• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdikte meter,.de hoe's en wat's....

Snitser zei:
zouden mensen, die regelmatig met zo'n apparaat werken een How To oid op willen/kunnen stellen?

Eventjes hier op ingaan, ik had al eens gezegd dat ik een soort how-to zou schrijven, maar volgende week ga ik een oude motorkap oid halen en dan ga ik dus een dagje oefenen daarop. Ik zal een verslagje schrijven met hopelijk een hoop metingen na elke stap.


@Xizer: Heb je die teststukjes die erbij geleverd werden ook al gemeten? Mijn conclusie is dat de marge van 3% nauwkeurigheid klopt, dus dat is iets om rekening mee te houden.
 
Deze heb ik inderdaad ook al eens gemeten en het klopt inderdaad vrij precies. Het meten hiervan is wel een stuk preciezer en makkelijker aangezien deze plaatjes helemaal plat zijn. Wanneer je op de auto zelf meet zijn er toch bepaalde stukken waar een bolling of iets dergelijks in zit en ik vermoed dat je op deze stukken toch redelijk snel een verkeerde meting kunt doen.
 
Ik heb een onderdeel van de sloop, die ik gepolijst heb. Nu meet ik op bepaalde plekken waarden van 1000um en 800um. Elke keer weer. Niet overal. Meet de Nex PTG lakdiktemeter dan de polishing laag ofzo? Heeft iemand een verklaring hiervoor?
 
Ik dacht dat er bedoeld werd dat er op dezelfde plekken een verschil in meting zit van 200mu. Dat is wel een groot verschil, zeg. (Als het aan het apparaat ligt)

En bedoel je met''polishing laag'' dat je gepolijst hebt en niet hebt afgenomen, vervolgens gemeten hebt? @DetailingDutch
 
@nicknameless ik had hem voor dat ik ging meten net opnieuw gekalibreerd.

@Quantoxx nadat je je het net gepolijste gedeelte afgetopt hebt met een polisher. Hij geeft namelijk aan 'een dikke laag stopverf'?
 

Bijlagen

  • NexPTG_2024-12-05 14-58-58.webp
    NexPTG_2024-12-05 14-58-58.webp
    58,2 KB · Weergaven: 13
  • NexPTG_2024-12-05 14-59-39.webp
    NexPTG_2024-12-05 14-59-39.webp
    47,8 KB · Weergaven: 12
  • NexPTG_2024-12-05 15-00-02.webp
    NexPTG_2024-12-05 15-00-02.webp
    56 KB · Weergaven: 13
  • Screenshot_20241205_145920_NexPTG.webp
    Screenshot_20241205_145920_NexPTG.webp
    38,7 KB · Weergaven: 13
  • Screenshot_20241205_145953_NexPTG.webp
    Screenshot_20241205_145953_NexPTG.webp
    35,7 KB · Weergaven: 13
En bedoel je met''polishing laag'' dat je gepolijst hebt en niet hebt afgenomen, vervolgens gemeten hebt?
@Quantoxx nadat je je het net gepolijste gedeelte afgetopt hebt met een polisher. Hij geeft namelijk aan 'een dikke laag stopverf'?

Nadat je het gepolijsten paneel afgetopt met een polisher..? Geen idee wat je hiermee bedoeld. Althans, het lijkt nu alsof je na het polijsten nog een laag polijstmiddel of een polijstmachine (polisher) o.i.d. erop gesmeerd hebt en dán hebt gemeten. :P Bedoel je wax ofso?

870mu is inderdaad een bizarre waarde. Dan moet het paneel flink in de plamuur en/of lak staan.
 
@Quantoxx ik bedoel nadat je het oppervlak met een compound bewerkt hebt en daarna met een finishing polish eroverheen gegaan bent. Ik kijk vaak Engelse yt filmpjes, dus raak soms in de war met alle woorden:$

Hij geeft niet overal die hoge waarde verdeeld over hetzelfde object. De meter zegt dan 'dikke laag stopverf', betekent dat dat hij daar extra gespoten is? Ik snap niet hoe ik dit moet interpreteren:$
 
@DetailingDutch - Ah, nu is het duidelijk. ;)

Polijstmiddel verwijder je weer, dus dit voegt geen dikte toe.

- Apparaat is gekalibreerd.
- Je hebt metingen gedaan op verschillende panelen.
- Er is nu een paneel (of sectie) die een hele hoge waarde aangeeft.
Conclusie; Betreffende paneel is flink geplamuurd en/of gespoten.

Of...

- Apparaat is gekalibreerd.
- Je hebt meerdere metingen gedaan op hetzelfde paneel en dezelfde plek.
- Meting komt uit op zowel 600mu als 800mu. (Verschil van 200mu op dezelfde plek)
Conclusie; Betreffende paneel is flink geplamuurd en gespoten en/of er gaat iets mis en het apparaat meet verkeerd.

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zulke hoge waardes heb gemeten. Een paar honderd micron totaal omdat er opnieuw geplamuurd en/of gespoten was, dat kwam wel eens voor.
 
  • Leuk
Reacties: DetailingDutch
@Quantoxx dank voor je uitleg. Als hij defect zou zijn of verkeerd zou meten, zou hij dat vaker moeten laten zien, toch? Maar hij meet deze waardes elke keer op precies dezelfde plek.
 
@DetailingDutch - ''Maar hij meet deze waardes elke keer op precies dezelfde plek.'' Dus dan is het....
- Apparaat is gekalibreerd.
- Je hebt metingen gedaan op verschillende panelen.
- Er is nu een paneel (of sectie) die een hele hoge waarde aangeeft.
Conclusie; Betreffende paneel is flink geplamuurd en/of gespoten.
 
Je meet op een oefen paneel, wat meet je op bijv. je eigen auto?
Aan de binnenzijde van de deuren is het vaak wat dunner.

Ik had van deze week deze auto onderhanden, hier was bekend dat hij schade had gehad rechts achter:

Scherm­afbeelding 2024-12-05 om 20.19.43.webp
Scherm­afbeelding 2024-12-05 om 20.19.31.webp
 
@DetailingDutch,

Je kan in de app een rapport aanmaken van elke auto die je gemeten hebt.

Links bovenin op de 3 streepjes klikken en dan op rapporten. Daar kun je ook een nieuw meetrapport aanmaken. Je kunt alle voertuiggevens invoeren zoals merk, model, motorinhoud enz.

Screenshot_20241205_211701_NexPTG.webp


Screenshot_20241205_211952_NexPTG.webp


Screenshot_20241205_212006_Adobe Acrobat.webp