• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monelle Mezzo gevolgd door PB Professional Polish?

hvdk

Detailing trainee
24 aug 2022
49
30
Kun je Poorboys Professional Polish als eind polish gebruiken?
PS: ik heb geen machine, dus alles met het handje :rolleyes:


Ik heb PB Professional Polish eigenlijk gekocht om mijn oxidatie van mijn chroom te verwijderen. Ik lees dat dit meer een cleaner is dan een polish, maar dat het er ook aan lag welke pad je gebruikte. Wilde deze met witte Monello hand pad aanbrengen om na kleien evt lichte krasjes te verwijderen. Of moet je dan sowieso je hele auto met bijv. Monello Mezzo doen? Heb een oranje, witte en zwarte handpad liggen.

Ik ga mijn auto in de wax zetten en wil deze voorbereiden: wassen, evt iron remover, kleien, polijsten voor evt krasjes na het kleien (Bilt Hammer Auto-Clay Soft). Evt wat "diepere" krasjes met Monello Mezzo met oranje handpad, voor zover je die met de hand ook echt wegkrijg en dan ook niet door de blanke lak gaat.
Heb ook nog oude fles Monello Finale staan, maar daar zit volgens mij geen cleaner in. Hij is wel oud, maar heeft altijd in het donker gestaan en werkt naar mijn idee nog.

Mijn vraag: Wat is beter?
  • Monelle Mezzo gevolgd door M Finale
of
  • Monelle Mezzo gevolgd door PB Professional Polish?
 
Mezzo -> Finale (Polijsten)

Pro Polish is een paint cleaner en zal de lak chemisch reinigen. En inderdaad, er zal ietwat slijpkracht zijn met een witte pad, maar dit is echt minimaal. Misschien op kritische lakken een optie, maar dat is uitzonderlijk.
Een polijstmiddel bevat ook paint cleaner, maar dan met een korrel erin, dus deze opvolgen met een paint cleaner is overbodig.

Of je Mezzo (medium) of Finale (fijn) nodig hebt, zal afhankelijk zijn van de hardheid van je lak.
Als je een betonharde lak hebt, maar de krasjes zijn heeeeeel fijn, zal je alsnog een grove combi moeten gebruiken om voldoende kracht te hebbem om lak weg te slijpen.
 
Als het om de VW met kleurcode F6? in je avatar gaat, is de vraag of kleien extra krasjes oplevert (afhankelijk van je techniek en de gebruikte lube en de gebruikte klei). Dus je kunt ook na het kleien de professional polish gebruiken om ook chemisch (dieper) te reinigen, en dan bekijken of je wilt polijsten of niet. Je kunt er ook voor kiezen om alleen met Finale te polijsten (witte of eventueel oranje handpad). De zwarte handpad is zeker op VW-lak alleen geschikt om een glaze of een wax aan te brengen.
 
Duidelijk. Gebruik ik de finale en evt op pianolak de pbp.
Ik weet niet hoe hard mijn lak is. Denk vrij hard. Want bij mijn deurhandle zie ik zover ik mij kan herinneren geen krasjes. Bij mijn vorige Seat wel.
Ik heb een VW Golf 7.5 facelift. Is dat een harde lak?
En moet je na de oranje handpad met de Mezzo altijd Finale gebruiken met witte handpad? Ook al heb je een harde lak? Weet niet of je juist krasjes kunt creëren met mezzo en oranje?
 
Met Mezzo en oranje pad haal je wel wat meer weg, maar vaak creëer je daarbij ook een soort matte waas, die weer verdwijnt door fijner te polijsten. (dus bijvoorbeeld met finale en witte pad in dit geval).

Lakkleur en automodel (incl. bouwjaar) is een aanwijzing voor de te verwachten hardheid van de lak. Die hardheid is ook afhankelijk van de gebruikte lakstraat (modellen die op meer plaatsen worden geproduceerd, gaan op de ene plek door een ander type lakstraat dan in een andere fabriek, waardoor een identieke auto in een identieke kleur zomaar een andere lakhardheid kan hebben. Dan heb je ook nog auto's die geheel of gedeeltelijk overgespoten zijn, en dat betekent ook een afwijkende hardheid.

Het is een kwestie van beginnen, en eerst een testspot doen om te kijken hoe de lak reageert op een bepaalde polijstcombinatie. Daarbij liever te mild beginnen (kost vooral tijd, geen extra lak) dan te grof, opschalen kan altijd nog.
 
Als het om de VW met kleurcode F6? in je avatar gaat, is de vraag of kleien extra krasjes oplevert (afhankelijk van je techniek en de gebruikte lube en de gebruikte klei). Dus je kunt ook na het kleien de professional polish gebruiken om ook chemisch (dieper) te reinigen, en dan bekijken of je wilt polijsten of niet. Je kunt er ook voor kiezen om alleen met Finale te polijsten (witte of eventueel oranje handpad). De zwarte handpad is zeker op VW-lak alleen geschikt om een glaze of een wax aan te brengen.
Volkswagen Indium Grau Metallic LR7H is mijn kleurcode.
Heb de lak vandaag bekeken en vind dat die er nog heel erg goed uitziet als leek zijnde. een enkel krasje her en der. Misschien hele lichte swirls op jhet dak, maar dan moet je wel heel erg goed kijken. Bij normaal kijken vallen deze niet op. Dus als kleien geen "krasje" opleveren zou ik in principe zelfs niet hoeven te polijsten, maar alleen te cleanen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Als de lak er nog prima uit ziet, zou ik eerst gewoon wassen en reinigen en vervolgens de wax aanbrengen. Misschien vind je dit al prima en hoef je ook geen extra stappen te nemen.

Zeker als je lak in prima staat is, gaat een paint cleaner of polijstmiddel weinig uithalen. Althans, ik betwijfel of je vele werk de moeite waard is. ;)
 
Wat bedoel je met reinigen? Dan na de wasbeurt?
Toch wel iron-remover en klei? Heb klei wel speciaal aangeschaft. Heb dat ooit wel eerder gedaan.
 
Reinigen, als in specifieke reinigers indien nodig. Dat kan dus teer-hars-insecten en inderdaad de-ironizer zijn.

Kleien kan natuurlijk altijd. Persoonlijk ben ik altijd gulzig met het glijmiddel en laat de klei het werk doen. Echt duidelijke marring heb ik nooit veroorzaakt, maar ergens toch lichtjes de klei die een keertje hapt in de lak, dat kan altijd gebeuren.
 
OK.
Kleien ga ik dan toch doen. De bilt Hammer kan met water, maar ik pb glijmiddel gekocht en zal niet te hard drukken
Teer hars reiniger heb ik niet. Weet niet of dat nodig is. Neem wel de auto nog af met een ontvetter (ipa gemengd met gedistilleerd water en evt klein scheutje apc of waxloze auto shampoo : dodo juic born to be mild. Recept van YouTube Pan The Organizer).
Iron remover heb ik nog staan.
Ik heb er zin in.
Hopelijk is er een parkeerplek vrij voor de deur ivm wassen.
 
Heb zojuist zijn filmpje gekeken en ik begrijp dat hij op een 960ml IPA/water-mengsel (120/840ml / zo'n 14% IPA) ook nog zo'n 30ml APC of shampoo toevoegen als optie geeft. Dit voor meer reinigingskracht, wat meer ''bite''.

Als ik mij bedenk dat je voor een volle 19L GritGuard-emmer maar 21ml BtbM nodig hebt en hij dan al 30ml in amper een liter gooit... Kweenie, Ik zou het gewoon bij de ontvetter houden en hier geen product bij doen. :p Je lak is al behoorlijk schoon en je gebruikt geen ''vette'' producten zoals een polijstmiddel o.i.d.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
"Ik zou het gewoon bij de ontvetter houden en hier geen product bij doen."
Je bedoel wel de alcohol met gedestilleerd water maar zonder shampoo?
Mini scheutje APC dan? Als hoewel APC ook niet mag achterblijven anders blijf je dat ook zien. Zag nl test waarbij Gyeon Q²M APC (die ik heb) na lange tijd op de lak ook sporen achterlaat.

Zo'n alcohol mengsel kan toch geen kwaad lijkt me, is ook zo gedaan en zijn alle polijst, cleaner-restjes in ieder geval weg.
 
Ik weet het fijne er niet van, maar ik zou inderdaad alleen een IPA-water-mengsel maken.

Ik kan mij voorstellen dat een APC residu achterlaat. Het bevat vaak mineralen (o.a zouten) die dus kunnen achterblijven.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Ga dat doen. Bedankt voor alle hulp. Ik zal nog wel het een en ander posten, maar dan een nieuw onderwerp.