• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw: Menzerna polishing compounds

Mijn vraag kwam eigelijk voort uit het volgende.
De meeste heavy compound pasta's vindt ik persoonlijk elkaar niet heel ver ontlopen wat betreft het slijpen in de praktijk.

Bij een van de menzerna's zag ik iets staan wat neerkomt op ;

Alleen aan te raden bij pro's en ervaren detailers ivm hoge slijp capaciteit.

Ontloopt deze wel de andere grove polijstmiddelen?
 
Bedankt voor de input, middelen zijn anders dan gesuggereerd wordt en wel degelijk verschillend van elkaar.

Is het dan ook een soort van " een kok verteld zijn recept nooit volledig" ?
Wat in dit geval betekend dat menzerna meer expertise in huis heeft dan monello? En wellicht beste producten heeft.
.

Ik zal het eens toelichten met een voorbeeld van een totaal ander product, waar er hier op het forum ook wel wat liefhebbers van rondlopen: bier. Als je Heineken bier, of Amstel bier hebt, dat komt uit dezelfde brouwketels, gebrouwen met hetzelfde water en het gros van de ingredienten zijn gelijk (ik geloof dat alleen de gebruikte gist echt een andere giststam is). Door andere verhoudingen van de ingredienten, iets andere brouwprocessen (verschillen in temperaturen en tijden) krijg je verschillende bieren, zelfs dusdanig als je ze naast elkaar in een glas schenkt, dat je alleen op het oog al kan bepalen welk glas het Heineken bier zit, en welk glas het Amstel bier. De oude reclameslogan "heerlijk helder Heineken" was geen onzin: Heineken is niet alleen iets bitterder van smaak, maar ook lichter van kleur, dan het iets donkerder gekleurde zoetere Amstel. Oorzaak ligt in een klein beetje donkerder gebrande mout, waardoor je én een donkerder pils krijgt, en ook een zoeter pils, doordat er iets meer onvergistbare suikers in zitten. Op vergelijkbare wijze brouwen de grote brouwerijen ook huismerken voor supermarktketens en dergelijke: een ander brouwproces met minder/goedkopere grondstoffen, waardoor je een goedkoper pils kan leveren. Een product dat in opdracht en onder merknaam van een 3e partij wordt gemaakt, hoeft niet per definitie minder te zijn, maar het zou kunnen dat de premiummerken uit dezelfde fabriek beter zijn.
 
@Tim ,@Marcel1973 ,
Er lijken verschillen te zijn maar ik vind (mijn mening dus):
Rupes blauw lijkt erg op Veloce lijkt evenveel te “stoffen”
Rupes groen lijkt erg op Mezzo al vermoed ik dat Mezzo iets olieachtiger/smeuïger is (stoft iets minder)
Rupes geel lijkt erg op Finale zelfs kleur komt overeen al vind ik Finale zeker een stuk olieachtiger/smeuïger .
Rupes wit vind ik superspul en wellicht is dat wel te vergelijken met de meest fijne polish van Menzerna maar dat vergelijk heb ik nog niet kunnen maken.
Kan natuurlijk ook nog dat ik er volledig naast zit...
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag kwam eigelijk voort uit het volgende.
De meeste heavy compound pasta's vindt ik persoonlijk elkaar niet heel ver ontlopen wat betreft het slijpen in de praktijk.

Bij een van de menzerna's zag ik iets staan wat neerkomt op ;

Alleen aan te raden bij pro's en ervaren detailers ivm hoge slijp capaciteit.

Ontloopt deze wel de andere grove polijstmiddelen?
Op jouw lak zou S3 (evt icm sandwich spiderpad) afdoende moeten zijn en stoft wat minder dan Veloce bv.
Een goede iets krachtigere machine van bv flex/Rupes kan ook flink bijdragen, met een dappie schiet je wellicht net te kort (was wel zo in mijn geval) . Testspotten moet dat uitwijzen uiteraard.
 
Ik snap niet zo goed waarom ze zoveel gradaties en dan binnen die gradaties ook nog eens verschillen:

300: slijpgraad 100/100, glansgraad 60/100
400: slijpgraad 80/100, glansgraad 80/100
1000: slijpgraad 90/100, glansgraad 30/100
2200 slijpgraad 60/100, glansgraad 70/100
2500 slijpgraad 50/100, glansgraad 70/100
3000 slijpgraad 30/100, glansgraad 90/100
3800 slijpgraad 20/100, glansgraad 100/100

Beetje verwarrend allemaal :eyes:
Zou de stap tussen 2200 en 2500 of 3000 en 3800 zo´n wezelijk verschil geven?
 
  • Leuk
Reactions: Mark1986
Tja ik vraag me af..
Waarom zou je in eerste instantie voor Menzerna 1 kiezen terwijl de 400 op papier een veel betere glans achterlaat met ook een fikse slijpgraad .
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hier mss wat meer uitleg en duidelijkheid:

https://www.menzerna.com/products/polishes/car-polishes/
menzerna_Autopolituren_uebersicht_eng.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Kevin1988
Misschien zit het tussen mijn hersepan, maar ik vind groen helemaal niet op mezzo lijken.
 
Eens met @Zluytr ik heb ook niet het idee dat deze op elkaar lijken.
Sowieso vind ik de Rupes pasta’s vele malen minder stoffen, ook Blauw, deze spettert wel weer wat meer vind ik.
De correctie vind ik wel wat beter van de Rupes blauw dan van de monello Veloce.

Het zou best uit dezelfde fabriek kunnen komen maar om ze bijna hetzelfde te noemen vind ik er teveel verschillen in zitten qua verwerking.
 
Volgens mij zit er in de 2200, 2400 en 2500 dezelfde korrels, alleen de hoeveelheid verschilt hierin, evenals bij de 3000, 3500 en 3800.

Correct me i've i'm wrong met bovenstaande @Dibbuz

Als ik het goed heb nagelezen, is de monello Mezzo hetzelfde als de Menzerna 2400.

Oude foto van Monello verpakking mét Menzerna codes.
150320111058_zpsfddec494.jpg


Note: Menzena Medium Cut Polish 2400 also goes by the part number Menzerna PO85RD 3.02 but it has been shortened to PO83 for simplicity by Menzerna USA, the US distribution office for Menzerna Polishes

De Monello Finale is nagenoeg hetzelfde als de Menzerna 3800.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger was dat inderdaad het geval. Maar het scheelt toch meer tegenwoordig dan alleen meer korrel. Ook de samenstelling scheelt. We hebben getest met een nieuwe Mezzo maar de testgroep vond de huidige nog steeds beter dus die hebben we nog steeds.

Ons testteam is daarom van grote waarde voor ons.

Finale zat echt tussen de 85RD en 106FA in dus ik denk dat het meer richting 3500 gaat? Menzerna heeft de namen zo vaak verandert dat het niet echt overzichtelijk meer is met vergelijkingen naar vroeger. ;)
 
even vloeken in de kerk... uit nieuwsgierigheid ook de 3 in 1 polish gekocht om uit te proberen, en het werkt nog erg goed ook! Voor huis-tuin-en-keuken-auto's waarvan de eigenaar/eigenaresse eigenlijk een leuk glimmend autootje wil; erg goed wassen, evt. kleien en dan een rondje 3-in-1 erover. Er zit wax in maar je kunt nog aftoppen met nog een laagje Collinite ofzo. Ik vind het geen verkeerd produkt.
 
Menzerna heeft de namen zo vaak verandert dat het niet echt overzichtelijk meer is met vergelijkingen naar vroeger.
.
Zo zie je maar, ik ben een gewoontedier en hou vast aan oude gewoontes...

* reminder aan mezelf: gewoon bestellen en testen :D
 
@ Dibbuz: inderdaad! Collegaatje wilde wel graag haar auto "ook netjes" maar volledig polijsten enzo dat ging een beetje aan haar voorbij... zij was er blij mee! 3 of 2 staps polijsten vond ze echt 3 bruggen te ver