• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier (en géén poetser....)

@Hippe lip: Vraag: het bord waaruit jij eet: Zet jij dat gewoon terug in de kast en was je dat tweemaal per jaar? Of maak je het netjes voor de volgende maaltijd?

Je doelstelling en verwachting ivm je nieuwe wagen netjes te houden vind ik nogal contradictorisch. Aan de ene kant wil je hem door bescherming netjes houden maar eens om de zoveel tijd deftig wassen is teveel moeite.

De wagen waxen en niet onderhouden is als water naar de zee brengen.

Mijn inziens kun je beter op tijd en stond de wagen wassen dan geld geven aan wax en de wagen te laten verkommeren.

Ja de eerste keren wassen kost dit wat tijd. Maar op den duur krijg je een systeem en gaat het mooi vlot. Zeker als je de wagen regelmatig wast. Hoe langer je de wagen niet wast, hoe vuiler, hoe meer tijd het kost terug proper te maken waardoor het een lastige klus wordt.

Ik stel jouw de basic voor: 2 emmers, zeepje, goede washmitt, droogdoek. Geen grit guards, prewash, detailerprodukt. Niet nodig voor jouw doelstelling. Eventueel als je wil een spraywax. Opspuiten, uitbuffen klaar. Heb je tenminste wat bescherming en hoef je geen ingewikkelde zaken te doen. Binnenkant stofzuigen en klaar.

Op die manier was je zelf de wagen, wanneer jij wil, zin en tijd hebt.

Jouw doelstelling om het dan beter te doen dan met je vorige wagen kan zo makkelijk bereikt worden.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506 en Quantoxx
Dank @M3fan voor je reactie. Ik leer hier veel over het onderhoud en je kunt een hele wéék lezen en nog steeds wat nieuws tegenkomen. Voor mij is dit een totaal nieuwe bezigheid en ik voel me nogal stuntelig tegenover alle fanatiekere poetsers hier. Ik probeer het te begrijpen, maar als ik dan jullie reacties lees, blijkt dat ik er kennelijk nog geen snars van weet.

Zoals eerder gezegd weet ik van mezelf dat ik er niet toe zal komen om regelmatig onderhoud te plegen. Elke twee, drie weken aandacht gaat mss eventjes lukken, maar ik zou liegen als ik zei dat ik dat een jaar vol ga houden. Ook als het na een paar keer minder werk gaat kosten. Die discipline zit er nou eenmaal niet in.

Dus zoek ik naar de oplossing om, gegeven deze situatie, het beste resultaat te halen. Uit de laatste reactie van @Quantoxx begreep ik dat die wax kennelijk toch niet zo’n goed idee is voor mij omdat die juist alle vuil verzamelt (daar heeft iedereen dan toch last van?).

[wanhoop] Dan beter eerst een sealant en daar overheen alleen Gyeon Q2M Wetcoat? En dan proberen die wetcoat elke 2 maanden te herhalen na een wasbeurt met een goede shampoo? Een gladde wagen waar geen vuil aan blijft hangen, als ik jullie goed begrijp.

En vóór die shampoo dan eerst met foam schoonmaken? [/wanhoop]
 
Laatst bewerkt:
Dank je, @Jamme1981 . Ik weet alleen nog steeds niet wat ik het beste kan doen met de nieuwe auto die straks komt. Eerst was het vooral goed en vaak wassen en in de was zetten, maar daarna hoor je: “Een wax absorbeert en zo kan je binnen enkele dagen al een hoop vuil verzameld hebben [...]”. Dan krijg ik dus de indruk dat ik beter een gladde auto kan hebben dan eentje met een waslaag.
En dan hoor ik van anderen net dat deze auto wel erg zachte lak heeft. Wat moet je dáár nou weer mee aan...?

Ja, ik leer hier veel, maar tot nu toe heeft me dat nog niet tot wijsheid geleid.....
 
Laatst bewerkt:
  • Grappig
Reactions: teertsniam
Heb je de zoekfunctie al gebruikt en gezocht op ''Nieuwe auto'' ?

Een wax absorbeert inderdaad vuil, maar het is niet dat je een dikke Vaseline-laag op je lak smeert waar bomen en stoeptegels in blijven hangen. :p Het laagje wax is flinterdun is met het ook niet eens te zien waarschijnlijk. ;)

Je auto zal ten alle tijden vies worden. Wat je er ook op smeert, dit kan worden bedekt met vuil en daarom moet je wassen.

Je hebt een zeer zachte lak?
 
@Hippe lip Je hebt (waarschijnlijk) in elk geval zelfkennis, en weet wat je niet volhoudt, dat maakt ook direct duidelijk dat opties die veel tijd en moeite kosten, weinig zin hebben. Wat een waxlaag betreft: ik ben het maar voor een deel met Quantoxx eens: een waxlaag verdwijnt gedeeltelijk tijdens een wasbeurt, en daardoor krijg je de lak makkelijker schoon. Dat een waxlaag vuil verzamelt zoals bij wijze van spreken een lijmlaag, is zwaar overdreven: simpel los vuil zoals zand en stuifmeel zal door een waxlaag minder hechten dan aan 'kale' lak, en bij een harde regenbui of gewoon afspuiten met de tuinslang voor een groot deel al verdwenen zijn.

In mijn optiek heb je een aantal opties:
- de auto alleen van een sealant laag voorzien
- de auto voorzien van een sealant, met daarover een waxlaagje
- de middenweg kiezen en de auto alleen voorzien van een sealant, maar vervolgens wassen met een shampoo met toegevoegde wax: dan beschermt het waxlaagje van de shampoo de sealant enigzins, en zal de sealant langer mee gaan.

Eerlijk gezegd, toen ik begon met detailen heb ik alleen een sealant aangebracht, in latere jaren heb ik daar ook een wax overheen gezet, en niet gemerkt dat de auto meer vuil vasthoudt.

Japanse en Koreaanse auto's hebben eigenlijk altijd een zachte lak, dat betekent dat ze gevoelig zijn voor krassen (wassen met een spons of vuile washmitt), maar dat er vaak minder snel stukjes lak afspringen door steenslag.
 
  • Leuk
Reactions: Hippe lip
Eerlijk gezegd, toen ik begon met detailen heb ik alleen een sealant aangebracht, in latere jaren heb ik daar ook een wax overheen gezet, en niet gemerkt dat de auto meer vuil vasthoudt.
Een geruststellende gedachte.

Heb je de zoekfunctie al gebruikt en gezocht op ''Nieuwe auto'' ?
Ja, dan zie ik wat er allemaal kan, maar daaruit kan ik niet zo opmaken wat er nou bij mij past.
Daarom waardeer ik jullie reacties hier zo. En iedereen geeft een net iets andere kijk op mijn situatie. Daarvan leer ik veel zinvoller.

Je hebt een zeer zachte lak?
Ja, dat gaven andere rijders aan op het e-Niro-forum. En ja, ik lees ook veel op de rest van het forum en nu begrijp ik dat het kiezen van een goede sealant in mijn situatie een zinvolle keuze is.
Kan iemand vertellen welke sealant ik het beste kan gebruiken, gegeven het feit dat ik wel op eigen oprit werk, maar ‘m niet binnen kan zetten. Ik heb gelukkig wel een paar handige handen, maar nog geen enkele ervaring hierin.
De Q2 MOHS van Gyeon lijkt een goeie, maar als ik daarover lees dan lijkt het niet slim om die in de buitenlucht aan te brengen; een zandkorreltje waait er zó op en die wrijf je er dan in. Klopt die aanname?

En mss is er iemand in de buurt van Zutphen die me daarmee wil helpen en waar het wel binnen kan?
 
Laatst bewerkt:
@Hippe lip : de Q2Mohs van Gyeon is een Quartz coating en om die aan te brengen moet je al wat ervaring hebben.
De voorbereiding om een wagen te coaten vraagt ook wel wat werk..
Op de site van cc staan de sealants hierbij:
https://www.carclean.com/nl/catalogsearch/result/?q=sealant
btw: als je het jezelf makkelijk wil maken mbt het wassen van je wagen probeer dan eens de Gyeon wetcoat ... auto wassen, nat laten, wetcoat paneel per paneel verstuiven op de auto en afblazen met hoge druk reiniger, kan evt in de wasbox en als alle panelen gedaan zijn afdrogen. Geeft een geweldige beading en gaat een paar maanden mee. Auto wast ook makkelijk met wetcoat erop. Als de beading mindert na een paar maanden, auto terug met wetcoat verstuiven, afspuiten, afdrogen, klaar ...
 
Gyeon - Mohs is een coating. ;) Die breng je alles behalve effe aan op je oprit.

Zoals gezegd zal een wax ''absorberen' en een sealant zal meer ''afstoten', maar dit beide zijn dus een flinterdun laagje wat je niet eens met het oog kan zien. Er zullen bij de wax dus geen takken en stoeptegels in je wax blijven hangen en de sealant zal ze niet afstoten. :p Wassen c.q. onderhoud zal simpelweg nog steeds moeten gebeuren, maar een vorm van bescherming zal er voor zorgen dat vuil minder kan hechten op de auto en dus zal wassen veiliger en makkelijker gaan.

Zo kan je een simpele wax aanbrengen of een dure coating die lang blijft zitten, maar beide willen wel gewassen worden. ;)


De opties die helemaal in het begin van dit topic zijn gegeven zijn gewoon prima:

(1) Auto goed reinigen en wassen
(2) Ontvetten (Zodat je product aanbrengt op een brandschone auto, verbetert de werking/standtijd)
(3) Een wax aanbrengen zoals bijv. de genoemde Collinite 845.

(4) Onderhoud door regelmatig te wassen + een boostend product zoals bijv. Wetcoat.


Wat je ook smeert, zodra er een flinke vuil-laag opbouwt dan werkt het product minder. Vandaar dat je wast en de bescherming weer beter zijn ding kan doen.. Een smerige auto zal bijv. ook slechte beading en sheeting laten zien, maar na het wassen is dit weer beter.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Als je voor een sealant gaat die je buiten aan moet brengen zou ik zonder twijfel kiezen voor Exp van Poorboys World: die sealant is gewoon goed, is niet duur, en zeker in jouw geval belangrijk: kun je ook in de zon verwerken. Op zich moet je bij donkere lakkleuren wel een beetje oppassen dat je het niet aan gaat brengen als de auto al uren in de volle zomerse zon staat te koken, maar zolang je gewoon je hand op de lak kunt leggen, zonder brandblaren op te lopen, kun je met de producten van Poorboys goed uit de voeten.
 
Ikzelf heb er geen wax opzitten. Enkel de 'monello' aquafobia sealant. De dagen erna heb ik ook de indruk dat dat vuil aantrekt? Ligt vol fijn stof. Kan ook aan mijn regio liggen of bepaalde tijd van het jaar? Is niet altijd zo... elke beschermlaag zal wel zijn voordeel en zijn nadeel hebben zeker?

Het is wat jij het liefste hebt. Maar een zekere vorm van bescherming lijkt me toch het beste....
 
Laatst bewerkt:
Aquafobia is meer een spraywax. In mijn ervaring ziet het er een paar dagen spectaculair uit (extreme beading/sheeting) maar is het effect ook weer snel weg. Aquafobia zie ik meer als een product als je even een superblinkende auto wil hebben (bijvoorbeeld voor een show), maar niet voor iemand die zo weinig mogelijk aan zijn auto wil doen op de lange termijn.
 
Nou, langzaam begint zich gelukkig een beeld te vormen met jullie hulp. Als de nieuwe auto er is:

1. Goed wassen met een gewone shampoo die ik nog heb
2. Kleien; Monello, Dolce Verde klei 150+100 g + PBW Spray and Wipe
3. Ontvetten; Gyeon Q2R Degrease of PBW Strip Down
4. Sealant erop; PBW EXP Pure Sealant
5. Wax; Collinite Liquid Insulator Wax 845 of PBW Natty’s Liquid Blue
6. Wetcoat; Gyeon Q2M Wetcoat

En dan bij wassen doe ik dat met
7. Foam; Apple iFoam Snow Wash om het ergste vuil er eerst af te spoelen
8. Shampoo met wax; Wowo’s Wax Shampoo of PBW Super Slick & Wax
9. Velgen; Monello Non-Ferro

2x per jaar geheel opnieuw; eerst met foam, daarna de stappen 1 t/m 6 hierboven.
Als ik dat tenminste volhoud, want idd, ik ken mezelf langer dan vandaag... :innocent:

Dit is een voorlopig lijstje. Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar jullie commentaar.
a) kies ik verkeerde producten?
b) welke van de twee bij de punten waar ik nog niet uit ben, welke van de twee zou je kiezen bij de punten 3, 5 en 8?
 
Laatst bewerkt:
Die Non-Ferro voor de velgen is niet bij iedere wasbeurt nodig, je zou ook kunnen besluiten om de Non-Ferro alleen bij de halfjaarlijkse detail te doen. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om velgen óf na een detail, óf voor een detail te doen, zodat je alle tijd hebt voor de detail zelf. Ik haal daarbij de velgen van de auto, als je de velgen op de auto laat zitten, zou ik adviseren om de velgen eerder te doen, en vervolgens in te spuiten met Autoglym wheel wax. Dit vind ik heel prettig werken, als de velgen schoon zijn inspuiten met de wheelwax, even een doekje erover heen, en de volgende wasbeurten krijg je de velgen gewoon heel makkelijk schoon.
 
  • Leuk
Reactions: Hippe lip
* Ontvetten met Gyeon - Prep.
* Inmiddels durf ik wel te zeggej dat je 2x de auto waxen/sealant ook snel zat zal zijn, dus ik zou gewoon één van de twee aanbrengen en deze onderhouden door bij de wasbeurten met een boostend product te werken.
* Stap 6 doe je niet net nadat je sealant + wax hebt aangebracht. Je hebt deze nét gesmeerd en dan ga je de auto al weer nat maken / HD afspoelen / drogen.
* Wassen gewoon doen met je normale shampoo. (pH-neutraal)

Non-Ferro gebruik ik gewoon bij elke wasbeurt. (Ook wanneer dit wekelijks is) Dit zou ik in jouw geval ook gewoon doen aangezien de regelmatige wasbeurten ver uit elkaar liggen.
Wanneer je bij wasbeurten de Wetcoat ook op je velgen spuit, dan heb je eldaar ook meteen wat bescherming en kost je weinig tijd.

Zo heb je dus maar 4 stappen bij je "grote beurt". ;)

Om de velgen te doen kan je ook nog denken aan een goede kwast en velgenborstel waarmee je IN de velg kan boenen. (Velgbed)
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Inmiddels begint het ergens op te lijken. Gelukkig blijken ook de tegenstellingen op het forum bewaard; verschillende mensen met verschillende meningen; daar maak ik zelf wel chocola van... :)

* Inmiddels durf ik wel te zeggej dat je 2x de auto waxen/sealant ook snel zat zal zijn, dus ik zou gewoon één van de twee aanbrengen en deze onderhouden door bij de wasbeurten met een boostend product te werken.
Duidelijk advies en je begint me idd door te krijgen ;)
En een boostend product voor een waslaag, daar kan ik me wat bij voorstellen: shampoo met wax.
Maar is er ook een boostend product om te wassen als je geen wax maar alleen wetcoat gebruikt (bij keuze waxen/sealant kiezen voor sealant, en dus géén wax)?

* Wassen gewoon doen met je normale shampoo. (pH-neutraal)
Bedoel je dan géén wax-shampoo? Dat lijkt in tegenspraak met je advies om te wassen met een boostend product...?

Sorry als ik de dingen niet meteen goed begrijp.... :worried:
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk was ik de auto liever met een pure shampoo omdat ik gewoon een goede reiniging wilt bij de reiniging-stap. Vervolgens kan je dan op een schone lak weer beschermende producten aanbrengen. (Eerst goed reinigen, dan gaan beschermen)

in tegenspraak met je advies om te wassen met een boostend product...?
Gebruik maken van een boostend product. ;) Niet perse wassen mét.

Momenteel staat mijn auto al maanden niet meer in een wax. Ik gebruikte om de paar weken Wetcoat en behield zo een prima beading/sheeting/bescherming. Dit was omdat ik ook aardig lui was geworden en het wassen mij niet meer zo boeide. Op deze manier ging het allemaal vrij makkelijk en toch prima resultaat.

In jouw geval, zoals eerder besproken, zou je de nodige stappen kunnen doen en vervolgens een waxje aanbrengen, welke je onderhoud d.m.v. een Wetcoat of iets vergelijkbaars.