• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

scholl of monello? Welke pads?

@nicknameless @Dennis van der Willik

... "als de meeste"... Dat wil niet zeggen dat ik de koning ben van het detailen en dat ik beter ben als iedereen, dat snap je wel. :) Ik baseer dit op het feit dat ik onvrijwillig teveel vrije tijd heb, bezig ben geweest om een opstart te maken naar een klein bedrijfje en daardoor in 2 jaar tijd veel bezig hen geweest.

That's it, That's all. :) Get the sand out of your vagina's ;)

Mijn punt lag op het feit dat, zoals het er letterlijk staat, ik ondanks veel werken met dezelfde spullen er nog elke keer geleerd word en geen enkele detail hetzelfde is. Dus naast het feit dat je veel verschillende materialen en producten kan kiezen, blijft het gewoon heel persoonlijk.



Greeetz
was met knipoog @Quantoxx
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Quantoxx jij hoeft jezelf niet te verdedigen hoor. Volgens mij waren de opmerkingen niet naar bedoeld. Ik ( en waarschijnlijk vele) waardeer jouw input enorm. Erg leerzaam en leuk om te lezen.

Oh ja, ik detail echt minder dan jij hoor
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
monello pads heb ik niet gezegt hoor, ben niet zo fan van die pads. gaf als advies de rupes mk2. die geeft een snellere correctie dan bv een dap. s3 s17 is idd een mooie combi. maar wat ik je ook adviseerde was koop de hele set. heb je alles bij de hand. en ik vind de rupes geel en wit geweldig, gebruik blauw en groen nooit, daarvoor pak ik scholl pads icm scholl pads, maar dat wist je al. ik zou niet meer denken twijfelen of vragen. koop gewoon een mooie rupes set
juist ja, je had de scholl pads aangeraden. sorry! maar welke pads had je nu weer best voor de s3 en de ss17?
 
Niet geheel onbelangrijk is het type verlijming wat fabrikanten gebruiken: chemisch of thermisch. Thermisch is beter voor het milieu maar het nadeel is dat ze gevoelig zijn voor oververhitting. Bij een Dual Action machine zoals een DAP900 wordt de lak niet warm maar ontstaat de warmte tussen steunplaat en velcro van je pad. Daar wordt het met een beetje doorzettingsvermogen tegen de 90 graden celcius!

Teveel warmte zorgt ervoor dat er in het centrum de verlijming los kan laten (daar kan de warmte het minste weg) en als er eenmaal een beginnetje is dan gaat het rap en schuurt het velcro het foam snel weg en kan je zelf een gat krijgen in je pad of de pad implodeert. Vandaar ook dat sommige merken gaten hebben in het midden van de pad om de warmte af te voeren.

Om dit tegen te gaan zal de pad regelmatig schoon gemaakt moeten worden en worden afgekoeld. Besef wel dat als je begint de machine koud is maar na een paar keer reinigen heeft de steunplaat al een hogere basiswarmte waardoor de pad nog sneller kan oververhitten.

De Monello pads zijn chemisch verlijmd en daardoor veel sterker, de verlijming laat niet los, zelfs niet bij 150 graden. Wat soms wel gebeurt is dat men te hard trekt aan de pad bij het eraf halen en dat de foam van de velcro wordt los getrokken maar dat heeft niets te maken met de verlijming maar met de manier van lostrekken. Aangezien het gros van de mensen beginner zullen zijn is het fijn om pads te hebben die niet zo kritisch zijn en wat meer kunnen hebben zonder dat gelijk de pad sneuvelt in de polijststrijd.

De Monello pads zijn zeker goed maar worden sneller zacht dan andere pads zoals de Sandwich Spiderpads of de Low-Pro pads van Buff & Shine. Hierdoor zakt de correctiekracht wat in maar de pads gaan relatief wel lang mee. Uiteraard hangt het er ook vanaf hoe iemand zijn pads bij houdt. Niet schoonmaken tussendoor is echt een no go en dan zal je weinig plezier hebben van je pads.

Hardere pads corrigeren uiteraard beter maar slijten ook harder. Een foampad die zeer goed corrigeert maar nauwelijks slijt ben ik nog niet tegen gekomen. Daarentegen, als je 1 hit kan besparen verdien je als bedrijf de pad al een paar keer terug omdat de kosten van een hit Gemiddeld 1-1.5 uur) veel meer zijn dan de kosten van de pad. Voor een consument ligt dat weer anders omdat die voor zichzelf bezig is.

Kijk dus niet alleen naar de prijs maar ook naar de correctiekracht van je pad, hardheid van je lak, diepte van je krasjes en pas daar je pads op aan. Op zachtere lakken kan je lichte krasjes prima met de Monello foampads eruit krijgen. Op een Audi kom je dan waarschijnlijk tekort maar je kan natuurlijk ook de Thin Foamed Wool pad gebruiken. Deze corrigeert aanzienlijk sterker maar zal je daarna wel af moeten bouwen met hetzelfde product op foam of een medium polish.
 
@Dibbuz Niet iedereen heeft de mogelijkheid om veel verschillende soorten pads te proberen en voor de wolpads heb je het nadeel ook al bloot gelegd. Is een middenweg in de vorm van MF voor de correctie en foam om te finishen een oplossing die in veel gevallen zou kunnen werken? Of zijn de MF pads zo duur dat je beter verschillende foampads kan kopen?
 
  • Leuk
Reactions: BenzJannik
@SvA - MF-pads zijn nog niet zo gek duur als je kijkt naar de duurzaamheid. Ik heb ze enkele keren geprobeerd, maar ik vind het maar een gehannes met het primen enzo. :)

Wat ik een erg goed punt vind van @Dibbuz is de meerkosten van een pad met meer correctie (snelheid) versus de uiteindelijkr tijd die je nodig hebt.
Doe je het op je eigen auto en heb je alle tijd, dan red je het prima met foam. Maar als je een prijs aanneemt en op de uurtjes moet letten, dan is de meerprijs van een duurdere pad het wel waard omdat je tijd bespaart. :)
 
  • Leuk
Reactions: BenzJannik
@Dibbuz Niet iedereen heeft de mogelijkheid om veel verschillende soorten pads te proberen en voor de wolpads heb je het nadeel ook al bloot gelegd. Is een middenweg in de vorm van MF voor de correctie en foam om te finishen een oplossing die in veel gevallen zou kunnen werken? Of zijn de MF pads zo duur dat je beter verschillende foampads kan kopen?
Er is helaas geen ideale combinatie voor elke auto. Soms is het gewoon proberen. Microfiber pads is iets waar je van moet houden. Ooit een Audi TT RS gedaan met de LHR15 en blauwe Rupes Microfiber pad en dat ging erg goed. Alleen na 3/4 auto sneuvelde de pad helaas.
Voordelen van microfiber pads is dat het totaal niet spettert en de correctie is vaak erg goed. Nadelen zijn dat je de pads zeer vaak moet reinigen, nog vaker dan foam en dat je meer polijstmiddel nodig hebt dan bij foam.

Eigenlijk heb je met een DAP starterspack en thin foamed wool pad gewoon een mooie set pads waarmee je veel aan kan pakken. Of bijvoorbeeld een oranje Low-Pro pad, witte Monello pad en eventueel een wolletje erbij.

En als je er echt niet uit komt dan vraag je ons om advies :)
 
  • Leuk
Reactions: SvA
@Nuttiez

Dat heb ik gedaan met een holpijp

116161.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Nuttiez