• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Microcar (Reinigen + LSP)

Enneh, hoe beviel het om een klein autotje te doen? Ben je zo klaar :D
Jah, zó klaar... Helaas toch 5 uur staan bikkelen! :p


ik heb jouw detailbeurt m.b.t. de brommobiel met veel belangstelling gelezen, Ik probeer alles te lezen wat mij een goede detailer maakt.
Toch een paar vragen die mij bezig houden : op veel plekken zwarte spikkels en oxidatie. Er is niet gepolijst, krijg je deze spikkels en oxidatie dan weg
middels kleien ?

Dan moet je cleanen/polijsten en dit zou een enorm verschil gaan maken met de rest van de auto . Waarom ? Groeten Juultje 16
Ik lees en probeer ook veel wat mij een goede detailer zou moeten maken. Ben het tot op heden nog steeds niet! :laughing:

De vele spikkels waren met de klei op zich weg te krijgen omdat ze veelal OP de lak liggen en dan kan de klei ze oppikken. Ik kon er niet precies achter komen wat de spikkels nou precies waren, aangezien verschillende reinigers (IJzerverwijderaar/teer-harsreiniger/APC) er de ene keer wél op reageerde en de andere keer niet.
IJzerverwijderaar: De ijzerspikkels lossen op en er ontstaan paarse druipertjes. (Reactie van het product op de roest)
Teer-harsverwijderaar: Zelfde druipertjes, veelal bruin/oranje.
APC+D: Eveneens druipertjes, ontvettende werking lost de vettigheid op.

Dus ik houd het op een mix van verschillende verontreinigingen.

Al met al kon ik de spikkels dus wegkrabben met mijn nagels, maar de klei pakt het dan dus ook op. Echter moest ik flink op de klei drukken en erg vaak over hetzelfde stuk heen. Dit is niet zo erg voor de lak, mits je blijft sprayen met je glijmiddel en de klei dus niet in de lak laat happen omdat het te droog werd.
Als de klei hapt c.q. met teveel frictie over de lak gaat, dan kan je ''marring'' creëren. Dit lijkt op een doffe plek, maar is in feite een hele lading kleine krasjes bij elkaar en dat moet je (veelal licht) polijsten om te verwijderen.


Oxidatie onder de blanke lak kan je niet polijsten. Aangezien deze 'auto' al vele vreemde laksoorten had en er ook druipers op de gril hingen, vermoed ik dat de blanke lak niet goed heeft kunnen hechten aan de kleurlak en nu dus aan het loslaten is. (Zal dus ook steeds erger worden) Een andere optie kan zijn dat de blanke lak daar simpelweg dun aan het worden.

Hier een link naar een topic over mijn oude motorkap.


Nou ja, zoals je kon zien is de lak heel dof doordat de zon lekker heeft kunnen werken op de lak én dof door de vele swirls. Als ik onverhoopt zou moeten gaan paint cleanen of polijsten, dan zou één paneel helemaal strak worden en de rest is nog drama. ;) Dat valt op!

Daarbij waren de panelen die géén blanke lak hadden, zoals voornamelijk de achterpanelen, flink ''verkrijt''. Omdat er geen blanke lak op ligt, kan de zon flink z'n ding doen op de lak. De toplaag wordt dan dus flink ''krijtig'' en droog.

Onderstaande krasjes trok ik door de lak heeeel zacht te krabben. De donkere lijnen eromheen zijn van mijn vingers toen ik over de krasjes veegde.
Dit soort lak is te polijsten en dan verwijder je dus de bovenste laag lak die zo aangetast is. Letterlijk verwijderen, want je pad zal in dit geval rood verkleuren omdat je dus in de kleurlak aan het slijpen bent. Je polijst dus tot je onderliggende kleurlak tevoorschijn komt, die nog niet verkleurd is.
20200326_122040.jpg