Voor het wegwerken van steenslagschade heb ik Langka Complete Chip Paint Repair Kit aangeschaft.
https://www.Carclean.com/PopProductImageLarge?id=100813
De Kit bestaat uit de volgende delen:
- een cleaner
- de blob eliminator (om de overtollige lak weg te halen)
- een sealant
- een doekje met plastic kaartje
- en 3 staafjes (soort flinterdunne wattenstaafjes) om de verschillende producten mee aan te brengen.
Additioneel bij dit pakket heb je nog wel de lak in de juiste kleur nodig.
Edit 22/4: overzichtsfoto toegevoegd: inclusief de door mij gebruikte lakstift
Eerder vandaag tijdens Easterwood heeft Tim een mini-demo gegeven hoe dit gebruikt dient te worden. De volgende stappen zijn gevolgd voordat met de repair kit is begonnen:
- wassen + drogen
- kleien (in dit geval met de Bilt Hamber Clay Soft)
- voor de zekerheid nog even kort met de Professional Polish erover, zodat de ondergrond al zoveel mogelijk schoon is.
- en last but zeker not least :! : doe een testspot met een heel klein beetje lak op een niet zichtbare plek en houdt goed in de gaten hoe snel de lak droogt! Te kort drogen zorgt ervoor dat je in de verder stappen alle aangebrachte lak weer weghaald, te lang gedroogd verf maakt het lastig om de overtollige lak weg te halen.
Hierbij een foto van de schade:
Vervolgen aan de slag met de repait kit.
Stap 1: het schoonmaken van de ondergrond mbv de Prepaint met een mivrovezeldoek. De ondergrond is nu schoon om de lak aan te brengen
Stap 2: het aanbrengen van de lak mbv de bijgevoegde borsteltjes / staafjes. Let op: er is maar heel weinig lak nodig. Het gaat om het opvullen van de schade. Veel lakstiften hebben zelf ook een kwastje, deze is voor steenslag vaak te groot, waardoor je lak aanbrengt op plaatsen waar tot taal niet nodig is. Vervolgens de lak laten drogen. Hoe lang deze moet drogen, hangt af van de lak die wordt gebruikt. Langka geeft een periode tussen 2 en 24 uur aan. Sommige lakken drogen echter bijzonder snel, andere (zoals de hier gebruikte) juist heel langzaam. Langka is daarover in de gebruikshandleiding zelf niet echt duidelijk over. Een testspot kan veel problemen achteraf voorkomen.
Hou tussendoor wel in de gaten of de beschadiging nog goed gevuld is. Mocht de lak nog niet droog zijn, dan voorzichtig extra lak in de beschadiging aanbrengen.
Stap 3: het verwijderen van de overtollige lak dmv de blob eliminator, plastic kaart en bijgevoegd doekje
Vouw het doekje om de plastic kaart. De kaart is bedoeld om druk te kunnen zetten, de doek beschermt de lak.
Doe vervolgens een klein beetje blob eliminator op het doekje er wrijf hiermee over de opgedroogde lak. Deze zal als een bobbel op de lak liggen. De blob eliminator is een weekmaker die ervoor zorgt dat de bobbel geëgaliseerd wordt, terwijl de nieuwe lak wel in de beschadiging blijft zitten.
Het resultaat: de bobbel is verdwenen. Deze lak zit nu op het doekje.
Let op: de blob eliminator bevat een zeer kleine schuurkorrel. Dit kan echter zeer eenvoudig weggepolijst worden.
De hier gebruikte lak laat een matte 'glans' achter. De glans moet terugkomen met de blanke lak
--- tot zover deel 1. Momenteel is de lak aan het uitharden. Spoedig zal de blanke lak worden aangebracht worden op identieke wijze als de lak is aangebracht (vanaf stap 2). Vervolgens zal het gebied nog worden nagelopen met Professional Polish om de miniscuul keine marring van de blob eliminator weg te werken. Verder uit te voeren stappen zullen nog worden: Black Hole, EX-P en Natty's. Wordt dus vervolgd---
https://www.Carclean.com/PopProductImageLarge?id=100813
De Kit bestaat uit de volgende delen:
- een cleaner
- de blob eliminator (om de overtollige lak weg te halen)
- een sealant
- een doekje met plastic kaartje
- en 3 staafjes (soort flinterdunne wattenstaafjes) om de verschillende producten mee aan te brengen.
Additioneel bij dit pakket heb je nog wel de lak in de juiste kleur nodig.
Edit 22/4: overzichtsfoto toegevoegd: inclusief de door mij gebruikte lakstift
Eerder vandaag tijdens Easterwood heeft Tim een mini-demo gegeven hoe dit gebruikt dient te worden. De volgende stappen zijn gevolgd voordat met de repair kit is begonnen:
- wassen + drogen
- kleien (in dit geval met de Bilt Hamber Clay Soft)
- voor de zekerheid nog even kort met de Professional Polish erover, zodat de ondergrond al zoveel mogelijk schoon is.
- en last but zeker not least :! : doe een testspot met een heel klein beetje lak op een niet zichtbare plek en houdt goed in de gaten hoe snel de lak droogt! Te kort drogen zorgt ervoor dat je in de verder stappen alle aangebrachte lak weer weghaald, te lang gedroogd verf maakt het lastig om de overtollige lak weg te halen.
Hierbij een foto van de schade:
Vervolgen aan de slag met de repait kit.
Stap 1: het schoonmaken van de ondergrond mbv de Prepaint met een mivrovezeldoek. De ondergrond is nu schoon om de lak aan te brengen
Stap 2: het aanbrengen van de lak mbv de bijgevoegde borsteltjes / staafjes. Let op: er is maar heel weinig lak nodig. Het gaat om het opvullen van de schade. Veel lakstiften hebben zelf ook een kwastje, deze is voor steenslag vaak te groot, waardoor je lak aanbrengt op plaatsen waar tot taal niet nodig is. Vervolgens de lak laten drogen. Hoe lang deze moet drogen, hangt af van de lak die wordt gebruikt. Langka geeft een periode tussen 2 en 24 uur aan. Sommige lakken drogen echter bijzonder snel, andere (zoals de hier gebruikte) juist heel langzaam. Langka is daarover in de gebruikshandleiding zelf niet echt duidelijk over. Een testspot kan veel problemen achteraf voorkomen.
Hou tussendoor wel in de gaten of de beschadiging nog goed gevuld is. Mocht de lak nog niet droog zijn, dan voorzichtig extra lak in de beschadiging aanbrengen.
Stap 3: het verwijderen van de overtollige lak dmv de blob eliminator, plastic kaart en bijgevoegd doekje
Vouw het doekje om de plastic kaart. De kaart is bedoeld om druk te kunnen zetten, de doek beschermt de lak.
Doe vervolgens een klein beetje blob eliminator op het doekje er wrijf hiermee over de opgedroogde lak. Deze zal als een bobbel op de lak liggen. De blob eliminator is een weekmaker die ervoor zorgt dat de bobbel geëgaliseerd wordt, terwijl de nieuwe lak wel in de beschadiging blijft zitten.
Het resultaat: de bobbel is verdwenen. Deze lak zit nu op het doekje.
Let op: de blob eliminator bevat een zeer kleine schuurkorrel. Dit kan echter zeer eenvoudig weggepolijst worden.
De hier gebruikte lak laat een matte 'glans' achter. De glans moet terugkomen met de blanke lak
--- tot zover deel 1. Momenteel is de lak aan het uitharden. Spoedig zal de blanke lak worden aangebracht worden op identieke wijze als de lak is aangebracht (vanaf stap 2). Vervolgens zal het gebied nog worden nagelopen met Professional Polish om de miniscuul keine marring van de blob eliminator weg te werken. Verder uit te voeren stappen zullen nog worden: Black Hole, EX-P en Natty's. Wordt dus vervolgd---