• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mr Moose, mijn Volvo 340 CVT uit 1988

WouterR

Detailing trainee
20 nov 2024
22
25
Na een voorstel rondje met hele leuke reacties start ik hier dan het poets en later meer detail verhaal met de Volvo 340 CVT.

Dat verhaal begon in april 2008 met het zoeken naar een auto met een heel klein budget, wat ik in het voorstel topic niet had benoemd is dat ik al eerder een 340 met CVT had gehad in 2007 voor een paar maanden met dezelfde reden; tussen twee buitendienst banen in zittende waarvoor ik een auto van het bedrijf onder den bips kreeg.

Naast dat mijn vader twee keer een V300 heeft gehad was ik door de grijze 340 ook in contact gekomen met de Volvo 300 club, destijds echt een warm bad met een mix van studenten, werkenden en wat oudere mensen, uit alle hoeken van de samenleving en ieder met een eigen insteek in de hobby.

Toen ik in 2008 dus op zoek ging naar een eigen auto wist ik, ik wil weer een 340, met als secundaire wens zo min mogelijk roest, de rest daar kom ik wel uit.
Die vond ik na al wat exemplaren te hebben bekeken in een andere hoek van Gelderland nabij Geldermalsen bij een gezin waarvan de vrouw des huizes de auto in bezit had voor een boodschap en om zoonlief te brengen waar nodig.

De Volvo wouden ze graag inruilen tegen een wat meer moderne auto met bijkomende gemakken, die keuze was op zeker vlak nog niet zo makkelijk aangezien de auto uit de familiesfeer kwam, hij was initieel verkocht niet al te ver weg in Tiel aan een dame die de auto naar verluidt circa vijftien jaar heeft gehad en hem in een garage parkeerde na gebruik.

Zodoende was de auto behoorlijk goed geconserveerd, bij aanschaf door mij stonden er krap aan 43.000 km op de teller, en dat dus in 20 jaar.

Hieronder een tweetal afbeeldingen van de Volvo zoals ik hem aantrof bij het eerste bezoek aan de toenmalige eigenaar:

72284fef-1523-45a5-ac72-d03dc5ff4ac7.webp


3c089f57-6b43-48a8-a9be-14c9b8fb2b88.webp


De auto kon duidelijk wel wat liefde gebruiken, qua roest echter zeer netjes en ook technisch op één ding na volledig functionerend, de technische uitdaging was na uitleg hierover een wel bekend probleem bij de modellen met een CVT en vermoedde dat ik dat prima kon oplossen.

na nog een kop koffie en een prettig gesprek werd de koop gesloten en was ik de (nog immer) zeer blijde eigenaar van een Volvo 340, samen met de vrouw des huizes meteen de eerste rit aanvaard richting een winkel met overschrijf faciliteiten alwaar de vriendelijke dame aan de balie zei: "zozo toe maar, een Volvo", wist zij veel dat het de baby onder de Volvo's was, nog niet eens in Zweden geboren ook en met de jarrentellen aandrijving van een Dafje (zei het met flink wat aanpassingen door Volvo)

Toen was toch het moment aangebroken de terugreis naar destijds nog het pittoreske stadje Deventer te aanvaarden, dat verliep zonder problemen en met een grote lach op mijn gezicht, het gevoel van vroeger in de 360 en 340 van vader waren weer terug, al is dit er dan één met een CVT automaat en zonder 112 woest trappelende pony's.

Tot zover en hier, wordt vervolgd!
 
Mooi verhaal. Wat de foto's wel duidelijk laten zien: de wit uitgeslagen kunststof bumpers, wat in de tijd dat de auto is gebouwd een vrij normaal verschijnsel was, vaak te wijten aan een combinatie van wax die bij het in de wax zetten van de auto op de kunststof bumpers terecht kwamen en opbleken van het zwart door het zonnetje (UV-straling). Benieuwd naar de verhalen en wat je met de Volvo gaat doen.
 
  • Leuk
Reacties: WouterR
Bedankt voor de leuke reacties!

Hieronder ga ik verder vanaf de aankoop op twee mei 2008.
In dit topic wil ik de scheepslading met containers aan foto's die in al die jaren zijn gemaakt gaan gebruiken om specifiek de poets en later meer detail werkzaamheden te belichten.

Om na de openingspost over de aankoop maar eens af te trappen; wat foto's van de eerste was+poetsbeurt na aankoop, en een aantal van het interieur zoals het er destijds bijstond (volledig origineel, zoals de auto uit de fabriek kwam rollen en door de eerste eigenaar bereden is)

Het wassen gebeurde destijds met een emmer, zeem en goeiekope autoshampoo uit mijn vader z'n schuur, het poetsen met commandant nr 4 (het groene blik), en oude stukken kleding.
De bumpers...dat was hoogstwaarschijnlijk een ander top product uit de schappen van Halfpruts...later kwam hier gekookte lijnolie voor in de plaats.

de ramen zegt u? vermoedelijk de glas reiniger uit het keukenkastje en natuurlijk flink wat keukenpapier om het mee aan te brengen en drogen.

Eerlijk is eerlijk..die commandant deed de unilak na 20 jaar veel goed, zoals je hieronder ook wel kan zien.

19b7c6ce-f6b7-422f-9592-d5cf1d1ea601.webp


a16060fb-5e8f-4b59-9b8b-f65c8aee94fa.webp
c170a115-f8a0-4f0f-83f9-6febe16d6df8.webp
34b2ecac-c1b3-43d5-8c84-c718f4d51667.webp





6667c3f7-73f9-4652-a571-ccddbfc5f9f7.webp


3378a26d-0236-495e-92e2-7757731d12a3.webp


0c3f445c-c84f-462b-b9cd-e381147ea02c.webp


De heerlijk oldskool zijnde radio die er kort in heeft gezeten na mijn aankoop van de auto, lang genoeg om te ontdekken dat op de korte golf de bliksem van kilometers weg ontvangen kan worden.

290f5271-a5a1-4fda-bef5-0a78b72f9766.webp


En als laatste voor vandaag een spreekwoordelijke blik on de de motorkap, ik kan je alvast stiekem verklappen dat daar alleen al liters met water doorheen zijn gegaan met sop, Dasty etc...bij een auto uit de jaren '80 hoefde je nog niet zo bang te zijn voor wat nattigheid bij het reinigen, even wat uit de buurt van de dynamo en ontstekingsdelen blijven is afdoende.

76a53f73-d5ec-4a4b-9093-e73ab74e9f45.webp


Het is mijn bedoeling elke dag even een update te plaatsen hier met soms wat minder en soms wat meer tekst en foto's, zoals gezegd is er genoeg materiaal verzameld de afgelopen 16,5 jaar dus dat komt wel goed.

Pin me er niet op vast hoor...kan best eens een dag tussenuit vallen als ik andere dingen aan mijn hoofd heb of het simpelweg vergeet....:blush:
 
Die zijreflector op de voorbumper, is dat van de Amerikaanse variant? Dat kan ik me namelijk niet herinneren uit die tijd voor de gewone exemplaren.
De radio was wel heel erg basic, met alleen middengolf en langegolf en geen FM. Verder veel zaken die me terug doen denken aan mijn eerste auto's (Golf D uit 1979 en een Golf SC uit 1981)
 
  • Leuk
Reacties: WouterR
Waar jij op duidt dat zijn de richtingaanwijzers, voor zover mij bekend is de V300 nooit leverbaar geweest in de Verenigde Staten.
Zo uit mijn hoofd zijn ze naast Nederland vooral geleverd in het Verenigd koninkrijk, België en Duitsland, dat soort kennis over auto's is echter niet mijn sterke kant.
Bij de vroegere bouwjaren zaten de richtingaanwijzers op het voorscherm.

Nee inderdaad, geen FM, het luisteren naar de korte golf was van korte duur wel een aparte beleving!
 
Tijd voor het vervolg op de poets/detail belevenissen met de Volvo a.k.a Mr Moose (ik heb hem afgelopen zomer die bijnaam gegeven nadat ik van de vorige eigenaar een knuffel eland had gekregen die nu op het passagiers gedeelte van het dashboard staat en samen met mijn naar buiten kijkt)

Op een goede dag besloot ik eens de voorbumper van de auto te halen en te kijken wat voor opgehoopt vuil zich daar allemaal zou bevinden:

88f08382-dbe7-4e4d-b034-f252b2cc8a61.webp


f1d56287-2a7b-492f-a16d-c05e6d8cf271.webp


Ik vermoed na wat topics te hebben gelezen dat het hier goed gebruik is te vermelden met welke producten je hebt gewerkt voor de specifieke detail klus die je hebt gedaan aan de auto.

Nou ehhhh voorlopig bestaat dat uit de al eerder door mij opgesomde producten, het heeft voor zover ik me kan herinneren wel even geduurd eer daar wat verandering in kwam, zelfs een paar van de hieronder getoonde foto's laten goed zien dat het werkzaamheden betrof uit een vervlogen tijd. :blush:

Dan de ná het wassen plaatjes:

5e6e6277-8372-4031-8e12-4dd62a8aa428.webp


a3c924fb-0125-4bed-8dfc-733ef5282287.webp


De koplampen moesten er ook aan geloven, zelfs het glas eraf gehaald en schoongemaakt, afsluit rubbers erna voorzien van een likje vaseline:

4d77df18-4bbb-4f62-b151-7f8e882be7a6.webp


Dan een tweetal foto's van ná het poetsen met de commandant en een flesje wax:

5e65daff-b83f-4c0c-88ff-ba0a5e88c09f.webp


d9c57fdd-ac03-4db9-afcd-482d8617695b.webp


Plaatwerk gezien, bumper er weer op:

f62c11b3-21ea-4421-b3fc-8206c1c4736c.webp


En de oplettende kijker had vast al in de gaten dat ik de grill en richtingaanwijzers ook even had vertroeteld, ook het foto's maken was toen nog iets wat niet echt bij het proces hoorde, dat heb ik later pas wat meer geïntegreerd in de werkzaamheden.

IJs en weder dienende morgen meer!
 
@Cordoba ; met de laatste zin sla je spijker op zijn kop! ;)
Mocht je in de toekomst nog andere niet poets/detail gerichte vragen hebben, dan liever even via PM, dan gaat het hier vooral over mijn 'poets' avonturen.

Eens zien wat ik vandaag weer voor jullie in petto heb hoor [opent map met een container schip aan foto's]

Ah ja, een setje LM wielen die origineel zo uit mijn hoofd alleen op bepaalde Volvo 360's zat, zo heb ik door de jaren heen wel meer zaken uit de luxere versies op de 340 gemonteerd.

Hieronder zoals ik ze ontving van een voormalig clublid van de V3C, de opknapbeurt zou later volgen:

ccc4f888-aad6-4181-a38a-51476a8727bb.webp


Dan wat detail werk, zoals in de regenwater afvoer op de motorkap, roostertje er voorzichtig afgehaald om vervolgens het volgende te aanschouwen:

1aeee153-9763-4c06-a615-882189447d65.webp


Na wat soppen en poetsen met de welbekende groene pot en aftoppen met een laagje van de goedkoopst verkrijgbare wax krijg je dit:

e6ed50ce-5364-449a-9b25-5e4048981aac.webp


In meer 'detail' onk...onk...onk..:

642645df-dbaa-4c8d-8cdf-7aae653a8eb0.webp


Hetzelfde gedaan met de goot waar de motorkap op aansluit:

58a1e2a2-1663-45b3-a57e-861794917dca.webp


65aea804-05db-4ce2-ae99-cd78bc7e0d21.webp


Et voià:

76ac980e-3cff-400c-b366-16c4f721f407.webp


Even kort en krachtig vandaag, om een goed gebruik hier te doen opvolgen, ik heb de volgende producten gebruikt:

Valma born to be brutal.
El Commandor quattro (als de paarse woolpad met de meest heftige Menzerna je nog niet gek genoeg is)
Non brando waxxia (standtijd ca 2 dagen)

IJs en weder dienende morgen meer!
 
Zoooo wat zullen we vandaag eens gaan doen?

Wat dacht je van de luchtinlaatbox en zekeringenkastje verwijderen uit de motorruimte en dan het plaatwerk erachter 'detailen' ?
Oké, dan ga ik dat doen.

De situatie voordien:

96b6358c-0f4a-42b7-ad0b-a40751e7b22f.webp


De luchtinlaatbox zelf ook compleet gedemonteerd, hierin bevinden zich de ventilator en de bijbehorende weerstanden:

2dbae0c3-3ec8-4082-af47-9c21279b2762.webp


De zekeringenkast wou niet bloot op de foto, dat heb ik gerespecteerd.

De lege plek die achter gelaten werd:

7da49478-2079-4928-a248-8215ba50c90d.webp


En na wat noeste arbeid met een soppie, commandant en wax:

bc07978d-16a6-48bc-93e2-d668bc2034d8.webp


Ook alle onderdelen van de luchtinlaatbox kregen de nodige aandacht:

e1c4001d-2609-4d9a-95cf-b35df1f9ad78.webp


Het kunststof zeer vermoedelijk met een product uit de Valma lijn.

En het geheel weer netjes terug op zijn plek:

91fd8150-e10d-4ebb-8a9e-f4df7f4034fe.webp


De kwaliteit van het 'detail' werk zal net als het fotografische materiaal door de loop van de tijd verbeteren, nog even geduld a.u.b.



IJs en weder dienende morgen meer!
 
Tijd voor weer een kleine update omtrent de Volvo.

Nadat in een eerder update de voorbumper er al af ging was het nu de beurt aan de achterbumper:

9e91cc61-083c-4f5d-9248-4152a6dad146.webp


Jip, ook daar is het lekker vuil, in close-up:

b6cf957c-fee4-4817-bf9c-af075923d491.webp


Dus hoppaa, de voorgenoemde schoonmaak en poets middelen weer uit de kast getrokken, en zie hier het resultaat van een paar uurtjes noeste arbeid:

ff1e340b-049b-424d-9047-f645275886b4.webp


Wederom in close-up:

eecf36de-3fe9-4580-a620-38c8c5cba3a6.webp


Dan een vergelijk tussen hoe ik de auto tijdens de eerste ontmoeting aantrof en hoe hij er dusverre bij staat:

ac8cf064-0cb5-4e07-b078-a1afb6d25d47.webp


Tot zover weer even, ijs en weder dienende morgen meer!
 
Zoooo, daar was ik weer even met een neiuwe update.

De wielen die van origine onder de auto horen konden wel wat TLC gebruiken en aldus geschiedde:

5027bf5a-0521-437c-a374-28d6cf59fccb.webp


Uren aan schuren, en met wat ratelbusjes in primer en zilvergrijs gezet.

Naafkapjes natuurlijk ook meteen gedaan, het zwart met een kleine kwast erop gezet:

4d4b49e9-1643-4c7c-9a72-8ea84de6f929.webp


In 2009 had ik de grote eer om met de 340 in de veemarkthallen te Utrecht te mogen staan tijdens de VKB:

c017faea-6b92-4df6-8e6a-769e932cd0ba.webp


En er werd zoals je ziet gewoon driftig doorgepoetst.

Dan had ik ineens het plan opgevat de motorkap aan te pakken, voordien:

c38f6210-2d55-428c-a6a7-65cb2c9c6335.webp


Hop, dat ding eraf:

440a9be0-4c84-4871-b134-b6741aef8010.webp


Jukkie:

8a158b9e-a039-4178-86c4-9846a607577f.webp


Beter:

499d0ffd-4ca2-421d-9194-7b9171e7375d.webp


0f0ca428-29f7-474a-a180-134a8ee5185f.webp


En weer terug op z'n plek:

9a6dfc3c-76e4-4460-a4ed-23a317aa1561.webp


Het recept van diverse gebruikte middelen kennen jullie ondertussen wel, ergens door de loop van de tijd zal daar langzaam maar zeker verandering in komen.

Goed weekend!
 
Leuk! Mijn ouders hadden in de jaren '80 ook zo'n 340 in het wit. Was toen een 340 'winner' volgens mij de absolute instapper. Jeugdsentiment dus.

Daarvoor overigens ook nog een 343 gehad, wat ik mij herinner - ging weg toen ik een jaar of 4 was - een rode met zwart/wit geblokte bekleding.
Vervolgens via een 440 en 740 door naar de V70's.
 
Dat hoor/lees ik wel vaker, en dat blijft altijd heel leuk!

De V300 is na een wat moeizame start (gebruik van verkeerd staal, te duur bevonden) toch behoorlijk goed verkocht, in totaal zijn er ca één miljoen geproduceerd.

Leuk dat jouw ouders er ook twee hebben gehad, de 343/345 waren uit de eerste serie vanaf 1976 (ook mijn geboortejaar), in eerste instantie alleen met de cvt verkrijgbaar.

De Winner is inderdaad heel kaal, mijn 340 heeft geen aanduiding maar kwam ook nogal uitgekleed op de markt, zelfs geen interval op de ruitenwisser bijvoorbeeld.

Ik kan me voorstellen en hoop ook dat je dit topic leest met goede herinneringen aan jouw jeugd.
 
Zei ik hierboven nu ergens dat mijn arsenaal aan poets/detail produkten zich beetje bij beetje zou uitbreiden en tevens optillen naar een wat hoger niveau?

Nou....komtie dan:

b8815198-dcf7-43d0-a492-55a8d8997cb9.webp


BAM!!!!

Dikke leipe poetsmiddelen update!
Gewoon Meguiars spulletjes en Poorboy's..ja dat zou letterlijk nog wel zo worden ja als je de winkel van Tim en zijn collega's eenmaal hebt ontdekt. ;-)

Maar goed, vanaf hier dus even wat minder van de Commandant enzo.

Aan de slag!

Eerst een stevige wasbeurt volgens de één emmer met spons methode (wel de Megiuars goldclass shampoo om het wat te compenseren)
Vervolgens alle kunststof delen afplakken:

4f532786-9d94-4370-8ebd-4ec764c04afb.webp


f76f034b-2844-41e7-877a-26daa0c90c29.webp


Swirls galore:

310f7756-78f3-4cb1-9557-2d6ed733f5f2.webp


Aan de slag met de paintcleaner:

e39d691f-b779-4bef-87e6-80502193479c.webp


Ow ja, de getoonde poetsdoeken komen van de Zeeman (een aantal gebruik ik er zelfs nu nog...maar dat duurt niet lang meer..)

Vervolgens met een handpad de PB SSR1 aanbrengen en dan maar proberen wat van de swirls eruit te krijgen (spoiler: lukt niet, lak is hard en mijn arm zwak)

0a2e2e64-cb52-43a3-afe6-82bd3eb42573.webp


Wowww Mike, die glans..ongelooflijk!!

e3abed91-a849-4ef9-9aa9-63d9e90726da.webp


Staat ie dan te schitteren in de zomerzon:

a8d6dc48-c9f1-40ce-bb08-613e9ab29917.webp


fbf0f17d-d8d2-47b0-a3b7-a7c0f20e4e2e.webp


83856c8f-88a8-44fc-843f-efcedc8b815a.webp


ef86e46e-6ad9-4a2f-ba8f-ec4a5e4632ba.webp


Dan aan de gang met de Megiuars Polish, om af te sluiten met een wax van Sonax:

01553093-47d6-40ad-991c-d00f4a48df59.webp


adf088c5-2004-4b08-a499-8a07545f03e1.webp


fff98dbd-5b2b-4bd6-8bf4-c9939bf11c7a.webp


Dan natuurlijk een paar NA plaatjes:

7ad264d3-b469-40ec-8b8d-593f38f6406c.webp


738b695a-1823-4a38-b45a-7db494d29a3b.webp


1439747f-9d9c-4ba2-9e24-daacd41ce905.webp


e72b0b3c-0af0-4182-964b-9eafda2364df.webp


Dit proces zal zich in de toekomst nog vaker voordoen, zei het in verschillende vormen en gradaties.

Hopelijk vond je het weer leuk om te zien, op naar de volgende update, fijne zaterdag!
 
Probleem om de swirls te verminderen zit volgens mij niet in gebrek aan armspieren, maar de verkeerde pad. Als ik het goed inschat heb je een padje gebruikt dat bedoeld is om wax en dergelijke aan te brengen, en dus te zacht om te polijsten, en bovendien on-handzaam klein. Als je een witte of oranje handpad, of zo'n regenboog handpad had gebruikt had je veel meer resultaat kunnen bereiken.
 
Dat zal het vast geweest zijn, daar had ik destijds nog 0,0001 kennis van ;-)

Ondertussen heb is die kennis veel groter en ook de spullen waarmee ik detail, maar dat komt allemaal nog wel.

Even voor de zekerheid, alle bovenstaande beelden zijn van vervlogen tijden, zo ongeveer 2009-2010.
 

Vergelijkbare onderwerpen