• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdiktemetingen formulier

Frans

Detailing guru
8 mei 2011
1.005
140
Had een Lancia Dedra voor de boeg, met behoorlijk veel krassen her en der.
Omdat ik graag wat meer zekerheid wilde hebben over de totale lakdikte en wat ik er daarop zou afhalen, ben ik op zoek gegaan naar iets waarop ik de metingen in kon vullen.
Affijn een hele zoektocht gehouden op het internet, maar nergens iets kunnen vinden wat op een lakdikte formulier leek. Dus heb zelf maar wat in elkaar geflanst.
Met hieronder het ingevulde resultaat m.b.t. de Lancia Dedra;

lakdikte-form-vb.jpg



Inmiddels heb ik verbeteringen aan de hand van de tips doorgevoerd en formulieren van diverse modellen gemaakt en deze online gezet.


Stationwagen;

voorbeeld-station.jpg


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


Tweedeurs sedan/cabrio;

sedan-2d-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


Vierdeurs sedan;

sedan-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


Tweedeurs coupe/hatchback;

coupe-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


Peugeot 206 2000;

peugeot-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


Audi R8;

audi-r8-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


Mercedes Benz CLS;

cls-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


Mercedes Benz E Cabriolet;

merc-conv-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


Bestelwagen - schuifdeur links;

svl-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


Bestelwagen - schuifdeur rechts;

svr-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


4x4;

4x4-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3

Volkswagen Passat CC - model 2009;

passat-vb.png


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3

Mercedes oldtimer coupe W111

w111-vb.jpg


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3

BWM 3 serie (E92);

bmw-vb.jpg


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3

Datsun 260Z;

datsun-vb.jpg


Page/Blad 1
Tekening bovenkant en zijkanten
Tekening voor- en achterkant

Lexus 250;

lexus-vb.jpg


Page/Blad 1
Page/Blad 2
Page/Blad 3


---
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Jansen
Nog niet, ligt wel in de bedoeling die ook te maken.
Hoor echter liever eerst of er wellicht nog wat aan de meetpunten veranderd moet worden en ofdat er andere aanpassingen gedaan moeten worden.
 
Knap gemaakt! :)^
Persoonlijk doe ik per paneel vaak meer metingen dan jij aangeduid hebt op de tekening, ik noteer alle metingen op een detailtekening van het paneel in kwestie en dit op de plaats waar de waarde gemeten werd.
Op het totaalplaatje van de wagen noteer ik wel slechts 1 cijfer/paneel namelijk het gemiddelde van alle waarden gemeten op het betreffende paneel.

Blueprints van zowat alle soorten wagens zijn trouwens best makkelijk te vinden op het internet. :ja

Edit: de meetpunten onder de bumpers zijn vaak volgens mij vaak kunststof (?) en dus niet meetbaar met de gewone huis-tuin en keuken lakdiktemeter. ;)
 
Links en rechts, is niet per definitie welke kant de neus opwijst, maar de linker en de rechterkant van de wagen. ;)
Je kan het ook aan de nummering zien, je begint op het dak en de motorkap vanaf de linkerkant van de wagen en meet vervolgens gelijk door op de zijpanelen en deuren aan diezelfde kant.
Edit: Je hebt gelijk, foutje van mij, je bekijkt altijd alles vanaf het oogpunt alsof je zelf in de wagen zit.
Moet ik dus nog even aanpassen. :-"

Deurstijlen zat ik over in twijfel, omdat ik ze zelf meestal met de hand doet en dat er bij veel wagens tegenwoordig plastic zit.

@ Virus: Heb jij daar zelf ook een formulier voor, of gebruik je gewoon blueprints van de betreffende auto?
Je zou inderdaad het formulier simpelweg alleen kunnen gebruiken om het gemiddelde per paneel te noteren en de rest vooraf in klad kunnen doen.
Klopt wat de kunstof bumpers betreft, bij klassiekers zijn ze wel nog van metaal.
Heb ze meegenomen in de nummering, voor het geval iemand een klassieker en/of een dure meter heeft, waarmee er wel op kunststof gemeten kan worden.

Edit: Even het formulier in de Word uitvoering geupload, zodat jullie die ook kunnen bekijken.
Deze is alhier te downloaden; http://www.mediafire.com/?e11pppaa19vtphh
 
Beiden: ik gebruik de blueprint op een formulier.

Van de blueprint gebruik ik enkel 2 zijaanzichten. Daarop kan ik alle gemiddelde waarden aanduiden (het cijfer verbind ik dmv een pijltje met het paneel in kwestie)

Verder vermeld het formulier dat het om gemiddelde waarden gaat, hoeveel metingen er gedaan werden per paneel en een kleine (algemene) interpretatie van lakdiktes (bv 200+ micron= dikke lak/mogelijk herspoten, 80- zeer dunne lak,...)

Links en rechts hoef je mi toch niet te vermelden, de neus van de wagen wijst een andere kant op in de tekening dus het is duidelijk om welke kant het gaat...
 
En waar haal je die blueprints dan vandaan???Vindt wel wat , maar dan mot je er vor dokken.Of het zijn wazige plaatjes8o
 
Dus als ik het goed begrijp, noteer je dan op de tekeningen alleen de zijkanten.
En het dak, motorkap en eventuele kofferdeksel, noteer je die dan apart?

Is het dan wellicht raadzaam, om de zijkanten nog apart in een worddocument te verwerken?
De tekeningen zijn dan groter en daarop zijn dan wat makkelijker diverse meetpunten te noteren per paneel.
Deze kan dan eventueel gebruikt worden om op het achterkant van het formulier te printen (blaadje omdraaien, weer terug in de printer en nogmaals printen).

@ Smurf: Ik heb ze hier vandaan; http://www.car-drawings.narod.ru/
 
@ Frans dak, motorkap,enz... kan je ook kwijt op het zijaanzicht, ik teken een lijntje/pijltje van het bv het dak naar boven en noteer daar de gemiddelde waarde (dus de waarden staan niet in de tekening maar erboven/ernaast/eronder en de pijlen duiden het paneel aan)
Ik print inderdaad de beide zijaanzichten en bovenaanzicht elk apart in groter formaat af om de metingen te noteren (ik beschouw deze exemplaren als klad)

@ RST-Smurf de kwaliteit van the blueprints ;) is inderdaad niet top als ze gratis zijn (te klein formaat dat wazig word bij vergroten) Die site die Frans vermeld ziet er trouwens wel goed uit.
 
Ik heb een tweede blad in Word aangemaakt voor op de achterkant van het formulier te printen en deze aan de startpost toegevoegd.
Hierop staan dan alleen twee grote tekeningen van de zijkanten om diverse metingen per paneel/sectie te kunnen noteren

Bedankt voor je hulp Virus. :)^
 
Goed idee om het op de achterkant af te printen :ja zo heb je een totaalbeeld van de lakdikte van de wagen + de gedetailleerde metingen in 1 formulier, slim bekeken! :)^
 
Mooi gedaan :cool:
Ook leuk voor de echte detailers, om aan een klant mee te geven

Overigens zou ik de voorrand van de motorkap wat extra aandacht geven

Hans
 
Zijn ook ideaal om de aandachtspunten/schade historie op te noteren. Ik gebruik deze voor onze auto's bij het wassen of als ik een schoonheidsfoutje tegen kom. Dan noteer ik het even op de kaart voor de volgende detailbeurt... :-b
 
@ Hans: Goede tip, ik heb dat nu ook in de formulieren verwerkt. :)^

@ Marcus; tnx voor de link en je hulp al enige tijd geleden hiermee via de pb. ;)

@ Averechts; Zijn ze inderdaad ook ideaal voor.

Verder iedereen bedankt voor de complimenten.

Ben in de tussentijd nog wat verder gegaan.
Heb een blad 3 toegevoegd, waarop groot de bovenkant en de voor en achterkant staat.
Wellicht handig voor mensen die extra meetpunten, schades en of aandachtspunten willen vermelden.
Verder heb ik tevens een 4 deurs sedan versie erbij gemaakt.
Zie de beginpost, voor de nodige updates.

---
 
Knap werk en heel mooi initiatief om je werk te delen Frans :)^ Hier zullen velen ongetwijfeld dankbaar gebruik van maken :ja
 
Ben nog even verder gegaan en heb een tweedeurs coupé/hatchback formulier toegevoegd aan de startpost. ;)