• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto detailen

Black Lion

Detailing addict
16 mei 2008
404
65
Ik heb ff een vraagje. Over 1.5 maand krijg ik een nieuwe auto en wil direct diverse beschermingen aan gaan brengen. Ik heb zelf de waxaddict 21, maar vraag me af of ik niet voor een coating moet gaan en dan dit moet laten aanbrengen door iemand die er meer verstand van heeft dan ik, heb ook geen idee wat daar de kosten van zijn.
Verder krijg ik stoffen bekleding die ik wil gaan beschermen, maar weet niet goed welk product ik moet pakken, Chemical Guys Fabric Guard, CarPro Fabric guard, Gyeon Fabric Guard of de 303 Fabric Guard.
Mijn headlights wil ik ook beschermen tegen vervaging door de zon, ik heb de Chemical Guys JetSeal, maar zou graag een product hebben wat een stapje beter is qua bescherming, tips hiervoor?
 
Heya! :D

Welke soort bescherming je wilt is een persoonlijke keuze. De auto meteen wegbrengen naar een detailer om er een coating op te laten zetten zal uiteraard een stuk meer kosten dan wanneer je 'm wegbrengt voor een waxbeurtje, maar een coating werkt dan ook vele malen langer en ook een stuk beter.

Als je dan overweegt om het te laten doen, dan zou je ook meteen de verlichtingsunits mee kunnen laten coaten. Deze units hebben zelf al UV-filters, maar alle beetjes extra helpen mee.

Ook het beschermen van bekleding kan je dan laten doen, lijkt mij. ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Bij een nieuwe auto zal ik zelf ook gaan voor coatings. Dus lak, Trim, RIM, ruiten, koplampen etc.

Daar heb je echt langer plezier van dan een wax of sealant.

Voordat je coatings gaat aanbrengen, lees je eerst goed in voordat je te werk gaat!
 
Leg uit @RoyR? Waarom op een nieuwe auto een coating?

Lijkt een beetje op goed/fout, maar denk dat het meer persoonlijke voorkeur is waar je voor kiest.
En de persoonlijke voorkeur wordt denk ik beïnvloedt door gewenste standtijd, budget en “aardigheid” die je er zelf in hebt.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Marcel1973 aangezien ik nu op mijn Peugeot van 12 jaar oud ook coatings heb aan gebracht. En dat zo goed bevalt. Zou ik het ook op een nieuwe auto het zelfde doen.

Als je graag van wax smeren houdt. En je hier regelmatig de tijd voor hebt. Dan kun je dat natuurlijk ook doen. Maar dan ging mijn voorkeur niet uit naar de Edition 21 wax. ;)

Volgend jaar is de Seat van mijn ouders weer aan de beurt voor een nieuwe coatinglaag.
 
Maar waarom zou TS dan de WA21 in de kast moeten laten staan en voor een coating gaan? Wat is de absolute meerwaarde van een coating op een nieuwe auto ipv een wax?

Denk als TS er aardigheid in heeft en het ook wel leuk vindt om drie keer per jaar waxje te smeren, dat toch ook prima is?

Ps: no hard feelings hoor, maar gewoon benieuwd waar je advies op gebaseerd is.
 
De vraag is of een bescherming op de koplampen enige zin heeft: koplampen verouderen door UV-licht in combinatie met het steeds warm-koud worden van de lampen. Hierdoor veroudert de kunststof en kunnen in de fabriekscoating op den duur microscopisch kleine barstjes ontstaan.

Met een waxlaagje op de koplamp, hou je wel het UV-licht aardig tegen, maar dat zal na verloop van een aantal wasbeurten langzaam verdwijnen, of snel verdwijnen als je gebruik maakt van wasstraten.

Als je een coating met kwarts op de koplampen zet, moet je je wel bedenken dat kwarts één van de hele weinige materialen is, die UV-licht doorlaat, vrijwel ieder ander materiaal reflecteert of absorbeert UV-licht. (daarom moeten lampen voor een zonnebank bijv. ook van kwartsglas zijn) Vaak bestaat de coating maar voor een relatief beperkt deel uit kwarts, en blokken de andere componenten van de coating (zoals bijv. het bindmiddel om de kwartsdeeltjes vast te houden) wel de UV-straling.

Wat de lak betreft, is een coating zonder meer een optie, maar ook bij een nagelnieuwe auto zal toch vaak een (lichte) polijstbeurt vooraf nodig zijn voor optimaal resultaat.
 
Een nieuwe auto heeft al bescherming op de koplampen zitten. Je mag ze natuurlijk extra beschermen maar hoe lang moeten koplampen het volhouden? Als nieuw blijven ze jaren mooi waarna je ze kunt schuren en/of polijsten en opnieuw beschermen. Vooraf speciale extra bescherming op de koplampen die ook steenslag zullen krijgen is in mijn ogen overbodig. Lekker mee-waxen.

Coating of wax is voor mij persoonlijk een erg makkelijke keus. Coatings beschermen ietsjes beter en zullen een hogere zelf-reinigingsvermogen hebben maar het voordeel van een wax is dat je delen kunt "bijwerken" met wax en het plezier van aanbrengen.
 
Keuze coating of wax blijft persoonlijk maar Waxaddict 21 is elk geval een wax met flinke standtijd/goede hydrofobische eigenschappen .Nanolex voert speciale headlight coating maar bij een nieuwe auto zou ik die achterwege laten. Als je na een aantal jaar je koplampen moet schuren/polijsten dan zou ik wel voor zo’n optie gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hoe bedreven ben je in het wassen van de auto?

Als je dat al onder de knie hebt zou mijn voorkeur naar een coating uit gaan, en dan zou ik ook gelijk alles coaten.

Als je nog niet zoveel ervaring hebt met detailen dan zou ik eerst de basis in de vingers krijgen, door goed te leren wassen en drogen.

Het zou zonde zijn als je een (dure) coating aanbrengt en na de eerste wasbeurten al waskrassen hebt en je opnieuw wilt beginnen.

Aan de andere kant, als de kosten van een coating geen issue zijn dan zou je ook gelijk voor een coating kunnen gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Ik dacht aan een coating omdat ik dacht dat je door de hardere laag dan een wax minder snel swirls veroorzaakt.
Maar zelf een coating plaatsen is niet handig aangezien ik altijd buiten detail en ook niet het juiste materiaal heb om gied te kunnen polijsten. Ik vind het niet erg om een dagje bezig te zijn, maar het polijsten met mijn huidige excentor kost me veel te veel werk voor een minimaal resultaat.
Zodoende ben ik meer benieuwd naar de kosten als ik het eens laat doen.
 
Heb ik nog nooit gebruikt eerlijk gezegd, daar zullen anderen over kunnen informeren.
 
Klopt inderdaad! Mijn gehele stoffen interieur toen gedaan met de 303 fabric guard. Verwerking was heel makkelijk. Zorgen dat je bekleding schoon is, en vanaf een afstandje insprayen. Zorg wel dat je kunststof is afgeplakt voor eventuele vlekken.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Klopt inderdaad! Mijn gehele stoffen interieur toen gedaan met de 303 fabric guard. Verwerking was heel makkelijk. Zorgen dat je bekleding schoon is, en vanaf een afstandje insprayen. Zorg wel dat je kunststof is afgeplakt voor eventuele vlekken.
Heb jij nou ook een Fiesta? Mk 7 of 7.5 als ik dat goed zie?