Vandaag zou mijn pro900 binnenkomen samen met steunplaten voor mijn 4,25" en 5.5" pads. Het leek me leuk om deze aanpak/dit project met jullie te delen en zonodig aanwijzingen, tips of wensen van andere forumleden te horen die uitgetest kunnen worden.
Om te kunnen oefenen met een rotary heb ik een testpaneel bij ABS autoschade kunnen scoren.
Helaas was er, tegen verwachting in, weinig keus. De bak met plaatwerk was gisteren geleegd. My bad:s
Hoe dan ook werd er naar een oplossing gekeken en uiteindelijk kon ik weg met een nog vers aangevallen portier.
Het weer zat nog mee, dus eerst even de IX20 gewassen, aangezien er nogal wat vuil en rood vuurwerkpapier op zat. Zie je toch snel bij een witte auto. Anyway, back on topic!
Klaar met poetsen, dus tijd voor de volgende klus.
Het oppervlakte is dus niet zo heel groot om te testen, maar ik denk groot genoeg om een feeling te krijgen. Voordeel is dat ik hierdoor iets makkelijker ook zijwaarts kan gaan oefenen.
Om het mezelf iets makkelijker te maken heb ik het boven gedeelte van het portier er met een slijptol afgehaald, zodat ik een mooie plaat heb om me op uit te leven....nou ja...mooi:
Het is niet anders. Al met al een testpaneel waar een uitdaging in zit, toch :-& .
Om het iets completer te maken, en niet gelijk als een dolle hond met een rotary eroverheen te gaan, had ik besloten dit paneel eerst te behandelen zoals ik dat anders ook zou doen. De postbode was nog niet langs geweest en schoon moest de plaat toch
stap 1 wassen:
Hier heb ik een oude, goedkope shampoo voor gebruikt en een oude spons. Had niet veel zin mijn goede spullen hier aan te bevuilen:-" .
stap 2 kleien:
Na een goede sopbeurt ben ik begonnen aan het kleien. California Gold clay i.c.m PB spray &wipe (ik denk 1:4) Helaas had ik bij de eerste start nog geen fotocamera, maar je kunt wel bedenken hoe het eruit zag als dit na de 2de keer was:
Om de grote deuken en scherpe stukken te vermijden heb ik op de deuk, waar ik bij in de buurt kom, met tape een kruis gezet en de scherpe delen in de tape gewikkeld. Om een overvloed aan foto's enigzins onder controle te houden een foto van de gewassen(en gekleide) deur waar nog een aantal krassen goed op te zien zijn(er waren er nog veeeeel meer, echter zonder de tape). :
Deurtje schoon(of wat er van over is) dus tijd om de dap900 tevoorschijn te toveren en over te gaan naar stap 3 Polijsten.
Nadat ik besloten had om de dap900 i.c.m. een witte 4,25" monello raffini pad en Monello Mezzo te gebruiken stond de postbode aan de deur. Mijn PRO900 en Brinkman Tuffmax dual LED was gearriveerd! Pakket aangenomen, snel even gekeken en weer verder. Na 2 runs zag ik nog niet het gewenste resultaat en besloot over te stappen op Monello Raffini groen met Mezzo. Uiteraard eerst het residu verwijdert en vervolgens nog een keer met eraser eroverheen. Tot mijn grote verbazing was toch 80 % van het kraswerk verdwenen. Deze verbazing, omdat ik vele malen langer bezig ben geweest op mijn Seat Ibiza om nog geen fractie van dit resultaat te kunnen krijgen. Zo zie je maar weer waarom een testspot belangrijk is!
Foto' s na:
Ik vond het behaalde resultaat meer dan voldoende voor die paar runs en besloot dus verder te gaan met het uiteindelijke doel: De PRO900 aan het werk! Hoe voelt deze aan, wat lukt wel/niet, hoever kan ik gaan totdat het verkeerd gaat. Om niet te hard van stapel te lopen rustig aan begonnen en een lichte kras gemaakt met een sleutel:
Gelijk de 1ste keer mijn nieuwe Brinkman getest. Ik heb namelijk maar een simple cameraatje met alleen een display. Hierdoor zie je vaak niet goed of de krassen goed op de foto komen. Op de PC zag ik dat dit allezins meeviel.
De eerste stap was dap900 i.c.m een Monello Raffini groen en Monello Mezzo. Dit omdat ik al in de wetenschap was dat de witte pad niet veel uithaalde. De bedoeling is om de DAP900 voorlopig standaard te gebruiken en waar nodig de PRO900 te proberen. Ik heb me deze keer uiteraard meer op de plek met de sleutelkras gefixeerd. Na een tijdje over de kras heen geweest te zijn was dit het resultaat:
Boven het licht zie je de kras zitten. Al een stuk minder.
Helaas begon het snel donkerder en donkerder te worden, kwamen er geluiden uit de hemel waar ik bang van werd en besloot zonder enige twijfel mijn spullen in veiligheid te brengen. Maar goed ook, want het was geen kleine onweersbui die over mij heen kwam!
Wat gaat de volgende sessie brengen: Helaas is mijn oranje pad overleden. scheuren en het Velcro heeft losgelaten.
Het is oranje, rond en wilt niet poetsen? Antwoord: Een vliegende Raffini Pad.
Leuk om een keer gezien te hebben, maar ik hoop dit met mijn overige pads toch te vermijden:-"
DAG 2
Vanochtend eerst de voetbalschoenen aangetrokken en even lekker mijn energie eruit gehold. Heerlijk. De gehele week kijk ik er elke keer weer naar uit. Thuis gekomen eerst even onder de douche gesprongen, voetbalschoenen schoongemaakt en omdat het er nog goed uitzag verder gegaan waar ik was gebleven....de DAP900 met gele Monello Raffini pad.
Geel met Mezzo en vervolgens geel met veloce gaf geen zichtbare winst meer.
Vervolgens overgestapt op mijn paarse wolletje met veloce. De kras is niet meer te voelen, echter zie je hem nog wel:
Dus.....krijg ik dit nog weg met de PRO900??? Dat gaan we proberen tijdens het ontwijken van de regendruppels.
Wat een verschil in feeling tussen een dap900 en een pro900. Je voelt als het ware dat de pro900 je mee wilt nemen. Vooral bij oneffenheden in je plaat voel je hem eroverheen bolderen. Nu heb ik zelf gelukkig geen grote deuken in mijn auto, echter zitten er natuurlijk genoeg randen en bollingen in het design van hedendaagse auto's. Ik vind de PRO900 wel rustiger aan de oren dan een dap900(hoogste stand). Het spettert wel wat meer polijstmiddel. Zeker iets om op te letten. Maar goed,om wat te oefenen met de PRO900 dezelfde stappen gevolgd als met de dap900. witte, groene, gele en paarse pads met de daarbijhorende polijstmiddelen. Rustig aan begonnen op stand 3. Je moet je dan bedwingen om de machine niet hoger te zetten, omdat je standje 6 op de dap gewend bent :-b .
Dit gaf echter geen verbetering. En de regenbui sloeg weer toe! Even schuilen en vervolgens een foto van een droog stuk plaat en goedkope shampoo met wax:
Om te kijken of het zin heeft en te weten wat er gebeurt op standje 6 de groene pad met Mezzo erop gezet. Dan voel je opeens wel wat voor warmte er op je plaat gegenereert wordt! Vanaf het begin trouwens de PRO900 constant in horizontale lijnen gebruikt. De handleiding geeft het dambord patroon aan, echter lees ik geregeld op dit forum dat dat niet van toepassing is bij een rotary.
De kras bleef hetzelfde, maar er kwam wel een ander verschijnsel naar voren.
OP de kras kwamen lichte plekken toonbaar. Na een keer met de DAP eroverheen te gaan was dit ook weer weg. Beginnend hologram? machine sporen?
Nogmaals de proef op de som genomen en wat langer op 1 plek op volle toeren gedraaid.
Een donkere plek in de grootte van mijn pad. Ook deze was makkelijk te verwijderen met de DAP900.
De sleutelkras heb ik dus niet meer weggekregen. Zo'n plaat geeft je wel de ruimte om wat te oefenen, wat ik ook zeker nog ga doen. Wetsanden?
Nu heb ik de plaat alleen nog plat op tafel gehad. Ik wil het uiteraard ook nog zijwaarts testen.
Al met al viel de pro900 me tot nu toe 100% mee. Anders dan een dap900? Zeker! Toch denk ik dat hetzelfde(en waarschijnlijk nog wel meer) geldt wat voor de DAP900 geldt. Gebruik je verstand en er kan weinig verkeerd gaan. Binnenkort op de motorkap van mijn Ibiza proberen op stand 2-3(advies vanuit de handleiding stand 2-3-4) en bij meer controle over de machine ook de overige panelen.
Om te kunnen oefenen met een rotary heb ik een testpaneel bij ABS autoschade kunnen scoren.
Helaas was er, tegen verwachting in, weinig keus. De bak met plaatwerk was gisteren geleegd. My bad:s
Hoe dan ook werd er naar een oplossing gekeken en uiteindelijk kon ik weg met een nog vers aangevallen portier.
Het weer zat nog mee, dus eerst even de IX20 gewassen, aangezien er nogal wat vuil en rood vuurwerkpapier op zat. Zie je toch snel bij een witte auto. Anyway, back on topic!
Klaar met poetsen, dus tijd voor de volgende klus.
Het oppervlakte is dus niet zo heel groot om te testen, maar ik denk groot genoeg om een feeling te krijgen. Voordeel is dat ik hierdoor iets makkelijker ook zijwaarts kan gaan oefenen.
Om het mezelf iets makkelijker te maken heb ik het boven gedeelte van het portier er met een slijptol afgehaald, zodat ik een mooie plaat heb om me op uit te leven....nou ja...mooi:
Het is niet anders. Al met al een testpaneel waar een uitdaging in zit, toch :-& .
Om het iets completer te maken, en niet gelijk als een dolle hond met een rotary eroverheen te gaan, had ik besloten dit paneel eerst te behandelen zoals ik dat anders ook zou doen. De postbode was nog niet langs geweest en schoon moest de plaat toch
stap 1 wassen:
Hier heb ik een oude, goedkope shampoo voor gebruikt en een oude spons. Had niet veel zin mijn goede spullen hier aan te bevuilen:-" .
stap 2 kleien:
Na een goede sopbeurt ben ik begonnen aan het kleien. California Gold clay i.c.m PB spray &wipe (ik denk 1:4) Helaas had ik bij de eerste start nog geen fotocamera, maar je kunt wel bedenken hoe het eruit zag als dit na de 2de keer was:
Om de grote deuken en scherpe stukken te vermijden heb ik op de deuk, waar ik bij in de buurt kom, met tape een kruis gezet en de scherpe delen in de tape gewikkeld. Om een overvloed aan foto's enigzins onder controle te houden een foto van de gewassen(en gekleide) deur waar nog een aantal krassen goed op te zien zijn(er waren er nog veeeeel meer, echter zonder de tape). :
Deurtje schoon(of wat er van over is) dus tijd om de dap900 tevoorschijn te toveren en over te gaan naar stap 3 Polijsten.
Nadat ik besloten had om de dap900 i.c.m. een witte 4,25" monello raffini pad en Monello Mezzo te gebruiken stond de postbode aan de deur. Mijn PRO900 en Brinkman Tuffmax dual LED was gearriveerd! Pakket aangenomen, snel even gekeken en weer verder. Na 2 runs zag ik nog niet het gewenste resultaat en besloot over te stappen op Monello Raffini groen met Mezzo. Uiteraard eerst het residu verwijdert en vervolgens nog een keer met eraser eroverheen. Tot mijn grote verbazing was toch 80 % van het kraswerk verdwenen. Deze verbazing, omdat ik vele malen langer bezig ben geweest op mijn Seat Ibiza om nog geen fractie van dit resultaat te kunnen krijgen. Zo zie je maar weer waarom een testspot belangrijk is!
Foto' s na:
Ik vond het behaalde resultaat meer dan voldoende voor die paar runs en besloot dus verder te gaan met het uiteindelijke doel: De PRO900 aan het werk! Hoe voelt deze aan, wat lukt wel/niet, hoever kan ik gaan totdat het verkeerd gaat. Om niet te hard van stapel te lopen rustig aan begonnen en een lichte kras gemaakt met een sleutel:
Gelijk de 1ste keer mijn nieuwe Brinkman getest. Ik heb namelijk maar een simple cameraatje met alleen een display. Hierdoor zie je vaak niet goed of de krassen goed op de foto komen. Op de PC zag ik dat dit allezins meeviel.
De eerste stap was dap900 i.c.m een Monello Raffini groen en Monello Mezzo. Dit omdat ik al in de wetenschap was dat de witte pad niet veel uithaalde. De bedoeling is om de DAP900 voorlopig standaard te gebruiken en waar nodig de PRO900 te proberen. Ik heb me deze keer uiteraard meer op de plek met de sleutelkras gefixeerd. Na een tijdje over de kras heen geweest te zijn was dit het resultaat:
Boven het licht zie je de kras zitten. Al een stuk minder.
Helaas begon het snel donkerder en donkerder te worden, kwamen er geluiden uit de hemel waar ik bang van werd en besloot zonder enige twijfel mijn spullen in veiligheid te brengen. Maar goed ook, want het was geen kleine onweersbui die over mij heen kwam!
Wat gaat de volgende sessie brengen: Helaas is mijn oranje pad overleden. scheuren en het Velcro heeft losgelaten.
Het is oranje, rond en wilt niet poetsen? Antwoord: Een vliegende Raffini Pad.
Leuk om een keer gezien te hebben, maar ik hoop dit met mijn overige pads toch te vermijden:-"
DAG 2
Vanochtend eerst de voetbalschoenen aangetrokken en even lekker mijn energie eruit gehold. Heerlijk. De gehele week kijk ik er elke keer weer naar uit. Thuis gekomen eerst even onder de douche gesprongen, voetbalschoenen schoongemaakt en omdat het er nog goed uitzag verder gegaan waar ik was gebleven....de DAP900 met gele Monello Raffini pad.
Geel met Mezzo en vervolgens geel met veloce gaf geen zichtbare winst meer.
Vervolgens overgestapt op mijn paarse wolletje met veloce. De kras is niet meer te voelen, echter zie je hem nog wel:
Dus.....krijg ik dit nog weg met de PRO900??? Dat gaan we proberen tijdens het ontwijken van de regendruppels.
Wat een verschil in feeling tussen een dap900 en een pro900. Je voelt als het ware dat de pro900 je mee wilt nemen. Vooral bij oneffenheden in je plaat voel je hem eroverheen bolderen. Nu heb ik zelf gelukkig geen grote deuken in mijn auto, echter zitten er natuurlijk genoeg randen en bollingen in het design van hedendaagse auto's. Ik vind de PRO900 wel rustiger aan de oren dan een dap900(hoogste stand). Het spettert wel wat meer polijstmiddel. Zeker iets om op te letten. Maar goed,om wat te oefenen met de PRO900 dezelfde stappen gevolgd als met de dap900. witte, groene, gele en paarse pads met de daarbijhorende polijstmiddelen. Rustig aan begonnen op stand 3. Je moet je dan bedwingen om de machine niet hoger te zetten, omdat je standje 6 op de dap gewend bent :-b .
Dit gaf echter geen verbetering. En de regenbui sloeg weer toe! Even schuilen en vervolgens een foto van een droog stuk plaat en goedkope shampoo met wax:
Om te kijken of het zin heeft en te weten wat er gebeurt op standje 6 de groene pad met Mezzo erop gezet. Dan voel je opeens wel wat voor warmte er op je plaat gegenereert wordt! Vanaf het begin trouwens de PRO900 constant in horizontale lijnen gebruikt. De handleiding geeft het dambord patroon aan, echter lees ik geregeld op dit forum dat dat niet van toepassing is bij een rotary.
De kras bleef hetzelfde, maar er kwam wel een ander verschijnsel naar voren.
OP de kras kwamen lichte plekken toonbaar. Na een keer met de DAP eroverheen te gaan was dit ook weer weg. Beginnend hologram? machine sporen?
Nogmaals de proef op de som genomen en wat langer op 1 plek op volle toeren gedraaid.
Een donkere plek in de grootte van mijn pad. Ook deze was makkelijk te verwijderen met de DAP900.
De sleutelkras heb ik dus niet meer weggekregen. Zo'n plaat geeft je wel de ruimte om wat te oefenen, wat ik ook zeker nog ga doen. Wetsanden?
Nu heb ik de plaat alleen nog plat op tafel gehad. Ik wil het uiteraard ook nog zijwaarts testen.
Al met al viel de pro900 me tot nu toe 100% mee. Anders dan een dap900? Zeker! Toch denk ik dat hetzelfde(en waarschijnlijk nog wel meer) geldt wat voor de DAP900 geldt. Gebruik je verstand en er kan weinig verkeerd gaan. Binnenkort op de motorkap van mijn Ibiza proberen op stand 2-3(advies vanuit de handleiding stand 2-3-4) en bij meer controle over de machine ook de overige panelen.