• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

McShine: Z4 Coupé 3.0Si '07 "Project Z"

McShine

Detailing guru
Tester of Bling
28 nov 2009
2.113
115
45
Hallo allemaal,
Het heeft even geduurd voordat ik hier weer wat post, maar ik zag ook in recente topics nog wat oude(re) diehards voorbij komen.
Hoe inspirerend die Carclean acties kunnen zijn laat zich blijken. Nadat ik me wat ingelezen had over de diverse Rupes, ben ik nu eigenaar van een mooie LHR machine. Het detailen stond de laatste paar jaar wat op een lager pitje, dus ikzelf had ook wel wat last van roestigheid. Mijn "oude" Z4 sdrive35iS en de Z4 2.5iS rijden nog steeds in de familie rond, en die genetische voorkeur is dus nooit echt helemaal weggegaan. Zakelijk rij ik een Tesla Model 3 Performance en als tweede auto is er nog een BMW i3, meer dan fijne en comfortabele auto's trouwens, maar af en toe wil je nog écht autorijden, het liefst niet in de file, maar juist in de buurt van de Ring

15428706_1 (1).jpg


Ik ben afgelopen week eigenaar geworden van een mooie origineel-Nederlandse handgeschakelde (!) Z4 Coupé 3.0Si in de mooie kleur Montegoblauw met leder Oregon beige, met de blauwe kleur een hele mooie combinatie, en eigenlijk niet meer te vinden. 1295 kilo , zescylinders, met 265 ongeblazen paardjes voor de twee achterwielen maakt dit feest sowieso een steeds unieker wordend unicum. Ik zag hem voorbij komen op het Youtube-kanaal van John van der Rijt en was op slag verliefd.
Nadat ik John op het hart drukte dat ik naast liefhebber ook vooral mierenneuker ben, met name op het gebied van krasjes, stoeprandschades en deukjes etc, kwamen we er beide al achter dat onderhandelen over de prijs geen zin had, ik was er veel blijer mee als ook de laatste parkeerdeukjes en stoeprandschades weg zouden zijn gewerkt. Zo doende moest ik nog een paar weken geduld hebben voordat ik me eigenaar mocht noemen van deze Z4 Coupé.

15428706_5.jpg

15428706_7.jpg

Mijn detailmethoden zijn wellicht wat roestig, maar je bent nooit te oud om te leren. Ik heb mezelf voorgenomen hiervoor vooral de tijd te nemen, onder het genot van "Grand Prix Radio" en een koffie of een biertje naar gelang het tijdstip is het toch goed vertoeven in mijn garage.

Groeten en wordt vervolgd


Ralf

IMG_4073.JPG
 
Laatst bewerkt:
Huidige staat is zeker niet verkeerd, maar er is ruimte voor verbetering, overal wat lichte waas, lichte swirls en op het dak wat waskrassen. Die laatste 5% daar gaat de meeste energie inzitten.

IMG_4105.JPG
IMG_4075.JPG

IMG_4105.JPG
IMG_4115.JPG




En zoals dat mooi heet een "Plan de campagne". Hier al gevorderd.

Ik probeer de kleuren van Rupes aan te houden, maar een witte stift op wit papier gaat niet lukken, die is dus donkergrijs.
Ieder paneel ondergaat dus drie passes:

Polijstpads
Coarse pad D-A Coarse Cutting Foam Pad - 130/150 mm (Blauw)
Fine D-A Fine Polishing Foam Pad - 130/150 mm (Geel)
Ultra-Fine Polishing Foam Pad - 130/150 mm (Wit)

Polijstmiddel
Coarse compound (Blauw)
Fine compound (Geel)
Uno Pure Ultra Finishing Polish (Wit)



IMG_4108.JPG
 
Laatst bewerkt:
Fraaie bolide! :cool: Ik volg.
Is het stappenplan op een testspot gebaseerd?

Dank! Nee géén testspot, zolang het geen auto van iemand anders is die bepaalde verwachtingen heeft doe ik dat niet. Ik kijk liever naar het resultaat per paneel en corrigeer dan het genomen proces waar nodig. Het dak was het ergst eraan toe. Hier heb ik dan zojuist ook een pass met de Pro900 met wat Veloce op geel vooraf aan toegevoegd. Het is best harde lak, dus 100% correctie is zéér lastig te behalen, en voor mij ook niet wenselijk, dan haal je teveel lak weg, maar wat er aan verbetering behaald wordt blijft ook langer optimaal. Natuurlijk volgt er nog een mooie coating wanneer de polijststappen zijn genomen.

IMG_4124.JPG
IMG_4117.JPG
IMG_4122.JPG

IMG_4103.JPG
 
Laatst bewerkt:
Lekker kleurtje zo, zeg! :p

Nee géén testspot
Ik kijk liever naar het resultaat per paneel en corrigeer dan het genomen proces waar nodig.
Dit is in feite een testspot dan, toch? ;) Kijken wat er nodig is en aanpassen.

Wat ik mij afvroeg; Er zijn blijkbaar weinig defecten. Lichte swirls en een waasje. Dan hoef je toch niet veel lak te verwijderen en kun je wél streven naar 100% correctie?
 
  • Leuk
Reactions: McShine
Lekker kleurtje zo, zeg! :p


Dit is in feite een testspot dan, toch? ;) Kijken wat er nodig is en aanpassen.

Wat ik mij afvroeg; Er zijn blijkbaar weinig defecten. Lichte swirls en een waasje. Dan hoef je toch niet veel lak te verwijderen en kun je wél streven naar 100% correctie?
Dank! Streven naar 100% doe ik zeker, maar sommige defecten vragen teveel lakverwijdering en vallen te weinig op dat te verantwoorden. Maar swirls ga je niet meer zien inderdaad.
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
Goed om te zien dat de rupes middelen goede resultaten kunnen geven op de bmw lakken, heb ik toch geen miskoop gedaan!
 
  • Leuk
Reactions: McShine
Heel veel rijplezier met de dimmer, ziet er goed uit en suc6 met het polijsten. Zal vast weer netjes worden.
 
  • Leuk
Reactions: McShine
Prachtige auto. Veel rijplezier en misschien komen we elkaar een keer tegen in de buurt van de Ring (of erop).
 
  • Leuk
Reactions: McShine
Ik heb deze Z4 te koop zien staan, wat een waanzinnig mooi apparaat. Ik heb een zwak voor de eerste generatie Z4, zowel cabrio als coupé. Heel erg fraai is deze. Veel plezier er mee, ik zal dit topic blijven volgen.
 
  • Geweldig
Reactions: McShine
Lekkere wagen en fijne kleur om te detailen, gefeliciteerd met de aankoop.

Wbt je stappenplan, ik heb nog geen ervaring met de nieuwe Coarse en blauwe pad, gebruik wel de huidige en daarvan vond ik de polish prima maar de pads niet zo. Ben benieuwd hoe de nieuwe het op de harde BMW lak doen. En ik denk niet dat de laatste stap Wit/Wit nog iets gaat toevoegen, Geel/Geel geeft al een geweldige finish en de nieuwe Uno Pure wordt gepositioneerd specifiek voor zachte lakken, maar ook daarvan zou ik zeggen: testspot: Probeer en kijk of het nog verschil maakt. Oh en de hardheid van de lak zegt niets over hoeveel correctie er nodig is om nagenoeg 100% te behalen. Je moet grover geschut gebruiken om (oppervlakkige) krassen weg te halen, maar je haalt niet meer lak weg.
 
Laatst bewerkt: