• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe UV-sealer koplampen?

FastBazz

Detailing addict
7 jul 2012
72
52
Eindhoven
Ik zit eigenlijk met een prangende vraag waar ik niet uit kom.

Kunststof koplampen hebben een UV-laag om het kunststof zelf te beschermen. Na verloop van tijd (gemiddeld een jaar of 10 heb ik gemerkt) brokkelt de UV laag en wordt deze geel.
Met het eraf schuren van de laag en het kunststof polijsten komt de helderheid weer terug. Dat is mooi en scheelt veel kosten voor nieuwe koplampen.

Maar wat zetten jullie voor sealant op het kunststof? Want de beschermende UV laag is nu weg.
Op het werk herstellen we ook koplampen maar daar spuiten we een nieuwe UV blanke laklaag op, in de spuitcabine. Dat is voor thuis geen optie, stofvrij spuiten is niet mogelijk.
Een spraybare of vloeibare UV coating zou perfect zijn maar ik krijg geen goede gevonden.

In de Turtle Wax Headlight Lens Restorer Kit zit wel doekje met de UV coating, zou ideaal zijn, maar die is niet los verkrijgbaar.

In de Meguiars zit de Headlight Protectant maar die zou het kwa standtijd maar een paar weken vol houden las ik op een Amerikaans forum.

De Wolfgang Plastik Surface Sealant klinkt goed, afgaande op de product beschrijving (... deze beschermt het plastic tegen toekomstige verwering ...) maar deze is uit het assortiment. Is hier een goede vervanger voor? Zit hier wel een UV blocker in?

Of zou C.Quartz DLUX iets zijn? Het heeft een bewezen lange standtijd maar zitten er UV blockers in?

Ook heb ik buiten CC gezocht maar daar kan ik ook geen middel vinden wat ik bedoel.

Mij gaat het om weer een UV coating toe te passen voor de bescherming van het kunststof met een zo lang mogelijke standtijd. Om de paar weken een sealant aanbrengen is geen optie aangezien je hier niet bij een klant mee kan aankomen zetten.

Wat is nu de beste UV sealant en is te vergelijken met een gespoten UV laag?
 
Ik gebruik zelf in dit soort gevallen gewoon de EX-P en dan om de vier a vijf maand herhalen.
 
FastBazz;314064 zei:
De Wolfgang Plastik Surface Sealant klinkt goed, afgaande op de product beschrijving (... deze beschermt het plastic tegen toekomstige verwering ...) maar deze is uit het assortiment. Is hier een goede vervanger voor?
 
Ik heb gehoord dat D-lux een goede optie zou zijn. Ik heb echter wel vragen in hoeverre het UV blokt, en zoja welke UV-straling. Quarts-glas wordt namelijk specifiek gebruikt voor UV-optiek, omdat quarts nu juist UV-doorlaat. Als nog in de buurt van één van mijn oude werkgevers zou wonen, zou ik bij Carclean een sample vragen met eenaangebracht laagje D-Lux en vervolgens zelf meten of en in hoeverre het UV-straling blokt.

Voor de duidelijkheid: UV-straling bestaat uit 3 gebieden, de grootste golflengte UV-A (waar je in de zomer en onder de zonnebank bruin van wordt), kortere golflengte UV-B, en de kortste golflengte voor licht UV-C, die bovendien de meeste energie bevat.
 
Ik had een gedeelte ge-quote wat op de DLUX slaat.

Voor de rest staat er:
CQuartz website zei:
DLUX has semi permanent chemical bonding to surface pores, We use different nano composition to bond hard to plastic surface and achieve thick layer coat .

Let wel, ik heb geen ervaring met DLUX op koplampen, ik kopieër alleen wat er op de website staat ;)
 
Lijkt me wel iets om even GOED mee op te letten...
Als de DLUX niet op doorzichtig plastic mag, kun je er heel je koplamp mee vern**ken namelijk...!
 
Ja, maar het KAN zijn dat het invreet bijvoorbeeld... Dan ben je er mooi klaar mee...
Kun je flink gaan wetsanden ALS je het al wegkrijgt.
 
Weten jullie ook hoe lang de Wolfgang blijft zitten? Hecht die goed aan het oppervlak? Ik las ergens dat je een nieuwe laag moet aanbrengen als de beading op de koplampen verdwijnt. En dat was rond de 3 maanden. Ik zoek wel een meer permanente UV laag.

En die DLUX kan ik wel een testje van maken. Ik heb nog een Ford Ka koplamp liggen waar ik wat testen op kan doen. Nu nog even DLUX bestellen :)
 
303 Aerospace Protectant niks?

"Dit product is geschikt voor veel verschillende oppervlakken (...) koplampen (...) eigenlijk voor alle kunststofoppervlakken die gevoelig zijn voor UV-straling."
 
Langdurige UV werende coating zal er vast wel zijn,maar niet voor "commercieel gebruik" denk ik....
 
Probleem bij het zelf aanbrengen van dergelijke coatings, is dat je ten eerste de laagdikte goed moet kunnen bepalen: als de dikte niet klopt krijg je kleurzweem, kan er licht (warmte) van bepaalde golflengte gereflecteerd worden, waardoor de complete koplamp (te) warm gestookt kan worden. Het vervelende is dat de hoek van het oppervlak ten opzichte van de bron belangrijk is om de juiste laagdikte (eigenlijk optische dikte) te bepalen, en ook de lichtsoort (H4, H7, Xenon - met verschillende kleurtemperaturen) maakt uit. Probleem is dus áls je er als fabrikant al in slaagt om de consument een nette gedefinieerde laagdikte aan te laten brengen, dan nog moet die ideale laagdikte aangepast worden voor de vorm van de koplamp en de gebruikte lichtbron. Kortom als je dit als fabrikant netjes wil doen, moet je óf tig verschillende producten op de markt brengen om de verschillende laagdiktes aan te kunnen brengen, óf je loopt het risico dat je volop claims aan je broek krijgt, omdat koplampen vervangen moeten worden doordat het produkt niet goed/averechts werkt.
 
@ Cordoba: zo te lezen beschrijf jij meer een probleem van de fabrikant en de ontwerper. Hoe ver het brandpunt van de lamp en de behuizing van elkaar af moeten liggen. Voor iemand die de bestaande UV laag eraf schuurt en een nieuwe aanbrengt, lijkt het mij geen probleem, mocht die laag wat microns dikker zijn dan die van de fabrikant. Dit probleem heb je met een vloeibare UV blocker (zoals Wolfgang) dus niet.

Ik kwam op een ander forum iemand tegen die de koplampen schuurt tot korrel 3000, dan schoon veegt met terpentine en vervolgens met een mengsel van 50% terpentine en 50% buiten beits op de koplampen smeert.

Het is een doorzichtige, UV beschermende buitenbeits op Urethane basis. Die wordt opgebracht met een pluisvrije doek.
Nu ben ik vandaag de bouwmarkt binnen gelopen maar daar hadden ze niks op urethane basis. Op internet is er wel meer te vinden.

Iemand ervaringen met deze methode?

Ik ga denk ik gewoon 2k blanke lak in een spuitbus bestellen en daar dan de koplampen mee spuiten. Dan ben je in één keer van al het ge-emmer af.
 
Moet je het wel zó doen, dat het absoluut niet te zien is bij APK. Lak/een 'laagje' op lichten is niet toegestaan.
 
In principe zou elk willekeurig product dat UV werende ingrediënten bevat, moeten werken, alleen vraag ik me af hoe lang dit echt werkt. :weetniet
En om nou elke x weken de koplampen opnieuw te behandelen....

Misschien is een langdurige oplossing toch het beste, hetzij spuiten van 2K blanke lak of de veelgenoemde DLUX.


Zelf heb ik een paar weken geleden een set koplampen onder handen genomen die niet meer door de APK zouden komen omdat de UV coating flink aangetast was.

Stappenplan:
- machinaal wetsanden korrel 1000, 2000 en 3000
- roterend polijsten 4 inch pad: oranje + mezzo, wit + mezzo, zwart + finale.

De linkerkoplamp (bestuurderszijde) was het ernstigst aangetast.
728577_535352376484308_277224572_o_zps0d08eafc.jpg


Close up
566990_535352389817640_1174959593_o_zps944d0e58.jpg


Begonnen met wetsanden. Ik had van een ex Corolla rijder (dank je advies SkyBuMp) vernomen dat er goed door geschuurd moest worden om de verweerde laag en de eventueel nog aanwezige UV coating eraf te schuren.
De eerste 3 hits gedaan met korrel 1000, daarna 3 hits met korrel 2000 en naderhand 3 hits korrel 3000.
711362_535365439816335_612195222_o_zpse5369877.jpg


50/50, het linkergedeelte reeds gepolijst.
567079_535369699815909_336918270_o_zps2efea7da.jpg


708257_535369673149245_1816002296_o_zps0cb36c5c.jpg


Eindresultaat:
708337_535373019815577_1255579915_o_zps1c90ecea.jpg


Er zit nog een heel licht waasje, maar dat zit aan de binnenzijde.
708640_535373039815575_1255111178_o_zpsb8d43259.jpg


De rechterkoplamp was ook duidelijk aangetast, je ziet duidelijk dat de UV coating z'n beste tijd heeft gehad.
708444_535352349817644_961227007_o_zps2186142f.jpg


708647_535352329817646_1195392329_o_zps25fdc953.jpg


Uiteraard heeft deze koplamp ook een volledige behandeling gehad.
702647_535658296453716_342223991_n_zps15eeea50.jpg


730697_535658289787050_1232004241_n_zps311351dd.jpg


Ik had de eigenaar geadviseerd de koplampen te laten behandelen met een 2K blanke laklaag en dat heeft ie, na overleg met de spuiter op zijn werk, ook gedaan.

Alles afgeplakt.
IMG_277028Medium29_zps8d6ac291.jpg


IMG_277128Medium29_zps5dbc4f05.jpg


Voorzien van de 2K blanke lak en uitharden d.m.v. een infra rood lamp
IMG_277228Medium29_zpse05607d4.jpg