• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe wagen waxen en ...

Patjer1

Detailing trainee
14 jan 2018
14
45
52
Hello,

ik heb me een Ford Focus ST in bestelling staan in het donkergrijze Stealth grijs en wil deze dadelijk in de wax zetten.
Graag jullie raad; ik dacht hierbij aan de Collinite wax 845 of 476? Best met een pad aanbrengen van bv Monello, bv de "Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black" of is er een makkelijker iets?
Als washmitt zou ik de grijze Incredimitt willen nemen, goed of zijn er ondertussen betere?
De shampoo waarvan ik veel goeds lees, de Born to be mild?
Als droogdoeken, de Silk Dryer Q2M of de Delerium?
Een foamgun ben ik over ah denken als de wagen onderaan veel onreinheden heeft.
Vriend van me spreekt vol lof over de Meguair Last Touch, breng je die na de wax aan of na het wassen?



Mvg

Patrick
 
Welkom op het forum! :)

Beide waxen zijn prima,
Aanbrengen met bijv. een Disco Rosso / Disco Nero,
Shampoo is prima,
Washandschoen is prima,
Droogdoeken zijn prima.

So far so good. ;)

Foamen als voorwas is sowieso goed, ook al de auto niet vies LIJKT. Goede spillen om te wassen is Stap 1; Grote emmers, Grit Guard(s), washandschoen(en), pH-neutrale shampoo met eventueel wax of andere toevoegingen, droogdoek.

Een detailerspray breng je aan wanneer je de auto hebt gewassen en gedroogd, om alles ja te lopen. Zo kun je sommige, zoals Spray&Wipe 1:1 ook als drooghulp gebruiken. Ook zijn er detailsprays waar wat extra in zit om wat glans/wetlook erin te brengen. :)
 
Welkom op het forum.
Je hebt al wat basiskennis opgedaan zie ik. +1 voor @Quantoxx opmerkingen.
We gaan niet kleien (evt. polijsten) en rondje ontvetten voor we de wax aanbrengen, ondanks dat het nieuwe auto is??
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
De droogdoeken die je op het oog hebt zijn niet slecht, maar het zou niet mijn keuze zijn:
- bijvoorbeeld de Monella Senza Acqua is iets beter dan de Delirium, en eventueel ook in een kleiner formaat (Piazza) beschikbaar, als je dat handiger vindt werken
- De Silk Dryer kreeg in het begin heel goede kritieken, maar na een poosje las je steeds meer verhalen dat de capaciteit om water op te nemen vrij snel terug loopt.

De pads die Quantoxx heeft genoemd zijn goed, maar de pad die je zelf noemt ook, dat is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Wat Meguiar's producten betreft: allereerst flink aan de prijs voor wat ze nu echt bieden. Daarnaast bevatten heel veel van hun producten fillers, waardoor het in eerste instantie goed lijkt te werken, na een paar wasbeurten verdwijnen die fillers weer, en zie je hoe de lak er echt aan toe is.
 
Ben ah denken om de Collinite 915 wax te nemen ipv de 845, aangezien je er toch lang mee toekomt en het een wat donkere kleur is?
Qua doeken, nog maar even nadenken dan.
 
De 915 is ook een prima wax en zeker op donkere kleuren. Gaat heel wat waxbeurten mee, net als de andere Collinites.

De droogdoeken die genoemd worden zijn allemaal prima. Bij alle doeken (niet alleen droogdoeken)geldt dat zij ook goed gewassen moeten worden. Ik heb momenteel zo'n 5 verschillende droogdoeken en die werken allemaal prima. ;)
 
De 2 emmers met grit heb ik ondertussen, verder heb ik een bestelling lopende met de Dodo Born to be mild, de Collinite 815, een Incredimitt en Dodo lichte klei. Nog even nadenken over welke droogdoek, pads en waxverwijderdoeken en de clay lube en dan bestel ik deze.
Wat denken jullie van de Last Touch van Meguairs als lube? Ik las ergens dat deze veel silicone bevat, is die silicone dan nadelig als je deze na het wassen gebruikt voor extra glans? Of ergens anders slecht voor?
De Dry Me Crazy droogdoek van 65x40 lijkt me wel iets, reviews zijn positief, maar hoe valt dit formaat mee?
Ik zag dat Microfiber madness ook Waxing Moon Deluxe pads heeft om de wax aan te brengen, hier iemand ervaring mee?
Welke doeken vinden jullie handig om de wax mee af te nemen? De Yellow Fellow eventueel? (Wat een naam :))
Ik zag dat er ook handschoenen zijn voor het interieur, handig of een beter een gewone doek nemen?

Groetjes!
 
Als lube is Poorboy's world - Spray & wipe ideaal, is namelijk ook voor andere doeleinden te gebruiken.
Om de wax af te nemen vind ik de Monello (groene) doeken prettig of de Waxaddict doeken (oranje)...maar er is zoveel keuze...
 
Nog even nadenken over welke droogdoek, pads en waxverwijderdoeken en de clay lube en dan bestel ik deze.

Droogdoeken zijn allemaal prima, dus kies maar. :D Een dingetje die je nog wel kan laten meewegen is of je een grote doek neemt of liever met meerdere kleine werkt. Persoonlijk gebruik ik grote en dat gaat prima.

Pads zijn inderdaad persoonlijk, maar als basis kom je prima uit de voeten met de Disco Rosso's of Disco Nero's. (Alleen kleur is anders)

Met de Peluche Verde's heb je goede all-round doeken in huis voor een goede prijs. Tweemaal een trio-pack is aangeraden.

Als clay lube kan je inderdaad de veelzijdige Spray&Wipe gebruiken. Heb ik ook lang gedaan, maar een pure clay lube is veel voordeliger. Denk aan Dodo Juice - Clearly Menthol Concentrate. (1:10 te verdunnen)
Om de auto na te lopen en/of na het wassen+drogen de finishing touch te geven zou je een detailerspray kunnen gebruiken waar ook wat wax of andere toevoeging in zit om de wax wat extra kracht bij te zetten. (Boosten) Hiervan zijn er wederom vele keuzes. ;) Denk aan Red Mist / QD+ / Cure / etc.
 
Wat reviews van de Born Slippy bekeken, velen vinden dit produkt goed, toch enkelen die spreken van marring, nu weet ik het zelf niet meer:)
Ik heb me alvast de Supernatural Fine Detailing clay aangeschaft.
 
Marring door Born slippy lijkt mij hoog onwaarschijnlijk.

Deze glijd echt als een malle! En de beter het glijd, de minder kans op marring.

Enige nadeel van deze lube (in mijn ogen) is dat je na het kleien een vettig laagje krijgt en je de auto nog een keer moet wassen voor het mooie. Maar dat is ook weer geen wereld ramp.

Ik gebruik voornamelijk de zelfde combinatie.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Van de Poorboy's World Clay Lube lees ik ook wel veel goeds. Welke zouden jullie nemen, deze of de Born Slippy? Samen met de Supernatural Fine Detailing clay
 
De Born Slippy blijft toch een hele goede lube en daarnaast gebruik je ook een clay van DodoJuice. :D

Marring door een lube kan niet, wel door een klei en verkeerd gebruik. ;)