• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes 450 SEL met slechte lak

GTI-EDITION230

Detailing guru
3 aug 2010
405
150
Nijverdal
Goedeavond vandaag heb ik een Mercedes 450 SEL uit 1978 opgehaald om er weer wat moois van te maken. Deze auto heeft weinig kilometers gelopen maar onder het licht ziet de lak op de liggende delen heel slecht uit. Ik heb de lak gemeten met een laagdikte meter en lijkt gewoon origineel tussen de 150-160. Nu is mijn vraag kan ik hier nog wat mee of kan ik hem beter naar de spuiter brengen.

Hier een aantal foto's
IMG_20190926_201805.jpg
IMG_20190926_204027.jpg
IMG_20190926_204131.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190926_204126.jpg
    IMG_20190926_204126.jpg
    107 KB · Weergaven: 101
gewoon origineel tussen de 150-160
Is dit 100% de originele lakdikte? (Geen idee hoe je zoiets kan opzoeken) :p

Ik krijg bij sommige foto's een piggytail of zelfs een craqcuale-idee...

Persoonlijk zou ik hier ook even niet weten wat te doen, behalve simpelweg een testspot maken na overleg met de eigenaar. Als er met een fijne stap al iets raars gebeurt, dan zou het ook niet lang geduurd hebben voor er sowieso vanzelf al iets gebeurd zou zijn.
 
  • Leuk
Reactions: GTI-EDITION230
Lijkt mij ook het meest op een soort craquele. (Ofwel gewoon lagen met krasjes over krasjes?)
Een testspot zou altijd kunnen. Nog lakdikte genoeg. Misschien een kleine testspot op een minder opvallende plek.
Als er uiteindelijk na een paar zwaardere hits geen verbetering te halen valt omdat het te diep in de lak blijkt te zitten, dan weet je dat ook.

Misschien heeft bijv. @Aficior er nog een goede tip voor. Die heeft wel eerder dit soort oude lakken onder zijn polisher gehad, meen ik.

En nog wat interessante threads hier:

https://forum.carclean.com/threads/full-detail-porsche-911s-my1976-hellgelb-dtld-by-aficior.9107/

https://forum.carclean.com/threads/advies-peugeot-304-cabrio-update-22-06-2018.15849/

https://forum.carclean.com/threads/hyundai-pony-1200-tl-1983.20707/
 
Net als anderen, dacht ik in eerste instantie bij het zien van de foto's aan craquelé, maar iets beter kijken levert inderdaad meer een soort leerstructuur op. Ik krijg haast het idee dat er onder de lak een craquelé effect zit, en dat dit is overgespoten, waardoor de scheurtjes zijn gevuld met lak, maar het lak oppervlak bij de oude scheurtjes wel lager ligt. Andere mogelijkheid is dat er iets is gebeurt met de grondlak, en dat daardoor dit effect is ontstaan.

Zie je dit effect ook op plekken die niet constant aan het licht bloot staan? Denk hierbij aan sponningen, dorpels en onder de motorkap.
 
Het dak is er het ergste aan toe. Die is op een kleine afstand gewoon mat. En waar het dak overgaat in de achtersteil op de ronde kant daar is de lak er beter aan toe. En de voorschermen zijn erg dun in de lak. In de sponningen is niks bijzonders te bespeuren.
 
Als er zoveel verschil is, dan zou je toch denken dat er een keer spuitwerk is geweest. Ik zou met de eigenaar overleggen wat je vermoedens zijn en dan wat dingen proberen?
 
Helemaal goed krijg je het niet meer, maar terug de glans erin moet kunnen
Wel opletten, de breuklijntjes laten weekmakers toe in de lak
Dan kan er opeens veel meer gebeuren dan je dacht

Dus rustig aan en heel goed blijven kijken en tussentijds schoon maken (afnemen met doek)
En niet wachten met afnemen tot het polijstmiddel helemaal is uitgewerkt
Beter te vaak en te veel dan te weinig afgenomen.
 
@GTI-Edition op het eerste zicht en van een afstandje dacht ik dat het ging om serieuze schuurkrassen, maar die close-up doet me duizelen. Aangezien je aangeeft dat de voorschermen dun in de lak staan en de rest “normale” waarden van 150 - ... vertoont vrees ik dat wat @Cordoba hier aanhaalt best waar kan zijn. Ik vermoed dat de wagen reeds overspoten is, maar dat de voorbereiding van de spuiter ondermaats is geweest. De voorschermen staan volgens mij nog in de originele lak.
Hopelijk krijg je het beter.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Als de voorschermen dun in de lak zitten en de rest niet, zijn er volgens mij een paar mogelijkheden:
1 - de voorschermen zijn in zijn geheel vernieuwd (bijvoorbeeld vanwege doorroesten), en alles is opnieuw gespoten
2 - alleen bepaalde delen zoals het dak zijn opnieuw gespoten, en mogelijk zijn de voorschermen al eens gepolijst (met rotary?).

Gezien de leeftijd van de auto zal de originele lak, geen watergedragen lak zijn (dat kwam pas vanaf 1991). Het is ook mogelijk dat de originele lak (op basis van oplosmiddel) na jaren is gaan reageren met de lak die er later over heen is gespoten (die waarschijnlijk op water-basis is). Dit kan ook het soort 'leerhuid' veroorzaakt hebben.

Hier op het forum al veel auto's met sinaasappelhuid langs zien komen, maar dit is de eerste met 'leerhuid' op de lak.
 
Je kunt op een onopvallende plek een stukje natschuren en nadien polijsten. Om te zien wat het effect is op de krasjes of scheurtjes.
 
Ik zou in dit geval ook zeer voorzichtig gaan polijsten. Dus met zachte pad en Monello Finale polijstmiddel. Zeker niet zwaarder.
Telkens korte sessies polijsten en inderdaad niet helemaal doorwerken zoals je gewend bent te doen. Eigenlijk irritant kort. Daarna zeer goed bekijken wat je bereikt hebt. Weer een stukje doen en dan weer grondig bestuderen. Je moet vooral zeer goed blijven kijken wat je bereikt. (Het liefst zou je onder je draaiende polijstpad zitten).

Langzaam leer je en ontdek je dan hoe de lak reageert. Dat kost in het begin veel moeite en tijd, maar dat is juist wat je zeer goed moet ontdekken in dit geval.

Blijf ook tijdens het polijsten door het polijstmiddel heen kijken naar de lak wat je doet. Eigenlijk hebben je ogen het bij dit werk het zwaarst. Samen met je hersenen. Hoe veel correctie kun je behalen...

Mogelijk kun je opschalen naar een medium combinatie, maar ik heb daar altijd een paar hits voor nodig om het te ontdekken.

Ik denk dat je wel wat kunt bereiken op deze auto, maar als nieuw verwacht ik niet dat het kan worden.
 
@Aficior ik heb dit klusje geklaard met Rupes geel en afgebouwd met scholl concepts oranje met S30. De lak was ook nog eens vrij zacht. Maar ik moet wel heel erg opletten veel licht erop en vaak korte hits. Ben ook zeker niet ver doorgegaan om de laatste krasjes te verwijderen. De eigenaar was zeer tevreden en binnenkort zal het dak opnieuw worden gespoten want die was niet meer te redden. Daarna krijg ik hem weer om onder de motorkap alles zo netjes mogelijk te maken. Zag op fb stipt polish zelfde sel 450 voorbij komen.