Dag Carcleaners,
Het is al even geleden, maar eind vorig jaar ben ik begonnen met het verfraaien van een MB SL500. De eigenaar is een goede bekende van me en de auto staat toch de hele winter binnen, dus ik heb alle tijd om er iets moois van te maken.
Zoals te lezen is in de titel gaat het om een MB SL500 uit 1985, als ik me niet vergis. De eigenaar heeft de auto al ongeveer 20 jaar en er is, los van een complete respray een aantal jaar geleden, niet bijzonder veel gedaan aan het in stand houden van de looks. De auto is toen volledig herspoten en hij is nu lichtblauw, in plaats van bordeauxrood.
Ik werk in etappes aan de auto, en meestal gebruik ik (een deel van) de zondag om iets aan de auto te doen.
De eerste dagen heb ik gebruikt om de boel te inspecteren en het interieur te stofzuigen, het leer te reinigen en te voeden en alle kunststof en chromen delen (en daar is geen tekort aan op deze auto) schoon te maken. Doordat het een cabrio is en er doorgaans met open kap in wordt gereden is de bekleding her en daar dusdanig aangetast/verweerd/verkleurd dat het door mij niet meer was te herstellen. De auto is ook gewoon ruim 30 jaar oud, dus het is ook niet verwonderlijk dat niet alles er meer als nieuw uit ziet.
Allereerst heb ik Numatic George gebruikt voor het stofzuigwerk. Daarna heb ik Nanolex Interior Cleaner gebruikt voor het schoonmaken van eigenlijk alles in het interieur in combinatie met verschillende doeken, borstels, kwasten en sateprikkers. Het valt me op dat zulke oude auto’s veel meer kieren en hoekjes hebben, dus de sateprikkers zijn zeker geen overbodige luxe. Het leer heb ik daarnaast nogmaals schoongemaakt met de reiniger van Mothers, waarna ik de leercreme heb gebruikt om het te voeden. Ook in het interieur zit opmerkelijk veel chroom dus al die onderdelen heb ik daarna schoongemaakt met Poorboys Professional Polish. De kunststof delen moet ik nog behandelen met iets, en dat iets wordt waarschijnlijk 303 Aerospace Protectant.
Voor:
Na:
Ook in de kiertjes moet het schoon zijn:
Na:
En het chroom:
Na:
Daarna was het tijd om de auto ook van buiten schoon te maken. De auto was niet extreem vies, maar toch komt er altijd meer vuil vanaf dan je verwacht.
Uiteraard eerst begonnen met de velgen, banden en wielkasten. Ik had helaas niet de mogelijkheid om mijn HD-reiniger mee te nemen, en ik moest het doen met een slang met alleen een open straal en niet al te veel wateropbrengst. Desalniettemin was ook daar mee te werken.
In de emmer zat heet water met Born to be Mild. Daarnaast zaten ook alle EZ velgenborster erin, de nieuwe velgenkwast van Valet Pro (die kwam goed van pas), de Incrediflair van MM (iedereen zou er 1 moeten hebben) en de Tuf Shine bandenborstel. De velgen heb ik schoongemaakt met Monello Non-Ferro en de banden en voor de banden en wielkasten heb ik gebruik gemaakt van Poorboys APC 1:10.
Voor:
Tijdens:
Na:
Na de velgen heb ik alle rubbers, kiertjes, randjes, logo’s, badges, etc, schoongemaakt met Autoglym Multiwash TFR en een kwastje om daarna de auto te wassen met heet water en Gyeon Bathe.
Voor:
Na:
Na het wassen gekleid met Monelloklei en Born Slippy (in de pompsprayer, nooit meer een lamme arm van het knijpen). Er kwam niet extreem veel vervuiling af, maar het was toch de moeite waard.
Het drogen heb ik gedaan met de Silk Dryer en de Blaster Sidekick en daarna is de auto weer naar binnen gereden voor het polijstwerk.
De auto is dus redelijk recent overgespoten, maar dat is niet gedaan zoals wij detailers dat graag zouden zien. Er zit redelijk wat orange peel in en ook zijn er flink wat hologrammen te zien van het polijstwerk van de spuiten. Ook was de lak her en der ontsiert door verkeerd wassen/drogen/aanraken. Daarnaast zaten er op het linker voorscherm rare puntjes/plekjes die ik er met kleien niet af kreeg. Ik dacht dat het ging om blaasjes in de lak, maar ik heb ze er uiteindelijk afgekregen door met mijn nagel te krabben in combinatie met Gyeon Prep. Dat heeft me ongeveer een half uur gekost voor een oppervlakte van 20 bij 20 cm, dus ik was blij dat het niet over de hele auto zat. Kortom: een mooie uitdaging om het mooier te maken!
Voor het polijsten heb ik de volgende combinaties gebruikt:
DAP900 - Scholl Witte Spiderpad - Scholl S3 (2-4 hits)
Rupes Mini - Scholl Witte Spiderpad/Paarse pad - Scholl S3 (2-3 hits)
Flex PE-2 150 - Gele Monellopad - Scholl S3 (1 hit)
Ik heb niet deze volgorde aangehouden, maar op sommige plekken heb ik de Mini gebruikt op de toegankelijke plekken de DAP en de Flex heb ik pas sinds afgelopen weekend, dus die heb ik voor het eerst voorzichtig gebruikt om te kijken hoe dat werkt. Na de Flex heb ik de Mini of DAP erbij gepakt om na te bewerken. Uiteraard moet er nog gefinisht worden, maar ik ben er nog niet over uit met welke combinaties dat gaat gebeuren. Ik neig naar Scholl S17 op een medium cutting pad en daarna Gyeon Primer op een finishing pad, maar misschien doe ik wel Rupes wit op een finishing pad gevolgd door Primer op een finishing pad.
Klaar voor het polijstwerk:
Net boven de deurgreep:
Na:
En nog een shot van het voorscherm:
Hoe dan ook, de lak ziet er een stuk beter uit en de eigenaar is helemaal enthousiast!
To be continued….
Het is al even geleden, maar eind vorig jaar ben ik begonnen met het verfraaien van een MB SL500. De eigenaar is een goede bekende van me en de auto staat toch de hele winter binnen, dus ik heb alle tijd om er iets moois van te maken.
Zoals te lezen is in de titel gaat het om een MB SL500 uit 1985, als ik me niet vergis. De eigenaar heeft de auto al ongeveer 20 jaar en er is, los van een complete respray een aantal jaar geleden, niet bijzonder veel gedaan aan het in stand houden van de looks. De auto is toen volledig herspoten en hij is nu lichtblauw, in plaats van bordeauxrood.
Ik werk in etappes aan de auto, en meestal gebruik ik (een deel van) de zondag om iets aan de auto te doen.
De eerste dagen heb ik gebruikt om de boel te inspecteren en het interieur te stofzuigen, het leer te reinigen en te voeden en alle kunststof en chromen delen (en daar is geen tekort aan op deze auto) schoon te maken. Doordat het een cabrio is en er doorgaans met open kap in wordt gereden is de bekleding her en daar dusdanig aangetast/verweerd/verkleurd dat het door mij niet meer was te herstellen. De auto is ook gewoon ruim 30 jaar oud, dus het is ook niet verwonderlijk dat niet alles er meer als nieuw uit ziet.
Allereerst heb ik Numatic George gebruikt voor het stofzuigwerk. Daarna heb ik Nanolex Interior Cleaner gebruikt voor het schoonmaken van eigenlijk alles in het interieur in combinatie met verschillende doeken, borstels, kwasten en sateprikkers. Het valt me op dat zulke oude auto’s veel meer kieren en hoekjes hebben, dus de sateprikkers zijn zeker geen overbodige luxe. Het leer heb ik daarnaast nogmaals schoongemaakt met de reiniger van Mothers, waarna ik de leercreme heb gebruikt om het te voeden. Ook in het interieur zit opmerkelijk veel chroom dus al die onderdelen heb ik daarna schoongemaakt met Poorboys Professional Polish. De kunststof delen moet ik nog behandelen met iets, en dat iets wordt waarschijnlijk 303 Aerospace Protectant.
Voor:
Na:
Ook in de kiertjes moet het schoon zijn:
Na:
En het chroom:
Na:
Daarna was het tijd om de auto ook van buiten schoon te maken. De auto was niet extreem vies, maar toch komt er altijd meer vuil vanaf dan je verwacht.
Uiteraard eerst begonnen met de velgen, banden en wielkasten. Ik had helaas niet de mogelijkheid om mijn HD-reiniger mee te nemen, en ik moest het doen met een slang met alleen een open straal en niet al te veel wateropbrengst. Desalniettemin was ook daar mee te werken.
In de emmer zat heet water met Born to be Mild. Daarnaast zaten ook alle EZ velgenborster erin, de nieuwe velgenkwast van Valet Pro (die kwam goed van pas), de Incrediflair van MM (iedereen zou er 1 moeten hebben) en de Tuf Shine bandenborstel. De velgen heb ik schoongemaakt met Monello Non-Ferro en de banden en voor de banden en wielkasten heb ik gebruik gemaakt van Poorboys APC 1:10.
Voor:
Tijdens:
Na:
Na de velgen heb ik alle rubbers, kiertjes, randjes, logo’s, badges, etc, schoongemaakt met Autoglym Multiwash TFR en een kwastje om daarna de auto te wassen met heet water en Gyeon Bathe.
Voor:
Na:
Na het wassen gekleid met Monelloklei en Born Slippy (in de pompsprayer, nooit meer een lamme arm van het knijpen). Er kwam niet extreem veel vervuiling af, maar het was toch de moeite waard.
Het drogen heb ik gedaan met de Silk Dryer en de Blaster Sidekick en daarna is de auto weer naar binnen gereden voor het polijstwerk.
De auto is dus redelijk recent overgespoten, maar dat is niet gedaan zoals wij detailers dat graag zouden zien. Er zit redelijk wat orange peel in en ook zijn er flink wat hologrammen te zien van het polijstwerk van de spuiten. Ook was de lak her en der ontsiert door verkeerd wassen/drogen/aanraken. Daarnaast zaten er op het linker voorscherm rare puntjes/plekjes die ik er met kleien niet af kreeg. Ik dacht dat het ging om blaasjes in de lak, maar ik heb ze er uiteindelijk afgekregen door met mijn nagel te krabben in combinatie met Gyeon Prep. Dat heeft me ongeveer een half uur gekost voor een oppervlakte van 20 bij 20 cm, dus ik was blij dat het niet over de hele auto zat. Kortom: een mooie uitdaging om het mooier te maken!
Voor het polijsten heb ik de volgende combinaties gebruikt:
DAP900 - Scholl Witte Spiderpad - Scholl S3 (2-4 hits)
Rupes Mini - Scholl Witte Spiderpad/Paarse pad - Scholl S3 (2-3 hits)
Flex PE-2 150 - Gele Monellopad - Scholl S3 (1 hit)
Ik heb niet deze volgorde aangehouden, maar op sommige plekken heb ik de Mini gebruikt op de toegankelijke plekken de DAP en de Flex heb ik pas sinds afgelopen weekend, dus die heb ik voor het eerst voorzichtig gebruikt om te kijken hoe dat werkt. Na de Flex heb ik de Mini of DAP erbij gepakt om na te bewerken. Uiteraard moet er nog gefinisht worden, maar ik ben er nog niet over uit met welke combinaties dat gaat gebeuren. Ik neig naar Scholl S17 op een medium cutting pad en daarna Gyeon Primer op een finishing pad, maar misschien doe ik wel Rupes wit op een finishing pad gevolgd door Primer op een finishing pad.
Klaar voor het polijstwerk:
Net boven de deurgreep:
Na:
En nog een shot van het voorscherm:
Hoe dan ook, de lak ziet er een stuk beter uit en de eigenaar is helemaal enthousiast!
To be continued….
Bijlagen
-
20171231_130929.webp169,1 KB · Weergaven: 338
-
20171231_164042.webp129,9 KB · Weergaven: 244
-
20180113_154146.webp88,5 KB · Weergaven: 256
-
20180113_154359.webp83,5 KB · Weergaven: 328
-
20180121_102903.webp120,9 KB · Weergaven: 228
-
20180121_103432.webp142,3 KB · Weergaven: 310
-
20180121_103701.webp82,9 KB · Weergaven: 230
-
20180121_104440.webp79,5 KB · Weergaven: 262