog een wax laag over om de sealant nog beter te beschermen, is niet persé nodig maar ja, zo gaat ie nog meer glimmen (als dat nog kan)

Tis nu al donker dus geen foto's van de gepoetste auto maar dat zien jullie zondag wel.
Hoef hem dan alleen te wassen en te waxen en klaar is ie.
Alleen de binnenkant nog en alle rubers nog behandelen.
Was weer een leuk projectje waar weer de nodige uren in zijn gaan zitten.
Ben er wel super blij mee dat die krassen weg zijn en de rest wat er nog zit komt ook aan de beurt.
Rob.

PS. dat krasje aan het begin van dit topic, laatste foto is wel helemaal weg. :party: