• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Plakkend lederen stuur verhelpen

LA-384

Detailing addict
12 okt 2009
39
65
Sinds een weekje heb ik een andere auto (mazda 2), rijdt prima, maar het stuur is niet zoals ik dat gewend ben van mijn vorige auto (opel corsa).

Het euvel wil namelijk dat mijn handen erg aan het stuur lijken te plakken (zoals je ook wel eens hebt met slippers). De grip is daarmee wel uitmuntend, maar het wekt op den duur irritatie aan mijn handen op en het rijdt gewoon niet fijn. Ik ben gewend om nonchalant met 1 hand te sturen en het stuur door m'n handen te laten glijden, maar dat zit er gewoon niet meer zo goed in.

Nou las ik in een oud topic over het schoonmaken van het stuur met een melanine wonderspons, maar lees ik in andere topics ook weer diverse waarschuwingen dat dit erg/te schurend is voor het leder.

Ik heb het stuur zelf al even schoongemaakt met een 1:15 APC oplossing, maar heb het daarna ook weer behandeld met PB Natural Look. Zou een product voor leder een beter effect hebben? Of is het beter het stuur gewoon te reinigen, zonder daarna te voeden. Ik wil niet dat ik na een paar jaar een verweerd stuur heb.

In mijn vorige auto heb ik er nooit omkijken naar gehad eigenlijk. Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit een plakkend stuur had, ook niet na Natural Look (wat ik slechts 1x gedaan heb in al die jaren).
 
Voor een stuur gebruik ik alleen maar sealants, geen dressing vanwege een te glad resultaat. Vervuiling is het euvel waarschijnlijk maar ik zou eerst met een goede reiniger proberen. Supernatural Leather Cleaner of Gyeon Leather Cleaner samen met een tandenborstel achtige hardheid. Daarna afnemen met een vochtige doeken vaak herhalen. Als het goed schoon is afsluiten met een Supernatural Leather Sealant of Gyeon Leather Coat. Melamine spons alleen gebruiken als al het andere niet meer werkt. Kans is erg groot dat je de toplaag of kleur (nepleer/gespoten leer) weg haalt waardoor het nooit meer mooi wordt.
 
  • Leuk
Reactions: RbL
Toevallig heb ik recent mijn ouwe autootje vanbinnen gedetailed. Op mijn stuur zie je waar ik, net als jou, enthousiast met één hand stuur en dat daar het leer is doorgesleten. De rest van het stuur is aan de voorzijde grijs uitgeslagen.

Dit moet wel slijtage zijn van het leer waar lekker veel vuil en huidvet ingetrokken is. Aangezien ik geen leder-reiniger bij de hand had, heb ik ook met APC + melamine wat geouwehoerd. Doe ik niet meer! :) Het leer en/of vuil was plakkerig en begon te rullen.

Zoals al vermeld; Probeer een lederreiniger en daarna voeden met conditioner of sealen.
 
Ik heb met een APC+D 1:15 mijn stuur weer brandschoon gekregen, zonder plakken. Ik gok dat het van de vervuiling afhangt hoeveel resultaat je behaalt.
 
Wel de APC even de tijd geven om het vet los te weken
En liefst badstof doeken gebruiken in plaats van microvezel
Huidvet is hardnekkig, maar zoals Quantoxx al aangeeft, het komt er in een soort rullen / muizenkeutels vanaf
 
handzeep gebruiken, nadat ik een stukej van mijn stuur verkloot had met een wondersponsje ben ik overgestapt op handzeep, klein beetje water erbij en goed inwrijven en met een gewone handdoek afnemen
 
Bedankt voor de tips! Ik ga eens een en ander proberen. In hoeverre het echte vervuiling is, is de vraag. De auto is nog niet zo oud (1,5 jaar) itt de opel die 7 jaar oud was. Het is ook niet constant, vooral bij warm weer / warme handen. Met airco aan lijkt het minder te zijn, maar niet minder vervelend. Ik ga eerst eens kijken of ik de Natural Look en hetgeen wat de garage erop heeft gesmeerd eraf kan krijgen. Het stuur glimt idd wel wat.
 
Jup, ook de simpele methodes om het schoon te maken zullen werken, omdat het uitgangspunt hetzelfde is; Vervuiling. :p

Echter de mate van vervuiling kan zeker een hoop verschillen. Denk aan ''waarom en hoe'' het stuur vuil wordt, maar ook van welk materiaal het stuur is gemaakt. Bij vrijwel alle mogelijke materialen speelt warmte ook een rol omdat deze materialen zullen kunnen uitzetten en krimpen, maar ook porien die open kunnen gaan staan of juist sluiten.
Ook speelt slijtage van het materiaal een rol. Bij mijn 20 jaar oude auto had ik nooit problemen met het reinigen van het stuur, maar de laatste tijd dus juist weer wel en overduidelijk is er meer slijtage waarneembaar.

Zo maak ik het stuur ook wel eens warm met een fohn/heatgun om de porien te openen, zodat de volgende stappen beter hun ding kunnen doen. ;)
 
@Tim had laatst als tip om te reinigen met leerreiniger en het daarna zo te laten. Is vast te vinden met zoekfunctie.

Ik meen overigens dat de motivatie daarachter was dat het huidvet wel weer voor smering zorgt.