• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meerdere lagen; zinvol?

henzik

Detailing trainee
3 mrt 2025
23
25
Nu ik, op de voorkant vd auto, zo goed als klaar ben met het oorspronkelijke plan, komt de vraag 'ben je tevreden' en ook de vraag 'wat nu' naar voren.

Plan was:
Wassen
Kleien (stipt kleidoek/monello klei)
Polijsten (monello veloce)
Glaze (poorboys black hole)
Wax (poorboys natty's blue)

Laatste 3 stappen met een DAP.

Helemaal tevreden ben ik er niet over. Ik gebruikte deze middelen eerder en behaalde toen een betere waterafstoting. Uiterlijk ziet het er wel perfect uit en het voelt ook goed, als in, als je je vingers over de lak laat glijden. Ik heb daarom het plan de hele auto nog een keer met natty's te doen, ik vraag mij alleen af of dit zinvol is, in hoeverre dat spul cumulatief werkt? Als je het 5 keer doet, bij wijze van, heb je dan ook een 5x dikkere waxlaag?

Wat er daarna nog staat te gebeuren is het schoonmaken/polijsten van ramen en het onderhouden rubberst plastics etc.

Persoonlijk heb ik nooit de meerwaarde van een glaze kunnen waarnemen wanneer er goed gepolijst is. Het beetje 'voeding' wat er dan nog te behalen valt, dat komt dan wel van de LSP.

- Ik zou dus eens een paneel even opnieuw polijsten met een lichte combi, alleen om de glaze + wax te verwijderen. Dan alleen de wax aanbrengen en kijken hoe of het dan naar wens is.
- Misschien werkt de wax simpelweg niet meer helemaal naar behoren.
- Misschien is de wax niet correct aangebracht. (Dekking/curetijd/etc)

Meerdere lagen wax is een mogelijkheid, maar ik verwacht dat je al bij de tweede laag al niet ''tweemaal de dikte'' zal krijgen. Zonde van je tijd en product. ;) Je zou kunnen overwegen om een basislaag aan te brengen middels een wax/sealant/etc, vervolgens bijv. een wetcoat of producten met toevoeging (shampoo/detailer/etc) als extra aanvulling. De tweede laag vormt dan als het ware een ''offerlaag''.

• Leuk
Reacties: RoyR en bros
Dit procedé is iets waar caclean.com destijds mee kwam. Het geheel is ook als set gekocht. Of de glaze al dan niet meerwaarde heeft, ik heb het niet persoonlijk goed getest. Wat ik wel weet is dat ik in het verleden met dezelfde middelen, en hetzelfde proces, een beter resultaat behaalde.

Wat ik wel weet is dat ik in het verleden met dezelfde middelen, en hetzelfde proces, een beter resultaat behaalde.
Vandaar dat ik wat suggesties had waarbij het kan liggen aan de producten en/of de werkmethode.
Je gaf aan dat de beading/sheeting niet naar verwachting was. Heb je dit bekeken na een wasbeurt? (Tijdelijke verlaging van de oppervlaktespanning) of was dit bijv. een week later tijdens een regenbui? (Wax werkt simpelweg niet ideaal)

De genoemde stappen en producten zijn een prima combi. Als Carclean deze set adviseert, is dan voornamelijk gericht op de beginnende detailer zodat er maximaal resultaat geboekt kan worden.

@bros - Zelfde principe bij een unilak; Als je goed polijst, en dus alle verkijtte lak verwijderd, is er weinig tot niks meer over om te voeden. Maar inderdaad, in het geval van een dunne lak waarbij je dus niet alle verkrijtte lak KAN verwijderen, zal je meer lak kunnen/moeten voeden. ;)

• Leuk
Reacties: bros
Ik vermoed dat het meer een 'beter mét verlegen, dan óm verlegen' kwestie is. Zo heb je het voordeel van polijsten mét een 'achtervang' voor de stukjes waar de polijstmachine, al dan niet bedoeld, niet kwam.

In beide gevallen betrof het lak van ongeveer dezelfde leeftijd.

Ik zou geen glaze en meer dan 2 lagen wax aanbrengen.

De glaze is vettig en de wax ook.
Mijn ervaring (met deze wax & dodo wax) is dat als je teveel gaat “stapelen” je wazen gaat creëren omdat je vettigheid op vettigheid op vettigheid gaat stapelen.

Wellicht dat @Wax Master daar een ander idee over heeft aangezien hij al veel met waxen heeft geëxperimenteerd.

• Leuk
Reacties: bros