• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

(My) Golf Mk7 GTI

Zluytr

Detailing guru
25 nov 2014
3.647
193
42
Hey GlimKezen & GlansPoppen! (altijd al een keer willen zeggen:yum)

Bij deze leek het mij wel leuk om een project topic over mijn eigen wagen te maken.

Ik heb hier voor gekozen en niet voor een full detail omdat de auto niet dagelijks gebruikt word en meer een hobby is dan noodzaak. En omdat ik daarom de eisen wat hoger heb liggen dan bij een normale detail waar ik met iets minder genoegen neem.

Het leek me daarom het beste om de auto in delen te doen, maar er dan het ultieme uit proberen te halen.

Dan het slachtoffer in kwestie, in Golf 7 GTI uit 2013 met nog steeds geen 34.000 KM op de teller. De auto heb ik een paar maanden geleden gekocht bij Apoint in Amsterdam, die hem keuring hebben afgeleverd. (mag ook wel eens gezegd worden)

De auto heeft (vooral aan de zijkanten) wat lichte swirls, en hier en daar wat lichte krasjes. Maar geen gekke hologrammen of iets dergelijks.

De auto staat mooi in zijn lak, maar heeft alleen aan de voorkant, en vooral op de motorkap (aardig) wat steenslag (hou je niet tegen) en de rechter a-stijl is niet helemaal knap.

Ik heb lang getwijfeld om deze 2 delen te laten spuiten, maar ik wil graag de originele lak in stand houden en dat houd me tegen.

Ik heb geen schokkende voor foto’s, dus jullie zouden het hier mee moeten doen.
36317992143_b00bd20998_b.jpg

Het eerste wat ik aan wil pakken aan de auto in de voorkop. Vooral omdat het steenslag wel een doorn in mijn ogen is. Vooral omdat er de witte grondlak ziet wat niet zo mooi is op een donkere lak.

Om dat knap te doen, ben ik eerst een week van te voren met de voorbereidingen begonnen.

Ik ben eerst naar de dealer gereden om een lakstift te kopen. De “Touch Up Sticks” had ik nog liggen en zijn in mijn mening een absolute must als je steenslag gaat bijwerken. En ook van deze gebruik ik eigenlijk alleen de witte.
36942421926_8e3d415b85_b.jpg

Daarna heb ik de auto naar binnen gereden en heb ik alleen de motorkap gewassen, hier een foto van een een paar steenslag plekjes. Niet heel duidelijk, maar om even een idee te geven. 36317991723_108001b8ef_b.jpg

Een paar plekjes die ook door de primer zaten heb ik licht opgeschuurd, en daarna heb ik alle plekjes een beetje proberen te markeren omdat ik deze in etappes laag voor laag ging opvullen.
36317991703_5112c13940_b.jpg
En waarom niet, even een actie foto :)
36317991643_8776a22c70_b.jpg

Omdat ik moest wachten tot dit uitgehard was, en mijn handen toch begonnen te jeuken had ik een paar dagen later maar besloten in de tussen tijd de ruiten alvast aan te pakken.

Dus de bovenkant van de auto eerst gefoamed met de prewash van Nanolex.
36317992093_20f80df91b_b.jpg

En daarna binnen gewassen, en de ramen nog een keer schoon gemaakt met een ruiten reiniger en de rubbers afgepakt.
36943172006_d9a14f96c3_b.jpg

Voor de ruiten had ik het “Ultra Glass” pretpakket van Nanolex.
36734681180_9c702b022b_b.jpg

Het was te bedoeling om alle ruiten schoon te maken (glass polish) met de microfiber pads op de 15 en de Ibrid.

Maar helaas besloot de Ibrid om de geest te geven. Dus die is inmiddels terug gestuurd naar de fabriek voor reparatie. Dus heb ik de ruiten alleen met de 15 schoongemaakt wat eigenlijk prima ging. Was echt bizar om te zien wat een vervuiling ondanks het reinigen nog van de ruiten afkwam door de glasspolish. Ik had daar achteraf best een fotootje van mogen schieten maar dat was me even ontschoten.

Omdat ik had lopen spetteren als een malle, had ik nog 1x de auto helemaal gefoamed, gewassen en gedroogd. Toen de ruiten ontvet met de bijgeleverde EX. (waarvan ik het gevoel had dat dit nog beter ontvet dan Prep) en alle ruiten rondom in de Ultra Glass Sealant gezet.
36990098291_88eb2d94db_b.jpg
Daarna heeft de auto een paar dagen binnen gestaan, mede omdat we er met de familie een paar dagen tussenuit waren. De auto heeft goed de tijd gehad om uit te harden, en ik moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben over dit pakket van Nanolex. Zeker een product wat ik er in ga houden. Het is vooral leuk met de GTI omdat die iets sneller optrekt dan de gemiddelde auto, zo heb je af en toe als je even stil gestaan heb allemaal druppels om de vooruit, en is het er binnen een seconde van af. Dubbel leuk zeg maar :)
 

Bijlagen

  • 36734681180_9c702b022b_b.jpg
    36734681180_9c702b022b_b.jpg
    148,5 KB · Weergaven: 523
Laatst bewerkt:
En toen een week later was het eindelijk tijd een beginnetje te maken aan het echte detailen.

Vrijdag aan het eind van de middag wou ik de auto alvast preppen voor de volgende dag, maar murphy’s law regende het pijpenstelen. Nou heb ik het geluk dat ik binnen kan wassen, maar het gebruik van een hogedruk reiniger gaat echt niet binnen.

Dus heb ik een paar uur uit het raam zitten kijken in de hoop dat het weer beter werd. Even naar 6en was het zware regen gaan liggen, en ben ik toch naar buiten een begonnen met de voorwas. De regen was nog niet helemaal weg, en ik kan je vertellen dat de halve straat nu denkt (of weet) dat ik ze niet allemaal op een rijtje heb.

Daarna snel naar binnen en na dat ik de grill en kenteken verwijderd had, de auto gewassen en nagespoeld met de tuinslang.
36359473083_5f849c07f6_b.jpg
Als ik zo terug kijk had het ook wel een eind resultaat foto kunnen zijn, maar dat was alleen van ver weg ;)
Daarna ik de auto gekleid met Monello klei en born slippy. Kwam erg weinig vanaf, alleen gaven de bijgevulde plekjes nog een beetje af.
36359496413_8fefe670a3_b.jpg

Toen de motorkap gewassen en vluchtig gedroogd en ben ik de lak gaan inspecteren. Ik vond toch wel iets meer krasjes dan ik dacht en wat (ingebrande) vogelpoep vlekjes.
36359472483_6a29b7c2d1_b.jpg
36359471043_ca4dd2469e_b.jpg

Deze plekjes en de gevulde plekjes ben ik te lijf gegaan met eerst korrel 1500.
36359495983_ff9b8fb796_b.jpg
It goes without saying dat ik eerst de lak heb gemeten. De waardes waren netjes met als laagste wat ik gemeten heb 123 en als hoogste 156. Maar over het algemeen waren de waardes zo’n een beetje in de 140.
[url=https://flic.kr/p/YCUYr4]37173708525_046c500f17_b.jpg


Ik was wel benieuwd wat er verwijderd werd met wetsanden, en met het gebruik van een stukje tape denk ik toch redelijk accuraat dat te hebben kunnen meten
37173691425_67109020f0_b.jpg
36983974976_ee0234c24a_b.jpg
Dat viel me alles mee, want ik had toch best heftig zitten schuren, en het verschil was maar 7 micron.
37173707395_540f545642_b.jpg

Na alle plekjes met 1500 op geschuurd te hebben, heb ik dit nog nabewerkt met korrel 3000. Ik dacht dit redelijk netjes gedaan te hebben, maar ik moet eerlijk bekennen dat het er niet zo heel erg fantastisch uit zag.
37173676295_3f29024c99_b.jpg

Hierna heb ik de auto nog een keer gewassen en gedroogd, en heb ik alles afgeplakt om de volgende volgende ochtend meteen te kunnen beginnen met polijsten.
[url=https://flic.kr/p/XmYdGq]36336921144_f7ef180783_b.jpg


De volgende ochtend dol enthousiast vroeg wakker geworden, want we hadden er zin in :):):)

De hele motorkap heb ik 2 hits gegeven, beide op de rotary met 2 verschillende grote steunplaat en pads. Eerst S2 op een whoolpad gevolgd door de zelfde pasta op een witte spiderpad. Ik ben er nog niet helemaal over uit welke combi beter corrigeerde, ben geneigd te zeggen dat dit de spider was, maar wat ik wel weet is dat ik de kap behoorlijk strak had gekregen met deze 2 combinaties.
37173664615_13d70994c8_b.jpg
37173661775_e57b79d2e9_b.jpg

Toen de kap ontvet en goed geïnspecteerd, en hier was ik behoorlijk tevreden over. Ik kon geen dingen vinden die ik niet met de volgende lichtere stap kon corrigeren.
37173661105_c9d2e2f00f_b.jpg

Toen ben ik verder gedaan met de voorschermen, zodat ik daarna de rotary weer terug kon hangen. Ook hier zaten wat lichtere krasjes die ik op geschuurd heb en daarna gepolijst.
36359492203_ab6875b90b_b.jpg
36336967054_e4f0e0812d_b.jpg
36983970716_1e04f80589_b.jpg

36983969956_9716cf9bf5_b.jpg
36359485843_8e716c44c4_b.jpg
36359484983_0d21dbc51d_b.jpg

Bumpers doe ik liever niet roterend, omdat ik dit altijd nog wel spannend vind. Dus hierna heb ik alle delen excentrisch gepolijst met verschillende machines en stappen. Ook de koplampen die er nog goed uitzagen heb ik mee genomen in deze stappen. Begonnen met S3 op de paarse Scholl pads.
36983928886_150b95379c_b.jpg

Dit wou ik volgen met Rupes groen op groen, wat ik eigenlijk nog nooit eerder gebruikt had. Maar dit bleek niet helemaal mijn ding te zijn. En heb dan ook alleen de motorkap met deze combinatie gedaan. Ik vond de pasta niet lekker verwerken en afnemen. Het kan aan mij liggen, maar die kan verder mooi voor de show in de kast staan. Geef mij maar Mezzo!

Hierna heb ik nog een rondje S30 op geel gedaan. En letterlijk met elke hit zag je de glans toe nemen. Met het volgende resultaat na het polijsten:
36983928526_2aaa33ed05_b.jpg

Toch redelijk swaffelbaar zou ik zeggen :)[/url][/url]
 
Na het polijsten heb ik als ontvettende stap de auto gefoamed met Nanolex pre wash.
36359483733_f8c89ef26e_b.jpg

Omdat er best wat polijst middel in de naadjes van de motorkap zat, heb ik eerst een beetje onder de kap gefoamed, en dit met een borstel en washmitt in gewerkt weer afgespoten. Voor de zekerheid wel even de accu en zekeringen box afgedekt.
36359424803_81d6ce4d57_b.jpg

Daarna de rest van de auto ingefoamed.
37031456941_8b79be3e08_b.jpg

En alles ingewreven met een schone washmitt.
36359482913_48490f865f_b.jpg
36359478963_0b4c96fbed_b.jpg

En daarna de auto afgespoten en gedroogd, en toen was het al weer etenstijd en ben ik daarna even met vrouwlief naar de film geweest.
37031456691_3aaacacb30_b.jpg

Toen we die avond weer terug kwamen, heb ik de auto nog 1 rondje ingewerkt met Gyeon Primer.
37031456351_3899d767bb_b.jpg

Dit deed ik vooral als voorbereiding voor de coating, maar ik zag wederom de de glans toe nemen. VW is sowieso niet bepaald zuinig geweest met de metallic en als je van dichtbij keek was het net een disco bal.
37031456141_50c58ae6d4_b.jpg

Een bijkomend nadeel was dat dat je hierdoor wel het bijgewerkte steenslag beter zag. Het was allemaal wel netjes vlak geschuurd, maar je zag wel een structuur verschil wat nu beter opviel.

Na een ruim kwartier gewacht te hebben, heb ik de lak ontvet met Prep en was het tijd voor de coating.
36359474283_7ee99a82c4_b.jpg

Ik merkte niet echt dat de coating soepeler ging door de Primer, en het afnemen ging zelfs erg stroef met de pico nero’s. Gelukkig had ik nog een paar edgeless doeken liggen die ik maar gebruikt heb. Dit ging wel een stukje beter.

Ik heb alle delen inclusief de koplampen 1 laag Cancoat gegeven. en toen was het mooi geweest voor die dag.

Voor het slapen gaan kon ik het niet laten om nog even een filmpje te maken. En ondanks youtube de kwaliteit behoorlijk verminderd heeft wou ik hem wel even delen :blush:


De volgende ochtend ben ik begonnen met het tape en plastic te verwijderen, en heb ik de gecoate delen nog 1x ontvet met prep en heb ik nog een 2e laag aangebracht.
37031455801_8e138059b0_b.jpg

En toen stond de volgende alweer voor de deur.
37003624252_0ea246d0f4_b.jpg
Gelukkig was dit alleen een wasbeurt….:oops:

Ik heb de Golf ruim 10 uur binnen laten staan, maar helaas moest ik een weekje voor mn werk op cursus en wou ik mijn auto daarvoor mee hebben. Dus heb ik in de avond alles weer gemonteerd, en mede omdat het regende heb ik de hele auto nog voorzien van een laagje cure.

De zon was inmiddels onder en het regende dus ik hem helaas geen after foto’s buiten kunnen maken. Dus we moeten het maar met de binnen foto doen ;) (En nee ik heb de banden niet ingesmeerd)
36359422693_225293d3cb_b.jpg
36983923066_c48540a090_b.jpg
36983922606_8db22db0f6_b.jpg

Ik hoop binnenkort nog een deel te kunnen polijsten, maar dat hangt er ook nog een beetje vanaf wanneer ik mn iBrid terug krijg.

Wel heb ik vd week een andere update. :cool:
 
Laatst bewerkt:
Leuk man, Mik! :heart:

Gaaf dat je in een goede ruimte lekker loos kan gaan op je hobby-mobiel. Lekker de tijd nemen en het overdreven goed doen. :p

Ooeff, die witte grondlaag zie je inderdaad goed bij steenslag. Snap wel dat je hier iets aan wilt doen.

Hoe vond je het aanbrengen van de Ultra Glass? Ik blijf het lastig vinden dat je gewoon niet ziet wat je aabrengt. Was de boel bij jou ook stroef nadien?
En ja, EX blijf ik ook goed vinden. Wat sterker als Prep en ook wat droger c.q. vluchtiger.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Thanks Pat,

Ik vond het eigenlijk makkelijk aanbrengen en afnemen, vooral met de bijgeleverde edgeless Nanolex doek.
 
De t*ring, kerel! Mooi werk zo, man. ;)

Die Gyeon - Primer... Die bracht je aan vóór de coating, maar daarna ontvet je ook nog. Wat moet dit spul doen eigenlijk?

Is de lak ook ge-orangepeeled? Strak man.

Vond je de Ultra Glass ná afnemen niet stroef? Daar had ik dus "last" van. :)
 
Heerlijk verslag en mooi werk kerel. Flink wat werk ingezeten en zeker een mooi resultaat
Ik ga zaterdag ook voor het eerst de ultra glass proberen, ligt al een tijd te jeuken in de garage ben benieuwd
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Die Gyeon - Primer... Die bracht je aan vóór de coating, maar daarna ontvet je ook nog. Wat moet dit spul doen eigenlijk?

Het zou ervoor moeten zorgen dat de coating makkelijker aan te brengen is.

Maar heeft ook een glans meerwaarde.

Als je 24 wacht met de volgende stap hoef je niet te ontvetten, maar die tijd/ geduld had ik niet.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ja zeker! (In het filmpje zie je hem ook even)

Bij het coaten vind ik de lamp echt een meerwaarde hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Na de eerst laag can coat ontvet je het met ex, voor de 2de laag. Tast dit de eerst laag niet aan dan? Of heb je met een coating daar geen last mee?

Super mooi detail iig!
 
Na de eerst laag can coat ontvet je het met ex, voor de 2de laag. Tast dit de eerst laag niet aan dan? Of heb je met een coating daar geen last mee?

Super mooi detail iig!

Naja met prep, maar dat maakt niet uit.

De cancoat heeft meer dat 10 uur uitgehard, wat meer dan voldoende is. Dus nee dit tast de Coating laag niet direct aan. Zal niet best zijn als dit wel zo zal zijn.

Ik heb deze tip ooit van Johan (cc) gekregen, en deze manier heb ik hele goede standtijden gehaald. (Over een jaar met Goes onderhoud)

Als je na een uur de volgende laag aanbrengt zal ik het niet ontvetten.
 
  • Leuk
Reactions: schippersss
De regen was nog niet helemaal weg, en ik kan je vertellen dat de halve straat nu denkt (of weet) dat ik ze niet allemaal op een rijtje heb.

Heb ik ook reeds voorgehad... eerst de dochter in bed stoppen. Dan zet je alle spul buiten... emmers gevuld met warm water, shampootje derin, spoel je de wagen af en begint het ineens vanuit het niets pijpenstelen te regenen!!

Ik heb toen dapper verder gedaan hoor... mijn warm sopje mocht niet koud worden maar ik was drijfnat

Knappe detail en dito verslag trouwens!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Zluytr