• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello polijstmiddelen met Scholl pads

volvopilot

Detailing addict
7 mrt 2018
73
65
29
Dag allemaal,

ik ben bezig met mijn 2016 Volvo V60 de lak te corrigeren. Dit is een ex lease auto en de wasstraat is regelmatig bezocht. Ik had nog Monello veloce, mezzo en finale staan maar ik heb voorheen met Scholl producten gewerkt. Daar heb ik de pads nog van dus wilde deze gebruiken met de Monello polijstmiddelen. Nu ben ik begonnen als volgt:

- monello veloce met de Scholl blauwe pad
- monello mezzo met de paarse pad
- monello finale met de orange pad

ik ben toch niet echt tevreden met het resultaat. De behaalde correctie is niet helemaal wat ik aan het begin dacht, en zelfs swirls zijn er niet helemaal uit. Zou na een 3 stap correctie toch wel anders moeten zijn denk ik. Bij mijn vorige auto heb ik met S30+ gefinished en dat was een stuk beter gevoelsmatig. Anderen die ook deze ervaring hebben met de Monello lijn? Of heb ik wellicht toch de verkeerde pad/polijstmiddel gebruikt voor een goed resultaat?
 
Al doe je een 100-staps correctie, als de eerste gradatie niet alles verwijderd, dan blijf je deze zien. Afschalen zal nog heel iets kunnen doen, maar je werkt voornamelijk aan de hoogglans. ;)

Ik ken de Scholl Concepts - pads niet uit eigen ervaring, maar als ik de beschrijving bekijk in de webshop;

Blauwe pad voor lichte krassen en holo's. (Finale/S30)
Oranje pad voor medium tot compound. (Mezzo/S17)
Purple voor compounden. (Veloce/S3)

Dan heb je nu dus Veloce op een zachte pad gebruikt en dan mis je flink wat correctie.
Vervolgens Mezzo op een harde pad.
Finale op een medium pad.

(Correct me if I am wrong)
 
Meerdere stappen maakt niet uit voor de correctie, de eerste bepaalt de mate van correctie daarna schaal je af. Mijn ervaring met Volvo is dat de lak behoorlijk hard kan zijn maar dat verschilt natuurlijk per auto. Als de correctie in de eerste stap onvoldoende is dan moet je daar het verschil maken. Extra passes, langzamer bewegen, hogere snelheid, iets meer druk, toch een andere pad (wol of MF) of een ander polijstmiddel zijn allemaal mogelijkheden. Hangt ook van de machine af en de uitslag, veel variabelen / mogelijkheden.
 
Dag allemaal,

Ik had nog Monello veloce, mezzo en finale staan maar ik heb voorheen met Scholl producten gewerkt:
- monello veloce met de Scholl blauwe pad
- monello mezzo met de paarse pad
- monello finale met de orange pad

ik ben toch niet echt tevreden met het resultaat. De behaalde correctie is niet helemaal wat ik aan het begin dacht, en zelfs swirls zijn er niet helemaal uit. Zou na een 3 stap correctie toch wel anders moeten zijn denk ik. Bij mijn vorige auto heb ik met S30+ gefinished en dat was een stuk beter gevoelsmatig. Anderen die ook deze ervaring hebben met de Monello lijn? Of heb ik wellicht toch de verkeerde pad/polijstmiddel gebruikt voor een goed resultaat?
Even ervanuitgaande dat de techniek goed is hieronder mijn visie en die is anders als die van @Quantoxx :
-Bij de blauwe navy spiderpad staat “Deze Navy-Blauwe pad is geschikt voor medium tot zware polijstmiddelen en past optimaal bij de Scholl Concepts s20 1-step polish.”
-Dit is een medium pad dus geschikt voor Mezzo
-Deze stevige pad is geschikt voor zwaardere polijstmiddelen en helpt bij het verwijderen van diepe swirls en (schuur)krassen.

Ik zou dus eerder veloce/paars verwachten ipv een blauwe (medium of 1 staps pad) en denk dat je daar het verschil mee kan maken.
En dan:
Mezzo op blauw
Finale op oranje
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dank voor de reacties. Ik ben nu bezig met een test paneel met Veloce en Mezzo op de andere pads. Lijkt inderdaad dat ik hier met mezzo met de paarse pad vorige keer door de niet juiste combinatie zelf swirls heb gemaakt. En met veloce op blauw dus niet genoeg correctie behaal in stap 1.

En hoe verhoud S30+ zich tov finale of mezzo? Is het ook een idee om Veloce op paars, Mezzo op blauw en dan finishen met oranje met S30+? Of is S30+ meer een mezzo achtige polish qua slijpgraad?
 
Maar we hebben het niet over een spiderpad en ik hield de gebruikte kleuren aan. ;)

Zie nu wel dat Blauw nét wat harder is dan Oranje, dus die kan je inderdaad omdraaien. Alleen bij Oranje staat ook Medium tot compound, dus dan zou je ook niet ''moeten'' finishen met Oranje, maar een wat zachtere. (Geen idee welke kleur, Oranje lijkt het zachtste in de webshop)

Veloce --> Paars.
Mezzo --> Blauw
Finale --> Oranje.


S30 vind ik vergelijkbaar met Finale.
S17 met Mezzo.
S3 met Veloce.

Dus 3-staps polijsten zoals je zelf al voorstelt is in mijn opinie een prima manier. :D Er zullen altijd mensen zijn die liever finishen met Pad van MerkA, polijstmiddel van MerkB en koekjes van Lu, maar jouw idee is helemaal prima, hoor.

Om het nóg uitdagender te maken: Probeer de S3 goed door te werken. Dan werk je al dusdanig aan je finish, dat je de medium-stap waarschijnlijk over kan slaan. ;)
 
Dank voor de reacties. Ik ben nu bezig met een test paneel met Veloce en Mezzo op de andere pads. Lijkt inderdaad dat ik hier met mezzo met de paarse pad vorige keer door de niet juiste combinatie zelf swirls heb gemaakt. En met veloce op blauw dus niet genoeg correctie behaal in stap 1.

En hoe verhoud S30+ zich tov finale of mezzo? Is het ook een idee om Veloce op paars, Mezzo op blauw en dan finishen met oranje met S30+? Of is S30+ meer een mezzo achtige polish qua slijpgraad?
Mijn visie:
Ik denk niet dat je zelf swirls gemaakt heb door Mezzo op paars te knallen.
-Veloce/paars (persoonlijk vind ik S3 prettiger werken)
-Mezzo /blauw (welke blauw heb jij?)
-Finale/Oranje

S30 is net iets krachtiger dan Finale maar finished imo ook net iets minder mooi dan finale.
 
Maar we hebben het niet over een spiderpad en ik hield de gebruikte kleuren aan. ;)
Zie nu wel dat Blauw nét wat harder is dan Oranje, dus die kan je inderdaad omdraaien. Alleen bij Oranje staat ook Medium tot compound, dus dan zou je ook niet ''moeten'' finishen met Oranje, maar een wat zachtere. (Geen idee welke kleur, Oranje lijkt het zachtste in de webshop)
Veloce --> Paars.
Mezzo --> Blauw
Finale --> Oranje.
S30 vind ik vergelijkbaar met Finale.
S17 met Mezzo.
S3 met Veloce.
Dus 3-staps polijsten zoals je zelf al voorstelt is in mijn opinie een prima manier. :D Er zullen altijd mensen zijn die liever finishen met Pad van MerkA, polijstmiddel van MerkB en koekjes van Lu, maar jouw idee is helemaal prima, hoor.
Om het nóg uitdagender te maken: Probeer de S3 goed door te werken. Dan werk je al dusdanig aan je finish, dat je de medium-stap waarschijnlijk over kan slaan. ;)
Zachter dan de “standaard” oranje pad maar hij kon mij niet bekoren op de Rupes maar op een dappie icm met de lak die hierom vraagt is het een prima pad
 
Die paarse pad hoort op zeker bij Veloce. Dit wordt hier ook meermaals aangedragen als een iets zwaardere combo dan monello geel + veloce. Daarbij is het al aangehaald: check het resultaat na je eerste (cutting/compounding) hit en beoordeel de correctie! Is de correctie er, dan pas werken aan de glans middels fijnere middelen.
 
Ik heb net een paneel gedaan met Veloce op paars, daarna Mezzo op blauw en S30+ op oranje. Wel een beter resultaat al.

Wat ik lastig vind om te bepalen is wat er nodig is voor een correctie. Want ik was altijd in veronderstelling dat de standaard swirls normaal gesproken wel te verwijderen zijn met een lichtere polish, bijvoorbeeld S30+. Maar zet je de auto in de volle zon lijken er nogsteeds best wat swirls in te zitten. Terwijl de wat diepere krasjes redelijk gecorrigeerd zijn na de Veloce met paars.

Het zware werk lijkt dus wel wat te lukken maar echt afronden naar een swirl vrije finish lijkt niet te lukken. Wat met mijn vorige auto wel prima ging eigenlijk.

Ik gebruik voor Veloce standje 6 op de DAP900, voor mezzo 5 en voor S30+/finale stand 4.
 
Dat het ''maar'' een ondiepe kras zoals een swirl betreft, wil niet zeggen dat je met weinig power deze kan verwijderen. ;) Als het een harde lak betreft, dan moet je grijpen naar veel power c.q. grove combi om überhaupt de lak weg te kunnen slijpen, niet een fijne combi omdat er maar weinig lak verwijderd hoeft te worden.

Dat een swirl niet wordt verwijderd maar naastgelegen diepere defecten wél, dat is vrijwel onmogelijk. Als er ná dit polijsten ineens in de zon weer swirls zichtbaar zijn, dan heb je ze bij het afnemen zelf weer gecreëerd. (Goede inspectie c.q. verlichting is dus erg belangrijk)
 
Dus evt een grovere combi als veloce met een paarse pad pakken? Lijkt me al wel behoorlijk grof materieel namelijk voor swirls. Zelfs bij een harde lak.
 
Ik heb net een paneel gedaan met Veloce op paars, daarna Mezzo op blauw en S30+ op oranje. Wel een beter resultaat al.

Wat ik lastig vind om te bepalen is wat er nodig is voor een correctie. Want ik was altijd in veronderstelling dat de standaard swirls normaal gesproken wel te verwijderen zijn met een lichtere polish, bijvoorbeeld S30+. Maar zet je de auto in de volle zon lijken er nogsteeds best wat swirls in te zitten. Terwijl de wat diepere krasjes redelijk gecorrigeerd zijn na de Veloce met paars.

Het zware werk lijkt dus wel wat te lukken maar echt afronden naar een swirl vrije finish lijkt niet te lukken. Wat met mijn vorige auto wel prima ging eigenlijk.

Ik gebruik voor Veloce standje 6 op de DAP900, voor mezzo 5 en voor S30+/finale stand 4.
Niks mis met de machinestanden, werk je langzaam genoeg?
Volvo kan keihard zijn dus is paars/veloce net aan te licht
 
I.p.v. meteen naar de zwaarste combi te zoeken probeer eerst met wat je hebt enkele malen te herhalen en kijk naar het resultaat voordat je afschaalt.

Pak een stuk ter grootte van een A3 velletje en probeer paars en veloce hier enkele malen op uit en na iedere 'hit' afnemen met een doek en een ipa oplossing (kan Nanolex Ex, Gyeon Prep of Alcohol zijn (Isopropanol))

Als je na enkele keren een goed resultaat hebt dan zou ik zoeken naar een snellere werkmethode of deze te houden. Pas na het verwijderd hebben van de krassen afschalen naar de volgende stap
 
Op harde lakken is het niet altijd een kwestie van grof geschut inzetten; soms wel maar soms ook niet.
Ik ga er even vanuit dat jij aan de gang ging met een DAP900
Ik gebruik voor Veloce standje 6 op de DAP900, voor mezzo 5 en voor S30+/finale stand 4

Best mooie combi waar je al veel mee kan bereiken, maar een rotary is dan vaak net even wat effectiever, zeker om weg te slijpen en het polijstmiddel goed door te werken.

Wat ik merk is dat ik op harde lakken met een rotary met minder grof middel (pad+polijstmiddel) met gematigde toeren en meer passes, meer bereik en met een betere finish om af te werken met de DA.
 
Het lijkt ook dat mensen de kleuren pads van Schol door elkaar halen. Kijk hier anders even voor het overzicht van alle Scholl pads. Ik vind Blue navy namelijk een hele goede correctie en geen slechte finish hebben. Dat is overigens echt een andere pad als de licht blauwe pad van Scholl.
Plaats anders ook eens wat foto's van je resultaat. Dan krijgen we ook een wat beter idee.
 
IMG_20200916_183648.jpg

IMG_20200916_132020.jpg

IMG_20200916_095917.jpg

Dank allemaal voor de reacties en tips. Uiteindelijk heb ik inderdaad de pads door elkaar gehaald, en heb het advies opgevolgd om meerdere hits met Veloce te doen. De foto's zijn nog zonder wax erop.

Uiteindelijk met 2 hits veloce op de paarse pad voldoende correctie gehaald. Daarna afgerond met mezzo op blauw en s30+ op oranje. Ik koet zeggen dat die laatste twee stappen niet heel veel toevoegde, hoogstens wat diepte. Veloce op paars finisht eigenlijk heel goed op deze lak.

Wel was veloce wat te mild om echt stevige imperfecties eruit te krijgen, dus ik ga wel op zoek naar een grovere combi voor de volgende keer.

De auto was echt een swirl walhalla hiervoor. Ik heb de auto net een maandje en hiervoor is deze als lease gereden voor 4 jaar en ging elke week door de wasstraat... Ik denk dat ik zo'n 85 procent verbetering heb gehaald.