• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichte krasjes door wasbox

astrasportstourer11

Detailing rookie
25 nov 2011
23
0
Hoi, met veel plezier rijd ik (of vooral mijn vrouw) al een paar weken in een gloednieuwe Astra. Er zit een Waxoyl laag op, maar dat schijnt na lezen op dit forum niet zo heel veel speciaals te zijn.

Watskeburt? Ik ben uit gewoonte 2x (in 2 weken tijd) naar de doe-het-zelf wasbox in Forepark Den Haag gegaan (daar ging ik altijd heen met mijn ouwe polo) en heb met hoge druk spuit en wasborstel mijn auto schoon staan maken.

Nu ben ik een newbie op detailing gebied, kende ik de 2emmer methode niet en zit ik met lichtje krasjes (swirls heet dat volgens mij) op vooral het dak. Op de andere delen van de auto heb ik niet gekeken, was ik te boos voor!]-0

Ze zitten er dus nog maar heel kort, maar ik wil ze weghebben! Wat moet ik doen om ze weg te krijgen zonder honderden euro's neer te tellen bij een poetsbedrijf en zonder de Waxoyl laag (ook al is dat niet veel soeps) te verliezen? Ik baal enorm want in de felle TL verlichting leek het wel alsof ik mijn oude polo weer terug had. nooit meer wasstraat of wasbox voor mij.
 
Tja. Dat zijn leermomenten die wel meer leden hier gehad hebben, dus welkom.

Ik zou even hier op het forum (rechtsboven) op ZOEKEN drukken en het woord HOW TO intoetsen.

Feit is helaas dat je nu voor de volle gang aan je auto aan de slag zult moeten, want niet conform de zogenaamde vijf stappen werken zal afbreuk doen aan het resultaat.
 
Hoi Aficior, dank! ik ben al aan het rondneuzen op de site, maar er is zoveel informatie dat ik niet weet waar te beginnen. howto klink logisch :) en ik ken de 5 stappen nog niet, dus die zal ik ook eens bestuderen. ik zal ook maar eens inschrijven voor een clinic handmatig.
 
Ja dat is jammer. Ik zal morgenochtend nog eens kijken (als de zon meewerkt). misschien valt het allemaal wel mee. Maar wat een werk komt er bij kijken om je auto er mooi uit te laten zien. we gaan het er druk mee krijgen de komende tijd...
 
Allereerst welkom op dit forum.

Die krasjes zullen in / door / onder je waxoyl ''laag'' zitten in je lak.
Wat je ook gaat doen aan de auto om de krasjes te verwijderen, die waxoyl laag zal het niet gaan overleven.
De Astra J heeft net als de Astra H een relatief makkelijke lak. Met de hand zul je daar echter niet heel veel correctie op aan kunnen brengen. Gezien je verhaal zullen dan ook de motorkap en zijpanelen eronder zitten. Op het dak en je motorkap zullen de krasjes het meeste opvallen omdat dat liggende delen zijn.

Wat ik me nog wel afvraag is of het swirls zijn om rechte krasjes aangezien die laatste echt heel lastig te verwijderen zijn. Een foto zou hier echt uitkomst bij bieden. Probeer eens of je een foto kan maken met een lichtbron (liefst de zon) in je rug.

Goede keuze trouwens, van polo naar Astra ;)
 
Hallo, ik denk dat je keuze voor de borstel in de wasbox een slechte keuze was. Ik ga altijd naar een wasbox en ik neem altijd emmers mee. Ik gebruik alleen het water in de wasbox om hem af te spoelen. De zeep in een wasbox is meestal heel geconcentreerd en doet je waxoyl laag geen deugd. Als je nog naar de wasbox gaat zou ik zeggen, doe je eigen schampoo mee en gebruik de 2 emmer methode.
 
Om de kans op swirls te verkleinen moet je eigenlijk een basis set "wassen" hebben, deze bestaat uit:

- shampoo, aanrader: Dodo Juice Born to be Mild, nu in de actie
- droogdoek, aanrader: Delerium
- washmitt, aanrader: Monello Washmitt of Meguiars Wash Mitt
- 2 emmers, aanrader: semi transparante versie, nu in de actie
- 2 grit guards, aanrader: een blauwe en een rode

Voor aanvullende informatie, zou je eens het gedeelte Handleidingen en Tutorials op je gemakje eens kunnen lezen.


P.s.

Mag ik eens vragen wáár op het Forepark je je auto wast? Voor zover ik weet, zit er óp het Forepark geen wasbox. Wel op de kruising Oude Middenweg / Zoetermeerse Rijweg, daar zit de Esso. Met een overigens zeer goede en krachtige wasbox.

Een andere optie is de (overdekte) wasbox op Ypenburg. Daar kun je op je gemakje (indien rustig) je auto gewoon wassen zoals je zelf wilt met emmers enz.
 
Als de krassen niet al te diep zijn en je auto een donkere kleur heeft kun je ook proberen om eerst te poetsen (gewoon met de hand) met Poorboys Black Hole en daaroverheen als tweede laag de Natty's Paste Wax (Poorboys). De fillers die daarin zitten maken kleine krassen minder zichtbaar en je auto wordt donkerder van kleur. Samen met de extra glans die deze poetsmiddelen geven kan dat net voldoende zijn om de krassen minder op te laten vallen. Als het niet werkt kun je beter iemand zoeken die bij jouw in de buurt woont en een DAP 500 (of 900) heeft en je wil helpen ze eruit te polijsten. Maak je geen zorgen over de Waxoyl laag, die heb je er toch al grotendeels af geborsteld, anders had je die krassen niet gehad. Als je vijf keer per jaar een paar uurtjes neemt om je auto in de was te zetten heb je een betere bescherming.
 
Even ter aanvulling voor jouw beeldvorming.

Poorboy’s World Black Hole is een product wat lakbeschadigingen maskeert. Dus als je hiermee 'poetst' (lees, wanneer je dit product op brengt), doe je de krasjes niet verwijderen, maar slechts tijdelijk opvullen. Het is ook een heel eenvoudig product om aan te brengen en vergt weinig tot geen inspanning.
Wel meteen beschermen met een laagje wax, want een beetje vocht doet deze laag al verdwijnen.

Poorboy’ s World Natty's Paste Wax is een heel goede wax voor een zeer strakke prijs die goede bescherming biedt aan de laag Black Hole en aan je auto in zijn algemeenheid.

Wanneer je de krasjes echt serieus wilt aanpakken, dan moet je toch echt aan het polijsten gaan met een polijstmiddel. Dan verwijs ik graag naar het bericht KLIK, waarin bijzonder volledig veel informatie daartoe is opgenomen.

En bij vragen helpen we hier natuurlijk altijd graag, zoals je aan bovenstaande reacties reeds kunt zien.
 
Juffer1 zei:
Allereerst welkom op dit forum.

Die krasjes zullen in / door / onder je waxoyl ''laag'' zitten in je lak.
Wat je ook gaat doen aan de auto om de krasjes te verwijderen, die waxoyl laag zal het niet gaan overleven.
De Astra J heeft net als de Astra H een relatief makkelijke lak. Met de hand zul je daar echter niet heel veel correctie op aan kunnen brengen. Gezien je verhaal zullen dan ook de motorkap en zijpanelen eronder zitten. Op het dak en je motorkap zullen de krasjes het meeste opvallen omdat dat liggende delen zijn.

Wat ik me nog wel afvraag is of het swirls zijn om rechte krasjes aangezien die laatste echt heel lastig te verwijderen zijn. Een foto zou hier echt uitkomst bij bieden. Probeer eens of je een foto kan maken met een lichtbron (liefst de zon) in je rug.

Goede keuze trouwens, van polo naar Astra ;)

Hoi dat vond ik ook een goeie keuze :)
het zijn rechte krasjes als ik me het herinner van gisteravond. Maar heel erg licht. Ik stond in de TL buis. Ik zal zo een foto gaan maken, net gewassen en gewaxt :)
 
nicknameless zei:
Om de kans op swirls te verkleinen moet je eigenlijk een basis set "wassen" hebben, deze bestaat uit:

- shampoo, aanrader: Dodo Juice Born to be Mild, nu in de actie
- droogdoek, aanrader: Delirium
- washmitt, aanrader: Monello Washmitt of Meguiar's Wash Mitt
- 2 emmers, aanrader: semi transparante versie, nu in de actie
- 2 grit guards, aanrader: een blauwe en een rode

Voor aanvullende informatie, zou je eens het gedeelte Handleidingen en Tutorials op je gemakje eens kunnen lezen.


P.s.

Mag ik eens vragen wáár op het Forepark je je auto wast? Voor zover ik weet, zit er óp het Forepark geen wasbox. Wel op de kruising Oude Middenweg / Zoetermeerse Rijweg, daar zit de Esso. Met een overigens zeer goede en krachtige wasbox.

Een andere optie is de (overdekte) wasbox op Ypenburg. Daar kun je op je gemakje (indien rustig) je auto gewoon wassen zoals je zelf wilt met emmers enz.
Hoi, bedankt voor de starterskit tips.

Ik heb bij de wasstraat Ypenburg een heel setje gehaald (80 euri dat dan wel).
Het bestaat uit:
-Meguiars gold class car wash
- Meguiars ultimate wash mitt
- Meguiars water magnet droogdoek
- Meguiars nXT generation Tech wax 2.0 met pad erbij
- Meguiars Ultra safe wheel brush (goed ding is dat trouwens)
- en een microvezel doek bij de BP en 2 emmers bij de blokker (zonder gridguard).
Heb net heerlijk 2 uurtjes staan wassen en waxen en dat ging prima!
Bij Forepark zit er een Esso, die bedoel ik. Wasstraat en wasboxen (3 in de open lucht).
De hogedrukspuit is prima, maar die wasborstel vertrouw ik niet meer.

Omdat ik in de schaduw stond kon ik niet goed zien of er nog krassen waren. Dat ga ik zo maar eens bekijken.

Ik liet me overhalen door de eigenaar van wastraat Ypenburg die zei dat het zonde was om de Waxoyl eraf te halen door te gaan kleien. Ook al was dat volgens hem een verkooptruc en kost het de dealer 25 euro. Aardige vent, hij gaf ook korting omdat ik zoveel kocht :)
 
klein is toch wel belangrijk om de lak echt goed voor te bereiden op de wax/sealant. die laag Waxoyl stelt toch niks voor dus gewoon eraf halen.
btje jammer dat je niet bij CC hebt besteld:-"
was je met poorboys producten toch een stuk beter uit geweest denk ik persoonlijk (en waarschijnlijk ook goedkoper).
die water magnet gebruik ik alleen nog voor de velgen omdat die doek gewoon niet goed genoeg werkt om een hele auto af te drogen.
 
Aficior zei:
Even ter aanvulling voor jouw beeldvorming.

Poorboy’s World Black Hole is een product wat lakbeschadigingen maskeert. Dus als je hiermee 'poetst' (lees, wanneer je dit product op brengt), doe je de krasjes niet verwijderen, maar slechts tijdelijk opvullen. Het is ook een heel eenvoudig product om aan te brengen en vergt weinig tot geen inspanning.
Wel meteen beschermen met een laagje wax, want een beetje vocht doet deze laag al verdwijnen.

Poorboy’ s World Natty's Paste Wax is een heel goede wax voor een zeer strakke prijs die goede bescherming biedt aan de laag Black Hole en aan je auto in zijn algemeenheid.

Wanneer je de krasjes echt serieus wilt aanpakken, dan moet je toch echt aan het polijsten gaan met een polijstmiddel. Dan verwijs ik graag naar het bericht KLIK, waarin bijzonder volledig veel informatie daartoe is opgenomen.

En bij vragen helpen we hier natuurlijk altijd graag, zoals je aan bovenstaande reacties reeds kunt zien.
Thanks! ook aan VWvariant.
Dus ik begrijp dat je zowel blackhole als Paste wax erop kan smeren.
Ik heb geen DAP, maar dat vind ik ook een beetje te bij een auto van een paar weken oud nu.
Wel aardig dat er mensen in de buurt zouden willen helpen.

Omdat ik net in de schaduw stond kon ik niet echt krassen zien.
Bedankt voor de link naar het polijsten. Goed om te weten.
Ik vond op youtube ook wat aardige instructiefilmpjes (van ene patrick met een oude golf).

Gisteren stond ik in het TL-licht van de wasstraat en schrok ik me wezenloos. Nu ik het in de schaduw niet heb gezien, dus als ik ze dadelijk wel weer zie, dan moet ik maar eens even zien wat te doen.

Ik ben wel erg blij met de 2emmer methode. De auto is echt spik en span, en daar kan zo'n wasstraat en wasbox echt niet tegenop! Zeker na de waxbeurt. Hoe vaak moet de auto eigenlijk in de wax. Is dat echt maar 5x per jaar? En moet je de auto elke week wassen of 1x per maand.

Mijn oude polo uit '99 zat al onder de krassen , deuken en verkleuringen dus daar maakte ik me niet druk om. De astra wil ik natuurlijk zo lang mogelijk mooi houden.

Iets anders. Op de eerste dag wel meteen een stoeprandje geraakt met 1 velg en dat is optisch wat minder. Als jullie nog een goed adresje weten regio Den Haag waar ik die voor een mooie prijs kan laten repareren dan hoor ik het graag! Veel bedrijven zeggen dat ze 8 dagen je band houden om te polijsten enzo, maar ik heb geen andere velg, en wil niet met het thuiskomertje gaan rijden. Zijn er bedrijven die het binnen een dag kunnen of je een 18" Velg uitlenen?
Bedankt voor alle tips, geweldig forum dit.
 
sammax zei:
klein is toch wel belangrijk om de lak echt goed voor te bereiden op de wax/sealant. die laag Waxoyl stelt toch niks voor dus gewoon eraf halen.
btje jammer dat je niet bij Carclean.com hebt besteld:-"
was je met poorboys producten toch een stuk beter uit geweest denk ik persoonlijk (en waarschijnlijk ook goedkoper).
die water magnet gebruik ik alleen nog voor de velgen omdat die doek gewoon niet goed genoeg werkt om een hele auto af te drogen.

Ik wilde meteen aan de slag en Carclean was dicht ;)
Maar ik heb liever poor boy spullen en Mother, want daar lees ik goeie dingen over.

Ik zag trouwens allemaal witte glinsteringen op mijn zwarte lak. Is dat de Waxoyl? Ik ben er niet zo aan gehecht.

De droogdoek van Meguiars is inderdaad niet zo goed. Het water blijft lijkt wel op de oppervlakte en in een mum is die doorweekt. De car wash van Meguiars kan ik niet beoordelen of het goed of slecht is. Hij maakt gewoon schoon zoals je verwacht. De microfiber doek van de BP ga ik tzt wel inruilen voor een betere, maar voor nu volstaat ie. De Mitt van Meguiars is wel een goed ding, hoe moet je die onderhouden (niet in de wasmachine, maar gewoon met water uitspoelen? en wassop natuurlijk). De wax van Meguiars maakt het mooi af, maar ik heb er erg veel voor nodig lijkt wel.Ik heb ook nog turtle wax staan trouwens. Die geef ik wel weg denk ik.

Dat kleispul zag ik op youtube dat het wel heel veel vuil weghaalt dus dat vind ik wel het overwegen waard om te doen (het filmpje waarop die gast een fles op de motorkap zet dat net met klei is behandeld en het schuift de motorkap af :))

Nu de buitenkant schoon is, volgt het interieur, daar heb ik me nog helemaal nog niet in verdiept, maar de cockpit spray stinkt de hele auto op (en dan is de 'nieuwgeur' weg)..
 
astrasportstourer11 zei:
De wax van Meguiar's maakt het mooi af, maar ik heb er erg veel voor nodig lijkt wel.

Nu de buitenkant schoon is, volgt het interieur, daar heb ik me nog helemaal nog niet in verdiept, maar de cockpit spray stinkt de hele auto op (en dan is de 'nieuwgeur' weg)..


Je hebt er zeker niet veel van nodig LESS=MORE bij waxen, zo dun mogelijk aanbrengen dus.
Cockpitspray moet je natuurlijk helemaal niet gaan gebruiken die vette bende, zoiets als Poorboy's natural look is veel beter.
 
RogierV12 zei:
Je hebt er zeker niet veel van nodig LESS=MORE bij waxen, zo dun mogelijk aanbrengen dus.
Cockpitspray moet je natuurlijk helemaal niet gaan gebruiken die vette bende, zoiets als Poorboy's natural look is veel beter.
Ok thanks. Ik zal eens op carclean gaan kijken.. Dat stinkt ook niet hoop ik?
 
astrasportstourer11:
Dus ik begrijp dat je zowel blackhole als Paste wax erop kan smeren.
Aficior:
Bijna goed. De Blackhole is een product dat krasjes maskeert. Er zitten fillers in.
Dit product breng je liefst aan op een zo schoon mogelijk oppervlak. Een echt schoon oppervlak bereik je door de lak eerst intensief te reinigen. Daarbij dien je absoluut klei te gebruiken (bijvoorbeeld Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System kit KLIK). Een fijne zachte klei inclusief detail-spray en een doek om af te nemen.
Wanneer je daarna Black Hole hebt opgebracht en uitgewreven, dien je het te beschermen met een wax, om te voorkomen dat de Blak Hole er weer uit spoelt en dus de gemaskeerde lakdefecten weer zichtbaar worden.

astrasportstourer11:
Hoe vaak moet de auto eigenlijk in de wax. Is dat echt maar 5x per jaar? En moet je de auto elke week wassen of 1x per maand.
Aficior:
Wax is een beschermlaag van de onder gelegen lagen. Er zijn waxen die ongeveer zes maanden stand houden. Er zijn ook waxen die het maar een maand of twee uit houden. Belangrijk bij het wassen is vooral de shampoo juist te doseren en niet over te doseren. Shampoo doet altijd schade aan de waxlaag toebrengen. Door juist te doseren verminder je het effect van schade toebrengen aan de waxlaag.
Wassen moet je doen al naar gelang je tijd hebt en het nodig vindt. Er zijn hier mensen die hun auto tweewekelijks wassen. Zelf ben ik al blij met eens in de twee a drie weken.

astrasportstourer11:
Ik zag trouwens allemaal witte glinsteringen op mijn zwarte lak. Is dat de Waxoyl? Ik ben er niet zo aan gehecht.
Aficior:
Ligt eraan of het OP de lak ligt, of er IN zit? Als het OP je lak ligt, dan kun je dat verwijderen door te kleien.
Zit het IN je lak, dan zijn het vermoedelijk de flakes in je metallic lak?

astrasportstourer11:
Ik vond op youtube ook wat aardige instructiefilmpjes (van ene patrick met een oude golf).
Aficior:
Als ik mij niet vergis is dat een mede forum-lid, te weten Havanna. Een zeer gerespecteerd detailer met een prachtige staat van dienst. Hij heeft hier eens op het forum met ons gedeeld hoeveel prachtige auto’s hij mocht doen voor een opdrachtgever. Ik zelf zat zijn verhalen te lezen met een Mothers Wax Droogdoek in de hand in verband met het kwijl.
KLIK
KLIK

astrasportstourer11:
De Mitt van Meguiar's is wel een goed ding, hoe moet je die onderhouden (niet in de wasmachine, maar gewoon met water uitspoelen? en wassop natuurlijk).
Aficior:
In de regel kun je stellen dat alle producten die je gebruikt, je deze dient te wassen in de wasmachine met een vloeibaar wasmiddel zonder wasverzachter (maakt waterafstotend) en niet warmer dan 40 graden Celsius. Bij voorkeur drogen aan de lucht op een rekje binnen in huis en niet buiten in de wind, waardoor er allerlei airborne meuk op je doeken kan waaien. Na ieder gebruik wassen, opdat je de volgende keer weer super schone artikelen gebruikt. Voor het aan het droogrek hangen even goed uitkloppen, zodat de vezels lekker overeind komen en de doeken weer `wolliger` worden.

astrasportstourer11:
De wax van Meguiar's maakt het mooi af, maar ik heb er erg veel voor nodig lijkt wel.Ik heb ook nog turtle wax staan trouwens. Die geef ik wel weg denk ik.
Aficior:
Opbrengen van een wax gaat vaak het beste met een goede pad. En wat Rogier al schreef, vooral dun opbrengen. Dunner is beter. Enkel en alleen het deel van de laag dat in aanraking komt met de lak zal hechten. Alles wat je er meer op smeert, zul je moeten afnemen met een doek. Behalve dat het zonde is, maakt dat soms ook dat het extra veel werk met zich mee brengt.

Een autolak mooi krijgen is gewoon veel werk. Het werkt niet om alleen maar met wat wax smeren aan de slag te gaan. Meer dan 95% van het eindresultaat wordt bepaald door de stappen die je uitvoert voor het waxen (beschermen). Krasjes krijg je alleen weg door ze weg te polijsten. Polijsten doe je pas op een schone lak, dus goed reinigen (kleien).
Er zijn manieren om lakdefecten snel tijdelijk even te maskeren en bijvoorbeeld voor de verkoop wat op te knappen, maar die resultaten zijn niet blijvend en op dit forum niet erg populair, omdat op dit forum vooral puristen zitten die gaan voor een volledig en zo perfect mogelijk resultaat.
Autoglym Super Resin Polish is bijvoorbeeld een product wat een beetje polijst, maar vooral maskeert. Wordt voor dat specifieke doel zeer gewaardeerd.