• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Plastic ingebrand/vlekken Caravandak

marsie1

Detailing addict
21 okt 2014
22
60
50
Hallo allemaal,

Ik dacht goed te doen om tijdens mijn vakantie plastic folie op het caravandak te leggen tegen het hars van de bomen.
Nu zie ik allemaal vlekken op mijn lak.
Ik ben al in de weer geweest met Monello Veloce op een gele pad, maar ik krijg de vlekken niet weg helaas.
Iemand een oplossing?
IMG_0739.jpg
 
Wat was het voor soort folie ?
Grote kans dat de weekmakers uit de folie in de lak zijn getrokken
Ik zou het gewoon laten zitten, kijken wat de tijd er mee doet (en zonlicht, want dat zou het af kunnen breken)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Ik heb helaas geen verpakking meer, het was afdekfolie van de Praxis. Het zo laten is voor mij echter geen optie. Caravan ziet er nog als nieuw uit en van zo'n plek op het dak, wat ook in het zicht zit, word ik niet echt vrolijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet je beseffen dat er een stof in de lak is gedrongen
Die stof kan met gemak ook de zilveren delen van de lak hebben aangetast
Daar helpt geen polijsten aan en je maakt het eenvoudig erger

Met het met rust laten heb je in ieder geval de kans dat het minder wordt
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik verwacht helaas ook dat het weekmakers zijn. Die weekmakers zijn door condensvorming onder het plastic uit het plastic in de lak getrokken.
Zeer spijtig.
Dit gaat door polijsten helaas niet verdwijnen.
Enige hoop is dat onder invloed van zonlicht dit zal verdwijnen. Anders rest alleen een spuiter, maar zelfs die moet dan diep schuren.
 
Da's wel balen ja. Vraag is of je hier een oplossing gaat vinden.

Als het inderdaad weekmakers zijn, zou het inderdaad misschien helpen door deze in de zon te zetten. Hoe warmer het wordt, hoe beter het is om de weekmakers eruit te krijgen. Maar er zijn ook veel verschillende weekmakers, waardoor ene goed reageert, de ander niet reageert op een oplossing.

Siliconen staat ook bol van de weekmakers, dat deden we vroeger wel schoonmaken met azijn en aceton of met zeep/dreft (afhankelijk van type siliconen). Ik meen dat dat te maken had met hydrolyse en extractie van siliconen/weekmakers of zoiets. Maar daar stopt mijn kennis dan ook gelijk. (ik deed alleen wat me gevraagd werd :))
Ik weet niet zeker, maar meen ook eens gelezen te hebben dat het ook nog zo kan zijn dat de weekmaker een chemische verbinding aangegaan is met andere stoffen (bijv. hardere plastic van de caravan). Of dat de "functionaliteit" aantast van de weekmaker...

Gelet op bovenstaande zou ik er daarom zelf niet zomaar mee bezig gaan.

Tip 1:
Misschien dat ze je op het https://www.wetenschapsforum.nl nog kunnen helpen. Daar zitten wel kenners over het algemeen.

Tip 2:
Lekker buiten zetten vol in de zon in de tussentijd en duimen dat het er uit trekt met het lekkere weer.
Gaat het door de zon niet weg, kun je altijd nog een mooie sticker uitzoeken en die er overheen zetten. Is vast goedkoper.
 
TS geeft aan "allemaal vlekken op dak", dus ik vrees meer vlekken dan alleen op de foto weergegeven. Helaas.