• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes Benz SL500 R107 - bouwjaar 1985

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.378
193
Utrecht
Dag Carcleaners,


Het is al even geleden, maar eind vorig jaar ben ik begonnen met het verfraaien van een MB SL500. De eigenaar is een goede bekende van me en de auto staat toch de hele winter binnen, dus ik heb alle tijd om er iets moois van te maken.


Zoals te lezen is in de titel gaat het om een MB SL500 uit 1985, als ik me niet vergis. De eigenaar heeft de auto al ongeveer 20 jaar en er is, los van een complete respray een aantal jaar geleden, niet bijzonder veel gedaan aan het in stand houden van de looks. De auto is toen volledig herspoten en hij is nu lichtblauw, in plaats van bordeauxrood.

Ik werk in etappes aan de auto, en meestal gebruik ik (een deel van) de zondag om iets aan de auto te doen.

De eerste dagen heb ik gebruikt om de boel te inspecteren en het interieur te stofzuigen, het leer te reinigen en te voeden en alle kunststof en chromen delen (en daar is geen tekort aan op deze auto) schoon te maken. Doordat het een cabrio is en er doorgaans met open kap in wordt gereden is de bekleding her en daar dusdanig aangetast/verweerd/verkleurd dat het door mij niet meer was te herstellen. De auto is ook gewoon ruim 30 jaar oud, dus het is ook niet verwonderlijk dat niet alles er meer als nieuw uit ziet.




Allereerst heb ik Numatic George gebruikt voor het stofzuigwerk. Daarna heb ik Nanolex Interior Cleaner gebruikt voor het schoonmaken van eigenlijk alles in het interieur in combinatie met verschillende doeken, borstels, kwasten en sateprikkers. Het valt me op dat zulke oude auto’s veel meer kieren en hoekjes hebben, dus de sateprikkers zijn zeker geen overbodige luxe. Het leer heb ik daarnaast nogmaals schoongemaakt met de reiniger van Mothers, waarna ik de leercreme heb gebruikt om het te voeden. Ook in het interieur zit opmerkelijk veel chroom dus al die onderdelen heb ik daarna schoongemaakt met Poorboys Professional Polish. De kunststof delen moet ik nog behandelen met iets, en dat iets wordt waarschijnlijk 303 Aerospace Protectant.

Voor:
20171231_160502.jpg


Na:
20171231_160644.jpg


Ook in de kiertjes moet het schoon zijn:
20180107_154551.jpg


Na:
20180107_154705.jpg


En het chroom:
20180113_152217.jpg


Na:
20180113_152459.jpg



Daarna was het tijd om de auto ook van buiten schoon te maken. De auto was niet extreem vies, maar toch komt er altijd meer vuil vanaf dan je verwacht.

Uiteraard eerst begonnen met de velgen, banden en wielkasten. Ik had helaas niet de mogelijkheid om mijn HD-reiniger mee te nemen, en ik moest het doen met een slang met alleen een open straal en niet al te veel wateropbrengst. Desalniettemin was ook daar mee te werken.

In de emmer zat heet water met Born to be Mild. Daarnaast zaten ook alle EZ velgenborster erin, de nieuwe velgenkwast van Valet Pro (die kwam goed van pas), de Incrediflair van MM (iedereen zou er 1 moeten hebben) en de Tuf Shine bandenborstel. De velgen heb ik schoongemaakt met Monello Non-Ferro en de banden en voor de banden en wielkasten heb ik gebruik gemaakt van Poorboys APC 1:10.

Voor:
20180121_103546.jpg


Tijdens:
20180121_104155.jpg


20180121_110017.jpg



Na:
20180121_104445.jpg


Na de velgen heb ik alle rubbers, kiertjes, randjes, logo’s, badges, etc, schoongemaakt met Autoglym Multiwash TFR en een kwastje om daarna de auto te wassen met heet water en Gyeon Bathe.

Voor:
20180121_102852.jpg


Na:
20180121_141846.jpg


Na het wassen gekleid met Monelloklei en Born Slippy (in de pompsprayer, nooit meer een lamme arm van het knijpen). Er kwam niet extreem veel vervuiling af, maar het was toch de moeite waard.

Het drogen heb ik gedaan met de Silk Dryer en de Blaster Sidekick en daarna is de auto weer naar binnen gereden voor het polijstwerk.

De auto is dus redelijk recent overgespoten, maar dat is niet gedaan zoals wij detailers dat graag zouden zien. Er zit redelijk wat orange peel in en ook zijn er flink wat hologrammen te zien van het polijstwerk van de spuiten. Ook was de lak her en der ontsiert door verkeerd wassen/drogen/aanraken. Daarnaast zaten er op het linker voorscherm rare puntjes/plekjes die ik er met kleien niet af kreeg. Ik dacht dat het ging om blaasjes in de lak, maar ik heb ze er uiteindelijk afgekregen door met mijn nagel te krabben in combinatie met Gyeon Prep. Dat heeft me ongeveer een half uur gekost voor een oppervlakte van 20 bij 20 cm, dus ik was blij dat het niet over de hele auto zat. Kortom: een mooie uitdaging om het mooier te maken!

Voor het polijsten heb ik de volgende combinaties gebruikt:


DAP900 - Scholl Witte Spiderpad - Scholl S3 (2-4 hits)

Rupes Mini - Scholl Witte Spiderpad/Paarse pad - Scholl S3 (2-3 hits)

Flex PE-2 150 - Gele Monellopad - Scholl S3 (1 hit)


Ik heb niet deze volgorde aangehouden, maar op sommige plekken heb ik de Mini gebruikt op de toegankelijke plekken de DAP en de Flex heb ik pas sinds afgelopen weekend, dus die heb ik voor het eerst voorzichtig gebruikt om te kijken hoe dat werkt. Na de Flex heb ik de Mini of DAP erbij gepakt om na te bewerken. Uiteraard moet er nog gefinisht worden, maar ik ben er nog niet over uit met welke combinaties dat gaat gebeuren. Ik neig naar Scholl S17 op een medium cutting pad en daarna Gyeon Primer op een finishing pad, maar misschien doe ik wel Rupes wit op een finishing pad gevolgd door Primer op een finishing pad.

Klaar voor het polijstwerk:
20180121_153243.jpg


Net boven de deurgreep:
20180128_165627.jpg


Na:
20180128_165949.jpg



En nog een shot van het voorscherm:
20180128_153005.jpg




Hoe dan ook, de lak ziet er een stuk beter uit en de eigenaar is helemaal enthousiast!





To be continued….
 

Bijlagen

  • 20171231_130929.jpg
    20171231_130929.jpg
    225,8 KB · Weergaven: 306
  • 20171231_164042.jpg
    20171231_164042.jpg
    201 KB · Weergaven: 214
  • 20180113_154146.jpg
    20180113_154146.jpg
    162,9 KB · Weergaven: 226
  • 20180113_154359.jpg
    20180113_154359.jpg
    158,1 KB · Weergaven: 297
  • 20180121_102903.jpg
    20180121_102903.jpg
    158,9 KB · Weergaven: 199
  • 20180121_103432.jpg
    20180121_103432.jpg
    200,8 KB · Weergaven: 281
  • 20180121_103701.jpg
    20180121_103701.jpg
    145,2 KB · Weergaven: 198
  • 20180121_104440.jpg
    20180121_104440.jpg
    141,5 KB · Weergaven: 231
Overigens, de onderste delen zijn geribbeld, zoals op deze foto te zien is. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik was van plan de Mini te gebruiken op een niet zo'n harde pad zodat je contouren goed kan volgen, maar ik heb ook aan polijsten met de hand gedacht.

20180128_174047.jpg
 
@m@rio De staat van de lak lijkt inderdaad mee te vallen op de foto's (ik moet eens een fatsoenlijke camera lenen), maar het is echt niet best. Ik ga denk ik inderdaad met de gele of witte Rupes pad kijken wat ik kan doen aan correctie.
 
Leuk project op een kranig en statig oudje! Deze wagens hebben toch echt iets majestueus! So far, So good... ik ben benieuwd naar het vervolg.
 
Ik zou bij dat onderste deel alleen het vlakke deel machinaal doen met een zo klein mogelijke pad. Om dat comfortabel te kunnen doen zou ik vooral de randen erboven en eronder zorgvuldig afplakken. Dan kun je zelfs misschien wel met een iets te grote pad die delen doen.
Mijn abonnement staat ook aan.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Vanmiddag weer een paar uurtjes aan het polijsten geweest. Ditmaal was de linker achterkant en de kofferklep aan de beurt. Op het zijscherm waren de defecten niet bijzonder en was bijna alles er met 2-3 hits met de Mini uit (witte spiderpad/paarse scholl pad + S3) , maar de kofferklep had een aantal enorm diepe krassen en die kosten wat meer tijd en kracht. De kofferklep is een enorm vlakke plaat, dus ik denk dat daar ook regelmatig voorwerpen op hebben gestaan die de lak geen goed hebben gedaan. Daar heb ik de Flex erbij gepakt. Eerst met gele pad van Monello en daarna de paarse wolpad. Ik was een beetje huiverig, want dit was voor m'n gevoel een hele zware combi, maar het was nodig. Het grootste deel van de krassen was er na 2 hits met de Flex uit en daarna heb ik nog nabewerkt met de Mini en witte spiderpad met S3. De DAP had hier ook niet misstaan, maar de Mini is iets krachtiger en werkt zo fijn dat ik die maar heb gepakt. Desondanks zijn er nog flink wat krassen zichtbaar, maar ik wilde niet te veel risico nemen dus heb ik in overleg met de eigenaar besloten om het hierbij te laten. Naast de diepe defecten in de kofferbak liep er ook 1 diepe en lange kras tussen de kofferklep en het deel waar het cabriodak zit. Deze heb ik 5 hits gegeven met de Mini en daarna was die een heel stuk minder zichtbaar.

Mijn dag was weer goed besteed en wat ben ik blij dat mijn machinepark wat is uitbegreid de laatste maanden. De Rupes Mini is echt fantastisch en de Flex gaat mij ook wel bevallen denk ik, al moet ik daar nog wat meters mij maken om alles eruit te halen, vermoed ik.

Onderstaand nog enkele foto's en video's van de auto. Ik weet niet waarom de lichte en donkere lijnen verschijnen als ik film, maar ik vermoed dat het met de lampen te maken heeft. Is er iemand die dat voor mij kan verhelderen?

Voor:
20180204_130811.jpg


Video voor (eigenaresse komt binnen):


Video na:




Voor (na 2 keer polijsten):
20180204_151500.jpg



Na 5 keer polijsten:
20180204_152556.jpg


Krassen die ik er niet verder dan dit uit kreeg, links bovenin de kofferklep (zoom in om het goed te zien:
20180204_160023.jpg


En nog een totaalplaatje:
20180204_172242.jpg


De linkerkant is nu zo goed als klaar voor het fijnere polijstwerk. Alleen het geribbelde plaatwerk onder de stootstrip moet nog gedaan worden, maar ik heb inmiddels een aanbod gehad van @m@rio die met de Ibrid langs wil komen, dus dat komt wel goed.

Volgende week weer verder!
 
Mooi project en je pakt het goed aan! Fijn ook dat het op je gemak in etappes kan :).

Onderstaand nog enkele foto's en video's van de auto. Ik weet niet waarom de lichte en donkere lijnen verschijnen als ik film, maar ik vermoed dat het met de lampen te maken heeft. Is er iemand die dat voor mij kan verhelderen?

Verschil in frequentie van de verlichting en je camera. Komt vaker voor bij TL of LED.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Zluytr
Mooie vorderingen. Later vandaag ga ik je werk bekijken vanachter een pc met groot scherm in plaats van met telefoon. Dat is toch duidelijker.
 
De zwarte strepen in je beeld komen waarschijnlijk doordat de led heel snel knippert, dit zie je niet met het blote oog, maar door de sluitertijd van de camera komt dit naar voren.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen