• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe UV-sealer koplampen?

]-0 Eerder getypte verhaal is om onduidelijke redenen verdwenen (niet geplaatst), dus maar even een nieuwe poging.

@FastBazz: je hebt duidelijk weinig begrepen van de essentie van mijn eerdere post.:sob: Mijn verhaal had weinig te maken met de brandpuntsafstand of de afstand tussen bolletje en lampoppervlak. Een moderne auto heeft vaak een gebogen lampoppervlak, zowel vanwege de aerodynamica, vormgeving/styling, als herkenbaarheid van merk spelen daar in mee. Dat betekent dat het licht vaak niet loodrecht, maar schuin vanaf het koplampoppervlak komt. Om het licht dóór de coating te laten komen, en niet juist terug de koplamp in te laten reflecteren op de coating, is de juiste optische dikte van belang.

De juiste dikte is (onder andere) afhankelijk van:
- de hoek waaronder het licht door de coating moet
- de optische dichtheid van de coating (dus het soort materiaal, en of dit goed dicht is, of dat de laag wat poreus is)
- de optische dichtheid van het koplampmateriaal
- het kleurspectrum van de gebruikte lichtbron.

Bij de juiste dikte moet je niet denken aan diktes in de orde van microns, maar in een fractie daarvan. Je moet denken aan 50-80 nm (1 nm = 0,001 micron) een beetje afhankelijk van de zaken die ik hierboven al heb aangegeven. Nu kun je ook voor iets dikkere lagen gaan (bijvoorbeeld precies 3 keer zo dik), maar dat betekent ook 3 keer zoveel lichtabsorbtie ín die coating, die daardoor ook 'opgestookt' kan worden door de energie (licht) die je er in stopt.

Ik hoop dat ik zo duidelijk heb gemaakt, dat een optische coating echt een heel ander ding is, als een 'likje verf' waarbij het niet zoveel uitmaakt als de laklaag 30% dikker is.

Overigens de lampen die Nicknameless heeft behandeld, hebben het voordeel dat het oppervlak van de lamp (van boven naar beneden) nauwelijks gebogen is, waardoor de hoek waaronder het licht door de coating gaat overal ongeveer gelijk is, waardoor je geen regenboog-effect krijgt als je het licht op een wit oppervlak laat vallen.
 
@ Cordoba: het is me nu duidelijker denk ik. Maar dan zou het afbrokkelen van de UV laag ook degelijk effect hebben op de prestaties van de koplamp. En komt herstellen van de koplamp nooit meer in de buurt van de originele prestaties en zouden ze bij de meeste minimale verandering vervangen moeten worden.

@ nicknameless: kijk, de 2e serie van jouw foto's had ik nog niet gezien, het eerste gedeelte wel. Gelukkig zit er een laag 2K blanke lak op. Ik zie heel veel mensen hun koplampen polijsten en naderhand geen UV coating zetten.

Spraymax heeft nu ook kleine verpakkingen (200ml) spuitbusjes 2K blanke lak. (normaal €20,- voor 400ml) Nadeel: moet binnen 24uur gebruikt worden na samenvoegen van de 2 komponenten. Voordeel: super harde blanke lak in een spuitbus!

Als ik zo de opties gezien heb en jullie bijdragen kom ik toch op een 2K blanke lak uit. Ook al is DLUX erg goed, 2K is altijd beter.
 
FastBazz: het zal inderdaad niet makkelijk zijn om een coating aan te brengen die dezelfde kwaliteiten heeft (kwaliteit UV-filter en transparantheid voor lamplicht) en dezelfde levensduur. Dat heeft te maken met de ideale omstandigheden waaronder de originele coating wordt aangebracht. De gebruikte techniek is waarschijnlijk magnetronsputteren: hierbij wordt het plastic niet/nauwelijks warm, en is de laag dichter en hecht beter dan bij een techniek zoals opdampen. Aan de andere kant, als je een betaalbaar goed UV-filter weet aan te brengen, dat 2 jaar meegaat, en je hebt bijvoorbeeld 2% verlies van lichtopbrengst door de coating, dan mag je ook niet mopperen.

Je kunt hetzelfde proberen als Nicknameless, maar je loopt wel een risico: een koplamp van een andere soort plastic, of een andere vorm kan het resultaat behoorlijk beïnvloeden. APK hoef je bij een redelijke coating volgens mij niet bang voor te zijn: APK-keurmeesters weten weinig of niets van optische coatings, dus zullen afwijkingen ook niet snel opmerken. Apparatuur om het te meten, heeft geen enkele garage, die vindt je alleen in natuurkundige laboratoria.
 
Zou DLUX echt kwaad kunnen op koplampen en/of achterlichten? Mijn koplampen en achterlichten zijn toe aan een (hele) lichte polijstsessie en ik was van plan om daarna de DLUX op te brengen. Ik dacht dat dit absoluut geen kwaad kon... totdat ik dit topic zag.. Ben van plan het gewoon te doen eigenlijk, moet toch geen kwaad kunnen? :weetniet


Edit: Ik heb er even een mailtje tegenaan gegooid richting CQuartz. Het antwoord zal ik tzt hier wel vermelden!
 
Inmiddels al weer antwoord!

Mailtje:

Hello,

A couple of weeks ago I treated my wheels with the DLUX plastic&wheels coat. Until now the product seems to be excellent, never seen such a good protection on my wheels, so I'm very happy with the DLUX!
I was wondering if DLUX also could be used on clear plastics? I'm asking this because I would like to treat my headlights en taillights with DLUX, but before I do, I want to make sure that it is suitable for this.

Thank you in advance for your answer!

With kind regards,



Reactie:

Hi,

yes ofcourse! we say its clearly, its veru good for polycarbonate plastics, great UV proof protection

Plexiglas too work very well, you can be sure it will be fine.

rgrds
Avi

Avi Moradi
CarPro Trading Ltd.
Cyprus



Moet dus geen enkel probleem zijn. Ik ga het dan dus ook gewoon binnekort aanbrengen. :)^
 
FastBazz;314064 zei:
Op het werk herstellen we ook koplampen maar daar spuiten we een nieuwe UV blanke laklaag op, in de spuitcabine. Dat is voor thuis geen optie, stofvrij spuiten is niet mogelijk.

Mss stomme opmerking, maar waarom laat je je koplampen niet ff op je werk van een laagje UV blanke laklaag voorzien?
 
Omdat mijn baas niet allemaal hoeft te weten wat ik in mijn vrije doe.
Als ik werk mee neem vind hij dat daar gewoon de volle mep voor betaald moet worden (consumentenprijs dus).
Een set koplampen spuiten kost dan minimaal €75,-

Bij mij in de schuur is het niet zo duur..
 
Om op dit topic terug te komen: het nieuwe merk en vervanger van CPro, Gyeon is er. Nu zat ik beschrijving van Q2 Trim te lezen en viel mij het volgende op.

...Het doet wonderen op gerenoveerde koplampen en voorkomt oxidatie en verlies van helderheid...

...Trim Q2 is een mengsel van SiO2 en een bindmiddel speciaal ontworpen voor kunststof...

...belangrijkste doel is de bescherming tegen UV-straling en oxidatie...

Ik kan uit de tekst herleiden dat dit siliciumdioxide is. Als SiO2 in contact komt met zuurstof (of de gewone buitenlucht) vormt zich een knetterhard minuscuul laagje (1 nanometer) (0,0001 micron).

Silicium lost niet op in tijd, dus het zou een permanente laag moeten vormen en dus de functie van een 2k blanke lak moeten kunnen overnemen. Zeker aangezien er een bindmiddel is toegevoegd.

Het grote voordeel hiervan is: er hoeft niets afgeplakt te worden en de kans op stof is beperkt tot een minimum. Daarbij kost een spuitbus 2k blanke lak 30 euro voor 400ml, die binnen 24u onbruikbaar is.

Dit lijkt mij het testen waard. Niet dat DLUX heel anders werkt (ik weet niet of er een kunststof bindmiddel in zit), maar daar nemen we nu toch afscheid van.
 
Een beetje onzin verhaal:
SiO2 is gewoon kwartsglas, en contact met buitenlucht/zuurstof heeft geen enkel effect. Kwarts is van zichzelf al hard, alleen de dikte bepaald hoeverre het zich ook zo gedraagt, als de laag extreem dun is, zal het hard, maar buigzaam zijn, en lijkt het gewoon de hardheid van het materiaal eronder over te nemen.

De coating zal waarschijnlijk zo dun zijn, dat je niet bang hoeft te zijn dat het makkelijk gaat scheuren: tot 25-30 micron scheurt het niet zo snel, en bij diktes van 60-90 micron scheurt het heel makkelijk, zelfs al onder het eigen gewicht, daarboven gaat het zich langzamerhand als 'gewoon' glas gedragen.

Overigens staat ook de komma verkeerd bij de omrekening van nm naar micron.
 
Het is niet de siliciumdioxide die door zuurstof hard wordt, maar het is de drager waar de SiO2 in opgelost is die samen met zuurstof reageert en daardoor de chemische reactie veroorzaakt, waardoor de opgeloste SiO2 weer hard wordt.

De diktes van Gyeon coatings varieren overigens van 0,19 tot 1 micron.

Permanent zijn de coatings echter niet, ze zijn wel zeer duurzaam en worden 1 a 2 jaar lang gegarandeerd en houden het waarschijnlijk langer vol dan dat.

De drager van Q² Trim is iets anders dan de Q² RIM, om de hechting met kunststof te optimaliseren.

Q² TRIM wordt ook voor koplampen aangeraden om ze (na herstel) te conserveren.
 
Ik heb DLux op de Halogeen koplamp van mijn fiets
Geen probleem qua verwerking en ook geen prisma te zien
Op de originele koplampen van de Jaguar heb ik wel prisma
Kennelijk is daar de bolling van het glas niet zuiver genoeg
 
@ Cordoba en @ Tim: Ik heb mijn info via Google verkregen uit diverse documenten, excuus als ik het verkeerd heb (of qua samenstelling), ik ben dan ook geen chemicus.

Bedankt voor de antwoorden, het lijkt erop dat het een prima product is wat zeker het proberen waard is. Ik zal bij een volgende koplamp polijstbeurt het product eens gaan gebruiken en testen.
 
Ik sluit me aan bij FastBazz. Was op zoek naar een coating voor koplampen. Ik werd al een beetje wanhopig en daar kwam Gyeon weer naar voren. Van de week even bestellen, had nog een lijstje staan ook :)