• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lijmrest uitlijn loodjes velgen

Rémon

Detailing guru
24 feb 2017
1.108
173
46
Oud-Beijerland
Hey Hallo allemaal,
ff een klein vraagje
vorige 2weken geleden zijn mijn winterbanden voor zomerbanden gewisseld door de dealer
Maar hebben ze ook de loodjes van de veld verplaats nu zit er op het oude stukje een soort van lijm.
Enig idee hoe ik dit makkelijk kan verwijderen.:D:D
 
Ik heb het indertijd gedaan met Tar X. Opsprayen op een droog oppervlak, even laten intrekken (2-3 min) en vervolgens weg wrijven. Deze stappen blijven herhalen tot het uiteindelijk volledig verwijderd is. Een tweetal keer herhalen is normaal voldoende.

Niet vergeten goed na te spoelen met water!
 
Zelf pak ik hier altijd een caramelschijf voor. Een nadeel vind ik, het formaat. Ik heb bij de velgen van mijn 207 op een plek de lijmrestjes niet kunnen verwijderen met deze caramelschijf, omdat ik dan tegen de naaf / spaken aankwam van de velg, doordat de schijf wat groter was... Of, mijn velgen te klein :D

Op de velgen van mijn vader (17 inch) ging het wel gewoon makkelijk.

Let wel op: Lak op velgen is dun! Met zo'n caramelschijf moet je niet teveel druk zetten, en / of te lang op 1 plek blijven hangen, want dan haal je ook lak weg.
 
Je moet sowieso je velgen demonteren hoor...
T is lastig uit te leggen, maar waar de velg op de naaf van de auto zit, dat stuk raakte ik ook met de caramelschijf.

Ik heb dat stukje toen maar gedaan met valet pro tar and glue remover.

Waarom neem je geen wintersetje erbij. Dan kun je in de winter lekker je zomervelgen goed behandelen, en geen gezeur meer met die loodjes, plakresten en kans op beschadiging door de garage.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Ik neem aan dat je de banden toch ook schoonmaakt @Rémon ?
Dus beginnen met rondje schoonmaken, Non-Ferro, VP Tar en Glue, misschien zelfs kleien. Dan ben je van de ergste zooi af.

Ik zou niet koud die caramelschijf erover heen janken.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Tja de karamelschijf is hoe het moet, maar ik gebruik meestal gewoon peterolium op een oude doek en dan rustig weg wrijven
en daarna schoon maken en in de bescherming.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Zijn een hoop mogelijkheden inderdaad. Ook hiervoor geldt weer dat je rustig begint en opschaalt. Zoals ik aangaf en zelf doe, wassen, non ferro, tar & glue. Als het dan nog noet weg is, de caramelschijf. En vooral rustig werken, ter voorkoming schade.

Er loopt ook een bandenboer rond die dat met een schroevendraaier doet :confounded:
Helaas krijg ik de schade niet meer gerepareerd. : unamused:
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Allereerst even commentaar op de topictitel @Rémon
Uitlijnloodjes moet je patent op aanvragen, dat is een nieuw fenomeen. Uitlijnen gebeurt door het afstellen van de verschillende onderdelen van het onderstel van de auto, waardoor de stand van de wielen juist is afgesteld op goede wegliggen en minimale slijtage. Vroeger gebruikte men balanceerlood om de wielen te balanceren (voorkomen van trillingen/onbalans), tegenwoordig mag daar geen lood meer voor gebruikt worden en gebruikt men ander materiaal (ik dacht zink, maar dat weet ik niet zeker).

Voor het verwijderen van lijmrestanten op velgen zou ik ook niet zomaar de caramelschijf pakken, maar eerder proberen om het met oplosmiddel (er zijn er al diverse genoemd in dit topic) zacht te krijgen en dan wrijven om het er af te krijgen, en eventueel de allerlaatste restantjes met fijn polijstmiddel en een handpad te lijf gaan. Nog niet genoemde en geschikte oplosmiddelen voor deze job: petroleum (ik denk dat @Megaman dat ook bedoelde met peterolium) of wasbenzine.