• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdikte meter,.de hoe's en wat's....

Snitser

Detailing chief
21 mei 2008
1.311
85
Hi,.

Het topic waarin belangstelling wordt getoont is al een aantal pagina's lang.
Echter,.zouden mensen, die regelmatig met zo'n apparaat werken een How To oid op willen/kunnen stellen?
In welke waarde wordt de lak dikte uitgedrukt,.hoeveel mag je er af halen? Wat moet er minimaal opzitten etc?

Alvast dank,

Mvgr,
Marc
 
Als je goed zoekt dan zijn er al een aantal antwoorden voorbij gekomen...

Ik meen dat een normale lak ongeveer 140-160 Um (micron) dik is wat ongeveer 0,14 tot 0,16 millimeter is. De minimale hoeveelheid die er op moet zitten is geloof ik rond de 80 Um.

Correct me if I'm wrong! :D
 
Ik was al van plan een kleine review te schrijven. Voor mij is het ook nieuw, maar ik dacht mijn ervaringen hier binnenkort neer te pennen.
Enige dat ik tot nu toe weet en gemeten heb is dat op mijn golf de lakdikte varieert rond de 130-150micron. Aan de binnenkant van de deuren en zo (waar geen clearcoat aanwezig is) meet ik waarden van rond de 80 micron.
Maar meer hierover volgt hopelijk binnenkort.
 
Ik heb vanavond toch nog even de lakdiktes op mijn golf 3 weten te meten en deze bedragen;

Dak: +/- 100
Motorkap: Tussen de 300 en 400
Deuren + zijschermen: +/- 200

Ik dacht in eerste instantie dat het aan de meter lag, maar ik heb hem getest en hij meet correct! Ook heb ik de meter recht op het plaatdeel gehouden. Ondanks dit toch zo'n rare diktes! :roll

Is het mogelijk als je dit meet bij een auto om ongeveer te bepalen hoe dik de blanke laklaag is?? Dacht eens ergens gelezen te hebben dat ongeveer 33% blank lak zou zijn maar ik vraag me af of dit regeltje wel opgaat!
 
Het meest logisch lijkt me dat je motorkap een keertje is overgespoten. Bijvoorbeeld ivm steenslag.
 
Dan nog lijkt het me niet normaal dat op het dak maar de helft qua dikte zit t.o.v de zijkanten.
 
Kofferklep ook gemeten? Als het even kan, meet een andere Golf, kijken hoe het daar is.
Motorkap is overgespoten dat is wel zeker. Maar vergeet niet dan 100micron slechts 0,1MM is. Een iets dikkere grondlaag en je zit gelijk al aan de 200.
 
Xizer zei:
Dan nog lijkt het me niet normaal dat op het dak maar de helft qua dikte zit t.o.v de zijkanten.
Simpel; dan zijn je zijkanten ook eens gespoten. Op liggende delen komt sowieso 1,5 - 2 keer zoveel lak als op de staande delen.
 
Dibbuz zei:
Kofferklep ook gemeten? Als het even kan, meet een andere Golf, kijken hoe het daar is.
Motorkap is overgespoten dat is wel zeker. Maar vergeet niet dan 100micron slechts 0,1MM is. Een iets dikkere grondlaag en je zit gelijk al aan de 200.

Koffer was hetzelfde als het dak, dus ook ongeveer 100. M.b.t het polijsten, is het reëel om te zeggen dat bij die 400 ongeveer 133 blanke lak is, en bij 200 een 67 ?? Mocht dat zo zijn tot hoever is het verstandig om te polijsten wanneer je een dieper liggende kras weg wilt werken??

White Collar zei:
Simpel; dan zijn je zijkanten ook eens gespoten. Op liggende delen komt sowieso 1,5 - 2 keer zoveel lak als op de staande delen.

Ik weet niet of dat zo simpel is. Ik heb vervolgens namelijk een Mazda 323 van een vriend van me gemeten en deze zat overal nagenoeg rond de 130. Op zijn achterscherm na, die was 300 maar dat deze een keer was overgespoten geweest was bekend.
 
Xizer zei:
Ik weet niet of dat zo simpel is. Ik heb vervolgens namelijk een Mazda 323 van een vriend van me gemeten en deze zat overal nagenoeg rond de 130. Op zijn achterscherm na, die was 300 maar dat deze een keer was overgespoten geweest was bekend.

Daar heb je dan ook je antwoord. ;) Normale lakdikte op de staande delen is afhankelijk van leeftijd en type auto tussen de 90 en 140 mu.

Off-topic-weetje: Tegenwoordig wordt er door fabrikanten steeds minder lak gebruikt op auto's. (kostenbesparing) Soms zelfs zo weinig dat de grondlak soms nog door de kleurlaag heen schijnt. Als de 'transparantheid' van de kleurlaag over alle delen gelijk is, zal je hier niets van zien. De problemen beginnen echter, zodra de auto schade krijgt.

De reparatielak zal dan zo goed mogelijk de werkelijkheid moeten benaderen, maar vaak ontkom je tegenwoordig niet aan het zogenaamde 'uitspuiten' (aanliggende delen innevelen met de reparatielak), zelfs bij unikleuren (effen kleuren) ontkom je hier bijna niet meer aan.

Met 2k-lakken, zonder blanke lak, zal je met jonge auto's extra alert moeten zijn met wat je aan laagdikte verwijdert. Als je hierbij teveel lak verwijdert, krijg je dus dat de lak plaatselijk meer gaat doorschijnen. Vaak zie je dit pas als de auto in de volle zon staat, maar dan is het leed al geschiedt.




Hoe gebruiken jullie je lakdiktemeter eigenlijk? Het lijkt mij het meest voor de hand liggend om te bewaken wat je 'wegpolijst'. Dus altijd een meting vooraf en steeds tussen de 'hits' door. Ik heb de laatste tijd niet zo heel veel meer met lakken te maken, maar uit ervaring weet ik nog wel dat de meeste blanke laklagen tussen de 40 en 70 mu. dik zijn. (Ik geef geen garanties hè! ]d~^ ) Verbeter me gerust als jullie andere ervaringen hebben trouwens.
 
Xizer zei:
M.b.t het polijsten, is het reëel om te zeggen dat bij die 400 ongeveer 133 blanke lak is, en bij 200 een 67 ?? Mocht dat zo zijn tot hoever is het verstandig om te polijsten wanneer je een dieper liggende kras weg wilt werken??

Van 400 ongeveer 133 blanke laag is niet juist denk ik. In die 400 zitten ook nog de oude laklagen waarover gespoten is denk ik.

Als ik jou was -en zo ga ik het trouwens ook doen- zou ik een paneel opmeten waar je krassen wil wegwerken. Dan polieren en na iedere tussenstap meten. Zo zie je hoeveel lak je weghaalt en kan je na verloop van tijd wel inschatten hoeveel hits je veilig mag doen en moet je ook minder frequent meten. Ik verwacht trouwens dat met een excenter of DA de hoeveelheid lak die je weghaalt maar zeer miniem gaat zijn, toch op harde laksoorten.

In ieder geval, succes met het leerproces, ik zit in dezelfde situatie als jou, dus wat ik zeg is meer mijn idee dan exacte feiten. :p
Nu wou ik dat ik dit weekend men wagen had gemeten. Was dat namelijk van plan maar men vriendin had plots een vrije dag en heb dan maar voor een dagje uit gekozen met men vriendin :grinning:

White Collar zei:
Het lijkt mij het meest voor de hand liggend om te bewaken wat je 'wegpolijst'. Dus altijd een meting vooraf en steeds tussen de 'hits' door. Ik heb de laatste tijd niet zo heel veel meer met lakken te maken, maar uit ervaring weet ik nog wel dat de meeste blanke laklagen tussen de 40 en 70 mu. dik zijn. (Ik geef geen garanties hè! ]d~^ ) Verbeter me gerust als jullie andere ervaringen hebben trouwens.
Zoals White Collar schrijft, zo denk ik er ook over.
 
maar uit ervaring weet ik nog wel dat de meeste blanke laklagen tussen de 40 en 70 mu. dik zijn.
Dat zou best wel eens kunnen, meestal wordt aangenomen dat de helft blanke lak is dus dat zou dan 80-140mu en dat klopt tegen woordig aardig.

Dit geldt nooit voor overgespoten delen, met de hand kunnen lagen dikker zijn en het kan ook plamuur zijn!
Je weet alleen dat je daar op moet passen.

Ik gebruik de meter idd voor de plekken en ik loop een rondje en meet rondom wat de waardes zijn, uiteraard op meerdere plekken per paneel.
 
Dibbuz, jij als ervaringsdeskundige; :cool:

Hoeveel poets je er gemiddeld af met, laten we zeggen, één serieuze hit met bijvoorbeeld SSR 3 en bijbehorende cuttingpad? Ik ga ervan uit dat tot hoogglans polijsten nagenoeg niets meer verwijdert.

Ik denk trouwens dat poetsen alleen weinig kwaad kan aanrichten, het wordt pas tricky zodra je ook gaan wetsanden.
 
Dennis en ik gebruiken vaak een rotary i.c.m. een gele wollen pad uit het so1o systeem van Meguiar's en dito polish en daarna een zwarte finishing pad en Menzerna final finish. De laatste keer bleek dat we ook met de wollen pad slechts enkele microns verwijderd hadden. Het valt dus best wel mee, maar dit kan verschillen per lak. Het wordt inderdaad pas tricky bij het wetsanden, daar is het echt onmisbaar om een lakdiktemeter te hebben.
 
Vandaag nog eens wat werk verricht. Ik heb redelijk intensief met SSR 2.5 en een witte LC pad gewerkt. Tot mijn verbazing las ik enkele micron minder af op mijn lakdiktemeter dan voor het polieren. Ik had gedacht dat deze combo amper lak zou wegnemen (of onmeetbaar weinig)
Voor de zekerheid vraag ik hier nu, kan dit wel? Omdat ik steeds lees dat je met een excenter amper lak weghaalt. Ik moet nog leren werken met men lakdiktemeter maar mijn conclusie van vandaag is dat ik meer lak weghaal dan ik eigenlijk dacht, zij het nog steeds zeer weinig.
 
Er is volgens mij nooit gezegd dat je amper lak weg haalt, ja en "amper" is dus een breed begrip. Je werk met een polishing pad, met een cutting factor, ook de SSR2.5 is een compound. Dus je zal daar echt wel lak mee weghalen. En SSR2.5 is vergelijkbaar met de M83 van Meguiar's wat toch ook een redelijke cuttingfactor heeft voor een excenter.
 
Ik heb ook eens wat metingen gedaan op mijn wagen maar vind het erg moeilijk om precies te bepalen hoeveel je hebt weggepolijst. Wanneer je de lakdiktemeter op een punt zet en je meet bijvoorbeeld 120 micron en vervolgens verschuif je de meter 2 cm en je meet nogmaals geeft de meter 110 aan.
 
Vandaar dat sommige ook een laserpointer gebruiken voor de exacte locatie.
 
Xizer zei:
Ik heb ook eens wat metingen gedaan op mijn wagen maar vind het erg moeilijk om precies te bepalen hoeveel je hebt weggepolijst. Wanneer je de lakdiktemeter op een punt zet en je meet bijvoorbeeld 120 micron en vervolgens verschuif je de meter 2 cm en je meet nogmaals geeft de meter 110 aan.

Ik begrijp wat je bedoelt en ervaar dit ook wel, maar de waarden liggen bij mij toch niet zoveel uit elkaar.
Ik probeer er een lijn in te zien en noteer al mijn metingen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag bijna een half uur 1 deur staan meten. Dit ga ik natuurlijk niet altijd doen, maar ik wou het grondig doen tot ik alles wat onder de knie heb.
Op welke manier meet je eigenlijk? Ik heb de paint detective ingesteld op "continuous measurement". Dit vind ik iets prettiger werken. Dit geeft me de tijd om te zorgen dat het toestel goed vlak staat op het te meten oppervlak. Met "single measurement" had ik dikwijls foutieve waarden doordat de meting gebeurde voordat het toestel mooi vlak stond.


@Stimpy68: je hebt gelijk. Het is dat ik er al zoveel over gelezen heb en dan staat er steeds dat een excenter veilig is om te gebruiken, zeker ivm een rotary. Daardoor concludeerde ik (wellicht foutief) dat een excenter "amper" lak wegneemt en met amper dacht ik dat dit nog geen micron zou zijn...
Maar nu heb ik in de praktijk gezien dat een excenter dus echt wel lak kan wegnemen, iets wat ik eerlijk gezegd onderschat had!
 
Ik heb de meter denk ik ook nog op single staan aangezien ik ook wel eens een gekke waarde uitkrijg. Nogmaals een meting doen is zoals ik het nu doe maar ik zal inderdaad die instelling eens gaan veranderen. Heb het boekje erbij eigenlijk nog niet bekeken. :roll